خارش و خونریزی لثه

آیا احساس عجیبی در دهان ، اطراف دندان و لثه خود دارید؟ احساسی که در ابتدا شبیه قلقلک یا سوزن سوزن شدن بوده، اما اکنون کمی ناراحت کننده تر و دردآور است؟ در این زمان شما خیلی دوست دارید که یک مسواک در دهان خود بگذارید و دندان ها و لثه های خود را بخارانید. ممکن است خارش لثه احساس ناخوشایندی داشته باشد. هنگامی که شما و دندانپزشک خود پی می برید که چه چیزی باعث میشود که لثه هایتان دچار خارش شده است، درمان خارش و جلوگیری از مشکلات آینده دهانی نیز نباید خیلی چالش برانگیز باشد.

خارش لثه می تواند نشانه  چندین بیماری مختلف مانند، آلرژی، تغییرات هورمونی و موارد دیگر باشد. کشف اینکه چه شرایطی باعث ایجاد خارش در لثه می شود، می تواند به یافتن درمان و جلوگیری از آن کمک کند. مسلماٌ سلامت دندان چیزی بیشتر از تمیزی دندان شما است. ساختار لثه ها در اصل بافت های ظریف و حساسی هستند که از دندان ها ، ریشه ها و اعصاب آن ها محافظت می کنند. بنابراین آن ها نیز نیاز به مراقبت دارند. چرا که بدون مراقبت، لثه ها می توانند انواع مختلفی از بیماری های مزمن دندانی را ایجاد کنند که خود می تواند منجر به عواقب جدی تری برای دندان و دهان فرد گردد.

نشانه های خارش لثه چیست؟

خارش لثه دلایل مختلفی دارد ، بنابراین علائم دیگر می توانند به تعیین دقیق مشکل کمک کنند. خارشی که روی سقف دهان نیز تأثیر می گذارد ممکن است آلرژی باشد. لثه های قرمز ، تحریک شده یا ملتهب می توانند به اولین مراحل بیماری لثه اشاره کنند. درد یا تورم می تواند نتیجه آسیب یا آبسه دندان باشد. لثه هایی که برای مدت کوتاهی خونریزی کمی دارند ، مانند زمانی که کسی برای اولین بار نخ دندان بکشد ، معمول است. با این حال، خونریزی منظم ممکن است نشانه ای از نگرانی اساسی باشد که دندانپزشک باید بررسی کند.

علل احتمالی خارش لثه کدامند؟

اگر زمانی دچار این مشکل شدید، بهتر است بدون معطلی اقدام به کشف اینکه چه عاملی باعث خارش لثه شما شده است، کنید. این کار می تواند به شما کمک کند تا به راحتی آن را درمان کنید. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث ایجاد علائم شما شده است ، بهتر است به دندانپزشک متخصص لثه مراجعه کنید.

خارش لثه بر اثر جراحت و صدمه به دهان

در برخی موارد، ضربه یا صدمات به لثه می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش آن شود. آسیب هایی همچون صدماتی که در حین بازی به دهان و فک وارد می شود، آسیب دیدگی در هنگام ورزش، برخی از آسیب ها مانند سایش دندان ها که به آن دندان قروچه نیز گفته می شود و همچنین استفاده از سیگار الکترونیکی می تواند باعث درد در فک و حتی خارش لثه شود.

انباشته شدن پلاک های دندانی در اطراف لثه

نوعی دیگر از دلایلی که باعث خارش لثه و ایجاد التهاب آن می شود، انباشت پلاک های دندانی در اطراف دندان است. علت شایع خارش لثه ، تجمع پلاک بر روی دندان ها و لثه ها است که  حاوی باکتری هایی است که برخی قندهای ساده موجود در غذا و نوشیدنی را تجزیه می کند. اگر پلاک جمع شده و به مدت طولانی روی دندان بماند ، می تواند شروع به سفت شدن کند که با نخ دندان و مسواک نمی توان آن را از بین برد. با گذشت زمان ، این تجمع پلاک می تواند منجر به بیماری لثه شود. علائم تجمع پلاک ممکن است شامل حساسیت لثه ، خونریزی هنگام مسواک زدن و خارش باشد. همچنین اگر کسی دندان ها ، لثه ها یا دهان خود را زخمی کرده باشد ، ممکن است با بهبودی بریدگی ها یا ضایعات دچار خارش شود.

التهاب لثه دندان

تشکیل جرم و پلاک دندانی زیر خط لثه می تواند باعث تحریک و التهاب لثه شود. به این مرحله اولیه بیماری لثه ، التهاب لثه گفته می شود. التهاب لثه ها اولین مرحله در شروع بیماری لثه است که با نام بیماری پریودنتال شناخته می شود. التهاب لثه نوعی بیماری خفیف است و در اثر تجمع پلاک ایجاد می شود و عوارض اضافی ایجاد نمی کند.

واکنش های آلرژیک لثه

حساسیت یا آلرژی به مواد خاص مانند غذاها ، دانه ها ، داروها و حیوانات خانگی و حتی آلرژی های فصلی نیز می توانند باعث خارش لثه شوند. بیشتر افراد آلرژی را با خارش چشم و آبریزش بینی مرتبط می دانند ، اما همچنین می توانند بر روی لثه های شما تأثیر بگذارند. در مواردی که چیزی می خورید یا می نوشید که به آن حساسیت دارید ، یکی از واکنش ها می تواند احساس تحریک و خارش لثه باشد. از دیگر دلایل این امر می توان به آلرژی به مواردی مانند گرده گل اشاره کرد. علائم اضافی می تواند تورم لب ها یا خارش گلو باشد. اگر چنین تجربه ای دارید ، توصیه می کنیم نه تنها به دندانپزشک مراجعه کنید بلکه به یک متخصص آلرژی نیز مراجعه کنید تا آزمایش کند تا دقیقاً به چه چیزی حساسیت دارید تا در آینده از آن جلوگیری شود.

تغییرات هورمونی و تاثیر آن در خارش لثه

برخی از تغییرات طبیعی هورمون های بدن نیز می تواند بر خارش لثه و التهاب آن تاثیر بگذارد. به عنوام مثال می توان به تغییرات هورمونی زنان در دوران بارداری ، بلوغ ، قاعدگی یا یائسگی اشاره کرد است. در این زمان زنان بیشتر دچار خارش لثه  می شوند. البته شایان ذکر است که علائم دهانی دیگری از جمله درد ، حساسیت و خونریزی را در این زمان نیز تجربه خواهند کرد.

خشکی دهان

دهان به طور طبیعی با ترشح بزاق عملکرد خوبی در تنظیم رطوبت خود دارد. گاهی اوقات ، برخی شرایط خاص پزشکی یا عوارض داروها می توانند دهان شما را از تولید بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن لثه و زبان باز دارند. پس منجر به خشکی دهان می شود و یکی از علائم رایج این بیماری خارش لثه است.

پروتز دندانی

استفاده از پروتزهای دندانی نیز می تواند عاملی در خارش لثه ها باشد. در صورتی که در اتصال بین دندان مصنوعی و لثه ها فاصله ای ایجاد شود، غذایی که میخورید در میان آن ها نفوذ خواهد کرد. با ماندگاری غذا در این مکان، باکتری ها شروع به فعالیت می کنند و در نتیجه باعث ایجاد عفونت می شوند. این عفونت ها نیز می تواند منجر به التهاب ، حساسیت و خارش لثه شود.

علل کمتر دیده شده خارش لثه عبارتند از:

• دندان درآوردن در کودکان
  • زخم های شانکر ، تبخال دهانی یا عفونت های ویروسی که می توانند لثه ها را تحت تأثیر قرار دهند. بهداشت نامناسب دندان دلیل اصلی بسیاری از موارد خارش لثه است زیرا دندان ها و لثه ها به اندازه کافی تمیز نگه داشته نمی شوند و پلاک ها جمع می شوند.

درمان خارش لثه

در درمان خارش لثه، باید ابتدا سر منشاء آن را شناسایی کنید. چندین مورد از این روش های درمانی برای خارش لثه ، درمان های خانگی است و برخی دیگر ممکن است نیاز به درمان توسط متخصص لثه را داشته باشند. در ادامه این مطلب برخی از راه حل های درمانی خارش لثه را در دو هر دو نوع بیان خواهیم کرد.

درمان های پزشکی برای خارش لثه

زمانی که خارش لثه بر اثر آلرژی ها باشد، استفاده از داروهای آنتی هیستامین می تواند، علائم ناشی از آن را درمان کند. همچنین با استفاده از محافظ های دهانی در هنگام ورزش های رزمی می توان از آسیب بیشتر آن ها جلوگیری کرد. در صورتی که التهاب لثه و خارش آن در اثر تجمع پلاک های دندانی باشد، با مراجعه به دندانپزشک لثه می توانید از روش جرم گیری دندان استفاده کنید زیرا بعید است مسواک زدن به تنهایی بتواند این پلاک ها را از بین ببرد.

دندانپزشکان در برخی موارد برای از بین بردن تجمع شدید پلاک ها و به تحلیل رفتن لثه، اقدام به جراحی آن می کنند. این باعث می شود دندان ها و لثه ها یک سطح تازه داشته باشند تا بتوانند دوباره به بافت سالم متصل شوند. درمان دیگری که وجود دارد، از بین بردن پلاک های دندانی روی لثه با استفاده از لیزر است. نا گفته نماند که این کار می تواند یک درمان بسیار موثر باشد.

درمان های خانگی و روش های خود مراقبتی خارش لثه

بهداشت مناسب دندان: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. توجه به استفاده از خمیر دندان هایی که برای جلوگیری از تجمع پلاک روی مینای دندان طراحی شده باشد، حائز اهمیت است. ایده دیگر برای درمان التهاب یا عفونت های لثه، مصرف دهان شویه و ضد عفونی کننده بدون الکل خواهد بود. فراموش نکنید که مراقبت از دندان و لثه در وهله اول می تواند کمک زیادی به جلوگیری از مشکلات آینده کند.

ترکیب ۱ قاشق چای خوری نمک را در  یک لیوان آب ولرم و چرخاندن آن به آرامی در دهان راه حل دیگری است. آب نمک می تواند خارش و تحریک لثه ها را تسکین دهد. مکیدن یک قطعه کوچک یخ، می تواند باعث خنک سازی لثه شود و خارش را از بین ببرد. ترک سیگار نیز می تواند یکی دیگر از روش های درمان خارش لثه باشد. پرهیز از غذاهایی که لثه شما را تحریک می کنند نیز می تواند کمک کند. غذاهای پرادویه ، اسیدی ، نشاسته ای یا شیرین بیشترین عامل تحریک لثه هستند. بنابراین تغییر برخی از سبک های زندگی نیز خود درمانی موثر خواهد بود.

تحقیقات اخیر نشان داده است که آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در تسکین حساسیت به لمس و التهاب ناشی از شرایط دهان و دندان کمک کند. برای کمک به تسکین شرایط ، آلوئه ورا بخورید و مقداری روی لثه های خارش دار بزنید. آلوئه ورا به اشکال دهان شویه و خمیر دندان، ژل، آب میوه هایی که برای شست و شوی دهان است و اسپری های موضعی یافت می شود.

اگر مدت طولانی است که دچار خارش لثه هستید و این موارد درمانی خانگی به شما کمکی نمی کنند و باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

راه های جلوگیری از خارش لثه چیست؟

بهترین راه پیشگیری از خارش لثه مراقبت از دندان ها و لثه ها است. هرچه مشکلات کمتری با دندان و لثه خود داشته باشید ، علائم بیماری پریودنتال را کمتر تجربه خواهید کرد. برخی از روش های جلوگیری از خارش لثه را در ادامه بخوانید.

به نظافت دندان های خود بیشتر اهمیت دهید

سالی دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا یک جرم گیری عمیق انجام دهید. دندانپزشک نیز می تواند از این قرارها برای نظارت بر مشکلات احتمالی آینده دهان و دندان شما استفاده کند. روزانه سه بار دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل دو بار در روز نخ دندان بکشید. اگر مشکلی در التهاب و عفونت داشتید با دهان شویه و ضد عفونی کننده بدون الکل دهان را بشویید.مسواک زدن بعد از صرف غذا بسیار مهم است چرا که با شستشو دهان، غذای باقی مانده، حذف می شود. این کار نیز می تواند رشد باکتری ها را کاهش دهد. محدودیت در مصرف غذاهای تحریک کننده نیز می تواند موثر باشد.غذاهای اسیدی ، نشاسته ای و شیرین ممکن است حساسیت لثه را تشدید کند. اگر هنگام خوردن این مواد غذایی دچار خارش لثه هستید ، برای پایان دادن به خارش، مصرف آنها را کاهش دهید.

خارش لثه

چه زمانی برای درمان خارش لثه باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر از زمان شروع خارش لثه، به مدت سه روز تسکینی حاصل نشد، برای مراجعه به پزشک اقدام کنید. در بعضی موارد ، خارش به خودی خود برطرف می شود، در غیر این صورت متخصص جراحی لثه می تواند به شما کمک کند تا علت آن را تشخیص دهید.

جمع بندی نهایی

سلامت دندان شما با سلامتی کامل شما ارتباط نزدیکی دارد. مراقبت از لثه و دندان ها به مراقبت از کل بدنتان کمک می کند. اگر علائم و نشانه های غیرمعمولی را تجربه می کنید ، مهم است که بدانید چه عواملی می تواند باعث ایجاد آن شود و از ایجاد مشکل در آینده جلوگیری کنید. در غیر این صورت ، خطر ابتلا به مشکلات جدی تر بهداشت دندانی، از جمله بیماری پریودنتال و آسیب به دندان را افزایش می دهید.

‫4/5 ‏‫(2 نظر)‬