آیا یائسگی روی کاشت ایمپلنت های دندانی تأثیر می گذارد؟

یائسگی بخشی طبیعی از افزایش سن است و منجر به ایجاد تغییرات زیادی در نحوه عملکرد بدن زن می شود و بروز انواع تغییرات هورمونی را در پی دارد. استروژن یک هورمون اصلی است که برای کنترل و تعادل هورمون ها و فرآیندهای دیگر در بدن عمل می کند، بنابراین وقتی سطوح استروژن کاهش می یابند، تعدادی از عملکردهای بدن از جمله چگونگی نگهداری از استخوان ها تغییر می کند. و هر چیزی که روی استخوان های شما تأثیر بگذارد می تواند روی ایمپلنت های دندانی نیز تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر، از دست دادن دندان با افزایش سن اجتناب ناپذیر است. اگر مدتی یک یا چند دندان نداشته اید، ممکن است به دنبال جایگزینی آنها با ایمپلنت های دندانی بوده باشید. با این حال، ایمپلنت های دندانی نیاز به جراحی دهان و یک روند بهبودی طولانی دارند. گرچه یائسگی به طور خودکار کسی را از دریافت ایمپلنت های دندانی محروم نمی کند، اما تغییرات بدنی که رخ می دهند می توانند روی واجد شرایط بودن شما برای دریافت آنها تأثیر بگذارند. به همین دلیل، ممکن است به این موضوع فکر کنید که آیا با وجود این تغییرات، امکان کاشت ایمپلنت های دندانی برای زنان یائسه وجود دارد یا خیر. برای پی بردن پاسخ، ادامه مطلب را بخوانید!

چندین مطالعه نشان داده اند که خطر شکست ایمپلنت های دندانی در بین زنانی که یائسه شده اند در مقایسه با زنان قبل از یائسگی بسیار بیشتر است. با این اوصاف، یائسگی لزوماً مانع این نمی شود که گزینه مناسبی برای ایمپلنت های دندانی باشید. ممکن است به سادگی نیاز باشد که چند اقدام احتیاطی دیگر انجام دهید.

یائسگی و خشکی دهان

یکی از مشکلات شایع در دوران یائسگی، خشکی دهان است. هنگامی که دهان بزاق کافی برای شستن باقی مانده های ذرات غذا و باکتری های مضر از کنار دندان ها تولید نمی کند، خطر ابتلا به بیماری لثه افزایش می یابد. اگر بیماری لثه تا حد خاصی پیشرفت کند، می تواند به استخوان فک و لثه آسیب وارد کند. این ممکن است باعث شکست ایمپلنت دندان چند ماه یا حتی چند سال بعد شود.

کاشت ایمپلنت دندانی در یائسگی

کاشت ایمپلنت دندانی در یائسگی

یائسگی چگونه روی تراکم استخوان ها تاثیر می گذارد؟

استخوان های ما ممکن است ثابت به نظر برسند، اما آنها در واکنش به خواسته های ما از آنها، دائماً در حال تغییر هستند. به همین دلیل است که ورزش می تواند به افزایش استحکام استخوان ها کمک کند، و درمان های ارتودنسی مانند اینویزیلاین با تغییر شکل استخوان فک اطراف دندان ها می توانند آنها را حرکت دهند. روند تغییرات استخوان توسط دو نوع سلول تنظیم می شود، یکی که استخوان را رسوب می دهد و دیگری که آن را خارج می کند.

هنگامی که استخوان ها در حال رشد هستند، استخوان بیشتری رسوب می کند. هنگامی که استخوان ها در تعادل هستند، تقریباً به همان اندازه که خارج می شوند به استخوان ها اضافه می شوند. با این حال، پس از یائسگی، تعادل تغییر می کند و خارج شدن استخوان با سرعت بیشتری نسبت به رسوب استخوان شروع می شود. این می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

از سوی دیگر، سطح استروژن فرد در طول یائسگی و بعد از آن کاهش می یابد. از آنجا که استروژن نقش مهمی در سلامت استخوان ایفا می کند، زنان یائسه ممکن است در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان قرار داشته باشند، که استخوان ها را ضعیف تر و مستعد شکستگی می کند. پوکی استخوان همچنین ممکن است استخوان فک را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود که از ایمپلنت های دندانی حمایت نکند.

کاشت ایمپلنت دندانی در یائسگی

کاشت ایمپلنت دندانی در یائسگی

تاثیر یائسگی بر موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی

همراه با سایر استخوان های بدن، استخوان در استخوان فک نیز از بین می رود. برخی از مطالعات می گویند که این می تواند تأثیر قابل توجهی روی موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی داشته باشد، و میزان شکست را به بیش از 13 درصد افزایش دهد. این دو برابر یا بیشتر، بیشتر از میزان شکست برای مردان هم سن و زنان قبل از یائسگی است.

به عنوان مثال، شما باید با دندانپزشک در مورد امکان جراحی ایمپلنت های دندانی مشورت کنید. آنها ممکن است درمان جایگزینی هورمونی را برای دوباره پر کردن سطح استروژن توصیه کنند، که می تواند استخوان فک شما را به اندازه کافی قوی نگه دارد تا از دندان های جدید شما حمایت کند.

در مورد نقش درمان جایگزینی استروژن (ERT) در پیشگیری از شکست ایمپلنت دندانی بحث و جدل وجود دارد. برخی از مطالعات می گویند که می تواند به طور قابل توجهی شکست را کاهش دهد و آن را تا حدود 9% کاهش دهد، در حالی که مطالعات دیگر می گویند که تأثیری ندارد، و برخی دیگر می گویند که در واقع می تواند خطرات را افزایش دهد.

همچنین اگر در حال حاضر سیگار می کشید، باید سعی کنید آن را ترک کنید، زیرا تنباکو می تواند خطر شکست ایمپلنت های دندانی را دو یا سه برابر کند.

روش های دیگر برای بهبود نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی

راه های مختلفی برای نزدیک شدن به خطرات شکست ایمپلنت های دندانی برای زنان یائسه وجود دارد. دو مطالعه مختلف نشان می دهند که مصرف بیس فسفونات های خوراکی می تواند میزان موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی را برای زنان یائسه بهبود بخشد.

پیوند استخوان می تواند برای بهبود میزان موفقیت برای ایمپلنت های دندانی نیز استفاده شود.

و هنگامی که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک ادغام شد، به نظر می رسد که یائسگی منجر به افزایش تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت نمی شود، بنابراین اگر قبلاً ایمپلنت های دندانی داشته اید، در آینده نباید نگران آن باشید.

حتی با افزایش بالقوه نرخ شکست برای زنان یائسه، نرخ موفقیت در بیشتر موارد بالا باقی می ماند و باعث می شود ایمپلنت های دندانی به یک گزینه درمانی عالی برای بیماران در تمام سنین تبدیل شوند.

کاشت ایمپلنت دندانی در یائسگی

کاشت ایمپلنت دندانی در یائسگی

سخن پایانی

ایمپلنت های دندانی نزدیک ترین گزینه برای بازگرداندن دندان های طبیعی بعد از از دست دادن آنها هستند. اگر یائسگی را پشت سر می گذارید، یا قبلاً این دوران را پشت سر گذاشته اید، نترسید و با دندانپزشک خود تماس بگیرید و بپرسید که آیا ایمپلنت های دندانی برای شما مناسب هستند یا خیر. ما می توانیم طیف گسترده ای از درمان ها، از جمله مراقبت از ایمپلنت های دندانی را از شروع تا پایان ارائه دهیم تا این فرآیند تا حد امکان ایمن، کارآمد و بدون مشکل باشد. شما بدون توجه به سنتان لایق داشتن یک لبخند کامل و مطمئن هستید!

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *