عوارض بیماری های لثه

دهان، محل زندگی میلیون ها باکتری است که در صورت عدم کنترل موجب به خطر افتادن سلامت کل بدن و همچنین بروز بیماری های لثه خواهد شد. از جمله بیماری هایی که رابطه مستقیم با سلامت دهان و دندان دارند می توان به بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، کم خونی، پوکی استخوان، روماتیسم مفاصل، رفلاکس معده و … نیز اشاره کرد.

به همین دلیل اهمیت مراجعه مراتب به دندانپزشکان و معاینه دقیق سلامت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است. دندانپزشکان در حفظ سلامت دهان و دندان و خصوصا لثه ها تبحر و تخصص دارند. این افراد، مراجعان خود را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می دهند تا وجود هر گونه بیماری در دهان، دندان و لثه های فرد را تشخیص دهند.

دندانپزشکان تنها به سفیدی و زیبایی لبخند مراجعه کنندگان خود اهمیت نمی دهند، بلکه با نگاهی دقیق به وضعیت دندان ها می توانند وجود بیماری هایی در سراسر بدن فرد را تایید کنند.

برای مثال یک دندان پزشک در صورت مشاهده التهابات لثه، به بیمار خود توصیه می کند برای تست قند خون حتما به یک پزشک مراجعه کند، زیرا التهابات لثه یکی از عوارض بیماری دیابت است. در صورت تشخیص وجود بیماری لثه، اولین اقدام، استفاده از یک تمیز کننده و برطرف کننده عفونت های لثه جهت درمان آن است.

بیماریهای مرتبط با لثه

بر خلاف دندان ها که در صورت وجود مشکل، سریعا حساس شده و دردناک می شوند، مشکلات لثه ها احساس درد و ناراحتی فوری ایجاد نمی کنند، بلکه بروز علائمی مانند تغییر رنگ لثه ها ( مثلا قرمز شدن )، التهاب و خونریزی نشانه ای برای وجود یک مشکل و بیماری در لثه ها است. در صورتی که بیماری های لثه در همان مراحل آغازین تشخیص داده نشده و درمان نشوند، ممکن است به بیماری پریودنتیت منجر شود. پریودنتیت یک بیماری مزمن و خطرناک است که حتی می تواند موجب از دست دادن دندان های فرد مبتلا بشود.

در ادامه نشانه های یک لثه سالم شرح داده شده و نمونه هایی از بیماری های مرتبط با لثه به شما معرفی خواهد شد.

نشانه های لثه های سالم:

لثه های سالم به رنگ صورتی هستند و نازک ولی در عین حال محکمند. سطح لثه سالم مانند پوست پرتغال است و بافت نرم و یکدست و محکمی دارد.

بیماری های مرتبط با لثه

دیابت

دیابت نشانه های بالینی ای ندارد، به همین دلیل بسیاری از افراد نمی دانند که مبتلا به دیابت هستند. اما دندانپزشکان با مشاهده التهابات لثه، خشکی دهان و در نتیجه تجمع پلاک ها که موجب عفونت های متعدد در ناحیه لثه و بوی بد دهان بیمار می شود، فورا تشخیص می دهند که این بیمار احتمالا مبتلا به دیابت است.

بیماری های قلبی

مطالعات انجام گرفته از سال های 2007 تا کنون نشان داده اند، بیماری های قلبی و بیماری های دندان، ارتباط مستقیمی با یک دیگر دارند و به احتمال زیاد فردی که دچار مشکلات دهان و دندان است، به بیماری های قلبی عروقی نیز مبتلا است. محققان هم چنین بیان کردند، درمان مشکلات دهان و دندان به بهبود بیماری های قلبی نیز کمک می کند.

از دست دادن حافظه

آیا می دانستید مشکلات دهان و دندان می توانند نشانه ای برای از دست دادن حافظه و فراموشی در آینده ای نزدیک خواهد بود؟ تحقیقات نشان داده است، افراد مسنی که مشکلات دهان و دندان دارند، حدود 76 درصد در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند.

پوکی استخوان

تصویربرداری با اشعه ایکس که برای تشخیص بیماری های دهان و دندان تهیه می شود به طور کامل می تواند پوسیدگی و پوکی استخوان در بدن بیماران را نشان دهد. به همین دلیل دندانپزشک با مشاهده تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس از دهان بیمار خود می تواند به او توصیه کند که در جهت رفع و یا بهبود روند پوکی استخوان خود فورا اقدام کند.

رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده

در بیماران مبتلا به رفلاکس معده، اسید معده به دهان بر می گردد. این امر هم موجب سوزش قفسه سینه می شود و هم به مینای دندان آسیب می رساند. این مسئله بیشتر روی دندان های جلو تاثیرگذار است و آن ها را نازک و باریک می کند.

سرطان دهان

ظهور زخم های سفید و زرد روی سطح زبان، کف دهان، کام و پشت زبان، از نشانه های سرطان دهان است و دندانپزشک در صورت مشاهده این علائم در دهانتان، فورا شما را برای بررسی های دقیق تر به یک پزشک متخصص ارجاع می دهد. زیرا تشخیص زودهنگام این بیماری در روند درمان و میزان اثر بخشی آن بسیار تاثیر گذار است.

مشکلات گوارشی

افرادی که شب ها دندان قروچه دارند، به احتمال زیاد مبتلا به انگل های گوارشی هستند. به همین دلیل دندانپزشک در صورت مشاهده علائم سایش دندان ها روی هم بیمار را برای معاینه وجود انگل گوارشی به پزشک متخصص ارجاع می دهد.