راهنمای مراقبت و بهداشت لثه

زمانی که بحث سالم نگه داشتن لثه و به طور کلی سلامت دهان به میان می آید مهم نیست که دندان های شما چقدر صاف هستند یا لبخند شما به چه اندازه زیباست. در حقیقت شما هیچ وقت نمی توانید نقش لثه ها در سالم نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از افتادن دندان را نادیده بگیرید. با این وجود بخش مهمی از سلامت دندان ها به حفظ سلامت لثه وابسته است و هرچه شخص در نگهداری دندان ها موفق تر باشد می توانیم دندان ها را برای سال‌های طولانی تر داشته باشیم.

از طرف دیگر سالم نگه داشتن لثه بخش مهمی از بحث دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است و در ادامه به شما خواهیم گفت که برای این عضو مهم دهان خود چه راهکارهایی به کار ببرید.

بیماری لثه و اهمیت سالم نگه داشتن لثه

بیماری لثه از تشکیل پلاک در قسمت زیرین و در امتداد خط لثه شروع می شود. پلاک یک لایه شفاف و بسیار نازک مانند یک لایه فیلم چسبناک است که در آن باکتری به وفور یافت می شود. این لایه می تواند باعث عفونت هایی شود که به لثه و استخوان آسیب می رساند و در نهایت منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود. همچنین پلاک در ایجاد ژنژیویت به عنوان اولین مرحله بیماری لثه نقش دارد.

از جمله علائم التهاب و بیماری لثه را می توان در موارد زیر پیدا کرد:

  • ملتهب شدن لثه ها
  • تحلیل لثه
  • لثه های قرمز و متورم
  • لثه های مستعد خونریزی

اهمیت سالم نگه داشتن لثه

بی تفاوتی نسبت به بیماری لثه ما را در معرض یک شکل پیشرفته تر از آن تحت عنوان پریودنتیت قرار می‌دهد که روی استخوان‌های نگهدارنده دندان تاثیر می‌گذارد. ادامه پیدا کردن این روند بدون درمان به مرور زمان لثه ها و استخوان ها و در نهایت بافت های متصل به دندان شما را خراب می‌کند. اما مرحله آخر بیماری لثه تحت عنوان پریودنتیت پیشرفته شناخته می‌شود که الیاف و استخوان دندان های شما از بین می‌رود و به طور مستقیم روی عملکرد دندان ها تاثیر می گذارد. در این وضعیت معمولاً دندانپزشکان چاره‌ای جز کشیدن دندان ندارند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا علائم بیماری لثه را در موارد زیر خلاصه می کند:

  • طعم و مزه بد و پیوسته در دهان
  • لقی دندان ها
  • متورم و قرمز شدن لثه ها
  • ایجاد فاصله بین لثه و دندان
  • خونریزی راحت لثه ها

با توجه به اینکه بیماری لثه قابل پیشگیری است، در ادامه چند راهکار معرفی خواهیم کرد که به سالم نگه داشتن لثه کمک می کند:

 استفاده از نخ دندان

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا هر فرد باید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کند. نخ دندان پلاک و مواد غذایی که امکان دسترسی به آن ها به کمک مسواک وجود ندارد را از بین میبرد. زمان استفاده از نخ دندان چندان مهم نیست و هر فرد با توجه به شرایط خود می تواند بعد از صبح یا ناهار یا شام این کار را انجام دهد، اما توصیه می شود که حتما این کار را انجام دهید.

سالم نگه داشتن لثه

سالم نگه داشتن لثه

جرمگیری مرتب دندان ها

مراجعه منظم به دندانپزشک این شانس را به شما می دهد که به طور مرتب توسط یک شخص حرفه ای مورد بازبینی قرار گیرید و علائم اولیه بیماری لثه تشخیص داده شود. بنابراین قبل از جدی تر شدن علائم به راحتی می توانید آنها را درمان کنید. تمیز کردن حرفه ای دندانها و جرم‌گیری دندان تنها راه از بین بردن تارتار دندان است. همچنین این کار در از بین بردن پلاک هایی که به هنگام مسواک زدن یا نخ دندان پاک نشده‌اند تاثیر گذار است. با این تفاسیر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و تمیز کردن مرتب دندان ها می تواند راهکار ایده‌آلی برای سالم نگه داشتن لثه باشد.

سالم نگه داشتن لثه

سالم نگه داشتن لثه

 ترک سیگار

این هم یک دلیل مهم دیگر برای ترک سیگار! کشیدن سیگار با ابتلا به بیماری لثه در ارتباط است. از آنجا که سیگار کشیدن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد می‌شود، مقابله با عفونت لثه را دشوار می‌کند. بنابراین برای کسانی که به فکر سالم نگه داشتن لثه خود هستند و می‌خواهند از مشکلاتی مانند بیماری لثه جلوگیری کنند باید در وهله اول به فکر ترک سیگار باشند. متاسفانه لایه تارتار ناشی از سیگار روی دندان بسیار پایدار و ماندگار است و این شما را در معرض بیماری لثه حاد قرار می دهد.

روزی دو بار مسواک بزنید

بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید. این کار به از بین بردن مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها و همچنین جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان و روی لثه کمک می کند. همچنین سطح زبان خود را مسواک بزنید که احتمال گیر کردن باکتری روی آن وجود دارد. استفاده از یک مسواک نرم و منعطف برای حرکت به بخش های مختلف دهان ضروری است.

برای برخی از افراد مسواک برقی ابزار خوبی برای کاهش تشکیل پلاک و در نتیجه سالم نگه داشتن لثه است. سعی کنید هر سه یا چهار ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید و مراقب تغییر ظاهر آن باشید که نشان دهنده تعویض مسواک است.

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

خمیردندان های متنوع با مارک های جذابی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها ادعای بوی خوش دهان یا سفید کردن دندان ها را دارند. حالا سوالی که اینجا در ذهن ما به وجود می‌آید این است که به سراغ کدام خمیردندان از کدام برند برویم. این موضوع چندان اهمیت ندارد و معمولاً شرایط ساخت همه خمیر دندان ها با یکدیگر مشابه است، اما خمیردندان را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد و حتماً مجوز وزارت بهداشت یا انجمن دندانپزشکی آمریکا را داشته باشد. از این مرحله به بعد انتخاب شما شامل طعم و رنگ می شود که یک موضوع سلیقه‌ای بوده و تاثیر چندانی در سالم نگه داشتن لثه ندارد.

 از دهانشویه استفاده کنید

طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا از دهانشویه برای کاهش پلاک و جلوگیری از بیماری لثه و همچنین از بین بردن سرعت رشد باکتری ها ضروری است و در کنار آن می‌تواند از تشکیل پلاک جلوگیری کند. یک محلول دهانشویه خوب به خارج کردن ذرات مواد غذایی از قسمت‌های مختلف دهان کمک می‌کند و به عنوان یک سیستم حفاظتی عمل می‌کند.

اگر چه محلول دهانشویه جایگزین خوبی برای نخ دندان یا مسواک زدن نیست اما در کنار آن می‌تواند روند بهداشت دهان و دندان شما را تقویت کرده و در سالم نگه داشتن لثه نقش داشته باشد.

این که ابتدا مسواک بزنید یا ابتدا از نخ دندان یا محلول دهانشویه استفاده کنید معمولا توصیه میشود ابتدا نخ دندان، سپس مسواک و در آخر از دهانشویه استفاده کنید و مطمئن شوید که از محصولات مناسب استفاده می‌کنید. به خاطر داشته باشید که لثه ها نقش مهمی در زیبایی و سلامت دندان‌ها و دهان شما دارند و حتماً نسبت به سالم نگه داشتن این عضو حساسیت زیادی به خرج دهید.

‫3.5/5 ‏‫(2 نظر)‬
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *