قیمت ایمپلنت چگونه محاسبه می‌شود

در شرایط اقتصادی فعلی، خدمات دندانپزشکی به خصوص درمان ایمپلنت یکی از گرانترین خدمات در حوزه درمان و سلامت است. درمان ایملپنت در سراسر دنیا جزو درمان های سطح بالا بوده و معمولا در اکثر کشورها از جمله ایران از حمایت کافی بیمه ها برخوردار نیست. به همین دلیل ممکن است بیماران قبل از اقدام به درمان ایمپلنت مدت زیادی به دنبال پرس و جو در مورد قیمت ایمپلنت باشند.

بسیاری از مراجعه کنندگان اظهار دارند که با مراجعه به کلینیک ها و مطبه ای مختلف با قیمت های متفاوتی روبرو شده اند که این مسئله آن ها را دچار سردرگمی می کند. این مسئله می تواند ریشه در عدم ثبات اقتصادی در کشورمان باشد و به دلیل اینکه اجزای ایمپلنت و متریال آن کاملا با نواسانات ارزی دچار تغییر می شود، قیمت درمان آن نیز تغییر کند. همچنین این تفاوت ها می تواند دلایل دیگری از جمله مهارت دندانپزشک داشته باشد.

از مسائل دیگری که برای بیماران سوال است این است که چرا ایمپلنت نسبت به سایر درمانهای دندانپزشکی از جمله روکش و بریج و ترمیم گران تر است. در این مقاله سعی داریم به جزئیات هزینه درمان ایمپلنت پرداخته و سوالات بیماران محترم را پاسخ دهیم.

درمان استاندارد برای جایگزینی دندان از دست رفته، درمان ایملپنت است که نتیجه دائمی داشته و تا به امروز زندگی میلیون ها نفر را نجات داده است.

ایمپلنت دندان از اجزای مختلفی شامل فیکسچر ، اباتمنت و روکش ساخته می شود .

فیکسچر قطعه ای است که در داخل استخوان کاشته می شود.

اباتمنت قطعه کوچکی است که ارتباط بین فیکسچر و روکش را ایجاد می کند.

روکش همان قسمتی است که شبیه تاج دندان بوده و شما در داخل دهان مشاهده می کنید‌.

قیمت ایمپلنت در تهران

قیمت ایمپلنت در تهران

از جمله مواردی که برهزینه ایمپلنت تاثیر می گذارد، درادامه به تفصیل توضیح داده می‌شود:

  1. قیمت فیکسچر
  2. قیمت اباتمنت
  3. هزینه دستمزد جراح
  4. قیمت روکش
  5. هزینه دستمزد لابراتوار
  6. هزینه دستمزد دکتر پروستودنتیست
قیمت ایمپلنت در تهران

قیمت ایمپلنت در تهران

فیکسچر

جنس بدنه ایمپلنت از آلیاژ تیاتینیوم ساخته می‌شود. این آلیاژ کاملا  biocompatible  بوده و با بدن انسان سازگار است. از جمله آلیاژهای با قیمت بالا می‌باشد که یکی از دلایل بالا بودن قیمت درمان ایمپلنت همین جنس بدنه می‌باشد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، صنعت ساخت ایمپلنت نیز پیشرفت گسترده‌ای کرده و تکنولوژی‌های جدیدی بر روی سطح بدنه ایمپلنت به کار برده می‌شود تا میزان جوش خوردن ایمپلنت با دندان (osteointegration)  را افزایش دهد.

هر چه این تکنولوژی‌های به کار برده جدیدتر و پیشرفته‌تر می‌شود، قیمت ایمپلنت تولیدی افزایش پیدا می‌کند.

ایمپلنت‌ها نیز مانند تمامی کالاهای دیگر دارای برند‌های مختلفی می‌باشند که قیمت‌های متفاوتی دارند. قیمت برند یک قطعه به قدمت تولید آن کارخانه، کیفیت تولید، شکل ساختاری، میزان محبوبیت و شناخته شده­تربودن آن برند بستگی دارد.

ایمپلنت نیز از این مورد مستثنا نبوده و قیمت آن با برند آن مرتبط است. بدیهی است هر چه برند ایمپلنت مورد استفاده معروف‌تر و شناخته شده تر در سطح جهان باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

امروزه کشورهای مختلفی از جمله کره، آلمان، آمریکا و سوئیس ایمپلنت‌هایی با کیفیت خوب تولید و به بازار جهانی ارائه می‌کنند.

قیمت ایمپلنت در تهران

قیمت ایمپلنت در تهران

اباتمنت

اباتمنت قطعه واسط بین فیکسچر و روکش است که دارای طراحی ها و انواع مختلفی می باشد. دندانپزشک با توجه به طرح درمان مورد نظر برای هر بیمار اباتمنت مورد نظر برای هر ایمپلنت را تعیین کرده و خریداری می­کند و به لابراتوار ارسال می کند تا روکش نهایی بر اساس آن ساخته شود. در بعضی موارد تهیه و خریداری اباتمنت را لابراتوار انجام داده و هزینه آن به هزینه نهایی روکش اضافه می شود.

قیمت ایمپلنت در تهران

قیمت ایمپلنت در تهران

روکش

روکشی که بر روی ایمپلنت کار می‌شود، می تواند چندین نوع باشد:

روکش PFM که دارای یک لایه فلز در داخل و یک لایه سرامیک رویی می‌باشد و از روکش‌هایی با قدمت بالا در دندانپزشکی است و معمولا قیمت آن از بقیه نوع روکش‌ها کمتر است.

روکش بعدی، روکش های تمام سرامیک است که دارای جنس های متفاوتی از جمله زیرکونیا، لیتیم دی سیلیکات،   Emax و ‌‌‌.. می باشد.

این روکش ها به دلیل استحکام بالا و زیبایی قابل توجهی که دارند، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و تمایل به استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

به دلیل جنس سرامیک و مزایای گفته شده قیمت این روکش‌ها بالاتر بوده و منجر به افزایش قیمت ایمپلنت با روکش سرامیک نیز خواهد شد.

از مسائل دیگر موثر در قیمت روکش، تکنیک ساخت آن است که بسته به دستگاه های به کار برده، میزان زمان لازم برای ساخت، دیجیتال یا کانونشنال بودن متغیر می باشد.

دستمزد لابراتوار

یکی‌ دیگر از موارد موثر در قیمت روکش و کارهای لابراتوری، دستمزد تکنسین لابراتوار سازنده است که بسته به تکنیک ساخت هر روکش، میزان مهارت و هنر دست تکنیسین، هزینه دستمزد آن‌ها تغییر کرده و قیمت روکش تغییر خواهد کرد.

قیمت ایمپلنت در تهران

قیمت ایمپلنت در تهران

دستمزد متخصص ایمپلنت و پروتز

از جمله موارد موثر دیگر در هزینه ایمپلنت ، تبحر و مهارت جراح و پرستودنتیست می‌باشد.

جراحی ایمپلنت یکی از جراحی های تخصصی و پیشرفته می باشد. مهارت دندانپزشک در کنترل و مدیریت جراحی و نحوه مدیریت استخوان فک بسیار مهم است. همچنین مدیریت بافت نرم (لثه) اطراف ایمپلنت یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت درمان است که به مهارت جراح وابسته است. بدیهی است هر چه تجربه و تبحر دندانپزشک بالاتر باشد دستمزد آن نیز بیشتر می شود.

کیفیت استخوان فک شما یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در قیمت ایمپلنت است.

در صورتی که استخوان شما کافی نباشد، نیاز به استفاده از پیوند استخوان در جراحی ایمپلنت شما می‌باشد. این پیوند می تواند به صورت پودر استخوان بوده یا از استخوان دیگر قسمت های فک شما باشد، در این مورد، به دلیل هزینه پودر استخوان، و در صورت نیاز به جراحی های پیشرفته باعث بالا رفتن هزینه درمان ایمپلنت شما خواهد شد.

همانطور که می دانید ممکن است جهت انجام ایمپلنت، نیاز به کشیدن دندان های غیر قابل نگهداری یا ریشه های باقیمانده باشد که ممکن از جراح شما هزینه آن را به صورت جداگانه به درمان شما اضافه کند.

پس از چند ماه که ایمپلنت شما جوش خورده و آماده قالبگیری می باشد، از این مرحله به بعد را متخصص پروتز انجام خواهد داد. قالبگیری و چسباندن روکش ها را با پروستودنتیست تجربه خواهید کرد که دستمزد متخصص پروتز نیز در قیمت نهایی ایمپلنت محاسبه می شود.

قیمت ایمپلنت در تهران

قیمت ایمپلنت در تهران

قیمت ایمپلنت کل دندان‌ها

در صورتی که شما چندین دندان از دست داده باشید، ممکن است جراح تصمیم بگیرد به جای یک ایملپنت به ازای هر دندان، تنها در چند نقطه مورد نظر خود ایمپلنت کاشته و سپس روکش‌های کل دندان‌ها را بر روی آن‌ها بگذارد. در این موارد قیمت ایمپلنت کل دندان‌های شما نسبت به مواردی که به جای هر دندان یک ایمپلنت جایگذاشته شود، کاهش پیدا می‌کند. مسئله ای که در این طرح درمان وجود دارد این است که در پروتز نهایی شما برای فاصله بین ایمپلنت ها یک یا چند روکش که به صورت بریج به روکش ایمپلنت های جلویی و عقبی متصل می شود، قرار داده می شود که در این حالت شما فقط هزینه ای برای این روکش های اضافی پرداخت خواهید کرد و هزینه های ایمپلنت و اباتمنت و پیوند برای آن دندان حذف خواهد شد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *