مزایای آلوئه ورا برای لثه و دهان

پیشرفت های اخیر در زمینه داروهای جایگزین موجب محبوبیت استفاده از محصولات مختلف گیاهی و طبیعی در حوزه پزشکی شده است. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد. این گیاه همچنین مملو از آنتی اکسیدان ها است. به دلیل وجود این خواص، برخی افراد به منظور درمان و تسکین التهاب ناشی از بیماری لثه و سایر مشکلات دهان از آلوئه ورا استفاده می کنند. التهاب را به نوعی پاسخ ایمنی طبیعی بدن می توان دانست، اما ممکن است منجر به درد، تورم و ناراحتی شود.

ترکیبات شیمیایی موجود در مایع زردی که از برگ های بریده یک گیاه آلوئه ورا تراوش می کند می تواند در کاهش درد موثر باشد. به علاوه، این گیاه حاوی شش عامل ضد عفونی کننده است که به جلوگیری از رشد موارد زیر کمک می کند:

• قارچ ها
  • باکتری ها
  • ویروس ها

آلوئه ورا همچنین آنتی اکسیدان های قدرتمندی دارد. این خواص می توانند به بهبود شرایط زیر کمک کند:

• التهاب لثه
  • عفونت لثه یا پریودنتیت
  • سایر تحریکات و سوزش های دهان

آلوئه ورا و التهاب لثه

التهاب لثه نوعی بیماری لثه است که در اثر تجمع پلاک روی دندان های فرد ایجاد می شود. پلاک دندان در حقیقت یک غشا چسبنده است که به طور طبیعی شکل می گیرد. اما وجود بیش از حد آن بر روی دندان ها می تواند باعث التهاب بافت لثه و در نتیجه موجب خونریزی و درد لثه شود. معمولا یک جرمگیری دندانپزشکی حرفه ای، درمانی برای از بین بردن پلاک است. به علاوه بهداشت مناسب دهان و دندان، التهاب ناشی از پلاک را کاهش می دهد. همچنین بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، استفاده از گیاه آلوئه ورا می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

در یک مطالعه علمی که در سال 2013 صورت گرفته است، 45 نفر از افرادی که به بیماری التهاب لثه مبتلا بودند را به سه گروه 15 نفری تقسیم کردند. یک گروه به مدت سه ماه از دهانشویه آلوئه ورا دو بار در روز استفاده کردند. گروه دوم فقط با جرم گیری مداوا شدند. گروه سوم با ترکیبی از دهانشویه آلوئه ورا و جرم گیری تحت درمان قرار گرفتند. هر سه روش استفاده شده منجر به کاهش التهاب لثه در شرکت کنندگان شد. با این وجود، گروهی که با ترکیبی از روش جرم گیری و استفاده از دهانشویه آلوئه ورا تحت درمان قرار گرفته بودند، بیشترین کاهش التهاب را تجربه کردند.

در نتیجه این یافته ها حاکی از آن هستند که آلوئه ورا می تواند موجب تسریع روند بهبودی التهاب لثه شود.

بیماری پریودنتیت

در صورتی که التهاب لثه به موقع درمان نشود می تواند منجر به بیماری پریودنتیت شود. پریودنتیت شکل جدی از بیماری لثه است که استخوان های پشتیبان دندان را از بین می برد. علائم آن تقریبا مشابه علائم بیماری التهاب لثه است، اما موارد زیر را نیز در برمی گیرد:

• ایجاد فضای جدید میان دندان ها
  • افتادن دندان ها
  • تحلیل یا عقب نشینی لثه ها

طیف وسیعی از روش های درمانی از روش های غیر جراحی مانند جرم گیری و پاکسازی عمیق دندان تا روش های جراحی مانند پیوند استخوان را شامل می شوند. در بیماری پریودنتیت وجود باکتری در دهان موجب پاسخ ایمنی بدن با بروز التهاب می شود که همین امر منجر به دردناک و متورم شدن لثه ها می گردد. یک تحقیق معتبر دیگر که در سال 2011 انجام شد، با ارزیابی تاثیرات ژل آلوئه ورا در موارد ابتلا به بیماری پریودنتال دریافت که این ژل به سبب داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود می تواند در بهبود علائم بیماری به طور موثری عمل کند. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 15 فرد بالغ که به بیماری پریودنتیت مبتلا بودند، می شد.

این مطالعه نتیجه درمان بیماری با جرم گیری و پاکسازی عمیق دندان ها و همراه با قرار دادن ژل آلوئه ورا در پاکت های پریودنتال را در مقابل درمان بیماری تنها با جرم گیری و پاکسازی عمیق دندان ها مقایسه کرد. سایت های مختلفی این آزمون را پس از یک ماه و سه ماه مقایسه کردند. نتیجه به دست آمده این بود که محققان اظهار داشتند که استفاده از ژل آلوئه ورا در کنار جرم گیری و پاکسازی عمیق دندان ها نسبت به جرم گیری و پاکسازی عمیق دندان ها به تنهایی نتایج بهتری را داشته است.

آلوئه ورا و سایر تحریکات و سوزش های دهان

آلوئه ورا به دلیل خاصیت التیام بخش آن، می تواند در محافظت از دهان یا بهبود سایر مشکلات دهان موثر باشد. این مشکلات دهانی می توانند شامل موارد زیر باشند:

• آفت
  • تب خال ها
  • لیكن پلان

استفاده از ژل آلوئه ورا با توجه قابلیت کنترل باکتری ها در دهان، می تواند موجب کاهش عفونت های باکتریایی ناشی از ایمپلنت دندان نیز شود.

مزایای آلوئه ورا برای لثه

چگونه برای مراقبت از دهان از ژل آلوئه ورا استفاده کنیم؟

در حقیقت افزودن آلوئه ورا به روال همیشگی مراقبت از بهداشت دهان و دندان یک فرایند ساده است. آلوئه ورا ماده ای است که در برخی از محصولات خوراکی مانند خمیردندان و دهانشویه ها یافت می شود. برای درمان یا جلوگیری از بیماری لثه ناشی از التهاب یا باکتری ها، مرتبا از این محصولات حاوی آلوئه ورا استفاده نمایید. همچنین شما می توانید کمی از پودر این گیاه را روی دندان های خود قرار دهید و سپس مسواک بزنید. ژل دندان آلوئه ورا نیز به این دلیل که حاوی عناصر ساینده نیست و در خمیردندان های تجاری نیز یافت شود، گزینه مناسبی برای افرادی که لثه ها یا دندان های حساس دارند، می باشد.

یک کار ساده دیگر نوشیدن آب آلوئه ورا می باشد. شما می توانید آب آن را در برنامه غذایی خود و در نتیجه در روال روزمره مراقبت از دندان خود بگنجانید. شما می توانید از فروشگاه های محلی خود به صورت آنلاین، آلوئه ورا یا محصولات دندانپزشکی حاوی این گیاه را خریداری کنید.

معایب و خطرات استفاده از آلوئه ورا

در حالی که آلوئه ورا مزایای زیادی دارد اما با این وجود استفاده از آن برای همه مفید نیست. در صورتی که به دیابت مبتلا هستید پیش از مصرف آن، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اگر برای کنترل میزان قند خون خود دارو مصرف می کنید، استفاده از گیاه آلوئه ورا می تواند موجب کاهش سطح قند خون شما تا حد خطرناکی شود. علاوه بر این، در صورتی که به این گیاه حساسیت یا آلرژی دارید، مصرف ژل یا آب میوه آن به صورت خوراکی می تواند سبب گرفتگی عضلات یا اسهال شود. در صورتی که باردار هستید یا فکر می کنید که ممکن است باردار باشید و یا به نوزاد شیر می دهید پیش از مصرف آلوئه ورا ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد گیاه آلوئه ورا

تاریخچه مصرف ژل شفاف گیاه آلوئه ورا به هزاران سال قبل بازمی گردد. به دلیل وجود خواص درمانی فراوان در آن، به عنوان “گیاه جاودانگی” شناخته شده است.

در صورتی که این گیاه به صورت موضعی استفاده شود، می تواند:

• سوختگی و سرمازدگی را تسکین دهد.
  • شرایط پوستی مانند پسوریازیس را درمان کند.

مصرف آن به صورت خوراکی می تواند به کاهش مشکلات روده برخی از افراد کمک کند.

با وجود اینکه شواهد علمی زیادی برای تایید موثر بودن استفاده از آلوئه ورا برای سلامتی دهان در دست نیست، اما شواهد عینی نشان می دهند که استفاده از این گیاه می تواند در بهبود مراقبت از دندان و لثه مفید واقع شود.

آلوئه ورا دارای خواص قدرتمندی است و به عنوان یک عامل ضد باکتری و ضد التهابی به خوبی عمل می کند. بر اساس تحقیقات محدود صورت گرفته، مصرف این گیاه به صورت خوراکی، مانند آب میوه، یا موضعی، مانند دهانشویه یا ژل، می تواند درمانی مؤثر برای بیماری های لثه و سایر مشکلات دهانی باشد. با این حال به مطالعات طولانی مدت بیشتری برای درک و حمایت کامل از استفاده این گیاه در دندانپزشکی نیاز است. با وجود این که استفاده از آلوئه ورا نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد، اما پیش از استفاده از آن به عنوان بخشی از روال روزمره مراقبت از دندان خود، حتما با یک دندانپزشک مشورت کنید.

‫5/5 ‏‫(2 نظر)‬