کانتور یا تغییر شکل لثه ها با لیزر

چه چیزی باعث ایجاد یک لبخند عالی می شود؟ البته، دندان های صاف و سفید. اما لثه ها را فراموش نکنید. اندازه و شکل بافت لثه ها می تواند ظاهر کلی دهان های فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. برخی به فکر استفاده از لیزر برای تغییر شکل لثه ها هستند، یک فرایند جراحی که می تواند خط لثه را اصلاح کند.

لثه هایی که خیلی پایین می آیند می توانند چیزی را بوجود بیاورند که گاهی تحت عنوان “لبخند لثه ای” نامیده می شود، که در آن دندان ها کوچک به نظر می رسند. بالا بودن لثه ها باعث می شود دندان ها بلندتر به نظر برسند و در برخی موارد می تواند باعث نمایان شدن ریشه ها شود. یا ممکن است خط لثه کج و ناهموار باشد و مقادیر مختلفی از هر دندان را در معرض دید قرار دهد. تغییر شکل لثه با لیزر روشی برای درآوردن لثه ها به شکل مورد نظر بیمار است.

تغییر شکل لثه با لیزر چیست؟

تغییر شکل لثه گاهی اوقات کانتورینگ لثه، تراش لثه یا جنجیوپلاستی نامیده می شود. جراحی دندانی که بسته به نیازهای بیمار، بافت اضافی لثه را برداشته یا به آن اضافه می کند.

وقتی لثه ها خیلی پایین هستند، یک دندانپزشک زیبایی یا پریودنتیست مقداری از بافت لثه را برش می دهد. برای تحلیل رفتگی لثه ها یا بالاتر از حد طبیعی بودن خط لثه ها، آنها بافت را از جای دیگری- معمولاً از کام یا سقف دهان- می چسبانند.

 تغییر شکل لثه با لیزر

تغییر شکل لثه با لیزر

چرا ممکن است به کانتورینگ لثه با لیزر نیاز داشته باشید؟

تغییر شکل لثه معمولاً به دلایل زیبایی انجام می شود. گاهی اوقات یک بیمار پس از صاف کردن دندان های خود می خواهد لبخند مورد نظر خود را با تنظیم خط لثه های خود تکمیل کند. با این حال، گاهی اوقات دندانپزشک به دلایل پزشکی ممکن است تغییر شکل لثه را با لیزر توصیه کند.

درمان بیماری پریودنتال

درمان معمول برای بیماری پریودنتال (که بیماری لثه نیز نامیده می شود) شامل فرایندهای پاکسازی عمقی مانند تسطیح سطح ریشه، جرمگیری و آنتی بیوتیک است. اگر آنها مؤثر نباشند، پریودنتیست (متخصص لثه) ممکن است جراحی کوچک کردن پاکت پریودنتال را برای بستن نواحی توصیه کند که باکتری ها در آنجا انباشته می شوند، یا درمان بازسازی را توصیه کند، که شامل پیوند بافت لثه در جایی است که لثه ها تحلیل رفته اند. تغییر شکل لثه معمولاً بخشی از هر دوی این فرایندها است.

هیپرپلازی لثه

هیپرپلازی لثه رشد بیش از حد بافت لثه است، که اغلب با درد و قرمزی همراه است. در برخی موارد، لثه بیشتر سطح دندان را پوشش می دهد و باعث می شود تمیز کردن آن دشوار شود، در نتیجه مستعد پوسیدگی و عفونت دندان شود. این می تواند ارثی، یا ناشی از شرایطی مانند بارداری، دیابت، یا بیماری کرون یا عارضه جانبی برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد تشنج یا سرکوب کننده های ایمنی باشد.

هنگامی که افراد مصرف این داروها را قطع می کنند، یا یک وضعیت پزشکی برطرف می شود، لثه ها اغلب بهبود می یابند و به حالت طبیعی خود باز می گردند. اگر این نتیجه بدست نیاید، یا اگر بیمار به فیبروماتوز ارثی لثه (HGF) مبتلا باشد، دندانپزشک ممکن است جراحی تغییر شکل لثه با لیزر را توصیه کند.

 تغییر شکل لثه با لیزر

تغییر شکل لثه با لیزر

تقویت تیغه آلوئولار

از دست دادن یک دندان می تواند باعث تحلیل رفتن و زوال استخوان فک، و باعث فرو رفتن لثه در آن ناحیه شود. تقویت تیغه استخوانی، نوعی درمان لثه با لیزر است که می تواند ناحیه فرو رفته را با بافت اضافی پر کند. گاهی اوقات این کار همراه با قرار دادن بریج یا ایمپلنت دندانی انجام می شود.

اصلاح لثه با لیزر چگونه انجام می شود؟

جراحی لثه با لیزر یک فرایند معمول است که نزد یک دندانپزشک معمولی یا پریودنتیست انجام می شود. این فرایند با یک بی حس کننده موضعی آغاز می شود تا لثه ها بی حس شوند. دندانپزشک با استفاده از لیزر یا چاقوی تیز جراحی، بخش اضافی بافت لثه شما را برش خواهد داد. بسته به اندازه برش، ممکن است بخیه نیاز باشد. اگر به خط لثه اضافه شود، تکه های کوچکی از بافت از کام یا سقف دهان برداشته می شوند و در امتداد بالای دندان ها متصل می شوند.

این فرایند تقریباً 1 تا 2 ساعت طول می کشد، و بیماران به لطف داروهای بی حسی، درد کمی را گزارش می کنند.

قبل از معرفی فناوری لیزر برای دندانپزشکی، جراحی لثه با تیغ جراحی انجام می شد. امروزه به دلایل مختلفی، لیزرها انتخاب ارجح هستند. آنها برش کمتر تهاجمی و دقیق تری را ارائه می دهند. همچنین، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای لیزری می تواند برش را خیلی بهتر مشخص کند. همچنین خونریزی کمتری وجود دارد و گاهی بخیه نیاز نیست. علت این است که لیزر نه تنها برش را ایجاد می کند بلکه همزمان آن را نیز می سوزاند. در نهایت، بیماران پس از تغییر شکل لثه با لیزر، درد کمتری احساس خواهند کرد و بهبودی سریع تری خواهند داشت.

 تغییر شکل لثه با لیزر

تغییر شکل لثه با لیزر

ریکاوری و بهبودی پس از جراحی تغییر شکل لثه

بسته به میزان بافت لثه ای که تحت تغییر شکل لثه با لیزر قرار گرفته است، بهبودی ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. بلافاصله پس از فرایند، معمولاً مقداری درد و حساسیت وجود دارد. داروهای مسکن بدون نسخه یا نسخه ای می توانند به این شرایط کمک کنند. مصرف آسپرین معمولی توصیه نمی شود. این دارو می تواند خونریزی را افزایش دهد، که در روند بهبود اختلال ایجاد خواهد کرد. بعلاوه، کمپرس سرد می تواند تسکین دهنده درد باشد.

در روزهای بعد از جراحی، بیمار باید به غذاهای نرم بچسبد. دندانپزشک ممکن است توصیه های خاصی در مورد این موضوع داشته باشد که چه چیزهایی نباید بخورید. آنها همچنین ممکن است دستورالعمل هایی در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن داشته باشند، زیرا در ابتدا ممکن است ادامه دادن روتین معمول دشوار یا دردناک باشد.

هر جراحی خطراتی به همراه دارد، اما در مورد تغییر شکل لثه ها با لیزر، این خطرات حداقل هستند. بیماران ممکن است به داروی بی حسی واکنش آلرژیک داشته باشند. اگر در گذشته هر گونه کار دندانپزشکی دیگری داشته اند، دندانپزشک احتمالاً از آن آگاه است، و از چیز بی خطری استفاده خواهد کرد.

موارد دیگری که باید مراقب آنها باشید درد و تورم هستند که از بین نمی روند یا بدتر می شوند و ترشح در محل برش. اینها می توانند نشانه عفونت باشند. فوراً به دندانپزشک اطلاع دهید. او احتمالاً یک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

 تغییر شکل لثه با لیزر

تغییر شکل لثه با لیزر

هزینه تغییر شکل لثه با لیزر چقدر است؟

مانند تمام فرایندهای دندانپزشکی، هزینه تغییر شکل لثه با لیزر بسته به دندانپزشک و منطقه ای که بیمار در آن زندگی می کند متفاوت است. به طور متوسط، قیمت از 50 تا 350 دلار برای هر دندان یا تا 3000 دلار برای کل خط لثه در سراسر دندان های جلوی فک بالا متغیر است. از آنجا که این فرایند معمولاً زیبایی است، این تنها بخشی از خط لثه است که برای اکثر افراد اهمیت دارد. معمولاً لثه ها در امتداد دندان های فک پایین یا عقب را تغییر شکل نمی دهند مگر اینکه دلیل پزشکی برای این کار وجود داشته باشد.

از آنجا که این یک فرایند دندانپزشکی زیبایی است، احتمالاً بیمه دندانپزشکی اعمال نخواهد شد. اگر دندانپزشک آن را به عنوان یک فرایند زیبایی لازم بداند، ممکن است تحت پوشش قرار گیرد. بیماران می توانند با شرکت بیمه خود چک کنند تا ببینند بیمه نامه آنها شامل چه مواردی می شود. بیماران بدون بیمه دندانپزشکی یا افرادی که بیمه هایی دارند که این عمل را تحت پوشش قرار نمی دهند، همچنان می توانند آن را انجام دهند.

اگر فکر می کنید لبخند شما با تغییر شکل لثه با لیزر بهبود می یابد، با دندانپزشک خود صحبت کنید. او می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا برای شما مناسب است یا خیر و گزینه های شما را توضیح دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *