مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان بلافاصله بعد از اتمام جراحی ایمپلنت شروع می‌شود و از این لحظه به بعد، فرد به هر اندازه که نسبت به وضعیت خود حساسیت نشان دهد شانس موفقیت بالاتری خواهد داشت.در هر صورت برای قرار گرفتن ایمپلنت در داخل استخوان فک باید یک عمل جراحی انجام گیرد و به همین دلیل تحت تاثیر مراقبت های پس از جراحی قرار می‌گیرد.

پس لازم است که دندانپزشک دستورالعمل های لازم را در اختیار بیمار قرار دهد و خود بیمار هم نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان حساسیت نشان دهد. با این تفاسیر نحوه مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان را در دو مقطع زمانی می‌توان مهم دانست که یکی از آنها روز بلافاصله بعد از عمل و مورد بعدی روزهای دوم و سوم است.

ساعات اول بعد از جراحی ایمپلنت دندان

در این یک ساعت شما باید محکم روی بسته‌های گاز استریل که در قسمت جراحی قرار داده شده اند فشار دهید و مطمئن شوید که در جای خود باقی می‌مانند.این کار باید در یک ساعت اول به طور مداوم ادامه پیدا کند تا خونریزی کنترل شود.معمولاً بعد از یک ساعت می توانید گاز های استریل را به آرامی از محل جراحی بردارید.

اگر روند و خونریزی همچنان ادامه داشت در هر نیم ساعت می توانید چند گاز استریل جدید روی محل جراحی بگذارید و در صورت نیاز آنها را تغییر دهید. همچنین می توانید از آب برای نرم کردن گاز استریل و راحتتر کردن قرار گیری آنها را روی محل جراحی کمک بگیرید.

فعالیت بدنی

به طور کلی در چند روز اول بعد از جراحی بهتر است که فعالیت شدید را متوقف کنید و با اشیا مختلف محل جراحی را لمس نکنید.مسواک زدن برای رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان ضروری است اما این کار را به آرامی انجام دهید و از استعمال دخانیات که باعث تعویق در درمان می شود خودداری کنید.در واقع کشیدن‌سیگار تا اتمام مرحله بهبودی باید به طور کامل متوقف شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

تمیز نگه داشتن دهان در طول مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان بسیار مهم است.لازم است که شب عمل جراحی، دندان های خود را مسواک بزنید اما در محل جراحی به آرامی این کار را انجام دهید.اگر هنوز هم خونریزی خفیف وجود دارد شستشو با آب و نمک می تواند تا ۲۴ ساعت بعد از عمل برای شما مناسب باشد.قرقره آب نمک و شستن آرام دهان راهکار خوبی است که شما باید دو یا سه بار در روز بعد از خوردن غذا انجام دهید.

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

 

فعالیت های عادی روزانه

فعالیت اصلی شما بعد از عمل جراحی در روز اول فقط استراحت روی مبل یا رختخواب باشد.خم و راست شدن شدید یا فعالیت و بلند کردن اجسام باعث افزایش خونریزی و در نتیجه درد خواهد شد.اگر فعالیت داشته باشید یا مرتب ورزش کنید میزان مایعات و کالری بدن شما کاهش می یابد و مجبور به جایگزین کردن آنها هستید که می تواند منجر به افزایش خونریزی و درد شود.توصیه ما برای مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان این است که حداقل ۳ تا ۴ روز بعد از عمل جراحی فعالیت بدنی را متوقف کنید.

تف کردن خون آبه به بیرون

به طور کلی خونریزی بعد از عمل جراحی اتفاق می‌افتد و این عمل می‌تواند به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ادامه پیدا کند.این یعنی شما به طور پیوسته مقدار کمی خون و حجم زیادی بزاق در دهان خود خواهید داشت که باید آنها را از دهان خارج کنید.قرار دادن یک گاز استریل روی محل جراحی و فشار دادن آن باعث کنترل خونریزی می‌شود.اما اگر خونریزی ادامه داشت بهتر است که هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یکبار گاز استریل را تعویض کنید تا زمانی که خونریزی متوقف شود.

کنترل وضعیت خونریزی

به طور کلی در جریان مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید توجه داشته باشید که خونریزی هرگز نباید شدید باشد.اگر چنین اتفاقی بیفتد به این معنی است که گاز استریل فقط روی دندان ها قرار گرفته و فشار چندانی به محل جراحی وارد نمی شود.در اینجا باید سعی کنید که گاز های استریل را دوباره تنظیم کنید و فشار دهید.

اگر همچنان خونریزی ادامه داشته باشد و به حالت ایستاده هستید بهتر است که فعالیت بدنی خود را متوقف کنید و از بسته یخ استفاده کنید یا به مدت یک ساعت کیسه چای مرطوب شده را روی محل جراحی قرار دهید.در این وضعیت اسید تانیک موجود در برگ های چای به تقویت لخته شدن خون کمک می کند و در صورت ادامه پیدا کردن خونریزی باید با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

ورم جراحی ایمپلنت

ورم یک اتفاق طبیعی بعد از عمل جراحی است و معمولاً دو تا سه روز بعد از عمل شما آن را تجربه خواهید کرد.در جریان مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان استفاده از کیسه یخ یا یک کمپرس یخ در حوله می‌تواند در کاهش حجم ورم صورت و دهان شما تاثیر داشته باشد و باید آن را محکم به گونه ها و محل جراحی بمالید.این کار باید هر ۲۰ دقیقه یکبار در طول ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی انجام شود.

همچنین اگر دندانپزشک داروی خاصی برای کنترل ورم‌صورت پیشنهاد داده حتما آنها را طبق دستورالعمل دندانپزشکی مصرف کنید.

درد ناشی از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

متاسفانه بیشتر جراحی های دهان و دندان با درد همراه هستند و دندان پزشکان برای کنترل آن داروهای ضددرد و مسکن تجویز می‌کنند.در هر صورت استفاده از قرص های مسکن برای کنترل درد و ناراحتی در این دوره کوتاه ضروری است.ممکن است برخی از بیماران به استفاده از داروهای قوی تر علاقه نشان دهند که باعث تهوع می شود به همین دلیل سعی کنید که مقدار کمی از قرص را به همراه غذا میل کنید تا احتمال تهوع کاهش یابد.

 

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

 

تاثیر داروهای مسکن روی افراد مختلف متفاوت است و اگر ابتدا با داروهای مسکن به نتیجه نرسیدید می‌توانید از داروهای ضد درد مانند آسپرین و ایبوپروفن استفاده کنید.در جریان مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان ممکن است برخی از افراد نیاز به مصرف یکباره دو قرص مسکن داشته باشند و شدیدترین درد ممکن معمولاً ۶ ساعت پس از از بین رفتن تاثیر داروی بی حسی موضعی است.

بعد از این دوره زمانی نیاز شما به داروهای نوشته شده توسط دکتر کمتر می شود و شما هم می توانید مصرف داروهای مسکن را به حداقل برسانید.

اگر موارد گفته شده در این مطلب را در طول ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی به درستی انجام دهید می‌توانید ادعا کنید که در مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت دندان موفق عمل کرده اید.در این بین توصیه به دستورالعمل های دندانپزشک بسیار مهم است و آنها با توجه به شرایط فردی و مواردی که در طول جراحی رخ داده ممکن از داروهای مسکن یا روند استراحت متفاوتی برای شما در نظر گرفته که باید آنها را به طور کامل و مو به مو اجرا کنید.

شما هم برای مشاوره و رزرو وقت برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان می توانید از شماره های سایت استفاده کنید و مستقیماً با ما در تماس باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *