ایمپلنت دیجیتال دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

ایمپلنت دیجیتال از روش های نوین در دندانپزشکی به شمار می‌آید. ایمپلنت‌ دندان‌های جایگزینی هستند که از طریق استخوان فک شما پشتیبانی می‌شوند و دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند؛ بنابراین این امکان را برای شما به وجود می‌آورند که از خوردن تمامی غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. در واقع این دندان‌های جایگزین نیاز به مراقبت خاصی ندارند و در صورت مراقبت صحیح عمری طولانی خواهند داشت.

اکنون با روش ایمپلنت دیجیتالی، پزشکان می‌توانند سریعتر و راحت‌تر از گذشته پروسه‌ی درمانی شما را انجام دهند. جراحی ایمپلنت دیجیتال (که به آن جراحی کاشت دندان دیجیتال نیز گفته می‌شود) از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می‌کند. با استفاده از این اطلاعات، یک متخصص کاشت ایمپلنت، خواهد توانست با حداقل مقدار برش عمل جراحی را انجام دهد. از آن جا که عمل جراحی ایمپلنت دیجیتال دندان بر روی کوچکترین برش ممکن متمرکز است، درد ناشی از آن به طور قابل توجهی در مقایسه با جراحی ایمپلنت سنتی کمتر است.

معرفی ایمپلنت دیجیتالی

 ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرند و در بیشتر مواقع از جنس تیتانیوم  ساخته می شوند تا با بدن سازگاری بالایی داشته باشند.  ایمپلنت ها می توانند با استخوان فک متصل شده به عنوان یک پایه برای قرار گیری روکش ایمپلنت مورد استفاده قرار بگیرند. ایمپلنت دیجیتال نوعی روش درمان کاشت ایمپلنت است که در مقایسه با روش سنتی کاشت ایمپلنت، تجهیزات و فناوری های جدیدتری در مراحل مختلف آن مورد استفاده قرار می ‌گیرد. با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته در این روش، نتیجه درمان دقیق تر و با سرعت بیشتری حاصل می شود و بیمار در طول درمان راحت ‌تر خواهد بود. لازم است توجه داشته باشید که مجهز بودن مطب های دندانپزشکی یا کلینیک ها به این فناوری ها و تکنولوژی ها متفاوت است؛ برخی از کلینیک ها مجهز به همه فناوری ها  هستند و برخی دیگر تنها برخی از تجهیزات را دارند.

از آن جا که ایمپلنت‌های دندانی در استخوان فک شما قرار داده می‌شود، اگر به دلیل بیماری پریودنتال یا سایر بیماری‌ها مواد تشکیل دهنده استخوان فک شما تحلیل رفته، بهتر است از عمل ایمپلنت دیجیتالی استفاده کنید. با این حال، متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت می‌توانند در مورد پیوند استخوان یا گزینه‌های جایگزین دیگر با شما صحبت  کنند.

ایمپلنت دندان دیجیتالی

ایمپلنت دندان دیجیتالی

مزایای ایمپلنت دیجیتالی دندان

لازم به یادآوری است که با استفاده از ایمپلنت‌ دیجیتال، شما از تمام مزایای روش سنتی کاشت ایمپلنت بهره مند می‌شوید. این مزایا عبارتند از:

  • ظاهر طبیعی دندان حفظ خواهد شد.
  • عملکرد طبیعی دندان حفظ خواهد شد.
  • احتیاج به مراقبت های خاص ندارد.
  • استخوان فک را تحریک می‌کند تا ساختار صورت را حفظ کند.
  • از دوام بالایی برخوردار است.

پزشکان هیچ یک از این مزایا را در روش ایمپلنت دندان دیجیتالی فدا نمی‌کنند. در واقع این روش مزایای اضافی دیگری دارد که عبارتند از:

ایمپلنت دندان دیجیتالی

ایمپلنت دندان دیجیتالی

  • ایمپلنت دیجیتال در زمان کوتاهی انجام می‌شود.

یکی از بهترین مزایای ایمپلنت دندان دیجیتال این است که زمان عمل آن طولانی نیست. در حالی که جراحی ایمپلنت در روش سنتی، 100 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد، در جراحی ایمپلنت روش دیجیتال، می‌توانیم قبل از عمل همه جزئیات را بررسی کنیم و از روش بهینه‌تری استفاده نماییم. با استفاده از این روش، فرآیند کاشت دندان شما ممکن است تنها در کمتر از 45 دقیقه انجام شود.

  • بافت لثه و استخوان سریعتر ترمیم می شوند

با استفاده از ایمپلنت‌های دیجیتال، احتمالاً روکش موقت شما در همان روز مراجعه به شما تحویل داده خواهد شد. به طور کلی هم دندان‌هایتان به احتمال زیاد سریعتر ترمیم می‌شوند. این روش به طور متوسط ​​یک تا دو هفته زمان می‌برد، در حالی که روش‌های سنتی به زمان بسیار طولانی تری نیاز دارند.

  • فرآیند عمل ایمپلنت دیجیتال راحت‌تر است.

بسیاری از افراد نگران درد ناشی از کاشت دندان هستند، اما با استفاده از روش بیهوشی مدرن، هیچ گونه ناراحتی و دردی در طول عمل احساس نخواهید کرد. همچنین با استفاده از روش دیجیتالی، دندانپزشکان می‌توانند درد را بسیار کم کنند زیرا این روش نیازی به برش و بخیه ندارد. جراحی دیجیتالی این امکان را به ما می‌دهد که عمل با حداقل اختلال در لثه و فک انجام شود. اگر همچنان نگران عمل هستید، دندانپزشکان برای کمک به شما و ایجاد آرامش بیشتر، به شما آرام بخش خواهند زد.

  • برای انجام ایمپلنت‌های دیجیتال، به ویزیت‌های کمتری نیاز خواهید داشت.

هنگام کاشت دندان در طی عمل سنتی، شما باید تقریباً برای انجام تمام مراحل در مطب حضور داشته باشید. در نتیجه  ممکن است برای انجام ایمپلنت، حداقل شش بار به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

اما با استفاده از ایمپلنت دندان دیجیتال، دندانپزشکان می‌توانند با کار بر روی مدل دیجیتالی، بسیاری از کارها را بدون حضور شما انجام دهند. این بدان معناست که شما می‌توانید ایمپلنت دندان خود را در آرامش بیشتری انجام دهید و کافیست تنها سه بار به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • با ایمپلنت‌های دیجیتال در مدت کمتری بهبود خواهید یافت.

از آن جا که این روش بدون برش و بدون بخیه انجام می‌شود، فرآیند بهبود، در مدت کمتری انجام خواهد شد. اگرچه درد در افراد مختلف، متفاوت و متغیر است، اما در مقایسه با روش‌های سنتی افراد احتمالاً درد و ناراحتی بسیار کمی در  این روش تجربه خواهند کرد.

  • با استفاده از ایمپلنت دیجیتالی نتایج بهتری به دست می‌آورید.

در هنگام عمل سنتی ایمپلنت دندان، بعد از قرار دادن ایمپلنت‌ها، دندان پزشک می‌بایست متناسب با محل کاشت دندان، فرآیند ترمیم دندان را  هم برنامه ریزی نماید. گاهی اوقات آنچه که برای قرار دادن ایمپلنت خوب به نظر می‌رسد، ممکن است برای روکش مطلوب نباشد و این ترمیم دندان را به خطر می‌اندازد. اما در روش کاشت دندان دیجیتالی، می‌توانیم کل فرآیند کاشت را به طور همزمان برنامه ریزی کنیم. بنابراین روکش هرگز قربانی یا دچار مشکل نخواهد شد.

  • ایمپلنت‌های دیجیتال دقت و ثبات بیشتری دارند.

به عنوان بخشی از پروسه‌ی جراحی، دندانپزشکان می‌بایست برای قرار دادن مستقیم ایمپلنت‌های دندانی برنامه ریزی کنند و میزان دقتِ هر کدام از روش‌ها متفاوت است. سیستم دیجیتال در مقایسه با سایر روش‌ها، دقت شگفت انگیزی دارد. میانگین انحراف کاشت در جایگذاری ایمپلنت‌ها در این سیستم فقط 0.9 درجه است. اما هنگام استفاده از سایر روش‌های جراحی، میانگین انحراف کاشت 2.5 درجه و یا حتی بیشتر است.

دقت بیشتر در هنگام استفاده از این سیستم به این معنی است که ایمپلنت‌ها دقیقا در جای درست خود قرار می‌گیرند و در آینده نیز ثبات بیشتری خواهند داشت.

ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی

برخی از فناوری های ایمپلنت دیجیتالی

اسکن دیجیتالی دهان

اسکن دیجیتالی دهان که به آن قالب ‌گیری دیجیتالی نیز گفته می ‌شود به جای روش های معمول قالب گیری با خمیر دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از خمیر قالب گیری برای ایمپلنت ها به روش سنتی به گونه ای است که می‌ تواند بیمار را کمی ناراحت کند، زیرا باز بودن دهان برای مدت طولانی، تحمل خمیر حجیم در داخل دهان و طعم زننده آن می تواند بیمار را اذیت کند. در روش جدید با قالب گیری دیجیتالی، دهان بیمار با دستگاه دیجیتالی دهان اسکن شده و تصاویر آن بلافاصله به کامپیوتر منتقل می شود، بنابراین پروتزساز می تواند فوراً ساخت قالب را آغاز نماید.

عکس برداری دیجیتالی

عکس برداری دیجیتالی یکی دیگر از فناوری‌ های پیشرفته به کار گرفته شده در ایمپلنت دیجیتالی است که در آن بدون نیاز به قرار گرفتن فیلم در داخل دهان بیمار، تصاویر به کمک دستگاه دیجیتال گرفته می شود. توجه داشته باشید این روش برای همه موارد درمان مناسب نیست و گاهی اوقات ممکن است برای برخی از مشکلات دهان و دندان، از دندان های بیمار عکس برداری به روش معمولی صورت بگیرد.

ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی

دوربین داخل دهانی

برای مشاهده وضعیت همه دندان های بیمار،  دندانپزشک می تواند از دوربین ‌های داخل دهانی استفاده نموده و ساختار کلی داخل دهان بیمار را با یک نمای بزرگ مشاهده کند. یک لامپ کوچک درون دوربین‌ های داخل دهانی قرار دارد که می‌ تواند فضای داخل دهان را روشن کرده و موجب شود بتوان تصاویر واضح و بزرگی را از نمای داخل دهان، دندان ‌ها و لثه ‌ها و ساختار داخلی دهان مشاهده کرد. بنابراین از این دوربین ها برای فیلم برداری یا عکس برداری از داخل دهان استفاده می ‌شود که به تشخیص پلاک ها، پوسیدگی، ترک خوردگی یا شکستگی های موجود در دندان ‌ها، وجود بیماری های های لثه و سایر مشکلات دهان و دندان کمک می کند. توجه داشته باشید دندانپزشک باید پیش از آغاز درمان ایمپلنت کلیه دندان ها و لثه های بیمار را معاینه کرده و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کند.

ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی

مدلسازی های سه بعدی کامپیوتری

راهنمای جراحی دیجیتال یکی از مراحل مهم کاشت ایمپلنت دندان است که با استفاده از مدل سازی سه بعدی کامپیوتری صورت می گیرد. در این راهنمای جراحی، وضعیت عصب ها و استخوان های دندان در ناحیه کاشت ایمپلنت بررسی می شود تا دندانپزشک بتواند برنامه ‌ریزی مناسبی برای جراحی داشته باشد و برش کمتری برای کاشت ایمپلنت ایجاد کند. لازم است توجه داشته باشید که برش کوچک تر در جراحی کاشت ایمپلنت برابر است با دوران نقاهت کمتر و احساس درد کمتر بیمار، بنابراین راهنمای جراحی با استفاده از مدل سازی های سه بعدی کامپیوتری می تواند دقت جراحی را افزایش دهد و بیمار سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسد.

ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی

آیا ایمپلنت دیجیتال از سایر جراحی‌های دندان درد کمتری دارد؟

در طی جراحی سنتی کاشت دندان، لثه باید در طول محل قرار دادن ایمپلنت بریده شود. علاوه‌بر آن برای کاشت دندان می‌بایست یک برش در امتداد لثه‌ها تا استخوان ایجاد شود. اما برای ایمپلنت دیجیتالی  به این برش‌ها نیازی نیست. به همین دلیل است که اکنون بسیاری از بیماران به جراحی ایمپلنت دیجیتال روی آورده‌اند. جراحی ایمپلنت دیجیتال به حداقل برش ممکن نیاز دارد زیرا در این روش، برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصبی دندان از عکس‌های دیجیتالی و سه بعدی استفاده می‌شود.

حفره‌ای که دندانپزشکان برای قرار دادن در ایمپلنت دندان شما ایجاد می‌کنند، به اندازه کافی کوچک است و نیازی به بخیه ندارد. با استفاده از این روش نه تنها دوره بهبود شما کمتر خواهد شد، بلکه خطر تورم، خونریزی و عفونت نیز کاهش می‌یابد. معمولاً جراحی ایمپلنت دندان دیجیتال برای هر 1 تا 2 ایمپلنت دندان، حدود 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

نکات مهم در خصوص کاشت ایمپلنت دیجیتال

به طور کلی می‌ توان گفت مراقبت های لازم بعد از کاشت ایمپلنت دندان ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. طی این مدت ایمپلنت ها به استخوان فک متصل می شود. پس از این مسئله، روکش های دندان روی ایمپلنت ها نصب می شود.  همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، آماده سازی این روکش ها در روش های سنتی فرایند زمانبری است، اما امروزه با استفاده از طراحی دیجیتال می توان فرایند ساخت ایمپلنت را فوراً آغاز کرد. بنابراین دندانپزشک طرح نهایی را متناسب با شرایط فک و دهان بیمار به دستگاه تراش دیجیتالی ارسال می کند و در آنجا دستگاه قالب نهایی را آماده خواهد کرد. کل این فرایند تنها یک روز زمان می برد.

ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی

شرایط استفاده از ایمپلنت دیجیتالی

درست مانند کاشت ایمپلنت به روش سنتی، کاشت ایمپلنت دیجیتالی نیز نیازمند آن است که بیمار شرایط متناسبی در ناحیه دهان و دندان خود داشته باشد. از جمله مهم ترین این شرایط داشتن استخوان کافی در ناحیه فک جهت پیوند استخوان و همچنین سلامت لثه ها محسوب می شود. توجه داشته باشید قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت چه با روش سنتی و چه با روش دیجیتالی، وضعیت کلی سلامت بیمار از جمله بیماری های جانبی، مانند دیابت باید به طور کامل کنترل شده باشد.

  علاوه بر این لازم است بدانید از چند هفته قبل از انجام جراحی کاشت ایمپلنت تا چند هفته پس از آن بیمار نباید دخانیات ازجمله سیگار مصرف کند و همواره باید اصول بهداشتی دهان و دندان را به خوبی رعایت نمایند تا از بروز هرگونه عفونت در ناحیه دهان و دندان پیش گیری شود.

سخن نهایی

با توجه به اینکه روش کاشت ایمپلنت یکی از روش های محبوب در میان بیماران برای جبران دندان‌ های از دست رفته به شمار می رود، استفاده از تکنولوژی های پیشرفته به منظور تسهیل بخشیدن و سرعت دادن به روند درمان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. روش کاشت ایمپلنت دیجیتالی به دلیل دقت، سرعت و راحتی بیشتر گزینه مناسبی برای بیمارانی است که قصد دارند از کاشت ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته خود استفاده کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *