دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

اگر دندان های خود را از دست داده اید، روش های زیادی برای پر کردن جای خالی آن وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از دندان مصنوعی فلیپر است. دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای نوعی پروتز موقتی از جنس آکریل می باشد که به عنوان جایگزین موقت یک یا چند دندان بکار می رود. از این پروتز موقت می توان تا زمان آماده شدن پروتز دائمی جهت پر کردن فضای خالی بین دندان ها استفاده کرد. البته گاهی فلیپر نوعی درمان دائمی محسوب می شود. در این صورت باید فلیپرها محکم و اصولی ساخته شوند تا در طولانی مدت سبب بروز مشکل برای بیمار نشوند.

دندان مصنوعی فلیپر یک ریتینر متحرک است که روی سقف دهان (کام) یا بر روی فک تحتانی شما قرار می گیرد و یک یا چند دندان مصنوعی به آن وصل شده است. وقتی آن را در دهان بگذارید، ظاهر یک لبخند سالم را به دست می آورید، حتی اگر به دلیل آسیب دیدگی، کشیدن یا پوسیدگی، دندان های خود را از دست داده باشید. دندان مصنوعی فلیپر باید توسط دندانپزشک جایگذاری شود. دندانپزشک ابتدا با یک ماده نرم از دهان شما قالبگیری می کند. سپس آن را به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می کند. در لابراتوار از این مدل استفاده می کنند تا یک دندان مصنوعی فلیپر سفارشی را طراحی کنند که متناسب با دهان شما باشد و هرگونه فضای خالی میان دندان های شما را پر کند.

 دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

اگر یک یا چند دندان از دست داده اید، ممکن است به پروتز دندان فکر کنید. در این مقاله آنچه را که باید در مورد دندان مصنوعی فلیپر و سایر گزینه های پروتز موقت دندان بدانید، به شما ارائه می شود، بنابراین می توانید بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید.

فواید دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

استفاده از دندان مصنوعی فلیپر مزایایی دارد که آن را به گزینه ای مناسب برای پروتز دندان تبدیل می کند. این مزایا عبارتند از:

  • قیمت ارزان. آنها نسبت به سایر انواع پروتزهای موقت ارزان تر هستند.
  • ظاهر. آنها نسبتاً طبیعی به نظر می رسند.
  • آماده سازی سریع. وقتی دندانپزشک از دهان شما قالبگیری می کند، نیازی به انتظار طولانی برای آماده شدن فلیپر ندارید.
  • استفاده آسان. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که دندان مصنوعی فلیپر را درون دهان خود قرار دهید.
  • تثبیت موقعیت دندانهای موجود. فلیپر باعث می شود که تغییر مکان دندان های موجود کمتر شود.
 دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

آیا می توان با دندان مصنوعی فلیپر غذا خورد؟

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید، غذا خوردن دشوار خواهد بود. در هنگام استفاده از دندان مصنوعی فلیپر، نه تنها قادر به غذا خوردن هستید، بلکه خیلی بهتر از زمانی که دندان ندارید می توانید غذا را بجوید. با این حال، هنگام غذا خوردن با دندان مصنوعی فلیپر باید مراقب باشید، زیرا از ماده سبکی ساخته شده که نازک می باشد؛ و به راحتی می شکند.

معایب دندان مصنوعی فلیپر

علیرغم مزایای زیادی که استفاده از فلیپر برای پر کردن فضاهای خالی دندان ها دارد، همچنین معایبی نیز در استفاده از آن وجود دارد. این معایب شامل:

  • دوام. آنها از مواد ارزان قیمت تر و با دوام کمتری نسبت به سایر پروتزها ساخته شده اند و راحت تر می توانند شکسته شوند. اگر فلیپر خود را بشکنید، به تعمیر یا تعویض نیاز دارید.
  • آزردگی بافت دهان. دندان مصنوعی فلیپر ممکن است در دهان احساس ناراحتی ایجاد کند، به خصوص وقتی که تازه شروع به استفاده از آن می کنید. این امر می تواند فعالیت هایی مانند صحبت کردن و خوردن غذا را غیرطبیعی جلوه دهد. اگر فلیپر سبب احساس درد می شود، با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • آلرژی و حساسیت. ممکن است نسبت به موادی که برای فلیپر شما استفاده می شود حساسیت داشته باشید. حتماً در مورد تاریخچه آلرژی خود با دندانپزشک خود صحبت کنید.
  • بیماری لثه. در صورت تمیز نکردن فلیپر، احتمال ابتلا به بیماری لثه (ژنژیویت) و پوسیدگی دندان وجود دارد.
  • تحلیل لثه. دندان مصنوعی فلیپر، لثه شما را می پوشاند و جریان بزاق در آن ناحیه را متوقف یا کند می کند. بزاق شما به تمیز نگه داشتن لثه ها کمک می کند که از تحلیل جلوگیری می کند.
  • ممکن است به مرور زمان سست شود. یک فلیپر به گونه ای ساخته می شود که در دندان های موجود شما گیر کند، اما استفاده منظم ممکن است باعث سست شدن این گیره شود. ممکن است لازم باشد از دندانپزشک خود بخواهید که فلیپر شما را تنظیم کند تا مجدداً مناسب شود.

هزینه دندان مصنوعی تکه ای

فلیپر از ارزانترین گزینه های دندان مصنوعی است. با این وجود هزینه دندان مصنوعی فلیپر بسته به مواد مورد استفاده و اینکه چه تعداد دندان شما باید جایگزین شود می تواند متفاوت باشد.

 دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

نحوه مراقبت از دندان مصنوعی فلیپر

اگر یک برنامه منظم مراقبت و نگهداری داشته باشید، مراقبت از دندان مصنوعی فلیپر آسان است. درست مانند هر ریتینری، برای از بین بردن پلاک (باکتری ها) و مواد غذایی، تمیز کردن روزانه فلیپر از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید این کار را با استفاده از یک برس نرم مسواک، آب گرم و صابون ملایم مانند صابون دست یا مایع ظرفشویی انجام دهید. قبل از اینکه دوباره آن را به دهان برگردانید، پروتز فلیپر خود را کاملاً بشویید. از تمیز کردن دندان مصنوعی فلیپر با خمیر دندان خودداری کنید، چراکه می تواند آسیب ببیند.

اگر متوجه شدید که فلیپر باعث ایجاد درد یا ناراحتی می شود یا احساس می کنید سست شده است، برای تنظیم دوباره آن با دندانپزشک خود تماس بگیرید. از حرکت دادن فلیپر با زبان خود خودداری کنید، چراکه می تواند باعث سست شدن آن شود. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره مانند قهوه، آبمیوه های خاص و  چغندر اجتناب کنید. وقتی از دندان مصنوعی فلیپر خود استفاده نمی کنید، مطمئن شوید که خشک نشود. این امر می تواند باعث شکنندگی و احساس ناراحتی بیشتر شود. فلیپر خود را با قرار دادن در محلول تمیز کردن دندان یا آب، هنگام بیرون آوردن آن از دهان، مرطوب نگه دارید. اگر از آب استفاده می کنید، مطمئن شوید خیلی داغ نباشد، زیرا این امر می تواند باعث تاب برداشتن فلیپر شود.

در آخر، مهم است که سلامت کلی دندان خود را رعایت کنید. اطمینان از سالم بودن و تمیز بودن لثه ها و دندان های موجود می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه، تحلیل لثه، پوسیدگی دندان، حساسیت دندان و ناراحتی کمک کند. برای معاینه و تمیز کردن حداقل دو بار در سال به یک دندانپزشک مراجعه کنید و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

آیا شما کاندیدای مناسبی برای فلیپر هستید؟

معمولاً دندان مصنوعی فلیپر برای مدت زمانی کوتاه استفاده می شود، مانند زمانی که فرد منتظر پروتز دائمی برای جایگزینی دندان مانند ایمپلنت یا بریج دندان است. آنها معمولاً برای جایگزینی دندان های جلویی استفاده می شوند.

اما از آنجا که فلیپر می تواند سبب ناراحتی شود و ممکن است به آرامی در دهان سست شود، معمولاً برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود.

در برخی موارد، فلیپر بهترین گزینه پروتز دائمی دندان برای کسی است که دندان های خود را از دست می دهد. اگر شما کاندید خوبی برای ایمپلنت یا بریج دندان نیستید، ممکن است با تشخیص دندانپزشک این پروتز مناسب شما باشد.

گزینه های جایگزین  دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

اگر یک یا چند دندان خود را از دست بدهید، فلیپر تنها گزینه جایگزینی دندان شما نیست. برخی گزینه های دیگر عبارتند از:

1) پروتز دائمی دندان

گزینه های پروتز دندان جایگزین دندان مصنوعی فلیپر هستند، که معمولاً ماندگارتر، و همچنین گرانتر هستند که شامل:

  • بریج های دندان. پروتزهایی هستند که مستقیماً به دندانهای موجود یا ایمپلنت وصل می شوند و با کمک دندان های کناری، فضای خالی دندان را پوشش می دهند.
  • ایمپلنت دندان. بهترین روش جایگزینی دندانهای از دست رفته که با جراحی به طور مستقیم به استخوان فک وصل می شود و تداعی کننده دندان های طبیعی فرد هستند.
 دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

دندان مصنوعی فلیپر یا تکه ای

2) پروتز موقت دندان

این گزینه های پروتزهای موقت ارزان تر از نمونه های دائمی هستند، اما اغلب بادوام تر از یک دندان مصنوعی فلیپر می باشند. آنها همچنین معمولاً گران تر هستند. این گزینه ها عبارتند از:

  • پروتز موقت ثابت. این پروتزهای موقتی بر روی دندان های موجود شما چسبانده می شوند و فقط در صورت داشتن دندان های باقیمانده سالم می توانید از آنها استفاده کنید.
  • Snap-on-smile یا اسنپ آن اسمایل. یک پروتز موقت ساخته شده سفارشی هستند که روی دندان های موجود تا امتداد لثه ها قرار می گیرند، بدون اینکه سقف دهان را بپوشانند.

دندان مصنوعی فلیپر یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای پروتز موقت دندان برای اکثر افراد محسوب می شود. اگر منتظر یک راه حل دائمی برای جایگزینی دندان خود هستید، احتمالا فلیپر انتخاب مناسبی برای شما باشد.

اگر برای تعیین اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است، به کمک نیاز دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند گزینه های مناسب شما را توضیح دهند و به شما در انتخاب بهترین درمان برای وضعیت خود کمک کنند.

‫5/5 ‫(1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *