نکات تغذیه ای در دوره بهبود بعد از جراحی دهان

بیمارانی که برای جراحی دهان آماده می شوند معمولاً بهبودی سریع و موفقیت آمیزی را تجربه می کنند. نیازهای غذایی شما بعد از جراحی های دهان به سلامت عمومی، جراحی، تأثیر عملکرد دهان و دوره بهبودی مورد انتظار بستگی دارد. معمولاً برای چند روز پس از جراحی دهان، رژیم غذایی مایع یا نرم مورد نیاز است. جراحان دهان و دندان اغلب انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، پروتئین و لبنیات را توصیه می کنند. این نوع مواد غذایی، مواد مغذی و ویتامین های لازم برای بهبودی مطلوب را فراهم می کنند.

درد، تورم و خونریزی بعد از جراحی دهان، به دلیل ایجاد مشکل در جویدن و بلع، مصرف غذا را محدود می کند. در طول دوران نقاهت، فقط باید غذاهای نرم را برای گنجاندن در رژیم غذایی خود انتخاب کنید. این غذاهای نرم با له کردن، آب پز کردن، پوره کردن یا مخلوط کردن به راحتی تهیه می شوند و مواد مغذی ضروری که بدن شما برای بهبودی به آنها نیاز دارد را می رسانند.

توصیه می کنیم از غذاهای زیر تغذیه کنید که در کوتاه ترین زمان شما را به حالت عادی باز گردانند.

غذاهای نرمی که می توانید بعد از جراحی دهان مصرف کنید

جراح شما بعد از فرایندهای زیر ممکن است رژیم غذایی نرم را توصیه کند.

  • عصب کشی
  • کاشت ایمپلنت های دندانی
  • جراحی فک

اغلب طی این فرایندها لازم است بیماران مصرف غذا را به غذاهای نرم محدود کنند و برای مدتی با ناحیه دندانی تحت درمان گاز نگیرند یا نجوند. علاوه بر این، انجمن اندودنتیست های آمریکا به بیماران توصیه می کند از گاز زدن یا جویدن بعد از درمان ریشه خودداری کنند تا دندان ترمیم شود و روکش در جای خود قرار گیرد.

بهترین نوع غذاها برای شروع مصرف غذای ریکاوری، مایعات هستند.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

با مایعات شروع کنید.

تورم دهان بعد از جراحی ممکن است از جویدن غذاهای جامد و نیمه جامد جلوگیری کند. انجمن جراحان دهان و فک و صورت آمریکا نوشیدن روزانه 48 تا 64 اونس مایعات را توصیه می کند. این مایعات نباید شامل نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، نوشابه و چای باشند.

ژلاتین های طعم دار و آبمیوه های گرفته شده از میوه ها و سبزیجات مناسب هستند. از دیگر مایعات مناسب می توان به ماست، شیر، اسموتی، شیک، تاپیوکا و نوشیدنی های پروتئینی اشاره کرد. از الکل و آب سرد اجتناب کنید و از نی استفاده نکنید زیرا ممکن است ناراحتی شما را افزایش دهند.

سوپ ها

سوپ های تهیه شده از سبزیجات و گوشت به راحتی تهیه می شوند. آنها مواد مغذی لازم بدن شما برای سالم ماندن و بهبودی را به آن می دهند. ما سوپ هایی مانند گوجه فرنگی، کدو تنبل، نودل مرغ و کرفس را توصیه می کنیم. از مصرف سوپ هایی حاوی سبزیجات بزرگ و سفت که به جویدن نیاز دارند و ممکن است بلع آنها دشوار باشد، خودداری کنید.

در مرحله بعد، می توانید به سراغ غلات و نان بروید، سپس به سراغ میوه ها و سبزیجات و غذاهای بر پایه پروتئین بروید.

غلات و نان

نان نرم و غلات، از جمله نان سفید، نان گندم، نان نرم و نان تورتیلا آردی، پس از جراحی عالی هستند. علاوه بر این، غلاتی مانند بلغور جو دوسر، خامه گندم، برنج، نودل و ماکارونی نیز غذاهای مناسبی هستند.

انتخاب های دیگر عبارتند از پولنتا، کنجی، کره مغزها، رشته فرنگی رامن، شیرینی پای نرم، ریزوتو، نخود فرنگی، لوبیا له شده، وافل و غذاهای سمولینا.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

میوه ها و سبزیجات

سبزیجات خوب پخته شده و میوه های کنسرو شده غذاهای عالی برای بعد از جراحی هستند. همچنین، میوه ها و سبزیجات نرم که جویدن و بلعیدن آنها آسان است، مانند موز، آووکادو، پوره سیب زمینی و اسفناج پخته شده، ویتامین ها و مواد مغذی زیادی را به بدن می رسانند.

سایر پیشنهادات شامل سیب زمینی شیرین آب پز شده (یا پوره شده)، سیب پخته شده یا سس سیب، چغندر، هویج کنسرو شده و سیب زمینی اوگراتن هستند.

غذاهای بر پایه پروتئین

بدن شما برای بهبودی به پروتئین زیادی نیاز دارد. ما پس از جراحی های دهان، غذاهای نرم حاوی پروتئین را توصیه می کنیم زیرا فشار کمتری به دندان ها، فک و گلو وارد می کنند.

اینها شامل گوشت گاو کبابی، خورشتی، پخته یا خرد شده، ماهی تن، توفو، ماهی قزل آلا و مرغ هستند. سایر غذاهای قابل قبول بر پایه پروتئین عبارتند از: تخم مرغ، گوشت، ماهی، گوشت خوک و جگر.

لبنیات

مصرف بسیاری از لبنیات بعد از جراحی دهان آسان است. اینها عبارتند از کاستارد، ماست، بستنی ساده، پنیر کوتیج، پنیر ریکوتا، میلک شیک، پنیر معمولی، پنیر خامه ای و شیر.

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

رژیم غذایی بعد از جراحی دهان

ملاحظات دیگر

در نظر گرفتن دمای غذاها و نوشیدنی ها، داغ یا سرد بودن آنها، نیز ضروری است. به عنوان مثال، مصرف نوشیدنی های داغ در حین بهبودی بعد از کشیدن دندان می تواند بافت لثه را تحریک کرده و بهبودی را پیچیده کند. در عوض، روی غذاهایی تمرکز کنید که گرم هستند نه داغ. علاوه بر این، تا زمانی که جراح به شما اجازه دهد گزینه های غذایی خود را گسترش دهید، از غذاهای سردتر مانند ماست استفاده کنید.

برای جلوگیری از بروز ناراحتی و تأخیر در بهبودی در هفته اول بعد از جراحی، اجتناب از مصرف غذاهای زیر ضروری است:

  • آب مرکبات
  • غذاهای ادویه دار
  • غذاهایی مانند گوشت های اغذیه فروشی و استیک که جویدن آنها سخت است.
  • نان خرد شده، شیرینی، کلوچه
  • غذاهای ترد مانند چوب شور، ذرت بو داده و چیپس سیب زمینی
  • نوشیدنی های الکلی

در روز جراحی، توصیه می کنیم با مایعات خالص (آبگوشت، چای، آبمیوه و ژله) شروع کنید. سپس، رفته رفته با فرآیندهای بهبودی، به تدریج غذاهای قابل تحمل تری را اضافه کنید

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *