تأثیر دخانیات روی از دست رفتن دندان ها

اگر در حال حاضر سیگاری هستید یا قبلاً سیگاری بوده اید، احتمالاً در آینده با مشکلات دندانی مواجه خواهید شد. برخی از مشکلات ممکن است جزئی باشند، اما افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان و از دست دادن دندان هستند. درک اینکه سیگار چگونه به دهان شما آسیب می زند می تواند به تعیین تعداد دندان هایی که ممکن است از دست بدهید و مشکلات دیگری که ممکن است با آنها مواجه شوید کمک کند.

سیگار کشیدن چگونه به دندان های شما آسیب می رساند؟

مواد موجود در تنباکو سلول های بدن را از بین می برند، که مانع جریان خون می شود، که باعث محدود شدن جریان مواد مغذی لازم برای استخوان و حمایت پریودنتال دندان ها می شود، در نتیجه به بافت لثه آسیب می رساند و سیستم ایمنی بدن شما را پایین می آورد. این امر باعث می شود مبارزه با مقدار زیاد پلاکی که یک فرد سیگاری دارد دشوار شود، و این پلاک باعث تحلیل لثه ها، جدا شدن استخوان و بروز عفونت و بیماری جدی پریودنتال و از دست رفتن دندان می شود.

این بیماری با از دست دادن عملکرد جویدن، کاهش عزت نفس و اختلال در تعاملات اجتماعی به دلیل مشکلات زیبایی همراه است. در نتیجه، از دست دادن دندان تأثیر منفی روی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان دارد.

نظریه دیگر این است که سیگار باعث بروز زنجیره ای از اتفاقات داخل دهان می شود که در نهایت منجر به از دست دادن دندان می شود. این زنجیره با تجمع پلاک روی دندان ها شروع می شود که با انباشته شدن جرم مرتبط است که می تواند باعث التهاب لثه شود. از آنجا، فرد سیگاری به بیماری پریودنتال مبتلا می شود. نتیجه نهایی از دست دادن دندان است. با مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان و با قطع مصرف تنباکو می توان زنجیره را شکست.

تأثیر دخانیات روی از دست رفتن دندان

تأثیر دخانیات روی از دست رفتن دندان

چند دندان از دست خواهم داد؟

تعداد دندان هایی که از دست خواهید داد به عادات دندانی و میزان سیگاری که می کشید بستگی خواهد داشت. آکادمی دندانپزشکی عمومی دریافت که افرادی که روزانه یک پاکت سیگار می کشند احتمالاً در یک دوره 17 ساله 4 تا 5 دندان از دست می دهند (اگر سیگار کشیدن را از 18 سالگی شروع کنید و روزی یک بسته سیگار بکشید، تا 35 سالگی به طور میانگین چهار تا پنج دندان از دست خواهید داد)، و افرادی که کمتر از یک بسته در روز سیگار می کشند در معرض خطر از دست دادن 1 تا 2 دندان در هر ده سال قرار دارند. به این معنا که افراد سیگاری تا پایان عمر می توانند به راحتی پنج دندان خود یا بیشتر را از دست بدهند. به گفته آکادمی دندانپزشکی عمومی، مردان سیگاری به ازای هر 10 سال سیگار کشیدن، 9/2 دندان از دست می دهند. برای زنان، 5/1 دندان در هر دهه است.

اثرات سیگار کشیدن

استعمال دخانیات فوراً باعث از دست رفتن دندان های شما نمی شود، اما علائم زیادی وجود دارند که نشان می دهند سیگار شروع به آسیب رساندن به دندان های شما کرده است. بر اساس اعلام مرکز کنترل بیماری (CDC)، احتمال ابتلا به بیماری های لثه در افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. هرچه در طول روز تعداد بیشتری سیگار بکشید و مدت طولانی تری سیگار بکشید نیز احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهید. این موضوع بسیار مهمی است زیرا بیماری لثه ناشی از سیگار عامل اصلی از دست دادن دندان در افراد سیگاری است. با این حال، یک خبر خوب وجود دارد! وقتی سیگار را ترک می کنید، خطر از دست دادن دندان شما تقریباً به اندازه افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند. یک بررسی نشان داد که خطر بروز و پیشرفت پریودنتیت را می توان پس از ترک سیگار به اندازه افرادی که هرگز سیگار نمی کشند، معکوس کرد.

عوارض جانبی جزئی شامل بوی بد دهان، التهاب، تغییر رنگ دندان، از دست دادن حس چشایی و انباشته شدن پلاک خواهند بود. این تمام هشداری است که قبل از بروز مشکلات بزرگ مانند بیماری لثه، تحلیل رفتن استخوان در فک و سرطان دهان دریافت خواهید کرد. بیماری لثه همان چیزی است که باعث از دست رفتن دندان می شود، اما تمام اثرات آن کشیدن دندان، جراحی دهان و استفاده از ایمپلنت های دندانی را دشوار می کند.

تأثیر دخانیات روی از دست رفتن دندان

تأثیر دخانیات روی از دست رفتن دندان

جایگزینی دندان های از دست رفته

در حالی که افراد سیگاری با سرعت بالایی دندان های خود را از دست می دهند، اما همه افراد ممکن است با افزایش سن تعدادی از دندان های خود را از دست بدهند. با این حال، جایگزینی دندان در افراد غیرسیگاری بسیار ساده تر است. کاشت ایمپلنت های دندانی برای افراد سیگاری خطرناک است، زیرا احتمال ابتلا به عفونت در آنها بیشتر است و بهبودی طولانی تر است. بیماری لثه و از دست دادن قدرت لثه همچنین به این معنا است که ایمپلنت های دندانی ممکن است برای افراد سیگاری موفقیت آمیز نباشند.

تأثیر دخانیات روی از دست رفتن دندان

تأثیر دخانیات روی از دست رفتن دندان

آیا محصولات بدون دود ایمن تر هستند؟

سیگارهای بدون دود، آدامس و سایر محصولاتی که مصرف می کنید می توانند به ترک سیگار کمک کنند. با این حال، آنها هنوز هم حاوی مواد شیمیایی مضر هستند و اغلب شامل قند برای طعم دادن به آنها هستند. آنها راه حل های طولانی مدت سالمی نیستند و همچنان می توانند باعث از دست دادن دندان شوند.

اگر سیگاری هستید یا مکرراً سیگار می کشیده اید، احتمالاً دندان های خود را از دست خواهید داد، اما با درک آسیب های وارده به دهان، مراقبت و نظارت بر دندان های خود، و آماده کردن دندانپزشک می توانید برای مواقع اضطراری آماده باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما