چقدر سریع می توان برای دندان های جلو جایگزین قرار داد؟

در این نوشته می خوانید:

از دست دادن دندان جلو می تواند به طور قابل توجهی روی ظاهر، گفتار و توانایی شما برای تغذیه صحیح تأثیر بگذارد. قرار دادن سریع جایگزین برای آن مهم است، اما جدول زمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این راهنمای جامع به بررسی تمام جنبه های جایگزینی دندان جلو با جزئیات می پردازد.

علل از دست دادن دندان های جلو

دندان های جلو (پیشین و نیش) ممکن است به علل زیر به کشیدن و جایگزینی نیاز داشته باشند:

  • پوسیدگی: حفره های پیشرفته می توانند ساختار دندان را از بین ببرند به گونه ای که با پر کردن یا درمان ریشه قابل ترمیم نیست.
  • بیماری پریودنتال: عفونت باعث تجزیه شدن استخوان و رباط های نگهدارنده دندان می شود. اگر بیماری لثه به موقع درمان نشود، منجر به لق شدن و در نهایت از دست دادن دندان می شود.
  • آسیب های دندانی: زمین خوردن، تصادفات، آسیب های ورزشی و ضربه های فیزیکی می توانند باعث ترک خوردن، جابجا شدن یا از دست رفتن کامل دندان ها شوند. بویژه دندان های جلو در معرض آسیب هستند.
  • فقدان مادرزادی: برخی از افراد در حالی به دنیا می آیند که دندان های جلوی خود را از دست داده اند یا به دلیل کیست ها یا مشکلات فشردگی بیش از حد، زودتر از دست می روند.
  • شکست درمان های ریشه: اگر فرایند درمان ریشه نتواند پالپ عفونی یا شکستگی دندان را به طور کامل درمان کند، ممکن است کشیدن دندان ضروری باشد.

مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند خطر از دست دادن زود هنگام دندان جلو را کاهش دهد. با این حال، حوادث و تروماها ممکن است به طور غیر منتظره اتفاق بیفتند. دانستن گزینه های جایگزینی دندان جلو مهم است.

مروری بر گزینه های جایگزینی دندان های جلو

چندین راه حل برای جایگزینی دندان های جلو وجود دارند، اما آنها از نظر زمان درمان، هزینه، طول عمر و عمل متفاوت هستند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان شبیه ترین گزینه به ریشه دندان طبیعی است. ایمپلنت شامل کاشت یک پیچ تیتانیومی زیست- سازگار از طریق جراحی درون استخوان فک است. سپس یک روکش پرسلن به پست ایمپلنت متصل می شود. از آنجا که ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد، ثبات را فراهم می کند و حفظ استخوان را تحریک می کند.

  • زمان کل درمان: 3 تا 6 ماه
  • مدت زمان: ایمپلنت ها با مراقبت خوب می توانند چندین دهه دوام بیاورند. روکش ممکن است هر 10 تا 15 سال یکبار به تعویض نیاز داشته باشد.
  • فرایند: شامل جراحی جزئی دهان، چندین ماه بهبودی و یک فرایند دوم برای چسباندن اباتمنت و روکش است.

بریج دندان

بریج های سنتی از دندان های دست نخورده مجاور به عنوان تکیه گاه استفاده می کنند. دندان مصنوعی بین دو روکش که روی دندان های تکیه گاه چسبانده شده اند جوش داده می شود. باله های فلزی، استحکام و ثبات را فراهم می کنند. بریج های رزین- باند که کمتر تهاجمی هستند نیز یک گزینه هستند.

  • کل زمان درمان: 5 تا 7 هفته
  • مدت زمان: بریج ها با رعایت بهداشت دهان و دندان، قبل از نیاز به تعویض می توانند 5 تا 15 سال دوام بیاورند.
  • فرایند: آماده سازی دندان های تکیه گاه، قالب گیری، ساخت بریج در لابراتوار، چسباندن بریج نهایی.

پروتز پارسیل متحرک

در پروتز پارسیل متحرک از یک پایه آکریلی یا فلزی استفاده می شود که با دندان های مصنوعی روی لثه ها متصل می شود. از سیم های فلزی استفاده می کند که اطراف دندان های طبیعی باقی مانده گیر داده می شوند تا هنگام غذا خوردن و صحبت کردن، در جای خود محکم بماند.

  • کل زمان درمان: 1 تا 2 هفته
  • مدت زمان: پروتزهای متحرک هر 5 تا10 سال یکبار به تعویض نیاز دارند زیرا به مرور زمان از ثبات آنها کاسته می شود و فرسوده می شوند.
  • فرایند: از دندان ها و لثه ها قالب گیری می شود. پایه پروتز و دندان های مصنوعی در لابراتوار ساخته می شوند. قبل از تحویل تنظیمات جزئی انجام می شوند.

نگهداری و بهداشت دندان‌ها  در این درمان دوچندان اهمیت دارد.

پروتز مصنوعی “فلیپر” موقت

پروتز مصنوعی "فلیپر" موقت

پروتز مصنوعی “فلیپر” موقت

فلیپرها از یک یا چند دندان مصنوعی روی پایه آکریلی تشکیل شده اند که شکاف به جا مانده از دندان از دست رفته را پر می کنند. آنها برای تمیز کردن و ایجاد امکان بهبود بافت ها پس از کشیدن دندان به راحتی از دهان خارج می شوند.

  • کل زمان درمان: 1 هفته
  • مدت زمان: فلیپرها به عنوان یک گزینه موقت، در حالی که در انتظار جایگزینی دائمی هستید، ظرف مدت 2 تا 6 ماه بهبود می یابند.
  • فرایند: یک قالب گرفته می شود و پس از ارسال به لابراتوار ساخته می شود. زمانی که لثه ها پس از کشیدن دندان بهبود یافتند فلیپر داخل دهان قرار داده می شود.
  • این درمان موقت بوده و به عنوان درمان قطعی پیشنهاد نمی شود‌.

انتخاب به مورد خاص، نیازها، چارچوب زمانی و بودجه شما بستگی دارد. دندانپزشک شما با توجه به وضعیت بهداشت دهان و دندان و انتظارات جدول زمانی بهترین گزینه ها را به شما توصیه خواهد کرد.

مراحل کلیدی در فرآیند جایگزینی دندان

مراحل اصلی جایگزینی دندان جلو عبارتند از:

کشیدن دندان

اگر نتوان دندان را از طریق درمان ریشه، روکش یا جراحی پریودنتال نجات داد، باید کشیده شود. این کار با استفاده از بی حس کردن ناحیه انجام می شود. از فورسپس استفاده می شود که دندان را با دقت از حفره بیرون بیاورد تا از آسیب استخوان یا لثه که می تواند روی قرارگیری دندان جدید تأثیر بگذارد، جلوگیری شود. برای بستن زخم ممکن است بخیه هایی زده شوند.

التیام لثه و استخوان

کشیدن دندان درون استخوان یک حفره باز به جای می گذارد که برای بهبودی کامل و پر شدن با استخوان جدید به 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد. در ابتدا یک لخته خون تشکیل می شود که بعداً کلسیفیه می شود. مراقبت مناسب از لخته خون و اجتناب از عفونت باعث بهبودی مناسب می شود.

قرار دادن پروتز موقت

به زودی پس از کشیدن دندان، برای اهداف زیبایی و عملکردی در طول فرآیند بهبودی طولانی مدت، گزینه هایی مانند فلیپر، دندان مصنوعی پارسیل یا بریج موقت قرار داده می شوند. اینها بعداً با یک گزینه دائمی جایگزین می شوند.

آماده سازی محل کاشت ایمپلنت

برای گزینه هایی مانند ایمپلنت ها و بریج ها، محل ممکن است به آماده سازی از طریق روش های پیوند استخوان یا افزایش ریج یا تیغه استخوان فک نیاز داشته باشد تا پایه ای مناسب برای قرار دادن و تکیه گاه بهینه ایجاد شود.

قالب گیری و ساخت در لابراتوار

پس از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، از ایمپلنت ها قالبگیری شده و برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شوند تا پروتزهایی مانند روکش و بریج ساخته شوند.

قرار دادن پروتز دائمی

قرار دادن پروتز دائمی

قرار دادن پروتز دائمی

هنگامی که محل به اندازه کافی بهبود یافت و پروتز دائمی ساخته شد، در نهایت در یک قرار ملاقات در جای خود محکم می شود. در مراجعات بعدی تناسب و عملکرد تنظیم می شوند.

توالی و فاصله مناسب این مراحل، نتایج بهینه جایگزینی دندان را تسهیل می کنند. عجله در روند می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

راه حل های موقت یک روزه

اگر می خواهید بلافاصله پس از از دست دادن دندان جلو شکاف آن پر شود، گزینه های کوتاه مدت عبارتند از:

  • پروتز فلیپر: این پروتزها به عنوان پرکننده فضا عمل می کنند و می توانند بلافاصله پس از کشیدن دندان قرار گیرند. با این حال، تناسب ممکن است به تنظیم نیاز داشته باشد زیرا تورم در 2 هفته نخست برطرف می شود.
  • پروتز پارسیل موقت: در این پروتزها از دندان های آکریلیک استفاده می شود که در پایه آکریلیک قرار گرفته اند. دندان های مصنوعی بر اساس تطابق رنگ و موجود بودن آن روز در انبار انتخاب می شوند. این امکان قرار دادن یک روزه را فراهم می کند اما ممکن است طبیعی ترین ظاهر را نداشته باشد.
  • بریج موقت: این شامل حداقل تراش دندان های مجاور و چسباندن یک دندان آکریلیک به آنها با استفاده از رزین کامپوزیت است. در حالی که یک بریج دائمی ساخته می شود، این یک عملکرد موقت برای چندین هفته انجام می دهد.
  • بدون پروتز: بهبودی بدون دندان موقت در چند هفته اول نیز یک گزینه است. این به حفره دندان امکان می دهد تا در ابتدا قبل از برداشتن قالب ها برای جایگزین دائمی، بدون مزاحمت بهبود یابد. با این حال، یک فضای خالی ناخوشایند باقی می گذارد.

با دندانپزشک خود صحبت کنید و جایگزین های موقت یک روزه را با باقی گذاشتن حفره برای بهبود پیدا کردن قبل از شروع درمان مقایسه کنید. ممکن است خالی باقی گذاشتن حفره باعث بهبود بهتر بافت و استخوان شود.

جدول زمانی ایمپلنت دندان جلو

از آنجا که ایمپلنت دندان طبیعی ترین، کاربردی ترین و ماندگارترین راه حل جایگزینی دندان را ارائه می دهد، بسیاری افراد بعد از از دست دادن دندان جلو به این گزینه تمایل دارند. با این حال، ایمپلنت دندان یک فرایند با دقت مرحله بندی شده با جدول زمانی کلی طولانی تر است.

مشاوره اولیه

دندانپزشک شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد و تراکم استخوان، سلامت لثه و فاصله را ارزیابی می کند تا مشخص کند آیا شما گزینه مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر. یک طرح درمان مخصوص شما ترسیم میکند.

کشیدن دندان و پیوند استخوان

دندان آسیب دیده کشیده می شود. اگر حفره یا استخوان فک فاقد ارتفاع و عرض کافی برای قرار گیری ایمپلنت باشد، ممکن است پیوند استخوان انجام شود. این 2 تا 4 ماه به جدول زمانی اضافه می کند.

جراحی کاشت ایمپلنت

2 تا 3 ماه پس از کشیدن دندان، پیچ ایمپلنت با جراحی درون استخوان قرار می گیرد. بخیه ها زده می شوند و 4 6 هفته به محل فرصت داده می شود تا استخوانی شود و با استخوان فک ادغام شود. در این دوره اغلب از فلیپرهای موقت استفاده می شود.

قالب گیری و انتخاب اباتمنت

برای ترسیم شکل و رنگ دقیق روکش مورد نیاز، قالب گرفته می شود. اباتمنت دائمی که روکش به آن می چسبد بر اساس سلامت لثه و نیازهای زیبایی انتخاب می شود.

قرار دادن روکش

روکش سفارشی حدود 6 تا 12 هفته پس از کاشت ایمپلنت روی اباتمنت ایمپلنت چسبانده می شود. در این مرحله، شما یک دندان جایگزین کاملاً کاربردی و طبیعی دارید.

مراجعات بعدی

دندانپزشک در سال اول ایمپلنت را تحت نظر خواهد داشت و هر گونه تنظیمات لازم را در روکش یا پیچ ها انجام خواهد داد تا از طول عمر مطلوب ترمیم اطمینان حاصل کند.

میانگین فاصله زمانی از مشاوره اولیه تا گذاشتن روکش دائمی 5 تا 6 ماه است. فاصله مناسب بین مراحل امکان بازسازی کافی استخوان و یکپارچگی پروتز را فراهم می کند.

موفقیت و نگهداری طولانی مدت

با رعایت بهداشت دهان و دندان و ویزیت های منظم دندانپزشکی، جایگزینی دندان جلو سال ها قبل از نیاز به تعمیر یا جایگزینی می تواند دوام بیاورد. با این حال، گزینه های متحرک مانند فلیپر و دندان مصنوعی پارسیل نیاز به نگهداری دقیق تری دارند.

  • ایمپلنت ها: با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دقیق روزانه، ایمپلنت ها می توانند 20 تا 30 سال دوام بیاورند. روکش ممکن است هر 10 تا 15 سال یکبار به بازسازی نیاز داشته باشند.
  • بریج ها: بریج های ثابت قبل از اینکه سست یا پوسیده شوند و نیاز به تعویض داشته باشند، 5 تا 15 سال دوام می آورند. استفاده از نخ دندان در زیر دندان مصنوعی ضروری است.
  • پروتزهای مصنوعی: پروتزهای متحرک هر 5 تا 10 سال یک مرتبه به تعویض نیاز دارند زیرا آکریلیک فرسوده و شل می شود. خیساندن و تمیز کردن روزانه برای جلوگیری از انباشته شدن باکتری ضروری است.
  • فلیپر: این ابزار آکریلیک موقت فقط حدود 6 ماه قبل از نیاز به یک ابزار جدید دوام می آورند. برداشتن مکرر برای تمیز کردن نقش کلیدی دارد.

حداقل دو مرتبه در سال برای معاینه و پاکسازی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. هر گونه سست شدن یا آسیب را سریعاً برطرف کنید تا طول عمر را به حداکثر برسانید.

پرسش های پرتکرار در مورد قرار دادن جایگزین برای دندان جلو

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان کاشت ایمپلنت انجام داد؟

قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت، حداقل 8 تا 12 هفته پس از کشیدن دندان طول می کشد تا استخوان به اندازه کافی تقویت شود. در برخی موارد، پیوند استخوان می تواند این جدول زمانی را تسریع کند.

اما بهتر است قبل از کشیدن دندان به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید ، تا در صورت امکان انجام ایمپلنت فوری ، این گزینه را با کشیدن زودهنگام دندان از دست ندهید.

در این روش دندانپزشک بلافاصله پس از کشیدن دندان، پایه ایمپلنت را نیز جایگزاری میکند.

آیا روکش پرینت سه بعدی بهتر از روکش ساخته شده در لابراتوار است؟

روکش های پرینت سه بعدی راحت تر هستند و به قالب گیری های متعدد و کارهای آزمایشگاهی نیاز ندارند. با این حال، روکش های پرسلن تراشکاری شده به صورت سنتی هنوز زیبایی و طول عمر بالایی را در این زمان ارائه می دهند.

آیا می توان از درمان های سفید کننده دندان برای ایمپلنت های دندانی استفاده کرد؟

قبل از استفاده از نوارها یا ژل های سفید کننده، باید حداقل 2 هفته پس از قرار دادن روکش ایمپلنت صبر کنید. پس از آن، می توانید از آنها با احتیاط برای هماهنگی رنگ با دندان های طبیعی خود استفاده کنید. از خمیر دندان های سفید کننده ساینده خودداری کنید.

چگونه زیر بریج دندانی را تمیز کنم؟

برای تمیز کردن اطراف روکش و دندان مصنوعی هر روز از فلاس تریدر و مسواک های بین دندانی استفاده کنید. واتر فلاسر نیز به زدودن پلاک کمک می کند. برای پاکسازی تخصصی زیر پونتیک به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا می توان کاشت ایمپلنت دندان را در یک روز انجام داد؟

روش های کاشت ایمپلنت یک روزه در صورتی که شرایط استخوان و لثه شما مناسب باشد، یکی از گزینه‌های جراحی می باشد. میزان موفقیت این روش با روش چند مرحله ای هیچ تفاوتی ندارد. مزیت این روش کاهش تعداد جلسات جراحی میباشد‌ اما پس از کاشت ایمپلنت فوری نیز 3 تا 6 ماه طول می کشد تا اسئواینتگریشن کامل و یکپارچه شدن روکش برای زنده ماندن طولانی مدت اتفاق بیفتد.

نتیجه گیری

از دست دادن دندان جلویی در هر سنی می تواند برای لبخند و اعتماد به نفس شما مخرب باشد. خوشبختانه، دندانپزشکی گزینه های سریع تر و قابل پیش بینی تری را نسبت به قبل برای بازیابی فرم و عملکرد ارائه می دهد. با راه حل های مختلف از فلیپرهای یک روزه گرفته تا بریج ها و ایمپلنت های درگیرتر، از نزدیک با دندانپزشک خود همکاری کنید تا برنامه درمانی بهینه و جدول زمانی را ترسیم کنید که به طور منحصر به فرد نیازها، بودجه و سبک زندگی شما را برآورده می کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *