ارتباط بیماری های لثه و دیابت

یکی از مهم ترین بخش ها در بدن انسان که تاثیر بسیار زیادی در سلامت روح و روان فرد دارد، توجه به سلامت دهان و دندان است. دهان و دندان از بخش های مهم در بدن هر فرد می باشد که عدم توجه به آن می تواند مشکلات جدی ای را برای سلامت بدن داشته باشد

جالب است بدانید طبق مطالعات انجام شده، عدم سلامت دهان و دندان می تواند اختلالاتی را در بدن شما به وجود آورد. به عنوان مثال تاثیر بیماری های لثه بر دیابت ، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، آلزایمر، آسم، پوکی استخوان و سرطان امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست!

بنابراین در این قسمت قصد داریم به ارتباط و تاثیر بیماری های لثه بر دیابت بپردازیم. دانشمندان و پژوهشگران تا به امروز موفق به کسب دست آورد های بسیار مناسب در علم پزشکی شده اند، با این حال آن ها می توانند با توجه به سلامت دهان و دندان هر فرد میزان سلامت بدن او را تخمین بزنند.

حتی در برخی از موارد می توان با توجه به وجود انواع بیماری ها در افراد به این موضوع پی برد که این مشکل می تواند ناشی از وجود بیماری های دهانی و عفونت دندان باشد.

لطفا در این بخش با ما همراه باشید تا تاثیر بیماری های لثه بر دیابت را به خوبی درک کنید!

بیماری های لثه چطور می توانند بر روی دیابت تاثیرگذار باشند؟

ارتباطی که میان بیماری دیابت و سلامت دهان و دندان وجود دارد ارتباط بسیار محکم و منحصر به فردی است. از این رو این نتیجه می تواند به صورت عکس نیز باشد، یعنی فردی که دچار بیماری دیابت است باید بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه ای داشته باشد. افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند در مقایسه با سایر افراد، بیشتر مستعد برخورداری از بیماری های دهان، دندان و به خصوص لثه خواهند بود.

دیابت و بیماری لثه

دیابت و بیماری لثه

تاثیر بیماری های لثه بر دیابت

حتما شما نیز می دانید که افرادی که دیابت دارند محل زخم در بدن آن ها در مقایسه با سایر افراد دیرتر ترمیم خواهد شد. این عامل می تواند تاثیر نامناسبی بر روی سلامت دندان ها و لثه بگذارد. ناراحتی های دندان و لثه درست از زمانی آغاز می شوند که لثه در بدن انسان تحلیل برود و یا از دندان جدا شود.

در این صورت غذا و سایر مواد خوراکی دیگر می توانند در فضای خالی به وجود آمده قرار بگیرند، این عارضه باکتری ها را برای تولید توکسین تحریک می کند. در صورت آزاد سازی و تولید توکسین توسط باکتری ها می توان شاهد التهاب و تورم لثه بود.

در این خصوص حتما بهتر است در این شرایط لثه فرد بیمار تحت درمان قرار بگیرد تا بتوان از بروز مشکلات جدی تر، جلوگیری نمود. همان طور که اشاره نمودیم افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند متاسفانه التهاب و زخم در آن ها به سختی برطرف خواهد شد چراکه در این گونه از افراد سیستم ایمنی به شدت ضعیف است.

افرادی که به مشکلات لثه و بیماری های پیرامون آن دچار هستند در حالت کلی احتمالا میزان HbA1C آن ها در مقایسه با سایر افراد بیشتر و بالاتر است. (HbA1C نوعی از هموگلوبین های وابسته به گلوکز است.)

از سوی دیگر طبق بررسی های انجام شده می توان شاهد تاثیر نامناسب و مخرب بیماری های لثه بر روی کنترل میزان گلوکز خون بود که این عارضه در بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد دیگر است و می توان شاهد بیماری های لثه در آن ها بود.

البته فرقی نمی کند که نوع دیابت شما از نوع 1 باشد یا 2، به هرحال این عارضه از عوامل پررنگ در تاثیر بیماری های لثه بر دیابت می باشد.

در صورت بروز دیابت چه مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان رخ می دهد؟

همان طور که متوجه شدیم تاثیر بیماری های لثه بر دیابت امری دو طرفه است. یعنی فرد در صورتی که دیابت داشته باشد می تواند خطراتی را نیز در سلامت دهان و دندان خود تجربه کند، همچنین در سوی دیگر اگر فرد دچار عفونت های دهانی و دندانی شود، ممکن است به علت وجود بیماری دیابت عکس العمل های نامناسبی در بدن او مشاهده کنیم.

دیابت و بیماری لثه

دیابت و بیماری لثه

در ادامه به معرفی چند نمونه از مشکلات رایجی خواهیم پرداخت که در صورت مبتلا بودن به بیماری دیابت می توانید شاهد آن ها در سلامت دهان و دندان خود باشید.

  1. پوسیدگی های دندان
  2. زخم های ایجاد شده بر روی دهان و زبان فرد مبتلا به دیابت
  3. خشکی دهان
  4. مبتلا شدن به بیماری های لثه
  5. آبسه لثه
  6. ایجاد و بروز بیماری های قارچی

بهترین راه درمان برای مقابله با تاثیر بیماری های لثه بر دیابت چیست؟

اگر شاهد هر یک از موارد فوق بودید باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص و متخصص جراحی لثه مراجعه کنید. البته نمی توان دلیل و عامل اصلی بروز این بیماری را تخمین زد اما در حالت کلی شما به عنوان یک فرد باید همواره توجه بسیار ویژه ای به حفظ بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید.

همچنین می توانید به صورت دوره ای به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت دهان و دندان خود باخبر باشید. البته در برخی از این موارد می توان شاهد بیماری های عفونی دیگری در دندان ها بود که بررسی و کنترل به موقع آن می تواند سلامت دهان و دندان شما را بسیار افزایش دهد.

اگر شما می خواهید زندگی سالمی و ایده آلی را داشته باشید باید حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سالانه دو الی سه بار حتما به مطب های دندانپزشکی مراجعه کنید تا یک چکاپ کلی از وضعیت سلامت دهان و دندان خود به دست آورید.
  • روزانه سعی کنید حتما با استفاده از خمیر دندان و مسواک، مرتبا 2 بار دندان های خود را تمیز کنید.
  • به صورت هفتگی استفاده از فلوراید را به تاخیر نیندارید.
  • روزانه حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

در صورت رعایت نکات فوق می توانید تاثیر بسیار مناسب و ایده آلی از سلامت دندان های خود کسب کنید، در این صورت است که می توانید عملکرد بهتری داشته باشید و از شر تاثیر بیماری های لثه بر دیابت و برعکس راحت شوید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *