چه چیزهایی مانع دریافت ایمپلنت های دندانی می شوند؟

وقتی نوبت به مراقبت از دندان های شما می رسد، گاهی اوقات ممکن است یکی از دندان های شما از دست رفته باشد یا صدمه دیده باشد. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، در نظر گرفتن ایمپلنت های دندانی یک گزینه طولانی مدت عالی هم برای لبخند و هم برای سلامت دندان های شما است.

در حالی که اکثر بیماران ما گزینه های مناسبی برای دریافت این ایمپلنت های دندانی هستند، اما گاهی اوقات ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشند که می توانند مانع انجام این فرایند شوند. دانستن این موارد می تواند به شما کمک کند تا در مورد چگونگی مراقبت از سلامت دهان و دندان های خود به بهترین شکل ممکن، سریع تر تصمیم بگیرید.

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت های دندانی یک انتخاب پایدار برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده هستند. علاوه بر این، ایمپلنت ها دندان هایی با ظاهر طبیعی ایجاد می کنند، بنابراین دیگر نگران چیزی نخواهید بود که از زیبایی لبخند شما بکاهد.

در اصل، ایمپلنت های دندانی پست هایی هستند که با کمک جراحی داخل فک ها (بالا یا پایین) قرار می گیرند. قرار دادن تکیه گاه فیزیکی ایمپلنت درون استخوان فک و پذیرش آن توسط بدن از طریق فرآیندی به نام اسئواینتگریشن osseointegration صورت می گیرد. به عبارت دیگر، ایمپلنت های دندانی با استخوان فک شما ادغام یا ترکیب می شوند (جوش می خورند).

این پست ها همچنین ممکن است به عنوان یک تکیه گاه برای پروتزهای دندانی مصنوعی عمل کنند. با این حال، خود ایمپلنت های دندانی بسیاری از مسائل منفی که هنگام استفاده از بریج و پروتز با آن مواجه می شوید، را از بین می برند.

ایمپلنت دندان چه مزایایی دارد؟

ایمپلنت های دندانی تقریباً یک راه حل دائمی برای دندان های از دست رفته هستند. برخلاف پروتزهای متحرک، ایمپلنت ها به طور دائم روی فک شما ثابت می شوند و بنابراین مانند دندان های معمولی شما عمل می کنند. با مراقبت مناسب، ایمپلنت ها باید تا آخر عمر باقی بمانند. در حالی که پروتز گاهی اوقات احساس ناامنی ایجاد می کند و می تواند در صحبت کردن و جویدن شما اختلال ایجاد کند، ایمپلنت های دندانی چنین مشکلاتی را ایجاد نمی کنند.

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

دلایل شایعی که مانع کاشت ایمپلنت های دندانی می شوند

در حالی که امروزه ایمپلنت های دندانی یک انتخاب محبوب هستند، مواردی وجود دارند که ممکن است نتوانید آنها را دریافت کنید. این دلایل عبارتند از بیماری لثه، ساختار استخوان فک، دندان قروچه، بیماری هایی که از قبل وجود داشته اند، و سلامت ضعیف دهان.

بیماری لثه

یکی از مهم ترین معیارها برای دریافت ایمپلنت های دندانی، سالم بودن لثه ها است. اگر از بیماری لثه رنج می برید، این می تواند مشکل ساز باشد، و ممکن است لازم باشد به دنبال راه حل های دیگری باشید.

بیماری لثه نوع خاصی از عفونت است که می تواند منجر به آسیب به لثه ها و استخوان فک شود. در نتیجه، چنین عفونتی ممکن است در ایجاد یکپارچگی مورد نیاز برای ایمپلنت های دندانی اختلال ایجاد کند. حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در اولین قدم مطمئن شوید که هیچ گونه بیماری لثه ای ندارید.

ساختار استخوان فک شما

ایمپلنت های دندانی برای حمایت، به ساختار استخوانی درون فک شما متکی هستند. اگر ساختار استخوانی وجود نداشته باشد، این می تواند مانع کاشت ایمپلنت های دندانی شود.

از دست دادن یا تحلیل استخوان به دلایل مختلفی از جمله پوکی استخوان و بیماری لثه رخ می دهد. شرایطی از این دست می توانند منجر به تحلیل رفتن و تخریب استخوان های دهان شوند.

یک راه حل برای جبران  استخوان، پیوند است. هدف از فرآیند پیوند، ساخت خود استخوان فک با استخوانی است که از قسمت دیگری از بدن شما بدست آمده است. برای راهنمایی بیشتر در این مورد، با دندانپزشک خود در مورد گزینه های خاص خود صحبت کنید.

دندان قروچه

آیا شب ها دندان قروچه می کنید و دندان های خود را روی هم فشار می دهید؟ این عادت تحت عنوان براکسیسم شناخته می شود و این روزها عادت شایع بسیاری از افراد است.

با این حال، این عمل ساییدن و فشردن دندان های خود روی یکدیگر در هنگام خواب یا استرس می تواند برای لثه ها، دندان ها و فک شما مخرب باشد.

در حالی که دندان قروچه یک عامل بازدارنده مطلق برای دریافت ایمپلنت های دندانی نیست، اما به بررسی نیاز دارد. دندانپزشک شما ممکن است قادر باشد در حال حاضر علائم دندان قروچه روی دندان های شما را شناسایی کند و در مورد آن از شما سؤال بپرسد. در غیر این صورت، قبل از حرکت به سمت دریافت ایمپلنت های دندانی باید به آن اشاره کنید.

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

بیماری هایی که از قبل وجود دارند.

برخی از شرایط سلامتی و بیماری ها از قبل وجود دارند که می توانند باعث کندتر شدن روند بهبودی و تداخل در پیوند یا جوش خوردن ایمپلنت دندانی با استخوان فک شوند. اگر در حال حاضر شرایط سلامتی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید یا یک بیماری خود ایمنی را تجربه می کنید، این روند کندتر بهبود می تواند باعث شکست ایمپلنت های دندانی شود.

سایر شرایط و عادات بهداشتی و سلامت که می توانند روی موفقیت ایمپلنت های دندانی تأثیر بگذارند عبارتند از سرطان، بیماری لثه مداوم، پرتو افکنی به فک ها، سیگار کشیدن، داروها، اعتیاد به الکل، و بیماری های مختلف دیگر.

در حالی که ممکن است شما هنوز گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های دندانی باشید، مهم است به خاطر داشته باشید که با یکی از این شرایط سلامتی (بیماری ها)، ممکن است ایمپلنت در تکیه کردن به استخوان فک و بهبود مناسب موفق نباشد.

آخرین چیزی که می خواهید انجام دهید این است که فرآیند دریافت ایمپلنت های دندانی را سپری کنید که فقط با شکست مواجه خواهد شد. برای صحبت کردن در مورد سوابق سلامت خود با دندانپزشک خود زمان کافی اختصاص دهید، تا از قبل بدانید که آیا ایمپلنت های دندانی برای شما امکان پذیر هستند یا خیر.

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

سلامت ضعیف دهان و دندان ها

اگر به خدمات لازم برای رعایت بهداشت دهان و دندان دسترسی ندارید یا به هر دلیلی قادر به انجام آنها نیستید، ممکن است گزینه مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نباشید.

دلایل زیادی برای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد. به عنوان مثال، اگر دامنه حرکتی شما مختل شده باشد یا بیماری دیگری شبیه به این داشته باشید، ممکن است توانایی شما برای مراقبت کامل از دندان ها و لثه ها را محدود کند.

توانایی رعایت بهداشت خوب دهان و دندان ها در بهبود و جوش خوردن استخوان پس از دریافت ایمپلنت های دندانی ضروری است.

با برنامه ریزی برای پاکسازی دندان ها و رعایت بهداشت خوب دهان و دندان ها قبل از دریافت ایمپلنت ها، ممکن است بخواهید شانس خود برای دریافت ایمپلنت های دندانی را افزایش دهید.

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

مشکلات دریافت ایمپلنت دندانی

دریابید که آیا گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های دندانی هستید یا خیر

سالم نگهداشتن دهان و تصمیم گیری در مورد چگونگی حفظ آن به همان صورت می تواند چالش برانگیز باشد. این چالش بویژه زمانی صادق است که دندانی از دست داده باشید یا دندان شما آسیب دیده باشد. ایمپلنت های دندانی به طور کلی در اکثر موارد یک گزینه خوب و طولانی مدت هستند.

اگر به فکر کاشت ایمپلنت های دندانی هستید، تعلل نکنید و با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در تعیین مراحل بعدی به شما کمک کنند. دندانپزشک شما توانایی شما برای دریافت موفقیت آمیز ایمپلنت های دندانی را ارزیابی می کند، در غیر این صورت گزینه های موجود دیگر را مورد بحث قرار خواهد داد.

اگر ایمپلنت ها با شکست مواجه شوند چطور؟

باز هم، احتمال وقوع آن حداقل است. اگر ایمپلنت ها با شکست مواجه شوند، دندانپزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا ایمپلنت دیگری را امتحان کند یا گزینه دیگری مانند دندان مصنوعی یا بریج را انتخاب کند. ایمپلنت های دندانی مدرن برای چندین دهه به طور ایمن برای بازیابی دندان های از دست رفته استفاده شده اند. در حالی که با هر فرایند جراحی خطرات کوچاندکیکی همراه است، واقعاً دلیلی برای عدم کاشت ایمپلنت های دندانی وجود ندارد.

خلاصه

تا زمانی که لثه های شما سالم هستند و توده استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت دارید، باید واجد شرایط دریافت ایمپلنت های دندانی باشید. اگر توده استخوانی کافی ندارید، دندانپزشک شما می تواند پیوند استخوان را برای ساختن استخوان فک انجام دهد. افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت یا بیماری های قلبی همچنان می توانند بر اساس ارزیابی کامل وضعیت سلامت کلی خود واجد شرایط باشند. افرادی که تحت پرتو درمانی در ناحیه سر یا گردن قرار گرفته اند نیز باید به صورت فردی مورد ارزیابی قرار گیرند. سیگاری ها اگر قبل از شروع فرایند دریافت ایمپلنت های دندانی سیگار را ترک کنند، می توانند ایمپلنت ها را دریافت کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *