بیماری لثه و باورهای نادرستی که باعث تاخیر درمان میشود

تحقیقات نشان می ‌دهد افراد زیادی در سراسر جهان حداقل از یکی از انواع بیماری ‌های لثه رنج می ‌برند. این بیماری ها می توانند خفیف باشند و یا تا شکل وخیم بیماری های لثه که به آن ها پریودنتیت گفته می شود، پیشرفت کرده باشند. با این وجود تنها عده کمی اقدام به درمان این بیماری ها می کنند. متاسفانه بیماری های لثه ارتباط نزدیکی با سایر بیماری های زمینه ‌ای از جمله دیابت و بیماری ‌های قلبی- عروقی و یا سرطان دارد، بنابراین حفظ سلامت دهان و دندان و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های لثه می تواند از ابتلا به سایر بیماری ‌ها نیز جلوگیری نماید.

یکی از دلایلی که افراد کمتر به دنبال درمان مشکلات دهان و دندان و بیماری های لثه هستند، شایعات نادرستی  است که در خصوص این بیماری ها گسترش پیدا کرده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این باورهای نادرست درباره بیماری های لثه آشنا شوید.

شایع نبودن بیماری لثه

این یک باور کاملاً نادرست است! همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره شد، بیش از نیمی از بزرگسالان درگیر این بیماری ها هستند. بسیاری از افراد در سراسر جهان با مشکلات دهان و دندان دست و پنجه نرم می ‌کنند. یکی از دلایل ابتلا به بیماری های لثه، عفونت لثه ها در اثر تجمع باکتری ها و پلاک ها در اطراف دندان ها است. در صورتی که با مراقبت های بهداشتی روزانه مانند نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها این پلاک ها تمیز نشوند، می توانند در اطراف دندان ها رسوب کنند و باعث عفونت لثه و ابتلا به انواع بیماری ‌های لثه شوند.

باورهای نادرست بیماری لثه

باورهای نادرست بیماری لثه

کم اهمیت بودن خونریزی لثه ها

برخلاف این باور، یکی از مهم ترین علامت های وجود بیماری های لثه، تغییر رنگ آن ها به قرمز و تورم و خونریزی آن ها است. در صورتی که هنگام نخ دندان کشیدن، مسواک زدن یا خوردن برخی از انواع غذاها لثه ها دچار خونریزی شدید شوند، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کرد، زیرا احتمال ابتلا به بیماری پریودنتیت وجود دارد. چنانچه بیماری های لثه به موقع شناسایی نشوند و تحت درمان قرار نگیرند، می ‌توانند باعث از دست رفتن دندان های بیمار و یا موجب بروز بیماری های قلبی – عروقی و دیابت شوند.

توجه داشته باشید یکی از باورهای نادرست درباره ی کم اهمیت بودن خونریزی لثه ها، خونریزی آن ها در طول دوران بارداری است. با وجودی که عده ‌ای از زنان به دلیل ابتلا به ژنژیویت بارداری دچار خونریزی لثه می شوند، اما همه زنان باردار مبتلا به این حالت نخواهند بود، بنابراین در صورتی که در طول دوران بارداری با خونریزی لثه مواجه شدید، باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. انجام مراقبت های روزانه دهان و دندان مانند نخ دندان کشیدن و مسواک زدن نیز می تواند احتمال مواجهه با این شرایط را کاهش دهد.

دندان های سالم نشان دهنده لثه های سالم

عده ای تصور می کنند که عدم وجود پوسیدگی و یا حفره در ناحیه دندان ها نشان دهنده سلامت لثه ها است، اما این اصلاً درست نیست، زیرا بسیاری از اوقات بیماری ‌های لثه هیچ دردی ندارند و تنها قرمز رنگ، متورم و یا دچار خونریزی می شوند. هر یک از این علائم می تواند نشان دهنده وجود بیماری ژنژیویت باشد. ژنژیویت اولین مرحله از بیماری ‌های لثه است. در صورتی که ژنژیویت زود تشخیص داده شود، می تواند با درمان های ابتدایی توسط متخصصین لثه و انجام مراقبت های روزانه بهداشت دهان و دندان مانند نخ دندان کشیدن و مسواک زدن بهبود پیدا کند.

باورهای نادرست بیماری لثه

باورهای نادرست بیماری لثه

تنفس بدبو نشان دهنده بیماری لثه

با وجودی که گاهی اوقات بوی بد دهان و یا طعم بعد در دهان نشان دهنده بیماری لثه است، اما اغلب این مسائل می ‌تواند به دلیل وجود سایر بیماری ‌های ناحیه دهان و دندان باشد. بنابراین تشخیص دلیل بروز تنفس بدبو یکی از مهم ترین مسائل است. دندانپزشک می‌ تواند با انجام معاینات، دلیل بوی بد دهان بیمار را شناسایی کند. در صورتی که دهان و دندان بیمار مشکلی نداشته باشد او را به یک پزشک عمومی ارجاع می ‌دهد زیرا این امر می‌ تواند ناشی از وجود مشکلات گوارشی باشد.

عدم ضرورت نخ دندان کشیدن به صورت روزانه

بسیاری از افراد تصور می کنند نخ دندان کشیدن اصلاً ضرورت چندانی در مراقبت های بهداشتی دهان و دندان ندارد. این یک باور کاملا نادرست است! حداقل یک مرتبه نخ دندان کشیدن و مسواک زدن قبل از خواب و یا پس از مصرف هر وعده غذایی موجب بهبود سلامت دهان و دندان افراد می شود و احتمال ابتلا به بیماری های لثه را کاهش می دهد. عدم رعایت بهداشت و مراقبت های روزانه می تواند احتمال ابتلا به انواع بیماری های لثه را چندین برابر کند، که خود موجب ناراحتی بیشتر برای شما خواهد شد.

دردناک بودن مراجعه به متخصصین جراحی لثه یا پریودنتیست ها

متخصصان بیماری های لثه که به آن ها پریودنتیست گفته می شود، پس از اتمام تحصیلات دندانپزشکی عمومی زمینه تخصصی خود را در حوزه تشخیص، درمان و جلوگیری از بروز بیماری های پریودنتال انتخاب کرده و در آن تحصیل کرده اند. این متخصصین با استفاده از جدیدترین روش ها و فناوری های روز دنیا درمان مشکلات مرتبط با لثه را تسهیل می بخشند و بنابراین مراجعه به آن ها نه تنها دردناک نخواهد بود، بلکه احتمال پیشرفت بیماری را نیز کاهش می دهد.

باورهای نادرست بیماری لثه

باورهای نادرست بیماری لثه

از بین رفتن دندان ها در صورت ابتلا به بیماری های لثه

با وجودی که در صورت ابتلا به انواع پیشرفته بیماری های لثه احتمال از دست دادن دندان ‌ها افزایش می یابد، اما در صورتی که مراقبت های بهداشتی روزانه مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه و مصرف غذاهای سالم به خوبی انجام شود و مشکلات لثه در مراحل ابتدایی شناسایی شوند، بیماری لثه قابل درمان و کنترل بوده و می ‌توان از پیشرفت آن و از دست دادن دندان ها جلوگیری کرد.

غیر ممکن بودن جایگزینی دندانی از دست رفته به خاطر بیماری لثه

با وجودی که یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان ها در بزرگسالان وجود بیماری های لثه است، اما خوشبختانه پریودنتیست ها می توانند بیماری های لثه را درمان کرده و یا از پیشرفت آن جلوگیری کنند و حتی برای جایگزینی دندان از دست رفته از کاشت ایمپلنت کمک بگیرند.

خوشبختانه ایمپلنت های دندانی موفقیت زیادی دارند و بیمار می تواند با استفاده از آن ها به راحتی صحبت کند، غذا بخورد و لبخندی زیبا داشته باشد. ایمپلنت ها دندان های مصنوعی هستند که با استفاده از یک پیچ در داخل فک قرار گرفته، به استخوان فک بیمار اتصال می یابند و بنابراین عملکردی مشابه دندان های واقعی برای بیمار خواهند داشت.

باورهای نادرست بیماری لثه

باورهای نادرست بیماری لثه

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها دلیل ابتلا به بیماری ‌های لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از ابتلا به بیماری ‌های لثه نقش زیادی دارد، اما استعمال دخانیات، عوامل ژنتیکی و حتی مصرف غذاهای ناسالم از دیگر دلایل ابتلا به انواع بیماری ‌های لثه به شمار می روند.

ابتلای همه افراد دیابتی به بیماری های لثه

 دیابت یک بیماری مادر محسوب می ‌شود و موجب بروز مشکلاتی در سیستم عصبی، قلب، کلیه، چشم و سایر ارگان های بدن انسان می شود. افراد مبتلا به دیابت مقاومت کمتری در برابر بیماری  های عفونی دارند و به همین دلیل در معرض گسترش مشکلات دهان و دندان و ابتلا به انواع بیماری ‌های لثه قرار دارند، اما در صورت انجام مراقبت های بهداشتی به صورت منظم و مراجعه به متخصصین جراحی لثه می توان از ابتلا به بیماری لثه در افراد دیابتی جلوگیری کرد.

سخن نهایی

در این مطلب سعی بر این بود تا با باورهای نادرستی که درباره بیماری های لثه وجود دارد، آشنا شوید.  بیماری های لثه در اثر وجود عوامل مختلفی می توانند گسترش یابند که افراد با شناسایی آن ها و انجام مراقبت های بهداشتی روزانه باید جلوی پیشرفت آن ها را بگیرند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *