چیزهایی که بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید از آنها اجتناب کرد

ایمپلنت های دندانی فوق العاده محکم هستند و جایگزینی عالی برای دندان های از دست رفته هستند. ایمپلنت های دندانی که از پست های کوچک تیتانیومی ساخته شده اند، درون استخوان فک قرار می گیرند تا به عنوان ریشه های دندان مصنوعی عمل کنند. همانطور که آنها بهبود می یابند، در فرآیندی به نام اسئواینتگریشن osseointegration با استخوان اطراف ترکیب می شوند. این فرآیند همان چیزی است که به ایمپلنت های دندانی استحکام لازم را می بخشد و این امکان را فراهم می کند تا انواع مختلف پروتزهای دندانی را پشتیبانی کنند.

نوع پروتز دندانی که در هماهنگی با ایمپلنت دندانی استفاده می شود به تعداد دندان های از دست رفته و همچنین اهداف کلی درمان بستگی خواهد داشت. ایمپلنت های دندانی می توانند روکش ها، بریج ها یا پروتزهای دندانی را پشتیبانی کنند. علاوه بر این، ایمپلنت های دندانی را می توان برای توانبخشی کامل دهان نیز استفاده کرد، که با استفاده از ایمپلنت های دندانی All- On- 4 انجام می شود. ایمپلنت های All- On- 4 از چهار ایمپلنت دندانی استفاده می کنند که به صورت استراتژیک برای حمایت از یک قوس دندانی کامل از دندان های مصنوعی قرار گرفته اند.

گرچه درمان هایی مانند ایمپلنت های دندانی All- On- 4 ممکن است در یک روز به شما دندان بدهند، اما ایمپلنت های دندانی پس از جایگذاری به مدتی زمان برای بهبودی نیاز خواهند داشت. در واقع، ایمپلنت های دندانی تا زمانی که شروع به ترکیب شدن با استخوان اطراف نکرده باشند، آنقدر قوی نیستند. بنابراین، پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی، چند چیز وجود دارند که باید از آنها اجتناب کنید تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت های شما با موفقیت بهبود می یابند. از جمله:

دهانشویه

حدود یک ماه پس از جراحی ایمپلنت های دندانی باید از استفاده از دهانشویه خودداری کنید. در روزهای بلافاصله پس از جراحی، شما همچنین باید از تف کردن یا چرخاندن شدید هر چیزی داخل دهان خود اجتناب کنید زیرا این امر می تواند محل جراحی را تحریک کند. دندانپزشکی که کاشت ایمپلنت را برای شما انجام داده است، به جای استفاده از دهانشویه، ممکن است یک دهانشویه تجویزی را توصیه کند یا از شما بخواهد شستشوی دهان خود را با آب نمک انجام دهید. شستشو با آب نمک با استفاده از 1 قسمت نمک به 3 قسمت آب انجام می شود. شستشوی دهان با آب نمک دهان را تمیز نگه می دارد و هر گونه تحریک در دهان را تسکین می دهد.

برداشتن پانسمان روی محل جراحی

هنگامی که بیمار بعد از جراحی ایمپلنت دندانی خود بیدار می شود، متوجه خواهد شد که پانسمان گاز استریل در دهان خود دارد. حداقل تا یک ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت دندانی نباید به این پانسمان ها دست زد.

مسواک برقی و واتر فلاسر

در حالی که مسواک برقی و واتر فلاسر به طور کلی برای بهداشت روزانه دهان توصیه می شوند، شما تا چند روز پس از جراحی کاشت ایمپلنت خود باید از استفاده از آنها خودداری کنید. علت این اجتناب این است که به آرامی مسواک زدن در چند روز اول برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به محل جراحی، اهمیت دارد. کنترل فشار و سرعت مسواک سنتی راحت تر از مسواک برقی است. هنگامی که دهان شما شروع به بهبود کرد، دندانپزشک توصیه هایی در مورد زمان شروع مجدد استفاده از این ابزارها به شما خواهد داد.

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

غذاهای خاص

دندانپزشک شما برای اطمینان از اینکه ایمپلنت دندانی شما به درستی بهبود می یابد، توصیه خواهد کرد که به طور موقت رژیم غذایی نرم داشته باشید. این به طور طبیعی به این معناست که شما باید از خوردن هر گونه غذای سفت، جویدنی، چسبناک یا خوراکی هایی که می توانند به قطعات تیز تکه تکه شوند، اجتناب کنید. در روزهای بعد از انجام این فرایند، باید از خوردن غذاهای اسیدی یا تند که می توانند محل جراحی شما را تحریک کنند، و همچنین غذاهای گرم یا داغ اجتناب کنید، زیرا می تواند باعث خونریزی بیش از حد شود. همانطور که دهان شما شروع به بهبود می کند، دندانپزشک به تدریج به شما اجازه خواهد داد تا غذاهای کمی سفت تر بخورید.

تنباکو / الکل / کافئین

متأسفانه، مشخص شده است که این سه ماده روی روند بهبودی تأثیر منفی دارند و به شدت توصیه می شود برای بهترین نتایج درمانی از آنها اجتناب کنید. اگر سیگار می کشید، اکیداً توصیه می شود تا دو ماه اول پس از جراحی سیگار نکشید زیرا نیکوتین نه تنها باعث ایجاد درد در نواحی جراحی می شود، بلکه بی مورد آنها را در معرض باکتری قرار می دهد و در نتیجه احتمال ابتلای بیمار به عفونت پس از عمل را تا حد زیادی افزایش می دهد. علاوه بر این، باعث انقباض عروق خونی می شود و می تواند باعث شکست ایمپلنت دندانی شود.

همچنین به مدت حداقل 72 ساعت پس از جراحی باید از مصرف الکل خودداری کنید زیرا الکل تشکیل عروق خونی و در نتیجه اسئواینتگریشن را کند می کند. همچنین طی سه هفته نخست پس از جراحی باید از مصرف کافئین خودداری شود زیرا معروف است که باعث خونریزی و کندی بهبود می شود.

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

ورزش یا فعالیت شدید

بیمار به محضی که بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان به اندازه کافی خوب شد، می تواند فعالیت های سبک و غیر سخت را از سر بگیرد. توصیه می شود که بیمار حداقل در سه روز نخست پس از جراحی ایمپلنت های دندانی ورزش یا فعالیت سنگین انجام ندهد. دلیل این بیانیه دو مورد است:

اولین مورد این است که بیمار به احتمال زیاد پس از کاشت ایمپلنت دندانی از مواد مخدر استفاده می کند و تلاش برای ورزش یا انجام سایر فعالیت های مرتبط با هماهنگی، احتمال آسیب رساندن به خود را بسیار افزایش می دهد.

دیگری انجام هر نوع فعالیت یا ورزش شدید است که می تواند منجر به پارگی بخیه های محل ایمپلنت دندان شود. این در دراز مدت می تواند منجر به طولانی شدن زمان بهبودی و خونریزی غیرضروری شود.

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت

رانندگی یا کار با هر نوع ماشین آلات

اگر بیمار بعد از جراحی ایمپلنت دندانی به استفاده از یک مسکن خواب آور نیاز داشته باشد، اکیداً توصیه می شود که تا 24 ساعت بعد از ترک مطب از رانندگی یا کار با هر نوع ماشین آلات سنگین خودداری کند. بیمار باید پس از انجام جراحی، مقدمات مراجعه به منزل را فراهم کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *