آیا امکان کاشت ایمپلنت دندان با وجود بیماری لثه فراهم است؟

کاشت ایمپلنت دندان یک راهکار فوق العاده برای داشتن یک لبخند زیبا است، اما  داشتن لثه های سالم برای استفاده از این روش مهم است. کسانی که از بیماری لثه رنج می برند، در مورد اینکه آیا کاندید خوبی برای این روش هستند یا خیر باید با متخصصان کاشت ایمپلنت یا با جراح فک و لثه صحبت کنند. دندانپزشکان وضعیت لثه های این افراد را بررسی می‌کنند و مشخص می شود که آیا امکان استفاده از این شیوه را دارند یا خیر.

ما هم برای این که به سوال شما پاسخ داده باشیم، در ادامه امکان کاشت ایمپلنت دندان برای کسانی که بیماری لثه دارند را بررسی می‌کنیم و در مورد بخش‌های مختلف آن صحبت می کنیم.

اگر به بیماری لثه مبتلا هستیم، می توانیم کاشت ایمپلنت دندان انجام دهیم؟

بیماری پریودنتال که به عنوان بیماری لثه شناخته می شود یک بیماری جدی است که عملکرد کلی لثه‌ها را مختل می‌کند. این بیماری در صورت عدم درمان باعث از دست رفتن دندانها می‌شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید و قبلاً یک یا چند مورد از دندانهای خود را از دست داده اید، احتمالاً در مورد استفاده از کاشت ایمپلنت دندان نگران هستید. به عنوان نکته اول شما تا زمانی که مراقبت مناسب از لثه های خود انجام دهید و از وضعیت بهبودی لثه های خود مطمئن شوید، بهتر است برای کاشت ایمپلنت اقدام نکنید.

کاشت ایمپلنت دندان بعد از درمان بیماری لثه مزایای مهمی دارد. ایمپلنت ها می توانند جایگزین دندان های از دست رفته به دلیل بیماری لثه یا به هر دلیل دیگری باشند. شما با استفاده از این ابزار لبخند سالم و کاملی دارید و در حضور در جمع از خندیدن و صحبت کردن احساس شرم نمی کنید. بنابراین طبیعی است که ابتدا باید  بیماری لثه خود را درمان کنید و سپس برای استفاده از ایمپلنت های دندانی کاندید شوید.

کاشت ایمپلنت دندان با وجود بیماری لثه

کاشت ایمپلنت دندان با وجود بیماری لثه

آیا در معرض ابتلا به بیماری لثه هستیم؟

خوشبختانه بیماری لثه در مورد کودکان بسیار کم است و بزرگتر شدن شما می‌تواند عوامل خطر مختلفی را در این مسیر افزایش دهد. به طور کلی عوامل خطرزا برای بیماری لثه شامل موارد زیر می شوند:

  • عادات بهداشت دهان و دندان ضعیف: عدم مسواک زدن کافی، مسواک زدن نامناسب یا عدم استفاده از نخ دندان به طور مرتب
  • عدم تمیز کردن معمول دندانپزشکی: این پاکسازی ها باکتری ها را از لثه شما خارج کرده و به دندانپزشکان اجازه می دهد علائم بیماری لثه را بررسی کنند
  • شرایط پزشکی: دیابت و سایر شرایط می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما اثر بگذارد و باعث شود عفونت لثه شما راحت تر شود
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به مشکلات لثه را افزایش می دهد و منجر به مشکل در درمان بیماری لثه می شود
  • داروها: داروهایی که منجر به کاهش جریان بزاق می شوند، می توانند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهند

جایگزینی دندانهای از دست رفته بعد از تحلیل لثه

بیماری پریودنتال یکی از مهمترین دلایل افتادن دندان است. هنگامی که شما به این بیماری مبتلا هستید لثه ها ملتهب می‌شوند و از لحاظ ظاهری هم قرمز رنگ می‌شوند. در ضمن در هنگام مسواک زدن هم لثه ها به راحتی خونریزی می‌کند. این وضعیت منجر به التهاب می‌شود و در صورت عدم درمان تبدیل به بیماری پریودنتال شده که بافت سالم لثه ها را از بین می برد و در نهایت منجر به از بین رفتن دندان ها می‌شود.

تحلیل لثه یا عقب نشینی لثه یکی از عوامل شایع بیماری پریودنتال است. وقتی که لثه ها از بین می روند و دندانها لق می شوند احتمال افتادن آنها زیاد است. اگر اقدام به جایگزینی دندانهای از دست رفته از طریق کاشت ایمپلنت دندان نکنید، به مرور زمان لثه ها به سمت عقب حرکت می کنند و در نتیجه احتمال تحلیل لثه وجود دارد.

اگر قصد جلوگیری از پیشروی بیماری لثه را دارید به محض مشاهده هر کدام از علائم زیر باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • لثه های ملتهب و قرمز رنگ
  • متورم شدن لثه ها
  • درد یا ناراحتی هنگام جویدن غذا
  • خونریزی لثه ها بعد از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان
  • ایجاد فاصله بین دندانها به دلیل از بین رفتن استخوان فک
  • بوی بد دهان ماندگار که بعد از مسواک زدن و استفاده از دهانشویه از بین نمی‌رود
  • احساس لق شدن دندان ها
  • طعم بد در دهان
کاشت ایمپلنت دندان با وجود بیماری لثه

کاشت ایمپلنت دندان با وجود بیماری لثه

آیا با وجود تحلیل لثه می‌توان کاشت ایمپلنت دندان انجام داد؟

در برخی موارد جراحی ایمپلنت دندان با وجود لثه های عقب نشینی کرده امکان پذیر است. هنگامی که لثه های شما از بیماری پریودنتال رنج می برند بیشتر ریشه‌های دندان شما در معرض دید هستند. برای اینکه ایمپلنت های دندانی در محل خود ثابت شوند باید به اندازه کافی بافت لثه سالم و بافت فک داشته باشید. عدم وجود بافت لثه یا بافت استخوانی باعث می‌شود که ایمپلنت ها ثابت نشوند و در وهله اول باعث درد و ناراحتی شده و در ثانی ماندگاری ایمپلنت های دندانی هم کمتر می شود.

یکی از بهترین کسانی که با وجود بیماری لثه و تحلیل لثه می تواند در مورد شرایط شما برای کاشت ایمپلنت دندان تصمیم بگیرد، جراح فک و لثه است. این افراد بعد از معالجه و درمان بیماری پریودنتال وضعیت لثه و استخوان فک شما را بررسی می‌کنند. در گام اول پیوند لثه به منظور جایگزینی بافت لثه و قسمت از بین رفته انجام می‌شود. پیوند لثه به ترمیم بافت لثه سالم در اطراف دندان‌های از دست رفته کمک می کند تا امکان کاشت ایمپلنت دندان به وجود بیاید.

اگر به دلیل بیماری لثه بافت فک از بین رفته باشد، دندانپزشکی پیوند استخوان فک را برای ترمیم این قسمت توصیه می‌کند. در واقع این یکی دیگر از شرایط ثابت کردن و ماندگاری ایمپلنت های دندانی در محل اصلی خود است و باید به اندازه کافی بافت سالم فک داشته باشید. در این حالت دندانپزشک از پیوند استخوان فک برای افزایش میزان بافت فک موجود در دهان شما استفاده می‌کند تا از آن به عنوان یک سیستم حمایتی و به منظور نگهداری ایمپلنت های دندانی کمک بگیرد.

ایمپلنت دندان All on 4 بعد از بیماری لثه

اگر همه دندانها یا تعداد زیادی از دندان‌های خود را به دلیل بیماری لثه از دست داده باشید، ممکن است دندانپزشک استفاده از کاشت ایمپلنت دندان All on 4 را به شما پیشنهاد دهد. در این شیوه متخصص به جای استفاده از ایمپلنت ها برای نگهداری هر کدام از دندانها به صورت چندگانه، چهار ایمپلنت را به صورت همزمان و با شکل خاصی در داخل استخوان فک قرار می‌دهد و از آن به عنوان یک سیستم نگهداری و پشتیبانی برای مجموعه دندان های مصنوعی کمک می گیرد.

نکته مهم در مورد استفاده از این شیوه این است که شما می توانید تعداد ایمپلنت های کاشته شده در استخوان فک خود را کمتر کنید و از این طریق نگرانی کمتری نسبت به بیماری لثه و تحلیل استخوان فک خود داشته باشید. در ضمن هزینه استفاده از این شیوه به فاکتورهای مختلفی از جمله نیاز به پیوند لثه یا پیوند استخوان فک بستگی دارد و باید در مورد آن با دندانپزشک خود مشورت کنید. شما در هر شرایطی باشید احتمال کاشت ایمپلنت دندان را دارید، پس ناامید نباشید و از شماره های سایت برای رزرو وقت و مشاوره استفاده کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *