اصول مراقبت از لثه و دندانها

لثه شامل بافت قرمز رنگ یا صورتی رنگ در قسمت پایه دندان است که وظیفه اتصال دندان ها به استخوان فک را برعهده داشته و از حرکت کردن آنها جلوگیری می‌کند. متاسفانه این بافت نسبت به پلاک و باکتری ها بسیار حساس است و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به شکل‌های مختلف این قسمت را تحت تاثیر قرار دهد. حتی در برخی موارد احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال هم وجود دارد که روند کلی سلامت دندان‌ها را مختل می کند.

حالا در ادامه به شما خواهیم گفت که برای مراقبت از بافت لثه باید چه راهکارهایی انجام دهید و ویژگی های اصلی این بافت به چه صورت است.

سلامت لثه چه اهمیتی دارد؟

کسانی که تاکنون کاشت ایمپلنت دندان را انجام داده‌اند به احتمال زیاد به اهمیت لثه ها در نگهداری از دندان ها و حتی دندانهای مصنوعی پی برده اند. شاید تا زمانی که دندان های شما سالم بودند و در موقعیت طبیعی خود بودند به اهمیت این بافت واقف نباشید، اما وقتی که با مشکلات مختلفی مانند بیماری لثه یا تحلیل لثه مواجه می شوید می‌دانید که این عضو چه نقشی در سلامت دندان ها و حفظ موقعیت طبیعی آنها ایفا می کند.

اگر چه اتصال دندان ها به استخوان فک با استفاده از رباط و رگ های خونی انجام می شود و تا حدود زیادی دندان ها محکم هستند، اما وجود بافت لثه برای جلوگیری از حرکت آنها و همچنین حفظ موقعیت فعلی دندان ها ضروری است. در حقیقت این بافت اگر به شکل قرمز رنگ و شفاف باشد از تاثیر باکتری ها روی ریشه دندان جلوگیری کرده و باعث ثبات آنها در دهان فرد می‌شود.

راهکارهای مراقبت از لثه

پیروی از شیوه‌های مختلف بهداشت دهان و دندان به فرد کمک می‌کند تا به درستی از دندان و لثه های خود مراقبت کند و از ابتلا به بیماری های پیشرفته ای مانند بیماری پریودنتال جلوگیری کند. از جمله روشهای مراقبتی که یک فرد می‌تواند انجام دهد موارد زیر هستند:

مسواک زدن دندان ها به درستی و با مسواک مناسب

مسواک زدن دندان دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید می‌تواند به سلامت لثه‌ها کمک کند. انجمن دندانپزشکی آمریکا به مردم توصیه می‌کند که در مسواک زدن دندان های خود از دستورالعمل زیر پیروی کنند:

  • حداقل دو بار در روز با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید دندان‌های خود را مسواک بزنید
  • مسواک خود را هر ۳ تا ۴ ماه یا هر وقتی که ظاهر برس آن تغییر کرد تعویض کنید
  • مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه های خود نگه دارید
  • از حرکات ضربه ای و ناگهانی خودداری کنید و به آرامی آن را حرکت دهید

با چرخاندن مسواک به صورت عمودی و چند ضربه کوتاه در امتداد هر دندان به راحتی می توانید لبه های داخلی دندان های جلو و خود را تمیز کنید و مطمئن باشید که لثه های شما هم از حمله باکتری ها در امان خواهد بود.

از خمیردندان مناسب استفاده کنید

فقط کافی است که برای چند دقیقه در فروشگاه‌های مختلف قدم بزنید تا انواع مختلف خمیر دندان ها را ببینید که هم حاوی مواد سفید کننده دندان هستند و هم در ساختار آنها مواد شیمیایی مختلف استفاده شده است. اگرچه توصیه های متعددی در مورد انتخاب خمیردندان با طعم و مزه خاص وجود دارد اما توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا این است که فرد باید از وجود فلوراید در ساختار آن اطمینان داشته باشد و از تاییدیه انجمن دندانپزشکی برخوردار باشد.

استفاده از نخ دندان به صورت روزانه

اگرچه بسیاری از افراد از اهمیت نخ دندان به صورت روزانه غافل می‌شوند، اما انجمن دندانپزشکی آمریکا این کار را به عنوان بخش مهمی از مراقبت از دهان و دندان معرفی کرده است. نخ دندان به طور مستقیم در از بین بردن مواد غذایی و پلاک از بین دندانها و زیر خط لثه تاثیر گذار است.

باقی ماندن مواد غذایی و پلاک در این مناطق در ابتدا منجر به تشکیل پلاک و سپس تارتار می شود که فقط یک دندانپزشک حرفه ای قادر به از بین بردن آن است. فراموش نکنیم که جرم یا پلاک دندان اصلی ترین عامل در ابتلای یک فرد به بیماری لثه است.

 

لثه

لثه

استفاده از دهانشویه برای تکمیل بهداشت دهان و دندان

بسیاری از افراد معتقدند که مسواک زدن دندان‌ها و استفاده از نخ دندان برای رعایت بهداشت دهان و دندان کفایت می‌کند. اما دندانپزشک ها معتقدند که استفاده از دهانشویه می‌تواند روند بهداشت دهان و دندان را تکمیل کند. به طور کلی نقش دهانشویه ها را می توان به موارد زیر ربط داد:

  • جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه
  • کاهش سرعت تشکیل پلاک روی دندان ها
  • جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان ها
  • خارج کردن ذرات مواد غذایی از قسمت‌هایی که با مسواک خارج نمی شوند.

 نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که یک دهانشویه هیچ وقت جایگزین مسواک زدن و نخ دندان نمی‌شود و باید به عنوان یک روش تکمیلی به کار گرفته شود. ضمن اینکه استفاده از این محلول ها برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود و بهتر است که علامت انجمن دندانپزشکی آمریکا را داشته باشد.

دهان خود را به آرامی آبکشی کنید

بسیاری از افراد بعد از مسواک زدن دندان های خود اقدام به شستن دهان می کنند. با این حال باقی ماندن خمیر دندان و فلوراید آن برای تکمیل بهداشت دهان و دندان ضروری هستند و نقش خمیردندان را تقویت می کند. وقتی که یک شخص دهان خود را بعد از مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید شستشو می‌دهد عملاً فلوراید آن را از بین می برد.

اما هنگامی که فرد بعد از خوردن غذا دهان خود را آبکشی می‌کند این کار مواد غذایی و باکتری هایی که منجر به تشکیل پلاک و تارتار می شوند را از بین می برد و به سلامت لثه کمک می کند.

در نظر گرفتن معاینات منظم دندانپزشکی

معاینات منظم دندانپزشکی معمولاً شامل تمیز کردن حرفه ای دهان و جرم گیری دندان ها می شود. در حقیقت جرم گیری دندان ها تنها روش از بین بردن تارتار از سطح آنهاست. ضمن اینکه از این روش می‌توان برای از بین بردن پلاک هایی که فرد هنگام مسواک زدن به آنها دسترسی ندارد استفاده کرد.

مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند به شناسایی علائم اولیه بیماری لثه کمک کند و زمانی که لثه ها ملتهب هستند کار درمان راحت تر انجام می شود. فراموش نکنید که تشخیص زودهنگام یک بیماری از بروز مشکلات شدیدتر جلوگیری می‌کند.

 

لثه

لثه

ترک کردن سیگار

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سیگار کشیدن فرد را مستعد ابتلا به بیماری لثه می کند و این مشکل بیشتر به دلیل متوقف شدن و تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. همچنین این مرکز توصیه می‌کند که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال فرد باید بلافاصله سیگار را ترک کند و استفاده از سایر محصولات دخانی را هم کنار بگذارد.

لثه ها بافت مهمی در بدن انسان هستند و نقش آنها در حفظ موقعیت دندان ها و جلوگیری از لق شدن آنها بسیار مهم است. حتی کسانی که دندان های طبیعی خود را از دست می‌دهند و به فکر گزینه‌های جایگزین مانند ایمپلنت دندان یا دندان مصنوعی هستند با استفاده از بافت لثه می‌تواند استحکام آنها را بیشتر و برای مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *