آیا فلپ لثه یا اپرکولوم روی دندان عقل از بین می رود؟

اخیراً وقتی به آینه نگاه می کنید، تکه ای از بافت لثه را مشاهده می کنید که دندان عقل شما را پوشش داده است. به نظر می رسد که این فلپ پوست مانند لثه شل است، زیرا وقتی می خواهید آن را لمس کنید، حرکت می کند. همچنین هر از گاهی متورم می شود. شاید به این فکر کنید که آن تکه لثه که دندان عقل شما را می پوشاند چیست و آیا داشتن آن طبیعی است؟ نگران نباشید زیرا این مقاله به این موضوع خواهد پرداخت که آیا در مورد آن باید کاری انجام دهید یا خیر. شما همه چیزهایی که باید در مورد اپرکولوم دندان بدانید را یاد خواهید گرفت.

فلپ لثه روی دندان یا اپرکولوم دندان چیست؟

لثه روی دندان عقل شما اپرکولوم دندانی یا به اختصار اپرکولوم نامیده می شود. این به معنای واقعی کلمه فقط یک تکه لثه است که قسمت پشتی دندان مولر سوم شما را می پوشاند. رنگ آن شبیه بقیه لثه های شما است، اما گاهی اوقات ممکن است قرمز شود و هنگامی که ملتهب می شود پر از خون می شود.

اندازه بافت لثه آویزان ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. برای برخی می تواند کوچک باشد اما برای برخی دیگر نیز می تواند بسیار بزرگ باشد. واقعاً محدودیتی برای اندازه و شکل آن وجود ندارد.

در اینجا چند توصیف متداول برای فلپ لثه یا اپرکولوم دندان وجود دارد:

  • فلپ پوست روی دندان مولر سوم
  • تکه ای از لثه که دندان عقل را می پوشاند
  • لثه سست روی دندان عقل
  • بافت لثه آویزان در بالای دندان مولر سوم
فلپ لثه روی دندان یا اپرکولوم دندان چیست؟

فلپ لثه روی دندان یا اپرکولوم دندان چیست؟

 

چرا دندان عقل دارای یک فلپ لثه است؟

اپرکولوم ها نتیجه فضای ناکافی فک برای رویش کامل دندان های عقل یا در صورت نهفته شدن آنها است. هر دوی این موقعیت ها به آویزان شدن تکه ای از بافت لثه روی دندان مولر ختم می شوند.

فضای ناکافی فک

اگر فضای فک کافی نباشد، حتی اگر دندان های عقل مستقیم رشد کنند، ممکن است همچنان با اپرکولوم مواجه شوید. وقتی می گوییم فضا فک کافی نیست، منظورمان این است که طول فک شما به اندازه کافی بلند نیست. نتیجه نهایی این است که دندان تا حدی در لثه های پشت فک شما گیر می کند.

دندان عقل نهفته

موقعیت دیگری که در آن ممکن است لثه روی دندان عقل قرار بگیرد، زمانی است که دندان نهفته شده باشد. زاویه نهفتگی ممکن است مانع رویش کامل دندان مولر سوم شود و در نتیجه یک قطعه لثه برای همیشه روی بخشی از دندان را بپوشاند.

شما هم نمی توانید منتظر بمانید دندان بیرون بیاید زیرا نهفته شده است، هرگز به طور کامل نخواهد رویید. شما می توانید تمام زندگی خود را منتظر بمانید تا دندان بیرون بیاید اما اپرکولوم تا ابد با شما منتظر خواهد ماند.

آیا باقی گذاشتن فلپ لثه روی دندان عقل مشکلی دارد؟

اپرکولوم دندانی درمان نشده باعث التهاب مزمن لثه روی فلپ دندان عقل می شود. تقریباً اجتناب ناپذیر است زیرا فلپ یک تکه آویزان شل از بافت لثه است که مستعد به گیر انداختن غذا و پلاک است.

هرگاه چیزی زیر فلپ گیر کند، لثه ها متورم شده و بسیار ملتهب خواهند شد. هر زمان که این اتفاق رخ دهد می تواند بسیار دردناک شود و یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به عنوان اورژانس دندانی است.

لثه ملتهب روی دندان عقل

این وضعیت اغلب تحت عنوان پری کورونیت شناخته می شود که در لغت به معنای التهاب در اطراف تاج دندان عقل است. اطراف دندان التهاب وجود دارد زیرا اپرکولوم پلاک و غذا را به دام می اندازد! معمولاً این مشکلی نیست، اما نحوه قرار گرفتن فلپ زدودن ذرات غذا را تقریباً غیرممکن می کند. این دستور العمل ایجاد درد است.

علائم و نشانه های اپرکولوم ملتهب:

  • تورم
  • قرمزی
  • خونریزی
  • بوی بد
  • درد دندان
  • چرکی احتمالی

اساساً اگر اپرکولوم را به حال خود رها کنید، به صورت دوره ای متورم خواهد شد و هر زمان که چیزی زیر آن گیر کند باعث درد شما خواهد شد. این در طول زندگی شما ادامه خواهد داشت تا زمانی که در مورد راه حل دائمی برای درمان آن تصمیم بگیرید.

درمان اپرکولوم دندان

چند گزینه برای درمان فلپ لثه دندان عقل با سطوح مختلف ماندگاری وجود دارند. برخی از آنها تهاجمی تر هستند در حالی که برخی دیگر محافظه کارانه تر هستند. با این حال، فرایندهای تهاجمی تر دائمی تر هستند، و عکس آن نیز درست است.

  • راه حل موقت – درمان تسکینی
  • راه حل نیمه دائمی – اپرکولکتومی است که در آن فلپ لثه برداشته می شود.
  • راه حل دائمی – کشیدن دندان عقل.
درمان اپرکولوم دندان

درمان اپرکولوم دندان

راه حل موقت – درمان تسکینی

محافظه کارانه ترین و در عین حال موقتی ترین راه حل برای خلاص شدن از شر درد فلپ لثه دندان عقل، درمان تسکینی آن است. تمام هدف این روش کاهش درد بدون تلاش برای رفع دائمی آن است.

درمان شامل این موارد است:

  • پاکسازی عمقی. دلیل ملتهب شدن اپرکولوم این است که ذرات غذا یا پلاک زیر آن گیر کرده است که شما قادر به تمیز کردن آنها نیستید. از سوی دیگر دندانپزشک شما می تواند آن را برای شما تمیز کند زیرا آنها ابزارهای مختلفی دارند که آنها را قادر می سازد این کار را انجام دهند. آنها تا جایی که ممکن است زیر فلپ و اطراف دندان را تمیز می کنند.
  • شستشوی آنتی بیوتیکی. پس از پاکسازی تکه لثه روی دندان مولر سوم، دندانپزشک شما به احتمال زیاد آن را با محلول آنتی بیوتیک شستشو خواهد داد.
  • دهانشویه تجویزی آنتی بیوتیک. با تجویز دهانشویه آنتی بیوتیک مطب را ترک خواهید کرد تا دو مرتبه در روز از آن استفاده کنید. این دهانشویه التهاب لثه را کاهش داده و به بهبود سریع تر آن کمک خواهد کرد.

اگر هر سه این روش ها را انجام دهید، اپرکولوم متورم باید طی یک یا دو هفته آینده فروکش کند و به حالت عادی بازگردد. پس از آن باید تمام تلاش خود را برای تمیز نگه داشتن ناحیه با توجه بیشتر به مسواک زدن آن انجام دهید تا دیگر تکرار نشود.

با این حال، باید توجه داشته باشید که در تجربه ما، این وضعیت به طور دوره ای در زمان های مختلف باز می گردد. به همین دلیل است که ما این درمان را تنها به عنوان یک راه حل موقت طبقه بندی می کنیم.

درمان های خانگی

اگر نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، چند نکته وجود دارند که می توانید از آنها برای کاهش التهاب و کاهش درد استفاده کنید. همه آنها شامل راه هایی برای تمیز کردن تمام پلاک ها و مواد غذایی هستند که ممکن است در زیر لثه ها به دام افتاده باشند.

  • واتر فلاسر. اگر یکی از این دستگاه ها را دارید، می توانید آب را به صورت پر فشار و باریک به سمت فلپ لثه بگیرید و سعی کنید ذرات پنهان را بیرون بیاورید. ممکن است خوش شانس باشید و آن را با آب تحت فشار بشویید.
  • مسواک زدن. می توانید به آرامی روی اپرکولوم مسواک بزنید. ممکن است غذا را خارج کند یا نکند، اما سعی کنید خیلی محکم مسواک نزنید و به لثه ها آسیب نرسانید.
  • شستشو با آب نمک. گاهی اوقات شستشوی شدید با آب نمک می تواند پلاک های مزاحم یا مواد غذایی محبوس شده در زیر لثه را خارج کند.

راه حل نیمه دائمی – اپرکولکتومی

به جای درمان تسکینی، یک راه حل نیمه دائمی به نام اپرکولکتومی وجود دارد. این یک فرایند جراحی است که اپرکولوم را خارج می کند اما دندان را دست نخورده باقی می گذارد.

چه انتظاراتی برای این روش وجود دارد:

  • برای بی حس کردن دندان و لثه از بی حس کننده موضعی استفاده می شود.
  • فلپ لثه با اسکالپل یا لیزر برش داده می شود.
  • محیط اطراف تمیز و شستشو داده می شود.
  • پس از آن داروی ضد درد و دهانشویه آنتی بیوتیک برای استفاده تجویز می شوند.

برای همه افرادی که از اینکه برای از بین بردن اپرکولوم به کشیدن دندان عقل خود نیاز ندارند، خوشحال هستند، باید توجه داشته باشید که این فقط یک راه حل نیمه دائمی است. دلیل اینکه کاملاً دائمی نیست این است که مواردی وجود داشته است که اپرکولوم می تواند با رشد مجدد برگردد.

میزان اثربخشی و موفقیت برای اکثر موارد بالینی بسیار خوب بوده است، اما از آنجا که عود وجود داشته است، 100 درصد نیست. تا زمانی که از عالی بودن آن مطمئن نیستید، اگر برای کشیدن دندان عقل آماده نیستید، می توانید این درمان را انتخاب کنید.

راه حل دائمی – کشیدن دندان عقل

تنها راه حل دائمی با موفقیت 100 درصدی برای خلاص شدن از شر فلپ لثه، کشیدن کل دندان عقل است. این کشیدن معمولی دندان عقل شما است و به انجام کار اضافی برای آن نیاز ندارید.

در طول این فرایند چه انتظاراتی باید داشت:

  • برای بی حس کردن دندان و لثه از بی حس کننده موضعی استفاده می شود.
  • بافت نرم با چاقوی جراحی برداشته می شود.
  • با برداشتن لثه، دندان در معرض دید قرار می گیرد.
  • دندان عقل را با الواتور بالا آورده می شود.
  • دندان با فورسپس گرفته می شود و بیرون کشیده می شود.
  • حفره پاکسازی می شود تا هرگونه عفونت از بین برود.
  • اسپیکول های استخوانی با سوهان استخوانی صاف می شوند.
  • حفره شستشو داده می شود تا زباله ها پاک شوند.
  • برای بستن حفره لثه بخیه زده می شود.

ما هرگز نشنیده ایم که پس از کشیدن کل دندان، اپرکولوم بازگردد. تنها به همین دلیل، ما این درمان را به عنوان درمان دائمی طبقه بندی می کنیم.

البته، همه از کشیدن دندان مولر سوم خود هیجان زده نمی شوند، حتی اگر برای همیشه از شر آن خلاص شوند. افرادی که هنوز برای آن آماده نیستند، معمولاً مسیر درمان تسکینی را انتخاب می کنند.

مراقبت های بعدی برای برداشتن اپرکولوم لثه

پس از برداشتن اپرکولوم، چه با کشیدن دندان یا اپرکولکتومی، باید منتظر بمانید تا لثه ها بهبود یابند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارهایی را انجام دهید که باعث بهبود می شود تا بتوانید سریع تر بهبود پیدا کنید. با داروی ضد درد و دهانشویه آنتی بیوتیک مطب را ترک خواهید کرد که حتماً باید از آن استفاده کنید.

در اینجا تمام کارهایی که بعد از آن باید انجام دهید فهرست شده اند:

  • در صورت نیاز از داروهای ضد درد استفاده کنید.
  • دو مرتبه در روز به مدت 2 هفته از دهانشویه آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • بعد از هر وعده غذایی دهان را با آب نمک بشویید. این کار باعث تمیز نگه داشتن ناحیه می شود و همچنین التهاب لثه را کاهش می دهد.
  • با مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز و هر مرتبه به مدت دو دقیقه، بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید.
  • در چند روز نخست از مصرف غذاهای خیلی تند یا اسیدی خودداری کنید.
  • هنگامی که لثه ها بهبود یافتند، دیگر نباید مواردی از پری کورونیت را داشته باشید. البته نه به این معنا که باید بهداشت دهان و دندان خود را رها کنید زیرا غذا می تواند در هر جایی از لثه ها گیر کند و نه فقط اپرکولوم. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، می توانید با آبسه لثه مواجه شوید.
مراقبت های بعدی برای برداشتن اپرکولوم لثه

مراقبت های بعدی برای برداشتن اپرکولوم لثه

سخن پایانی

داشتن فلپ لثه روی دندان عقل غیر عادی نیست، اما ممکن است نشان دهنده این باشد که فک شما فضای کافی ندارد یا ممکن است دندان شما نهفته باشد. صرف نظر از دلیل آویزان شدن آن تکه لثه روی دندان مولر خود، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی های متعددی برای شما شود، مانند تورم هر زمان که غذا یا پلاک زیر آن گیر کند.

تنها راه برای خلاص شدن از شر این مشکل، انجام اپرکولکتومی یا کشیدن دندان است. که هر دو روش جراحی هستند که به بی حسی نیاز دارند. با این حال، اگر برای آنها آماده نیستید، درمان های تسکینی وجود دارند که دندانپزشک شما می تواند برای شما انجام دهد یا درمان های خانگی که می توانید در منزل امتحان کنید.

فقط توجه داشته باشید که درمان های غیر جراحی تنها راه حل های موقتی برای کاهش درد هستند. به عبارت دیگر، تورم اپرکولوم در آینده باز خواهد گشت.

امیدوارم که به همه پرسش هایی که ممکن است در مورد این فلپ لثه داشته باشید پاسخ داده باشیم. اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. فقط برای یادآوری، تنها راه حل دائمی این مشکل، کشیدن دندان عقل است.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *