آیا نوار چسب زدن به دهان به کاهش دندان قروچه کمک می کند؟

اگر دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید و دندان قروچه می کنید، ممکن است در مورد نوار چسب زدن به دهان برای دندان قروچه چیزهایی شنیده باشید. شواهد نشان می دهند که این گزینه درمان خانگی غیرتهاجمی به برخی از افراد کمک کرده است تا دندان قروچه را متوقف کنند و خواب، سلامت دهان و دندان و سلامت جسمی خود را بهبود دهند.

قبل از اینکه نوار چسب زدن به دهان را امتحان کنید، این راهنما را بخوانید تا مزایا، عوارض جانبی احتمالی، اقدامات احتیاطی و تکنیک های صحیح نوار چسب زدن به دهان را بررسی کنید.

نوار چسب زدن به دهان چگونه عمل می کند؟

همانطور که از نام آن پیداست، نوار چسب زدن به دهان برای دندان قروچه شامل استفاده از نوار چسب دهان برای بسته نگه داشتن دهان است. این کار مانع تنفس دهانی می شود و از تنفس از راه بینی نیز پشتیبانی می کند. تنفس از راه بینی باعث خواب عمیق می شود و خطر خشکی دهان را کاهش می دهد که ممکن است منجر به ایجاد حفره های دندانی و سایر مشکلات سلامت دهان شود.

فواید نوار چسب زدن به دهان برای دندان قروچه و سلامت دهان

نوار چسب زدن به دهان ممکن است به کاهش فشار دادن، ساییدن و سایر علائم دندان قروچه کمک کند. هنگامی که دهان خود را ببندید، خود را مجبور می کنید که از بینی خود نفس بکشید و این باعث افزایش سطح اکسید نیتریک در بدن شما می شود. سطوح بالاتر اکسید نیتریک با تسکین درد، بهبود کیفیت خواب، فشار خون بهتر و افزایش سلامت روان مرتبط است. وقتی از چسب دهان استفاده می کنید، احتمال اینکه شب ها با علائم دندان قروچه از خواب بیدار شوید، کمتر است و ممکن است خوابیدن در طول شب برای شما راحت تر باشد.

علاوه بر این، چسب زدن به دهان می تواند علائم آپنه خواب را کاهش دهد، وضعیتی که با دندان قروچه یا براکسیسم ارتباط دارد. آپنه خواب باعث می شود که تنفس بیماران به طور مکرر در طول خواب متوقف شود و دوباره شروع شود. آنها ممکن است خشکی دهان، نفس نفس زدن، خروپف و سردرد صبحگاهی را تجربه کنند.

در برخی موارد، چسب زدن به دهان ممکن است در تشخیص آپنه انسدادی شدید خواب و شرایط مشابه مفید باشد. هنگامی که بیماران مبتلا به آپنه خوابی که شرایط آنها تشخیص داده نشده است به دهان خود نوار چسب می زنند، ممکن است در نگه داشتن نوار چسب روی دهان در طول شب با مشکل مواجه شوند. این تجربیات می توانند آنها را وادارند که به دنبال کمک از یک پزشک یا متخصص در زمینه پزشکی- خواب- دندان باشند و آنها ممکن است متوجه شوند که شرایطی دارند که به درمان نیاز دارد. یک روش متداول برای کاهش علائم آپنه خواب استفاده از محافظ دهان برای آپنه خواب است.

نوار چسب زدن به دهان با کاهش خشکی دهان، شرایطی که به ایجاد حفره های دندانی و بیماری لثه کمک می کند، سلامت دهان را بهبود می دهد. خشکی دهان بویژه با تنفس دهانی شایع است. وقتی دهان خشک است، بزاق دهان نمی تواند دندان ها را به درستی پوشش دهد. مینای دندان ممکن است بسیار نازک شود و این خطر پوسیدگی دندان و مشکلات لثه را افزایش می دهد.

چسب دهانی و کاهش دندان قروچه

چسب دهانی و کاهش دندان قروچه

عوارض جانبی احتمالی نوار چسب زدن به دهان

گرچه نوار چسب زدن به دهان برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود، اما برخی افراد ممکن است تعدادی از عوارض جانبی را تجربه کنند. بویژه مهم است که از این عوارض جانبی که معمولاً گزارش شده اند آگاه باشید:

  • باقی مانده های چسبناک نوار چسب
  • واکنش آلرژیک به نوار چسب
  • بیخوابی

برای کاهش خطر عوارض جانبی، قبل از اینکه نوار چسب را روی دهان خود قرار دهید، مطمئن شوید که از یک روان کننده روی لب ها و اطراف دهان خود استفاده می کنید. هنگامی که از یک نوار چسب جدید استفاده می کنید، همیشه ابتدا یک تست پچ انجام دهید، و اگر متوجه قرمزی یا سوزش شدید، از نوار چسب استفاده نکنید.

در مراحل اولیه نوار چسب زدن به دهان، بی خوابی طبیعی است و ممکن است چند هفته طول بکشد تا به درمان عادت کنید. اگر بعد از چند هفته نخست همچنان با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است لازم باشد نوع دیگری از نوار چسب دهان یا یک تکنیک جدید نوار چسب زدن را امتحان کنید.

چگونه بفهمید که نوار چسب زدن به دهان برای شما مناسب است یا خیر؟

قبل از اینکه نوار چسب زدن به دهان یا هر روش درمانی دیگری را امتحان کنید، همیشه از دندانپزشک یا پزشک خود سؤال کنید. اگر شرایط پزشکی خاصی از جمله صرع کنترل نشده، تهوع و استفراغ دارید، ممکن است نوار چسب زدن به دهان بی خطر نباشد. علاوه بر این، اگر مجرای بینی شما مسدود شده است، برخی از انواع آلرژی ها یا در تنفس از راه بینی خود مشکل دارید، نباید از نوار چسب دهان استفاده کنید. در صورت داشتن هر یک از این شرایط حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه نوار چسب زده به دهان

اگر دندانپزشک یا پزشک به شما توصیه کرده است که برای دندان قروچه دهان خود را چسب بزنید، در اینجا توضیح می دهیم که چگونه می توانید شروع کنید:

  • نوار چسب مناسبی را انتخاب کنید: برای چسباندن دهان به شکلی مناسب، باید از نوار چسبی استفاده کنید که متخلخل است و برای استفاده روی پوست ایمن است. می توانید از نوار چسب های طبی، نوار چسب های ضد حساسیت یا نوار چسب های جراحی استفاده کنید. این نوار چسب ها راحت تر هستند و کمتر باعث ایجاد درد و سوزش می شوند. به دلیل خطر عوارض جانبی، هرگز از نوار چسب های غیر طبی، نوار چسب های صنعتی یا هر نوع نوار چسب دیگری که برای استفاده روی بدن در نظر گرفته نشده اند، استفاده نکنید.
  • از یک تکنیک ایمن و مؤثر برای نوار چسب زدن استفاده کنید: بسته به ترجیحات خود، ممکن است بخواهید نوار چسب را در اطراف دهان یا روی دهان خود قرار دهید. برای چسباندن دور دهان، نوار چسب را به صورت افقی قرار دهید. یک تکه نوار چسب را کمی بالای لب بالای خود قرار دهید و تکه دوم را کمی زیر لب پایین خود قرار دهید. می توانید لبه های بیرونی نوار را مستقیماً روی لب های خود قرار دهید. برای چسباندن نوار چسب روی دهان خود، از یک تکه چسب استفاده کنید و آن را به صورت عمودی قرار دهید. نوار چسب را در مرکز لب های خود بمالید و آن را فشار دهید تا لب های بالا و پایین شما بسته شوند.
چسب دهانی و کاهش دندان قروچه

چسب دهانی و کاهش دندان قروچه

سوالات متداول در مورد نوار چسب زدن به دهان

هر چند وقت یک بار باید نوار چسب زدن به دهان را انجام داد؟

این به شدت علائم و سلامت عمومی شما بستگی دارد. برخی از افراد برای چندین ماه یا چندین سال از نوار چسب دهان استفاده می کنند و برخی دیگر فقط به مدت چند هفته این کار را انجام می دهند. شما باید از دندانپزشک خود در مورد مدت زمانی که برای شما مناسب است سؤال کنید.

هر شب چه مدت باید نوار چسب دهان را چسباند؟

در حالت ایده آل، بهتر است که نوار چسب دهان را در تمام مدتی که می خوابید، بچسبانید. با این حال، بسیاری از افراد با انجام این کار مشکل دارند، و ممکن است در طول شب نوار چسب را جدا کنند. اگر این اتفاق افتاد، تسلیم نشوید! به استفاده از نوار چسب ادامه دهید، و ممکن است متوجه شوید که به مرور زمان می توانید آن را برای مدت طولانی تری روی دهان خود بگذارید.

چه زمانی باید استفاده از نوار چسب دهان را قطع کرد؟

اگر نوار چسب زدن شما باعث تحریک یا ایجاد دردی شد که با نوع جدیدی از نوار چسب، یا تکنیک جدید نوار چسب زدن برطرف نشد، استفاده از نوار چسب دهان را متوقف کنید. اگر بعد از دو هفته متوجه شدید که در طول خواب به طور منظم نوار چسب را برمی دارید، با پزشک خود در مورد علل احتمالی آن مشورت کنید. همیشه در مورد علائم جدید یا بدتر، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

گنجاندن نوار چسب زدن به دهان در طرح درمان دندان قروچه

نوار چسب زدن به دهان تنها بخشی از طرح درمان کلی شما برای دندان قروچه است. دندانپزشک یا پزشک شما احتمالاً استفاده از آن را همراه با سایر درمان ها برای متوقف کردن دندان قروچه توصیه می کند. به عنوان مثال، ممکن است برای کاهش درد و سایر علائم به استفاده از محافظ دهان در شب یا در طول روز نیاز داشته باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *