چه دردی با درد دندان عقل اشتباه گرفته می شود؟

دندان عقل که تحت عنوان دندان مولر سوم نیز شناخته می شود، آخرین مجموعه از دندان های مولر است که در دهان می رویند. آنها معمولاً بین 17 تا 21 سالگی ظاهر می شوند. با این حال، دندان های عقل اغلب به طور جزئی نهفته بیرون باقی می‌مانند یا به دلیل کمبود فضای کافی در فک ها اصلاً نمی رویند. گاهی اوقات دندان عقل نیمه نهفته می تواند باعث بروز درد، تورم و عفونت شود، زیرا آنها سعی می کنند با فشار از داخل لثه بیرون بیایند. این معمولاً باعث می شود افراد فکر کنند که درد دندان عقل را تجربه می کنند. اما چندین مشکل دندانی دیگر وجود دارند که می توانند علائم درد دندان عقل را تقلید کند. اینکه بتوانید منبع دندان درد را به درستی شناسایی کنید، کلید درمان مناسب است.

جزئیات در مورد علل شایع درد مشابه دندان عقل

پری کرونیت

پری کرونیت به التهاب و عفونت بافت لثه اطراف تاج دندان عقل نیمه نهفته اشاره دارد. زمانی که دندان عقل تلاش می کند لثه ها را پاره کند، فلپ بافت لثه ای که روی آن قرار دارد می تواند تحریک و متورم شود. بقایای مواد غذا و باکتری ها می توانند به راحتی زیر این فلپ لثه گیر کرده و باعث بروز عفونت شوند.

علائم اصلی پری کرونیت که روی دندان های عقل تأثیر می گذارند عبارتند از:

• درد ضربان دار یا دندان درد در دندان های مولر عقب، متمرکز در اطراف دندان عقل نیمه روییده
  • لثه های حساس و متورم اطراف دندان عقل
  • قرمزی و التهاب لثه ها
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  • طعم ناخوشایند داخل دهان

پری کرونیت در صورت عدم درمان، به طور بالقوه می تواند باعث انتشار عفونت به مناطق دیگر شود. درمان سریع آن با آنتی بیوتیک ها و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. در نهایت برای برطرف کردن عفونت های مکرر پری کرونیت، ممکن است کشیدن دندان عقل نهفته لازم باشد.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال یا لثه شامل التهاب و عفونت لثه و ساختارهای نگهدارنده دندان است. این بیماری بیشتر به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود که باعث می شود در امتداد خط لثه پلاک تشکیل شود. باکتری پلاک باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی التهابی می شود و منجر به تورم و خونریزی لثه، آسیب به الیاف پریودنتال لیگامان و استخوان فک نگهدارنده دندان ها می شود.

اگر امکان تشکیل پلاک فراهم شود، بیماری پریودنتال می تواند هر بخشی از دهان را درگیر کند. عفونت و التهاب لثه ممکن است دندان های مولر عقبی را درگیر کند و علائم عفونت دندان عقل را تقلید کند. یک ویژگی متمایز کلیدی این است که بیماری پریودنتال منجر به بروز مشکلات لثه در اطراف چندین دندان می شود، نه فقط ناحیه دندان عقل. علائم عبارتند از:

• لثه های قرمز، متورم و حساس اطراف چندین دندان
  • خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • لق شدن یا جابجایی دندان ها
  • تحلیل رفتن لثه از روی دندان

بیماری پریودنتال پیشرفته به پاکسازی عمقی تخصصی و ضد میکروبی نیاز دارد. اگر عفونت باعث لق شدن شدید دندان و تحلیل رفتن استخوان شود، ممکن است کشیدن دندان آخرین راه حل باشد.

سینوزیت

سینوس های ماگزیلاری (فک بالا) فضاهای پر از هوا هستند که در بالای دندان های عقب فک بالا، نزدیک دندان های عقل فک بالا قرار دارند. سینوزیت به التهاب، تورم و عفونت بافت سینوس پوشاننده این فضاها اشاره دارد. ممکن است ناشی از آلرژی، ویروس ها یا عفونت های باکتریایی باشد که به دنبال سرماخوردگی ایجاد می شوند. مشخصه های ویژه سینوزیت عبارتند از:

• فشار، درد یا پری صورت و سینوسی
  • درد یا ناراحتی در دندان های مولر عقبی فک بالا، به دلیل التهاب در نزدیکی ریشه ها
  • احتقان مجاری بینی و آبریزش بینی
  • کاهش توانایی بویایی و چشایی
  • خستگی

دندان درد و فشار سینوزیتی در هنگام خم شدن به جلو بدتر می شود، زیرا فشار بیشتری به سینوس های ملتهب وارد می کند. درمان شامل اسپری های استروئیدی بینی، آنتی هیستامین ها، ضداحتقان ها و در صورت وجود عفونت باکتریایی سینوسی شامل آنتی بیوتیک ها است.

اختلال TMJ

اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی (TMJ) شامل اختلال در عملکرد مفصل اتصال دهنده استخوان فک به جمجمه است. اختلالات TMJ شامل طیف وسیعی از مشکلات است، از جمله:

• استئوآرتریت TMJ فرسودگی غضروف پوشاننده TMJ
  • جابجایی دیسک- حرکت دیسک غضروف بین سطوح مفصل فک
  • TMD/ TMJ اسپاسم عضلانی و تنش در ماهیچه های جونده

این می تواند با درد موضعی در مفاصل TM ارتباط داشته باشد، اما همچنین به درد دندان های عقب اشاره می کند که ممکن است در ابتدا مانند درد دندان عقل به نظر برسد. علائم TMJ عبارتند از:

• درد یا سوزش فک، بویژه هنگام جویدن
  • صداهای کلیک کردن، ترکیدن یا ساییدن هنگام باز و بسته کردن دهان
  • قفل شدن فک حین باز یا بسته شدن
  • مشکل در کامل باز کردن یا بستن دهان
  • گوش درد یا زنگ زدن داخل گوش (وزوز گوش)
  • سردرد یا درد عضلات گردن

درمان های محافظه کارانه برای اختلال TMJ شامل مسکن های NSAID، استفاده از نایت گارد سخت، فیزیوتراپی، تکنیک های ماساژ و مدیریت استرس هستند.

پوسیدگی یا عفونت دندان

پوسیدگی دندان در نتیجه تخریب مینای دندان و عاج زیرین آن توسط محصولات جانبی اسیدی باکتری های ایجاد می شود که از قندها مصرف می کنند. اگر امکان پیشرفت پوسیدگی فراهم شود، باکتری ها می توانند به عمق ساختار دندان نفوذ کنند و باعث آلوده شدن پالپ داخلی دندان شوند. با گسترش عفونت به استخوان اطراف، ممکن است در نوک ریشه آبسه ایجاد شود.

حفره ها و عفونت های دندانی ممکن است در هر دندانی رخ دهند، اما اغلب با مشکلات دندان های مولر سوم اشتباه گرفته می شوند. علائم عبارتند از:

• درد شدید دندان هنگام غذا خوردن یا جویدن، بویژه با غذاهای سرد یا داغ
  • درد ضربان دار و طولانی بعد از حذف محرک
  • تورم لثه های اطراف دندان
  • آبسه احتمالی دندان همراه با ترشح چرک

پوسیدگی های دندانی برای احیاء ساختار پوسیده دندان، به پر کردن نیاز دارند. درمان ریشه ممکن است برای عفونت پالپ نیاز باشند. دندان هایی که آبسه کرده اند همراه با تحلیل رفتگی شدید استخوان ممکن است به کشیدن نیاز داشته باشند.

نورالژی سه قلو

نورالژی سه قلو یک سندرم درد مزمن است که عصب سه قلو را درگیر می کند که حس را به صورت منتقل می کند. این باعث ایجاد دوره هایی از درد شدید صورت، معمولاً در یک سمت می شود. حملات به طور ناگهانی رخ می دهند و مانند یک شوک الکتریکی در طول مسیرهای عصبی احساس می شوند. حتی تحریک خفیف برخی از نواحی صورت می تواند باعث ایجاد اسپاسم درد شدید در نواحی مجاور صورت شود.

نورالژی سه قلو اغلب قسمت تحتانی صورت و فک پایین را درگیر می کند. درد فک کوتاه شوک- مانند ممکن است با درد دندان عقل اشتباه گرفته شود، حتی زمانی که دندان عقل وجود نداشته باشد یا مشکل ساز نباشد. درد معمولاً توسط این عوامل ایجاد می شود:

کاربامازپین یا سایر داروهای ضد تشنج برای پیشگیری و تسکین شعله های درد ناشی از نورالژی سه قلو استفاده می شود. که حتما باید با تجویز پزشک یا دندانپزشک شما باشد. برای موارد مقاوم به درمان، ممکن است جراحی هایی مانند رفع فشار میکروواسکولار انجام شوند.

تشخیص درد دندان عقل

اگر مشکوک به درد دندان عقل باشد، ارزیابی فوری توسط دندانپزشک توصیه می شود. دندانپزشک یک معاینه بالینی دهان انجام می دهد، و علائم زیر را در دندان عقل مشکل آفرین بررسی می کند:

• دندان های نیمه روییده همراه با تورم، قرمزی یا تحریک پذیری
  • پری کرونیت- التهاب لثه روی دندان عقل
  • پوسیدگی در دندان های مجاور
  • پاکت های اطراف دندان عقل که نشان دهنده عفونت هستند
  • مسدود شدن رویش دندان به دلیل کمبود فضا

دندانپزشک همچنین مفصل فکی- گیجگاهی، سینوس ها، اعصاب و سلامت لثه را بررسی خواهد کرد و به دنبال منابع احتمالی درد خواهد بود. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در تجسم موقعیت دندان عقل، وضعیت نهفتگی، پوسیدگی و سطح استخوان اطراف ریشه بسیار مفید هستند. تصاویر رادیوگرافی پانورامیک دندان یک نمای پانوراما از تمام دندان ها و فک ها را برای آشکار کردن نهفتگی، همپوشانی یا عفونت ارائه می دهد.

تصویربرداری پیشرفته مانند سی تی اسکن با پرتو مخروطی ممکن است شدت نهفتگی دندان عقل، ارتباط با اعصاب و نیاز به کشیدن را بیشتر ارزیابی کند. تشخیص صحیح مهم است، زیرا کشیدن دندان عقل ممکن است درد مشابهی را از منشاء دیگر برطرف نکند.

درمان های درد دندان عقل

اگر دندان عقل مشکل آفرین به طور قطعی تشخیص داده شود، اغلب برای حذف منبع عفونت یا التهاب، کشیدن توصیه می شود. کشیدن دندان عقل توسط جراح دهان و دندان با بی حسی موضعی انجام می شود. درد و تورم پس از جراحی شایع اما موقتی است.

با این حال، دندان عقل بدون علامت در صورت قرارگیری صحیح و عدم وجود بیماری فعال یا یافته های نگران کننده ممکن است به مرور زمان تحت نظر قرار بگیرد. معاینات منظم دندانی به تشخیص علائم اولیه بیماری کمک می کنند. جایگزین های محافظه کارانه برای کشیدن دندان عبارتند از:

• مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • برای کاهش تورم، کمپرس یخ روی قسمت بیرونی فک اعمال می شود.
  • برای تمیز نگه داشتن ناحیه، دهان را با آب نمک ولرم شستشو دهید.
  • پرکردن دندان یا درمان ریشه در صورت وجود پوسیدگی
  • آنتی بیوتیک ها برای عفونت با تجویز دندانپزشک
  • درمان ارتودنسی ممکن است فضایی را برای رویش صحیح دندان های عقل نهفته ایجاد کند

پرداختن به سایر منابعی که درد دندان را تقلید می کنند مانند TMJ، نورالژی یا بیماری لثه کلیدی است. تشخیص صحیح، رویکرد درمانی مناسب برای رفع ناراحتی را هدایت می کند.

پیشگیری از درد دندان عقل

گرچه نمی توان از تشکیل خود دندان عقل جلوگیری کرد، اما اقدامات خاصی می تواند به جلوگیری از درد و عوارض مرتبط کمک کند:

• بهداشت صحیح دهان و دندان- مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به منظور اجتناب از ایجاد پلاک در اطراف دندان عقل
  • تمیز کردن و معاینات تخصصی منظم برای تشخیص زود هنگام مشکلات
  • کشیدن دندان عقل مشکل آفرین قبل از شروع درد یا عفونت

تشخیص مشکلات در مراحل اولیه و حفظ دقیق بهداشت دهان و دندان به پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات دندان عقل کمک می کند و خطر درد گیج کننده ناشی از سایر قسمت های دهان را کاهش می دهد.

پرسش های پرتکرار

شایع ترین علائم درد دندان عقل کدامند؟

شایع ترین علائم درد دندان عقل، درد مبهم و ضربان دار در دندان های مولر عقبی، حساسیت لثه و تورم در اطراف دندان در حال رویش هستند. درد معمولاً با گاز زدن و جویدن بدتر می شود.

چگونه می توان تشخیص داد که سینوزیت باعث بروز درد دندان شما شده است؟

درد دندان سینوزیتی اغلب با احتقان سینوس، آبریزش بینی، سردرد و فشار صورت همراه است که هنگام خم شدن به جلو بدتر می شود. درد در دندان های عقب فک بالا نزدیک ناحیه سینوس متمرکز می شود.

برخی از علائم منحصر به فرد اختلالات TMJ کدامند؟

علائم TMJ عبارتند از: بیرون زدگی یا کلیک کردن فک، محدودیت در باز کردن دهان، درد هنگام جویدن، گوش درد و سردرد یا گردن درد احتمالی. درد ناشی از مفاصل و عضلات فک است.

چگونه درد نورالژی سه قلو را از درد دندان تشخیص می دهید؟

نورالژی عصب سه قلو به جای دندان دردهای دائمی باعث ایجاد درد بسیار کوتاه و شوک- مانند در صورت می شود. حملات درد می توانند توسط محرک های جزئی به نقاط ماشه ای صورت که مشخصه این اختلال عصبی است، ایجاد شوند.

دندان عقل نهفته در مقابل دندان عقل نیمه رویش شده چیست؟

نهفته به این معنا است که دندان عقل به دلیل کمبود فضا یا وجود مانع، کاملاً از رویش باز ایستاده است. رویش جزئی زمانی اتفاق می افتد که دندان عقل تا حدی از داخل لثه قابل رؤیت باشد اما نتواند به طور کامل در موقعیت مناسب بیرون بیاید.