شکست ایمپلنت دندان و عفونت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان کاری نیست که هر دندانپزشکی توانایی انجام آن را داشته باشد و به همین دلیل احتمال عفونت و شکست ایمپلنت دندان وجود دارد. به طور کلی این روش شامل قرارگیری یک پیچ تیتانیومی در بافت ظریف لثه است. دندانپزشک و متخصص کاشت ایمپلنت دندان بعد از قرار گیری این ابزار، توصیه ها و دستورالعمل های لازم را در اختیار بیماران قرار می دهد تا شانس موفقیت خود را در استفاده از آن بالا ببرند.

متاسفانه در برخی موارد احتمال شکست ایمپلنت دندان وجود دارد که ممکن است به دلیل عدم مهارت جراح لثه در کاشت آنها یا به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط خود فرد باشد.

چه عواملی باعث عفونت و شکست ایمپلنت دندان می شوند؟

بسیاری از بیماران نسبت به عواملی که باعث خرابی و شکست ایمپلنت ها می شوند نگران هستند. در واقع بسیاری از آنها بلافاصله بعد از نصب و کاشت ایمپلنت از دندان پزشک می پرسند که چه چیزی می تواند خطر شکست ایمپلنت دندان را افزایش دهد. روش هایی وجود دارد که می توانید خطر عفونت ایمپلنت را به حداقل برسانید و البته برخی از آنها خارج از توان شماست. خوشبختانه آمار موفقیت ایمپلنت دندان در حدود ۹۵ درصد است، اما چهار دلیل برای شکست آنها وجود دارد:

عدم پذیرش اولیه ایمپلنت توسط بدن

متاسفانه بدن برخی از افراد نسبت به اشیا خارجی حساسیت نشان می دهند یا واکنش‌های آلرژیک آنها به شکلی است که قبل از بهبودی استخوان فک، ایمپلنت را رد می‌کند. به عنوان مثال، برخی از بیمارانی که با آنها روبرو می شویم نسبت به آلیاژهای فلزی آلرژی دارند و به همین دلیل ممکن است در مورد فلز تیتانیوم شاهد شکست ایمپلنت دندان باشیم. دندانپزشک و جراح لثه باید قبل از شروع درمان نسبت به دلایل آلرژی و حساسیت فرد اطلاعات کامل به دست بیاورد و نسبت به جلوگیری از آن اقدام کنند

عدم پذیرش ثانویه ایمپلنت دندان

شباهت زیادی بین این نوع شکست ایمپلنت دندان با عدم پذیرش اولیه آن وجود دارد و بعد از بهبودی استخوان فک اتفاق می افتد. در واقع عواملی مانند سهل انگاری در مراقبت از ایمپلنت دندان یا عدم رعایت بهداشت دندان یا حتی آسیب دیدن بعد از عمل ممکن است منجر به این اتفاق شود. همچنین ممکن است عدم کاشت صحیح ایمپلنت باعث شود که آنها به زودی از محل خود جابجا شده و لق شود. یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان سیگار کشیدن و استعمال دخانیات است.

عفونت ایمپلنت دندان

استفاده از روش های قدیمی جراحی و کاشت ایمپلنت

متاسفانه برخی از دندانپزشکان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته از ایمپلنت های قدیمی و منسوخ شده استفاده می کنند یا حتی تاریخ انقضا استفاده از آنها به پایان رسیده است. در ده سال گذشته فناوری کاشت ایمپلنت دندان جهش چشمگیری داشته و مرزهای زیادی را جابجا کرده است. سازگاری و همچنین کیفیت مواد ایمپلنت ها به شکل عجیبی بهبود یافته است و دندانپزشکانی که از ایمپلنت های قدیمی استفاده می کنند در معرض شکست ایمپلنت دندان هستند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

اگرچه ممکن است ایمپلنت های دندانی نسبت به دندان‌های طبیعی مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی داشته باشند، اما رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. بهتر است که حداقل دو بار در روز یعنی قبل از خواب و هنگام بیدار شدن دندانها و ایمپلنت ها را مسواک بزنید. همچنین استفاده از مسواک های برقی و دستگاه واترجت به شما کمک می کند تا ذرات باقیمانده غذایی گیر کرده بین ایمپلنت ها را پاک کنید.

استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان لازم است و حداقل یک بار در روز قبل از خواب از نخ دندان استفاده کنید و از محلول دهانشویه هم کمک بگیرید. اگرچه شما ددندان‌های از دست رفته خود را جایگزین کرده اید، اما بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به عفونت استخوان فک شود و سیستم حمایتی ایمپلنت دندان را از بین ببرد. عفونت اطراف ایمپلنت دندان می تواند به شدت عمر مفید آن را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه شکست ایمپلنت دندان را تشخیص دهیم؟

عدم موفقیت ایمپلنت دندان یعنی جدا شدن پایه آن از استخوان فک که طبیعتاً هم با درد همراه است و هم نشانه های دیگری مانند لق شدن ایمپلنت دندان را دارد. شما هم اگر می خواهید شکست ایمپلنت دندان را تشخیص دهید و سریعتر به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید به نشانه‌های زیر توجه کنید:

درد و ناراحتی در اطراف ایمپلنت

در حالی که انتظار می رود در طی روند بهبودی، درد کاشت ایمپلنت دندان کم شود، وجود درد و ناراحتی فزاینده می تواند مشکل ساز باشد و نشانه ای از نارسایی در کاشت ایمپلنت دندان است. برای تشخیص این موضوع می توانید به این نکته توجه داشته باشید که درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان کاملاً طبیعی است. این درد معمولا بخشی از روند بهبودی بوده و بعد از طی مدتی کم کم از بین می رود.

اما اگر این درد به صورت پیوسته و فزاینده ادامه داشته باشد، قطعا می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت دندان باشد. در این وضعیت بهتر است که با دندان پزشک یا متخصص جراح فک و لثه خود تماس بگیرید و در مورد این موضوع با آنها اطلاع رسانی کنید. اگر مشکل خاصی برای دندان‌های شما به وجود آمده باشد دندانپزشک می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

عفونت ایمپلنت دندان

التهاب غیر عادی در بافت لثه

وجود ورم جزئی بعد از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان یک موضوع طبیعی است و اگر همچنان ادامه پیدا کند قطعاً باعث نگرانی می شود. قرمز و ملتهب بودن لثه ها نشانه‌ای از عفونت است و اگر عفونت درمان نشود به قسمت‌های دیگر دهان گسترش می‌یابد. همچنین ممکن است این عفونت به خون سرایت کرده و یک وضعیت بسیار خطرناک ایجاد کند که زندگی فرد را تهدید کند.

اگر شما هم از شکست ایمپلنت دندان خود می‌ترسید بعد از مشاهده اولین نشانه‌های التهاب به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا در مرحله اولیه آن را درمان کند. پیشروی عفونت ایمپلنت دندان اگر به درستی مدیریت نشود و ادامه پیدا کند می تواند منجر به از دست رفتن ایمپلنت شود. معمولاً دندانپزشکان برای فاز اولیه استفاده از آنتی بیوتیک ها و دهانشویه ضد باکتریایی را تجویز می‌کنند.

احساس شل شدن یا لق شدن ایمپلنت

اگر کاشت ایمپلنت دندان به درستی انجام شده باشد، باید دقیقاً مشابه با دندان های طبیعی باشد و شما گاهی حتی نمی دانید که کدام یک از آنها ایمپلنت است! چیزی که شما هرگز نباید آن را احساس کنید این است که یک شی خارجی در دهان خود دارید. ایمپلنت های دندانی به اندازه دندان طبیعی ایمن هستند و به هیچ وجه لق نیستند.

این یکی از ساده ترین علایم برای کشف شکست ایمپلنت دندان است و لق بودن ایمپلنت می‌تواند صدمات بیشتری به دهان و دندان های شما برساند. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که هیچ علامتی تحت شرایط غیر عادی نباید نادیده گرفته شود. به همین دلیل به محض مشاهده مشکلات کوچک بلافاصله با دندانپزشک یا جراح لثه و فک خود تماس بگیرید و موضوع را با آنها در میان بگذارید.

مشکل در جویدن یا گاز زدن غذا

اگر در هنگام جویدن غذا دچار درد یا ناراحتی می شوید به احتمال زیاد در معرض عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان هستید. همانطور که در بندهای قبلی گفتیم ایمپلنت ها نباید هیچ تفاوتی با دندان‌های طبیعی داشته باشند و هم از لحاظ ظاهری و احساسی کاملاً مشابه با دندان های طبیعی باشند.

پس اگر شما در هنگام گاز زدن یا جویدن غذا احساس درد می کنید یا احساس می کنید که ایمپلنت شما لق شده، به همان اندازه از شکست به ایمپلنت دندان خود نگران شوید. همانطور که وجود حفره یا پوسیدگی در دندان نشانه خوبی نیست، در صورت تجربه درد در هنگام غذا خوردن بلافاصله دندان پزشک خود اطلاع دهید.