در صورت سست شدن روکش ایمپلنت دندان جه باید کرد؟

ایمپلنت های دندانی پست هایی هستند که در داخل استخوان فک پنهان شده اند و از روکش دندان پشتیبانی می کنند. روکش از طریق اباتمنت به ایمپلنت متصل می شود و دندان قابل مشاهده ای است که شما آن را به صورت روزانه مشاهده می کنید. در حالی که ایمپلنت های دندانی برای تمام عمر ساخته شده اند، تعدادی از عوامل وجود دارند که می توانند باعث شل شدن روکش های دندانی یا حتی ترک خوردن آنها شوند که ممکن است باعث شوند تعویض آنها ضروری شود.

اصول اولیه ایمپلنت های دندانی

  • ایمپلنت های دندانی یکی از بادوام ترین گزینه های ترمیم موجود برای جایگزینی یک دندان از دست رفته هستند.
  • ایمپلنت های دندانی دارای سه قسمت هستند: پایه تیتانیومی که درون استخوان فک قرار می گیرد؛ اباتمنت که روکش را به ایمپلنت متصل می کند؛ و روکش دندان دائمی که بالای خط لثه قرار می گیرد.
  • بسیار نادر است که خود ایمپلنت بشکند زیرا داخل استخوان قرار می گیرد، گرچه بیماری های لثه می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. احتمال شکستن یا سست شدن اباتمنت پس از تحمل ضربه بیشتر است. روکش ایمپلنت همچنین می تواند به دلیل ضربه یا بی توجهی بشکند یا شل شود.
  • روکش قسمتی است که تمام نیروهای خارجی ناشی از جویدن و ذرات خارجی را متحمل می شود. روکش ها از مواد مختلفی تشکیل شده اند که هر یک از آنها دارای سطوح استحکام مختلفی هستند، اما همه آنها مستعد آسیب دیدن هستند. روکش سست به درمان فوری نیاز دارد و در صورت عدم مراقبت به موقع، می تواند منجر به شکست نهایی ایمپلنت شود زیرا می تواند باعث وارد شدن فشارهای پیش بینی نشده به خود ایمپلنت شود.
  • بسیاری از افراد این تصور غلط را دارند که هنگامی که یک ایمپلنت و روکش ایمپلنت مربوطه قرار داده می شوند، ایمپلنت آنها دیگر به توجه خاصی نیاز ندارد، اما این درست نیست. ایمپلنت ها معمولاً باید حداقل سالیانه تحت مراقبت های ایمپلنت توسط دندانپزشک قرار بگیرند. این امر مستلزم برداشتن روکش ایمپلنت و ارزیابی مناسب است تا مشکلات اولیه مانند فشار دادن دندان دیگر به ایمپلنت، التهاب در استخوان اطراف ایمپلنت یا علائم اولیه شل شدن روکش برطرف شوند. ایمپلنت های متعددی وجود دارند که در سرتاسر جهان تولید می شوند و هر یک از آنها با روکش مربوطه ممکن است مشخصات منحصر به فردی داشته باشند که فقط یک پریودنتیست با تجربه یا متخصص ایمپلنت قادر به شناسایی و رسیدگی صحیح خواهد بود.
 سست شدن روکش ایمپلنت دندان

سست شدن روکش ایمپلنت دندان

علت شکستن یا شل شدن روکش ایمپلنت چیست؟

عوامل متعددی می توانند باعث شل شدن یا شکستن روکش ایمپلنت دندانی شوند. روکش ها را گاهی اوقات می توان ترمیم، دوباره وصل کرد، یا در برخی موارد ممکن است به تعویض نیاز داشته باشند. در شرایط بسیار نادر، ممکن است نیاز باشد دندانپزشک کل ایمپلنت را تعویض کند.

عوامل زیر می توانند باعث شل شدن روکش شما شوند:

  • خراب شدن سمان دندانی (چسب مخصوص دندانپزشکی) مورد استفاده برای باندینگ
  • آسیب به اباتمنت
  • شل شدن پیچ ایمپلنت دندانی
  • شکست درمان کاشت ایمپلنت دندانی

هنگامی که روکش ایمپلنت شما شل است چه کاری باید انجام دهید؟

اگر احساس کرد که روکش ایمپلنت دندانی شما سست شده یا شکسته است، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. قبل از آنکه به دندانپزشک خود اجازه دهید روکش ایمپلنت شما را بردارد، اطمینان حاصل کنید که آنها در مورد ایمپلنت خاص و نحوه برداشتن مناسب آن آگاهی دارند. معمولاً بسته به علت آسیب ها، دندانپزشک می تواند برخی از آنها را اصلاح کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک روکش دندان را جایگزین خواهد کرد. اگر اباتمنت یا ایمپلنت شکسته شده باشد، به ایمپلنت جدید نیاز خواهید داشت.

اگر روکش شکسته شد، سعی کنید قطعات شکسته را نجات دهید. قطعه را در یک کیسه نگه دارید و هنگام مراجعه به دندانپزشک آن را با خود ببرید. سعی نکنید خودتان روکش را تعویض کنید. محکم نخواهد شد و ممکن است زمانی که روکش از جای خود خارج می شود، آن را قورت دهید.

اگر ایمپلنت با بقیه روکش افتاد، اطمینان حاصل کنید که بلافاصله به دندانپزشک مراجعه می کنید. به طور کلی می توان از محل ایمپلنت برای قرار دادن یک ایمپلنت جدید استفاده کرد، اما ممکن است به مواد پیوند استخوان نیاز داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت قادر به ترکیب شدن و جوش خوردن با استخوان فک با میزان موفقیت طولانی مدت بیشتری است.

 سست شدن روکش ایمپلنت دندان

سست شدن روکش ایمپلنت دندان

چگونه از مشکلات ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

از گاز زدن یا جویدن خوراکی ها و غذاهای سفت اجتناب کنید. یخ نجوید یا بطری ها را با دندان باز نکنید. حتی جویدن ناخن می تواند به روکش ایمپلنت شما آسیب برساند.

اغلب سلامت لثه شما یکی از مهمترین موارد برای موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی است. برای پیشگیری از پریودنتیت، بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید. یعنی باید مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید.

پس از اتمام کاشت ایمپلنت ها و روکش ها، روی یک محافظ دندان شبانه سرمایه گذاری کنید. برای سرمایه گذاری کلانی که برای کاشت ایمپلنت های دندانی انجام می دهید، برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند دندان قروچه (براکسیسم) یا ضربه ناشی از ورزش های پر برخورد که باعث ایجاد عوارض برای ایمپلنت شما می شوند، استفاده از محافظ دندان شبانه ارزش را دارد.

 سست شدن روکش ایمپلنت دندان

سست شدن روکش ایمپلنت دندان

آیا روکش شما شل شده است؟

اگر مشکلی در روکش ایمپلنت شما وجود دارد، در تماس با دندانپزشک خود تردید نکنید. هر چه زودتر مشکل را تشخیص دهید، دندانپزشک سریع تر می تواند ایمپلنت را ترمیم کند. برای کمک به ایمپلنت های دندانی خود، لطفا با دنداپزشک خود تماس بگیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما