لق شدن ایمپلنت دندان | دلایل و روش های پیشگیری

ایمپلنت های دندانی برای رفع جای خالی دندان ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. متاسفانه در برخی مواقع ایمپلنت های دندانی لق می شوند. این مسئله می ‌تواند در اثر لق شدن بخش اتصال روکش ایمپلنت به پایه ایمپلنت اتفاق بیفتد و یا به خاطر لق شدن محل اتصال بین استخوان فک و فیکسچر ایمپلنت رخ بدهد. هر دوی این موارد وابسته به روند کلی فرایند ایمپلنت گذاری دندان ها است.

برای کاشت ایمپلنت در ابتدا باید پایه ایمپلنت که به آن فیکسچر نیز گفته می شود درون استخوان فک بیمار قرار بگیرد. سپس حدود ۳ الی ۶ ماه زمان می ‌برد تا پایه ایمپلنت به استخوان فک بیمار جوش بخورد. در مرحله دوم برای پایه جوش خورده یک روکش دندانی ساخته شده و روی آن نصب می شود.

علت لق شدن ایمپلنت های دندانی

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، گاهی اوقات ممکن است در اثر اتصال نادرست فیکسچر به روکش، ایمپلنت دندان لق شود. در این مورد می توان با مراجعه به دندانپزشک پیچ اتصال را محکم کرد و به سادگی این مسئله برطرف خواهد شد، اما در صورتی که لق شدن ایمپلنت در اثر مشکل اتصال بین فیکسچر و استخوان فک بیمار باشد، باید از روش های درمانی پیچیده تری مانند پیوند استخوان استفاده کرد.

نشانه های لق شدن ایمپلنت های دندانی

دندان کاشته شده در نهایت باید مانند یک دندان طبیعی رفتار کند، اما در صورتی که در محل کاشت دندان احساس درد و خونریزی داشته باشید و یا لثه ها در آن ناحیه تغییر رنگ داده و سیاه شوند، می توان گفت احتمالاً بر اثر لق شدن ایمپلنت این اتفاق افتاده است. علاوه بر این لق شدن ایمپلنت می‌ تواند موجب بروز مشکلاتی در هنگام جویدن غذا، تحلیل لثه ها و حرکت ایمپلنت و در نهایت وارد شدن فشار به دندان های مجاور اتفاق بیفتد.

حتی در برخی موارد ممکن است ایمپلنت از محل اتصال خود جدا شود. این امر می ‌تواند در اثر جدا شدن اجزای ایمپلنت رخ دهد. خوشبختانه با مراجعه سریع به دندانپزشک این مسئله نیز قابل رفع است.

زمان رجوع به دندانپزشک برای رفع لق شدگی ایمپلنت ها

توجه داشته باشید مراجعه به موقع به دندانپزشک و ترمیم ایمپلنت لق شده بسیار حائز اهمیت است، زیرا عدم توجه به این مسئله می تواند موجب احساس درد و خونریزی و بروز عفونت و بیماری ‌های لثه شود.

دلایل زمینه ای لق شدن ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی در اثر عوامل زمینه ای ممکن است لق شوند که از آن مورد می‌ توان به کمبود استخوان و پوکی استخوان فک، وجود بیماری های لثه، ابتلا به انواع عفونت ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از ایمپلنت های نامناسب و بی کیفیت، وارد کردن فشار زیاد به ایمپلنت در اثر عادات نادرست مانند دندان قروچه و ابتلا به دیابت اشاره کرد.

در ادامه به برخی از موارد مهم به صورت جزئی تر پرداخته می شود:

• بیماری های لثه: بیماری لثه که به پری ایمپلنت نیز موسوم هستند، در واقع یک نوع بیماری التهابی هست که روی بافت لثه تاثیر می گذارد و در نتیجه موجب تحلیل آن می‌ شود. در اثر تحلیل رفتن بافت لثه، ایمپلنت های دندانی لق می شوند. این بیماری می تواند با مصرف داروهای مخصوص تحت نظر پزشک مداوا شود.
  • ابتلا به انواع عفونت ها: عفونت ها می توانند موجب تحلیل رفتن بافت اطراف لثه و در نتیجه لق شدن ایمپلنت‌ های دندانی شوند اما خوشبختانه این عفونت‌ ها می ‌توانند با مصرف آنتی ‌بیوتیک تحت نظر پزشک مداوا شوند.
  • وارد شدن فشار یا ضربه خوردن به ایمپلنت: چنانچه در هفته های اول پس از کاشت ایمپلنت به آن ضربه وارد شود، این ضربه می تواند پیوند بین ایمپلنت و استخوان های اطراف را از بین ببرد. زیرا در اطراف ایمپلنت ریشه ای وجود ندارد که پس از حرکت کردن از جای خود بتواند مجدداً رشد کرده و فضای خالی را پر کند. در نتیجه ایمپلنت لق می‌ شود.
  • لق شدن روکش ایمپلنت: روکش ایمپلنت یا پروتز دندان مصنوعی که روی ایمپلنت قرار می گیرد ممکن است لق شود. این مسئله مشکل حادی نیست و می توان آن را با محکم کردن پیچ برطرف کرد. توجه داشته باشید چنانچه روکش به طور کامل خارج شد، آن را نباید گم کنید زیرا فرآیند ساخت یک تاج جدید هزینه زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.
  • تحلیل استخوان فک در اطراف ایمپلنت: چنانچه استخوان فک بیمار تحلیل رفته باشد ممکن است بیمار نیاز به پیوند استخوان پیدا کند. در صورتی که جراح به این مسئله توجه نداشته باشد و اقدام به کاشت ایمپلنت کند، این تراکم ناکافی استخوان می تواند در نهایت موجب لق شدن ایمپلنت شود.

عدم رعایت بهداشت  دهان و دندان

بیماران پس از کاشت ایمپلنت ‌های دندانی باید بیشتر مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند. از جمله باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند تا از فشار آوردن به ایمپلنت های کاشته شده خودداری شود. در صورتی که در اثر عدم مراقبت صحیح از ایمپلنت کاشته شده، ایمپلنت‌ های دندانی لق شوند، باید فوراً به متخصص مراجعه کرد تا ایمپلنت را تعویض کند و یا روش ‌های درمانی مخصوصی برای درمان این مسئله به کار ببندد.

دقت کنید ممکن است ایمپلنت ها پس از گذشت چند سال به دلیل دندان قروچه یا جوش نخوردن ایمپلنت با استخوان فک و عدم رعایت بهداشت لق شوند. علاوه بر این بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های کلیوی نیز می ‌توانند موجب لق شدن ایمپلنت پس از گذشت سال ها بشود.

روش های پیشگیری از لق شدن ایمپلنت

هنگام مراجعه به هر پزشکی باید حساسیت های دارویی و بیماری های خاص خود را به وی اطلاع دهید. همچنین چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید حتماً باید قبل از هر اقدام درمانی آن را با پزشک خود در میان بگذارید. قبل از کاشت ایمپلنت نیز باید بیماری های خاصی مانند نقص سیستم ایمنی یا حساسیت به برخی از انواع داروها مانند ییسفوسفونات را به متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت خود اطلاع دهید. زیرا افراد مبتلا به این بیماری ها و مصرف این نوع داروها در بیماران از رشد استخوان فک جلوگیری می کند و در نتیجه ایمپلنت نمی تواند با استخوان فک جوش بخورد و لق خواهد شد.

همچنین حتماً در هفته های اول پس از کاشت ایمپلنت رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید و غذاهای نرم نوش جان کنید و از وارد شدن ضربه به ایمپلنت خود جلوگیری کنید. حفظ بهداشت دهان و دندان نیز یکی از روش ‌های مهم جلوگیری از بروز عفونت و در نتیجه لق شدن ایمپلنت های دندانی است. توجه داشته باشید لازم است از جویدن غذا با ایمپلنت جدید یا آسیب دیده خود داری کنید و روزانه ۲ الی ۳ بار دهان خود را با دهان شویه شست و شو دهید.

نشانه های لق شدن ایمپلنت

در صورتی که پس از کاشت ایمپلنت احساس درد داشته، حس می کنید لثه و استخوان فک شما تحلیل رفته است و یا هنگام مسواک زدن و لمس لثه ها دچار خونریزی می شوید و در صورت مشاهده هر گونه تغییر رنگ لثه اطراف ایمپلنت فوراً به متخصص مراجعه کنید.

روش های احتمالی درمان لق شدن ایمپلنت

• ضد عفونی کردن ناحیه ایمپلنت

در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های لق شدن ایمپلنت باید فوراً به متخصص مراجعه کرده، اطراف ایمپلنت ضدعفونی شود و پیچ یا سایر اجزای ایمپلنت محکم شده و یا در صورت نیاز تعویض شود.

• خارج کردن ایمپلنت

در صورت عفونت و یا جوش نخوردن ایمپلنت با استخوان فک و لثه ها ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد ایمپلنت را خارج کند و نوع آن را تغییر دهد.

نکات مهم

توجه داشته باشید یکی از مهمترین موارد در پیشگیری از لق شدن ایمپلنت های دندانی نحوه کاشت آن ها و نوع ایمپلنت است. بنابراین چنانچه برای انجام درمان به یک متخصص مجرب رجوع کنید احتمال موفقیت افزایش می یابد و احتمال بروز چنین مشکلاتی نیز به حداقل می رسد.

توجه داشته باشید در صورتی که احساس کردید ایمپلنت شما لق شده است باید فوراً با متخصص تماس بگیرید زیرا در غیر این صورت ممکن است دهان لثه و فک بیمار دچار عفونت شده و این عفونت تا گردن و مغز پیشروی کند و در نهایت در سراسر بدن پخش شود که جان بیمار را به خطر می ‌اندازد. حتی در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، در اثر لق شدن ایمپلنت ممکن است به علت عفونت، یک یا چند دندان خود را از دست بدهید. در نتیجه مراقبت از ایمپلنت های دندانی و درمان لق شدن آن ها از کاشت آن اهمیت بیشتری دارد.