تاثیر رژیم غذایی بر سلامت لثه | حتماً این غذاها را بخورید.

لبخند مهم ترین دارایی هر فرد به شمار می رود. مشکلات دهان و دندان مانند از دست دادن دندان ‌ها، خونریزی لثه و سایر علائم بیماری لثه و حتی بوی بد دهان می تواند زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار دهد. لثه ها نقش چشمگیری روی سلامت دهان و دندان دارند و بیماری لثه می‌ تواند بیشتر از مشکلات دندان ها، سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازد.

علاوه بر این عفونت های لثه می تواند موجب بروز بیماری ‌های قلبی، دیابت و یا سکته مغزی شود. رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن به طور مرتب، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم برای انجام معاینات دندانپزشکی نقش زیادی در کاهش بیماری های دهان و دندان دارند، اما نکته حائز اهمیت این است که مصرف مواد غذایی تاثیر زیادی روی بیماری ‌های لثه و مشکلات دهان و دندان دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا از ارتباط بین سلامت لثه و رژیم غذایی آگاهی پیدا کنید.

بیماری های لثه

بیماری های لثه انواع مختلفی دارند که شامل پریودنتال، سیاه شدن یا تغییر رنگ لثه ها، عقب رفتن و تحلیل لثه ها و آبسه کردن می شود. پریودنتال یکی از متداول ترین بیماری های لثه است که در اثر تجمع باکتری ها روی لثه ها ایجاد می شود. تجمع باکتری ها موجب التهاب مزمن لثه ها شده و آن ها را عفونی می کند.

مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان داده اند که مصرف مواد غذایی ضد التهاب در رژیم غذایی روزانه می تواند تا حد زیادی باکتری های مضر را از بین برده و به کاهش التهاب و التیام لثه ها کمک نماید. در ادامه این مطلب مواد غذایی مناسب که مصرف آن ها به بهبود بیماری های لثه منجر می شوند، به شما معرفی خواهد شد.

مواد غذایی تاثیرگذار روی سلامت لثه ها

به طور کلی در خصوص مواد غذایی مفید برای تقویت و سلامت لثه ها باید به مواد غذایی حاوی ویتامین های ای، سی و روی اشاره کرد. این ویتامین ها در انواع میوه ها، لبنیات، آجیل ها و سبزیجات به میزان فراوانی وجود دارد. در ادامه مواد غذایی مفید برای تقویت لثه ها به طور جداگانه معرفی خواهند شد:

–          بلوبری:

ترکیبات طبیعی موجود در بلوبری که به آن زغال اخته نیز گفته می شود، موجب مسدود شدن مسیر باکتری ها و مولکول های ایجاد کننده التهاب می شود و در نتیجه عفونت و التهابات لثه را کاهش  می دهد. علاوه بر این مصرف این ماده طبیعی می ‌تواند از تشکیل باکتری های مضر روی لثه نیز جلوگیری نماید و به سلامت لثه کمک کند.

–          چای سبز:

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های گیاهی است که از بروز بیماری ‌های لثه و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. فلوراید موجود در چای سبز نیز باعث تقویت مینای دندان ها می شود. تحقیقات انجام گرفته نشان می ‌دهند که چای سبز می‌ تواند واکنش بدن به باکتری های مضر را تقویت کند. در نتیجه نوشیدن چای سبز، باکتری های مضر را از بین برده و التهاب لثه را کاهش می ‌دهد. مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم چای سبز می نوشند کمتر مبتلا به بیماری‌ های لثه می شوند.

–          ماهی سالمون:

اسید چرب امگا ۳ ماده ‌ای است که در بیشتر ماهی‌ ها و خصوصاً ماهی سالمون وجود دارد. اسیدهای چرب حاوی امگا ۳ خاصیت ضد التهابی دارند و موجب کاهش علائم و بهبود بیماری پریودنتیت و التهاب لثه ها می شوند.

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت لثه

–          گل کلم و کلم بروکلی:

تحقیقات انجام گرفته در حوزه سلامت نشانگر آن است که بیماران مبتلا به بیماری ‌های لثه دچار کمبود کوآنزیم ( coQ10) هستند. بنابراین با افزایش سطح این کوآنزیم ها می توان باکتری های عامل بیماری پریودنتال را از بین برد و منجر به کاهش التهابات لثه شد. گل کلم، کلم بروکلی، اسفناج، بادام زمینی، سویا، عدس، ماهی قزل‌آلا و شاه ماهی از جمله منابع غنی کوآنزیم به شمار می ‌روند که با مصرف آن ها می توان بیماری های لثه را بهبود بخشید و یا از ابتلا به آن ها پیشگیری کرد.

–          پیاز خام:

پیاز خام حاوی ماده سولفور ضد باکتری است. مصرف پیاز خام و یا آب پیاز می تواند باکتری های مضر برای سلامت بدن را ازبین ببرد که از جمله مهم ترین آن ها باکتری های عامل التهاب و بیماری ‌های لثه هستند. برای جلوگیری از بو گرفتن دهان بعد از مصرف پیاز، می توان آن را همراه با جعفری تازه یا نعناع میل کرد تا بوی بد پیاز از بین برود. جالب است بدانید آب پیاز در کاهش درد دندان نیز تاثیر دارد.

–          قارچ های شیتاکه:

قارچ شیتاکه منبع غنی پلی ساکاریدی با عنوان لنتینان است. این پلی ساکارید می ‌تواند به باکتری های مضر که عامل التهاب لثه هستند حمله کرده و بدون آنکه آسیبی به باکتری های مهم و مفید ناحیه دهان و دندان برساند، آن ها را از بین ببرد. بنابراین مصرف قارچ شیتاکه یکی از عوامل کاهش التهابات لثه به شمار می رود.

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت لثه

–          گواوا و توت فرنگی:

کمبود ویتامین سی یکی دیگر از دلایل التهاب لثه محسوب می شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی ویتامین سی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های لثه را کاهش دهد. گواوا، توت فرنگی، پرتقال و سایر مرکبات منبع غنی ویتامین سی هستند که می ‌توان با مصرف آن ها از التهاب لثه جلوگیری کرد و از لثه ها در برابر بیماری های عفونی مانند پریودنتال محافظت نمود. علاوه بر این با توجه به این که ویتامین سی منجر به افزایش تولید کلاژن می ‌شود، مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین می ‌تواند لثه های آسیب دیده در اثر بیماری های عفونی را بهبود ببخشد.

–          آب

آب علاوه بر اینکه در سلامت کلی بدن تاثیرگذار است، می تواند موجب خروج مواد غذایی به دام افتاده در بین دندان ها شود. علاوه بر این فلوراید موجود در آب نیز موجب تقویت مینای دندان شده، به سلامت آن ها کمک می ‌کند.

–          کرفس و سبزیجات خام

خوردن ساقه کرفس و سایر سبزیجات خام موجب تمیز شدن دندان ها و ایجاد بزاق در دهان می شود. بزاق دهان سطح اسیدیته موجود در دهان را تنظیم می کند و در نتیجه به از بین رفتن باکتری های مضر کمک کرده، از پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه جلوگیری می نماید.

–          لبنیات

مصرف انواع لبنیات، مانند شیر، ماست، پنیر و کره می تواند به تنظیم اسیدیته دهان کمک کند. علاوه بر این ماست های پروبیوتیک از ایجاد باکتری های مضر که منجر به عفونت لثه و پوسیدگی دندان ها می شود، جلوگیری می کند. لازم به ذکر است لبنیات سرشار از کلسیم و ویتامین دی است که به داشتن دندان های سالم و محکم کمک می نماید و به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند همواره برای داشتن سلامت لثه و دندان، لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سخن نهایی

با توجه به اینکه سلامت لثه ها نقش چشمگیری روی سلامت دهان و دندان و در نتیجه زیبایی لبخند دارد، هر نکته ای که موجب سلامت لثه ها شود، اهمیت ویژه ای پیدا می‌ کند. رژیم غذایی مناسب و سالم که غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی باشد می ‌تواند سلامت دهان و دندان را ارتقاء ببخشد. توجه داشته باشید در کنار رژیم غذایی مناسب باید مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک به خوبی انجام شود تا بتوان از سلامت دهان و دندان اطمینان حاصل کرد.

توصیه می شود چنانچه دچار خونریزی لثه و تورم ‌لثه ها یا دردناک بودن آن ها شده اید، بوی بد دهان اطرافیانتان را اذیت می کند و یا دندان هایتان بی دلیل لق می شوند، فوراً به یک دندان پزشک مراجعه کنید تا سلامت دهان و دندانتان را بررسی نموده، جلوی پیشرفت بیماری را گرفته و اقدام به درمان این مشکلات نماید و بنابراین از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری شود.