جراحی پیوند استخوان فک چقدر طول می کشد؟

آیا می دانسته اید که تقریبا 47 درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده از بیماری لثه رنج می برند؟ با کمال تعجب، اگر این بیماری شایع لثه درمان نشود، می تواند بدتر شود و باعث تحلیل جدی استخوان دندان شود! به این معنا که استخوان اطراف لثه و دندان آسیب دیده شروع به عقب نشینی می کند. تخریب استخوان تا زمانی ادامه می یابد که دندان ها لق می شوند و می افتند. بدون این توده استخوانی، توانایی خوردن و صحبت کردن نیز کاهش می یابد.

خوشبختانه، تحلیل رفتن استخوان دندان از طریق پیوند قابل درمان است. این یک فرآیند ترمیمی برای حمایت از استخوان فک و تشویق رشد استخوان جدید است. اما ممکن است ماه ها طول بکشد تا لبخند از دست رفته خود را بازگردانید.

پس، چه مدت طول می کشد تا پیوند استخوان دندان بهبود یابد؟ و در طول فرایند چه انتظاراتی باید داشته باشید؟ بیایید همه چیز را در مورد پیوند استخوان در زیر توضیح دهیم!

پیوند استخوان دندان: چیست و چرا انجام می شود؟

پیوند استخوان دندان یک فرایند جراحی است که برای بازسازی و تقویت استخوان فک استفاده می شود. در این فرایند، دندانپزشک مواد پیوند را برمی دارد و آن را در مناطقی قرار می دهد که تحلیل استخوان رخ داده است. این باعث افزایش حجم و تراکم استخوان فک می شود و در عین حال رشد جدید را تحریک می کند.

از آنجا که این یک جراحی بزرگ است، دندانپزشک شما تنها در صورتی آن را توصیه می کند که تحلیل رفتن استخوان دندانی را تجربه کرده باشید. به این معنا که استخوان داخل دهان شما کاملاً تحلیل رفته و افتاده است. معمولاً این اتفاق به دلیل بیماری لثه رخ می دهد.

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که روی دندان ها و لثه های شما پلاک و سپس کلکولوس تشکیل شود. باکتری های موجود در پلاک سمومی تولید می کنند که بافت های لثه را تحریک می کنند و باعث ایجاد عفونت می شوند.

این مرحله اولیه، ژنژیویت نامیده می شود. لثه های قرمز و متورم را تجربه خواهید کرد که ممکن است گهگاهی خونریزی کنند. در صورتی که بیماری لثه را در این مرحله درمان کنید، می توانید تحلیل رفتن استخوان دندان را معکوس کرده و از بروز عوارض عمده جلوگیری کنید.

متأسفانه، اکثر افراد با یک متخصص مشورت نمی کنند و برای تسکین درد از درمان های خانگی استفاده می کنند. این وضعیت در نهایت بدتر می شود و ژنژیویت به پریودنتیت تبدیل می شود. در این مرحله باکتری ها در زیر خط لثه منتشر می شوند و به بافت ها حمله می کنند.

این امر منجر به تحلیل رفتگی استخوان آلوئولار (ساختاری که دندان ها را در جای خود نگه می دارد) و لق شدن دندان ها می شود. اگر درمان نشود، استخوان به طور کامل تحلیل خواهد رفت و باعث از دست رفتن دندان خواهد شد.

گرچه بیماری لثه شایع ترین علت تحلیل رفتن استخوان دندان است، اما ممکن است به دلایل زیر نیز آن را تجربه کنید:

کشیدن دندان

هنگامی که یک دندان پوسیده کشیده می شود، استخوان آلوئولار ممکن است شروع به تحلیل رفتن و جذب مجدد به بافت ها کند. این به این دلیل رخ می دهد که استخوان دیگر با نیروی جویدن تحریک نمی شود.

پیوند استخوان دندان: چیست و چرا انجام می شود؟

ترومای فیزیکی

ترومای فیزیکی زمانی است که شخصی به شما ضربه می زند یا چیزی با نیروی زیاد به فک شما برخورد می کند. این می تواند باعث شکستگی، جابجایی یا حتی تحلیل رفتن استخوان دندان شود.

دندان قروچه

دندان قروچه به ساییدن و فشردن معمولی دندان ها اشاره دارد. این ساییدن ناخودآگاه می تواند فشار زیادی به دندان ها و ساختارهای استخوانی اطراف وارد کند که منجر به تحلیل رفتن استخوان دندان می شود.

انواع پیوند استخوان دندان

تحلیل رفتن استخوان دندان می تواند به روش های مختلفی رخ دهد. بسته به شرایط خاص شما، دندانپزشک شما یکی از انواع پیوند استخوان دندانی زیر را توصیه خواهد کرد:

پیوند استخوان پریودنتال

همانطور که قبلاً اشاره شد، تحلیل رفتن استخوان دندان در درجه اول به دلیل بیماری لثه رخ می دهد. اگر این در مورد شما صدق می کند، پیوند استخوان پریودنتال در نواحی آسیب دیده برای بازسازی استخوان و تقویت فک قرار داده خواهد شد.

سینوس لیفت

اگر دندان های عقب فک بالا را از دست داده اید، سینوس های ماگزیلاری (که دقیقاً در بالای فک عقب بالایی قرار دارند) می توانند پایین بیایند. آنها موقعیت اصلی خود را ترک و فضای دندان را اشغال خواهند کرد. این امر انجام ایمپلنت دندانی را غیرممکن می کند.

دندانپزشک باید سینوس را بالا ببرد و پیوند استخوان را زیر آن قرار دهد. این یک پایه با ثبات ایجاد خواهد کرد و از آسیب رساندن ایمپلنت به غشاء سینوس جلوگیری خواهد کرد.

حفظ حفره دندان

هنگامی که دندانپزشک دندان را بیرون می آورد، بلافاصله ماده پیوند استخوان را درون حفره خالی قرار خواهد داد. این نوع پیوند استخوان از تحلیل رفتن استخوان آلوئولار پس از کشیدن دندان جلوگیری می کند.

تقویت ریج

از دست دادن دندان برای مدت طولانی می تواند باعث تحلیل رفتن استخوان فک شود. با گذشت زمان، استخوان نازک تر و ضعیف تر می شود. این امر باعث می شود استخوان دیگر برای ایمپلنت و بریج دندان مناسب نباشد. بنابراین، در صورتی که قصد دارید پس از مدتی هر یک از این فرایندها را انجام دهید، دندانپزشک برای پهن کردن و تغییر شکل استخوان فک، ابتدا فرایند تقویت ریج را انجام خواهد داد.

در طول کار پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می افتد؟

پیوند استخوان دندان یک فرایند ساده نیست. این فرایند شامل بی حسی، برش ها و بسیاری از قسمت های حساس است. و بنابراین، انتخاب یک متخصص معتبر و با تجربه برای این کار مهم است.

در طول پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می افتد:

معاینه

ابتدا دندانپزشک یا جراح دهان، شما را به طور کامل معاینه خواهد کرد. آنها برای تعیین میزان تحلیل استخوان، ممکن است عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس و سی تی اسکن انجام دهند. بسته به شرایط، آنها در مورد نوع و اندازه پیوند مورد نیاز تصمیم خواهند گرفت.

بی حسی

از آنجا که جراحی متوسط ​​تا بسیار تهاجمی خواهد بود، دندانپزشک برای شما بی حسی موضعی یا عمومی تزریق خواهد کرد تا ناحیه را بی حس کند. این کار از بروز هر نوع ناراحتی یا درد جلوگیری خواهد کرد.

مواد پیوند استخوان

در حالی که بی حسی اثر می کند، دندانپزشک شما مواد پیوند استخوان را آماده خواهد کرد. منبع آن می تواند بدن شما (اتوگرافت)، انسان دیگر (آلوگرافت)، یا یک حیوان (زانوگرافت) باشد. همچنین می تواند از مواد مصنوعی (آلوپلاستیک) ساخته شود.

در طول کار پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می افتد؟

قرار دادن پیوند

پس از آماده شدن مواد، دندانپزشک بافت لثه را برش خواهد داد تا استخوان فک زیر آن را آشکار کند. آنها ناحیه را پاکسازی خواهند کرد و ماده پیوند را در محلی که به بازسازی استخوان نیاز دارد قرار خواهند داد.

اگر ماده پیوند مناسب نباشد یا در موقعیت خود باقی نماند، دندانپزشک ممکن است آن را با پیچ ها و پین ها ثابت کند. بعد از این کار برش را بخیه خواهد زد و عمل جراحی پیوند استخوان کامل خواهد شد.

چه مدت طول می کشد تا پیوند استخوان دندان بهبود یابد؟

چند روز اول پس از فرایند پیوند استخوان کمی دشوار خواهد بود. تورم، درد و حتی کبودی در محل تجربه را خواهید کرد. نترسید زیرا این علائم طی چند روز خود به خود از بین خواهند رفت.

اما به این معنا نیست که پیوند استخوان دندان شما بهبود یافته است. مرحله بهبودی ممکن است بین 3 تا 9 ماه طول بکشد. گاهی اوقات، ممکن است بیشتر از یک سال طول بکشد!

هیچ راه قطعی برای دانستن اینکه آیا پیوند استخوان دندان شما بهبود یافته است وجود ندارد. شما باید با دندانپزشک مشورت کنید، او برای تجزیه و تحلیل وضعیت پیوند و برنامه ریزی قرار ملاقات برای کاشت ایمپلنت یا قرار دادن بریج دندان (در صورت نیاز) اسکن را انجام خواهد داد.

بهبودی پیوند استخوان را چگونه تسریع کنیم؟

شما نمی توانید بازسازی استخوان را تسریع کنید، اما کاری که می توانید انجام دهید این است که زمان بهبودی بعد از جراحی را تسریع کنید. به این معنا که می توانید درد و تورم لثه های خود را کاهش دهید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

آب نمک گرم

1 قاشق چایخوری نمک را به 4 اونس آب گرم اضافه کنید و مخلوط کنید تا دهانشویه آب نمک تولید شود. 3 مرتبه در روز از آن استفاده کنید تا ذرات غذای گیر کرده را خارج کنید و درد را کاهش دهید. آب را در دهان خود غرغره نکنید یا به شدت نچرخانید زیرا می تواند باعث باز شدن بخیه ها شود.

کیسه های یخ

یخ برای جلوگیری از ایجاد درد و التهاب، عروق خونی را منقبض می کند. اگر کیسه یخ دارید، آن را به مدت 20 دقیقه روی یک طرف صورت خود قرار دهید و سپس به مدت 10 دقیقه بردارید. تا زمانی که درد کاهش یابد این کار را تکرار کنید.

اگر پیوند استخوان در دو سمت استخوان فک انجام شد، پس از هر 20 تا 25 دقیقه، کیسه های یخ را تعویض کنید.

بهداشت دهان

دندان های خود را به طور منظم مسواک بزنید تا از عفونت محل جراحی توسط باکتری ها جلوگیری کنید. اما در نزدیکی پیوند مراقب باشید. اگر فرچه ها به شدت روی ناحیه پیوند مسواک زده شوند، بافت لثه آسیب دیده و شروع به خونریزی خواهد کرد.

غذاهای نرم

در دو هفته اول مراقب رژیم غذایی خود باشید. پیوند استخوان شما همچنان بسیار تازه و حساس خواهد بود. بنابراین، شما با خوردن فقط غذاهای نرم و همدمای اتاق باید از بروز هر نوع آسیبی جلوگیری کنید.

غذاهای سفت، جویدنی نخورید. همچنین سعی کنید بیشتر مایعات بنوشید، مانند میلک شیک و آبمیوه.

از استعمال دخانیات اجتناب کنید.

مواد شیمیایی مضر موجود در پیپ و دود سیگار می توانند پیوند استخوان دندان شما را تحریک کنند. آنها می توانند تورم و درد را افزایش دهند. بنابراین، بهتر است تا زمانی که پیوند استخوان شما به طور کامل بهبود نیافته است، از آنها اجتناب کنید.

بهبودی پیوند استخوان را چگونه تسریع کنیم؟

علائم شکست پیوند استخوان

گرچه پیوند استخوان دندان معمولاً یک فرایند موفق است، اما در برخی موارد ممکن است با شکست مواجه شود. شما می توانید شکست پیوند استخوان را با علائم زیر شناسایی کنید:

• درد شدید بعد از هفته اول جراحی
  • جمع شدن یا ترشح چرک از پیوند
  • دور شدن لثه ها از دندان ها یا مواد پیوند
  • خونریزی بیش از حد از پیوند

مهم است که فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. پیوند استخوان شکست خورده می تواند به سرعت به عفونت تبدیل شود و خوردن و صحبت کردن بدون درد را غیر ممکن می کند. همچنین می توانید استخوان دندانی خود را برای همیشه از دست بدهید.

خلاصه

پیوند استخوان دندان یک راه حل عالی برای بازسازی بافت استخوانی و بهبود عملکرد استخوان فک شما است. این فرایند این امکان را برای استخوان فک ایجاد می کند که ایمپلنت یا بریج دندانی را بدون عوارض بیشتر دریافت کند.

اما قبل از انجام هر گونه درمان دیگر، پیوند استخوان شما باید به طور کامل بهبود یابد. بنابراین، چه مدت طول می کشد تا پیوند استخوان دندان بهبود یابد؟

میانگین بازه زمانی 3 تا 9 ماه است. با این حال، از آنجا که افراد مختلف زمان های بهبودی متفاوتی دارند، ممکن است بیشتر از یک سال طول بکشد. شما باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا از وضعیت پیوند مطلع شوید