اشتباهات رایج در مسواک زدن

مسواک زدن ممکن است راحت به نظر برسد، اما در واقع، تعداد بسیار کمی از ما دندان­های خود را به شیوه­ای که درست است، مسواک می­زنیم. بسیاری از ما به صورت روزانه مسواک می­زنیم و خیال می­کنیم که وظیفه خود را برای مراقبت از دندان و لثه خود انجام داده­ایم. اما متاسفانه اشتباه مسواک زدن نیز همانند مسواک نزدن دارای مضراتی می­باشد، همراه ما باشید تا اشتباهاتی که در مسواک زدن وجود دارد و روش­های برطرف کردن آنها را بیاموزید.

اولین اشتباه مسواک زدن، انتخاب مسواک اشتباه است.

یکی از نکاتی که در اشتباه مسواک زدن وجود دارد، انتخاب نادرست مسواک است. دندانپزشکان می­گویند مطمئن شوید که مسواک شما می­تواند مکان ­هایی را که نیاز به تمیز شدن دارند را پوشش دهد. باید بتوانید هر بخشی از دندان­های خود را مسواک بزنید. مسواک شما می­تواند یک نوع خاص یا یک مسواک معمولی باشد. اما یک قاعده وجود دارد که دندانپزشکان می­گویند قابل مذاکره نیست. آنها اعلام کرده ­اند “تنها چیزی که ما بر آن تاکید داریم و بسیار مهم می باشد، این است که مسواک برس نرمی داشته باشد. موهای برس باید قادر به خم شدن باشند و به زیر خط لثه هم برسند.”

اشتباه مسواک زدن

اشتباه مسواک زدن

اندازه سر مسواک نیز مهم است، به خصوص اگر دهان کوچک­تری داشته باشید. برس­ های مسواک همچنین دارای بدنه با اندازه­ های مختلف و زوایای متفاوت هستند. برخی از آنها از بقیه انعطاف­ پذیرتر می باشند.موهای برس مسواک، باکتری­ها را از بین می­برند و پلاک روی دندان و لثه شما را سست می­کنند. این پلاک می­تواند باعث بیماری لثه شود و به پوسیدگی دندان منجر شود. گاهی مردم فکر می­کنند که هر چه موهای برس سخت­تر باشند، بیشتر دندان هایشان تمیز می شود، اما این امر همیشه صادق نیست. موهای نرم برس بسیار مؤثرتر از موهای سخت آن، دندان را تمیز می­کنند. برس­های سخت در واقع میتوانند ساختار دندان شما را تخریب کنند.

دومین اشتباه مسواک زدن، محکم مسواک زدن است

در نهایت حتما به دنبال تأییدیه وزارت بهداشت در مورد مسواک جدید خود باشید. دومین اشتباه مسواک زدن، مسواک زدن با شدت بسیار زیاد است. وقتی صحبت از مسواک زدن صحیح می­شود، قطعا مسواک زدن با شدت مدنظر نیست. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که وجود دارد این است که افراد سعی می­کنند دندان­های خود را خیلی سفت و سخت با مسواک تمیز کنند. آنها احساس می­کنند، اگر واقعاً این کار را با شدت بالا انجام ندهند دندان هایشان تمیز نشده است، که این امر یکی دیگر علل اشتباه مسواک زدن می باشد. دندانپزشکان اظهار داشته­اند که پلاک ها در اثر مسواک زدن، نرم و سست می شود، بنابراین لازم نیست که آنرا با شدت بتراشید، بلکه با استفاده از مسواک به صورت نرم باید دندان ها را ماساژ دهید.

اشتباه مسواک زدن

اشتباه مسواک زدن

سومین اشتباه مسواک زدن، با­عجله مسواک زدن است.

شما باید حداقل 3 بار در روز به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. اما هنگامی­که برای رفتن به مدرسه یا سرکار دیر می­کنید، یا وقتی­که خیلی خوابتان می­آید و می­خواهید به رختخواب بروید، خلاصه هر چند وقت یکبار به هر دلیلی، زمان مسواک زدن را کوتاه می کنید. اما این کار صحیح نیست. دندانپزشکان قبلا پیشنهاد می­کردند که از یک تایمر یا چیزی شبیه به آن استفاده کنید. اما امروزه همه یک چیز خارق­ العاده در خانه خود دارند که آن هم تلفن همراهتان است. اگر یک تایمر به مدت 2 دقیقه را برای زمان مسواک زدن خود تنظیم کنید، عالی می­شود.

به عنوان یک پیشنهاد جذاب، اگر دوست دارید موسیقی بگذارید و میانگین زمان آهنگی که انتخاب می­کنید در حدود 2 تا 3 دقیقه باشد. احتمالا اگر هنگام گوش دادن به یکی از آهنگ­های مورد علاقه خود مسواک بزنید، به اندازه کافی و با دقت بیش تری مسواک زدن را ادامه خواهید داد.

اشتباه مسواک زدن

اشتباه مسواک زدن

چهارمین اشتباه مسواک زدن، استفاده طولانی از یک مسواک است.

یکی دیگر از عوامل اشتباه مسواک زدن، استفاده مداوم و طولانی مدت از یک مسواک است. دورانداختن یک مسواک خوب گاهی سخت می باشد. اما وقتی تغییراتی در موهای برس مسواک مشاهده می­کنید ، وقتی­که تغییر رنگ می­دهد، خم می­شود یا کثیف به نظر می­رسد، وقت آن است که دیگر از آن مسواک استفاده نکنید. هنگامی که موهای برس ساییده می­شوند، مسواک قدرت خود را از دست می­دهد. بنابراین حداقل هر 3 تا 4 ماه آن را عوض کنید. همچنین، اصلا هوشمندانه نیست که مسواک خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. مسواک را در هوای آزاد نگه دارید تا از رشد قارچ و باکتری روی برس آن هنگام خیس بودن جلوگیری کند.

پنجمین اشتباه مسواک زدن، در یک جهت مسواک زدن است.

مسواک زدن در یک جهت، یک مسواک زدن نادرست است. چراکه شما تنها در امتداد دندان­های خود، از چپ به راست را مسواک می­زنید. دندانپزشک و متخصصان دهان و دندان می­گویند، از لثه شروع کنید و به بالا و پایین بروید. با حرکت بالا و پایین مسواک، دایره­ای کوچک را شکل دهید. اگر شما این کار را اشتباه انجام دهید، به شما کمک نمی­کند. در واقع، در صورت مسواک زدن در یک جهت شما می­توانید به دندان خود صدمه بزنید.

ششمین اشتباه مسواک زدن، فراموش کردن خط لثه می­باشد.

باکتری­ها اغلب در مکانی که دندان و لثه شما به یکدیگر می­رسند شکل می گیرند. ما معمولا هنگام مسواک زدن آن قسمت را فراموش می­کنیم. دندانپزشکان می­گویند، شما می­خواهید به نوعی به زیر حدود یک میلی­متر از بافت لثه خود، جایی که دندان شما از لثه شما بیرون می­آید، دست پیدا کنید، یعنی تقریباً در حدود میلی­متر، شاید 2 یا 3 میلی­متر، درست زیر لثه، بنابراین برس مسواک شما باید قابلیت خم شدن را داشته باشد.

اشتباه مسواک زدن

اشتباه مسواک زدن

مشخص است که مسواک زدن دندان­ها به معنای مسواک زدن تمام دندان­ها می­باشد. یا حداقل همه چیزهایی که می توانید با برس مسواک خود به آن دست پیدا کنید و این شامل زیر لثه هم می­شود. ما زمان بیشتری را برای مسواک زدن برای سطوح جویدنی دندان صرف می­کنیم و واقعا روی لثه تمرکز نمی­کنیم. این یکی از رایج­ترین اشتباهات مسواک زدن است که افراد امتداد خط لثه را مسواک نمی­زنند.

چطور این کار را انجام دهیم؟

از روش مسواک زدن با زاویه  خاص استفاده کنید. دندانپزشکان معمولاً توصیه می­کنند برس مسواک را با زاویه 45 درجه مقابل خط لثه قرار دهید، اینگونه به خط لثه دسترسی دارید. سپس بقیه دندان را با حرکت های دایره­ای شکل که به بالا و پایین می­رود، مسواک بزنید. برس مسواک را با شیب به بالا و پایین حرکت دهید تا قسمت های مختلف دندان­های جلویی شما نیز مسواک زده شوند. فراموش نکنید که زبان خود را نیز مسواک بزنید تا از شر باکتری­ها خلاص شوید.

همه افراد قسمت خارجی دندان­های خود را با دقت مسواک می­زنند، چراکه بخشی است که مردم می­توانند مشاهده کنند. سطوح جویدنی دندان را نیز هنگام مسواک زدن فراموش نمی­کنند. با این حال، بسیاری مسواک زدن زبان را فراموش می­کنند. اما نباید نسبت به باکتری­هایی که روی زبان نشسته­ اند بی­ توجه باشیم.

هفتمین اشتباه مسواک زدن، مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا است.

گاهی وسوسه می­شوید که بلافاصله بعد از صرف غذا برای خلاص شدن از بقایای آن وعده غذایی که لا به لای دندان­های شما گیر کرده­اند، مسواک بزنید، که این کار یکی دیگر از علل اشتباه مسواک زدن می باشد ، حتی شاید مسواک نزدن از این کار بهتر است.بعد از غذا خوردن در دهان شما اسید ایجاد می­شود. شما با مسواک زدن به نوعی به اسید کمک می­کنید که دندان شما را از بین ببرد.

بنابراین بعد از صرف غذا چه مدت باید صبر کرد؟ حدود 15 تا 30 دقیقه. این زمان به اندازه کافی طولانی است که بزاق دهان شما قبل از مسواک زدن شما، کار خود را روی اسید انجام دهد. اما اگر اصرار دارید که بعد از صرف غذا بلافاصله مسواک بزنید، قبل از شروع، دهان خود را با مقداری آب بشویید تا قبل از مسواک زدن مقداری از آن اسید از بین برود.

اشتباه مسواک زدن

اشتباه مسواک زدن

هشتمین اشتباه مسواک زدن، تنها یک بار مسواک زدن است.

حداقل دو بار در روز و هر بار حداقل 2 دقیقه مسواک بزنید. هر روز آن را انجام دهید و اهمال نکنید. اما اهمیت دارد که مطمئن شوید که حداقل یکی از آن دفعه ­ها را بسیار عالی انجام دهید. یعنی مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، دهانشویه، تمام مراحل را انجام دهید. تا زمانی­که هر 24 ساعت یک بار آرامش باکتری­های دهان را بر هم بزنیم، می­توانیم آنها را کم­ خطرتر و دندان ها را سالم نگه داریم.”

بنابراین بعد از خوردن غذا کمی صبر کنید و سپس مسواک بزنید. اما روزی دو بار شستشوی کامل با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه را فراموش نکنید و سعی کنید این اشتباهات مسواک زدن را انجام ندهید تا دندان و لثه سالمی داشته باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *