دندان عقل نهفته به چه معناست؟

نهفتگی دندان عقل زمانی اتفاق می افتد که دندان مولر سوم شما به صورت جزئی یا کامل درون لثه یا استخوان فک گیر کند. این می تواند منجر به بروز تعدادی از مشکلات سلامت دهان، از جمله عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. برداشتن دندان عقل نهفته با جراحی اغلب به عنوان درمان آن توصیه می شود.

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان های عقل – که تحت عنوان دندان مولر سوم نیز شناخته می شود – آخرین مجموعه دندان هایی هستند که در دهان رشد می کنند. آنها معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی می رویند (لثه های شما را می شکافند). گاهی اوقات دندان عقل همراستا با دندان های دیگر شما می روید و مشکلی ایجاد نمی کند. اوقات دیگر، آنها به طور جزئی یا کامل درون لثه یا استخوان فک شما گیر می کنند. این اتفاق تحت عنوان نهفتگی شناخته می شود. دندان عقل نهفته می تواند باعث بروز انواع مشکلات سلامت دهان از جمله حفره، بیماری لثه و عفونت شود.

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل کاملاً نهفته، دندان عقل نیمه نهفته و دندان عقل غیر نهفته: تفاوت چیست؟

دندان عقل کاملاً نهفته دیده نمی شود. آنها کاملاً زیر لثه های شما پنهان هستند. دندان عقل نیمه نهفته به دلیل رویش بخشی از آن کمی قابل مشاهده است. دندان عقل غیر نهفته روییده است و در بالای خط لثه شما کاملاً قابل مشاهده است. توجه به این نکته مهم است که دندان عقل نهفته هنوز هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

نهفتگی بافت نرم در مقابل نهفتگی بافت سخت

ممکن است بشنوید که دندانپزشک شما از اصطلاحات “نهفتگی بافت نرم” و “نهفتگی بافت سخت” استفاده می کند. نهفتگی بافت نرم به این معنا است که دندان شما از استخوان فک بیرون آمده است اما از لثه شما خارج نشده است. نهفتگی بافت سخت به این معنا که دندان شما هنوز به طور کامل توسط لثه و استخوان فک شما پوشیده شده است.

انواع مختلف دندان عقل نهفته چیست؟

چهار نوع دندان عقل نهفته وجود دارد. هر نوع با موقعیت دندان شما مطابقت دارد:

• نهفتگی مزیال: شایع ترین نوع است. زمانی رخ می دهد که دندان عقل شما به سمت جلوی دهان شما زاویه داشته باشد.
  • نهفتگی دیستال: نادرترین نوع، زمانی اتفاق می افتد که دندان عقل شما به سمت پشت دهان شما زاویه داشته باشد.
  • نهفتگی عمودی: زمانی است که دندان عقل شما در موقعیت مناسب برای رویش قرار داشته باشد، اما همچنان زیر لثه شما گیر کرده باشد.

نهفتگی افقی زمانی است که دندان عقل شما به طور کامل به پهلو خوابیده و زیر لثه گیر کرده باشد. دندان های عقل نهفته افقی اغلب دردناک هستند زیرا فشار زیادی به دندان های جلوی خود وارد می کنند.

نهفتگی دندان عقل چقدر شایع است؟

نهفتگی دندان عقل بسیار شایع است. بر اساس آکادمی جراحان دهان و فک و صورت آمریکا، 90 درصد افراد حداقل یک دندان عقل نهفته دارند.

دندان عقل نهفته چه تأثیری روی سلامت دهان و دندان های من دارد؟

دندان عقل نهفته می تواند باعث بروز درد، عفونت و آسیب به دندان های دیگر شود. تمیز کردن دندان عقل نیز دشوار است. در نتیجه، آنها بیشتر مستعد پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند.

آیا دندان عقل نهفته می تواند باعث بروز سردرد شود؟

آری. در برخی موارد، دندان عقل نهفته می تواند باعث بروز درد شدید در فک، صورت و سر شما شود.

آیا دندان عقل نهفته می تواند باعث بروز سردرد شود؟

علائم دندان عقل نهفته کدامند؟

گاهی اوقات دندان عقل نهفته هیچ مشکل قابل توجهی ایجاد نمی کند. گاهی اوقات، علائم ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی در طول زمان ایجاد شوند. علائم نهفتگی دندان عقل عبارتند از:

• درد یا تورم فک یا صورت شما.
  • لثه های قرمز، متورم یا دارای خونریزی.
  • طعم بد در دهان.
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس).
  • دشواری در کامل باز کردن دهان.

علت نهفته شدن دندان عقل چیست؟

دندان عقل معمولاً زمانی نهفته می شود که فک شما فضای کافی برای قرار دادن دندان های شما را نداشته باشد. گاهی اوقات ممکن است دندان با زاویه نامناسب بیرون بیاید که می تواند منجر به نهفتگی شود.

تشخیص نهفتگی دندان عقل چگونه انجام می شود؟

دندانپزشک شما معاینه ای انجام می دهد و از شما در مورد علائم شما سؤال می کند. آنها همچنین برای بررسی اینکه آیا دندان های شما نهفته هستند و آیا استخوان فک یا سایر دندان های شما آسیب دیده اند، عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرند.

دندان عقل نهفته چگونه درمان می شود؟

اگر دندان های نهفته شما باعث بروز درد، عفونت یا سایر آسیب های دندانی می شوند، معمولاً کشیدن دندان عقل توصیه می شود. بسیاری از دندانپزشکان این فرایند جراحی دهان را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر مشکلات در آینده توصیه می کنند.

آیا کشیدن دندان های نهفته دردناک تر است؟

در حالی که کشیدن دندان عقل نهفته معمولاً دشوارتر است، اما این روند الزاماً دردناک تر نیست. دندانپزشک یا جراح دهان به شما مسکن هایی می دهد تا هر گونه ناراحتی پس از عمل (پس از جراحی) را مدیریت کنید.

خطرات و عوارض کشیدن دندان عقل کدامند؟

مانند هر فرایند جراحی دیگری، کشیدن دندان عقل با برخی از خطرات و عوارض بالقوه همراه است، از جمله:

• خشکی حفره دندان: این زمانی اتفاق می افتد که لخته خون ایجاد شده روی محل جراحی زودتر از موعد از حفره دندان شما جدا شود و استخوان شما نمایان شود. شما با اجتناب از نوشیدن با نی پس از کشیدن دندان عقل، می توانید خطر خشکی حفره ها را کاهش دهید.
  • عفونت: گاهی اوقات باکتری ها، مواد غذایی (ذرات) یا باقی مانده ها ممکن است درون حفره دندان گیر کرده و منجر به عفونت شوند. دندانپزشک یا جراح دهان شما برای درمان عفونت دهان می تواند آنتی بیوتیک را تجویز کند.
  • آسیب به ساختارهای مجاور: گاهی اوقات در حین کشیدن دندان عقل ممکن است اعصاب، استخوان فک، سینوس ها یا سایر دندان های شما آسیب ببینند. تکنیک های پیشرفته جراحی خطر این آسیب ها را کاهش می دهند، اما هنوز هم ممکن است رخ دهند. برای رفع این نوع آسیب، ممکن است اقدامات اضافی جراحی دهان لازم باشند.
خطرات و عوارض کشیدن دندان عقل کدامند؟

بهبودی پس از کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

اکثر افراد پس از کشیدن دندان عقل در عرض یک تا دو هفته به طور کامل بهبود می یابند. در بیشتر موارد، شما می توانید تنها در چند روز به سر کار، مدرسه و سایر روتین های عادی خود بازگردید.

آیا می توان از نهفته شدن دندان عقل جلوگیری کرد؟

در حالی که نمی توانید از نهفته شدن دندان های عقل پیشگیری کنید، اما می توان بروز خطر مشکلات ناشی از آنها را کاهش داد. بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و اگر دندان عقل شما شروع به ایجاد مشکل کرد، در سنین پایین تر آنها را بکشید.

آیا کشیدن دندان عقل نهفته ضروری است؟

اگر دندان عقل شما نهفته است اما مشکلی ایجاد نمی کند، احتمالاً به کشیدن آن نیاز ندارید. با این حال، اگر شروع به ایجاد علائم کرد، کشیدن آن می تواند خطر بروز سایر مشکلات را کاهش دهد و سلامت کلی دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

اگر دندان عقل نهفته را نکشید چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان عقل نهفته شما باعث بروز درد و سایر علائم می شود، گذاشتن آنها در جای خود می تواند برای سلامت دهان و دندان های شما مضر باشد. دندان های عقل نهفته بیشتر مستعد عفونت و آبسه لثه هستند و می توانند باعث آسیب به دندان های سالم، پوسیدگی و بیماری شوند.

چه زمانی باید از دندان عقل نهفته مراقبت کرد؟

اگر درد یا علائم دیگری در ناحیه پشت دندان مولر آخر خود دارید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا مشکلات شما به دلیل دندان عقل نهفته هستند یا خیر.

چه زمانی باید از دندان عقل نهفته مراقبت کرد؟

سخن پایانی

دندان عقل نهفته می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند، از جمله تورم، طعم بد و درد که در فک و صورت شما منعکس می شود. کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی متداول دهان است که می تواند علائم شما را کاهش دهد و بروز خطر مشکلات سلامت دهان را در آینده کاهش دهد. با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.