لیفت لثه (جینجیوکتومی) چیست؟

داشتن یک لبخند زیبا آرزوی همه ماست. برای اینکه چنین لبخندی را داشته باشیم دست به هر کاری می زنیم. گاه به سراغ خمیردندان‌های سفیدکننده دندان می رویم و گاه دست به دامن دندانپزشک مان می شویم تا دندان هایمان را زیباتر از قبل کنار هم بچیند. در این میان هستند افرادی که به دلیل پایین بودن خط لثه شان از لبخند زدن امتناع می کنند. حتماً شما هم با این افراد روبرو شده اید. این ها زمانی که لبخند می زنند لثه هایشان بیشتر از حد معمول دیده می شود. با پیشرفت فناوری، دیگر دلیلی برای نگرانی از این موضوع وجود ندارد.

حالا به کمک روش های مختلفی همچون جینجیوکتومی می توان لبخندی زیبا به افراد هدیه کرد. جینجیوکتومی که  به زبان ساده آن را لیفت لثه هم می خوانند یک نوع جراحی دندانپزشکی است که در آن بافت هایی از لثه تراش می خورد. این جراحی را می توان برای درمان شرایط دیگری همچون التهاب لثه هم به کار برد. گاهی از اوقات لیف لثه جنبه زیبایی به خود می گیرد و در آن دندانپزشک تلاش می کند برای بهتر شدن لبخند بیمار، بخش هایی از لثه که همیشه به چشم می خورد را بتراشد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و نحوه اجرای این روش را با هم مرور کنیم. پس همراه ما باشید.

لیفت لثه (جینجیوکتومی)

لیفت لثه (جینجیوکتومی)

چه کسانی می توانند جراحی لیفت لثه انجام دهند؟

 گاهی از اوقات دلیل لیفت لثه فقط زیباتر کردن لبخند و چهره افراد نیست. این جراحی برای افرادی که به دلایل زیر دچار پس رفت لثه شده اند هم توصیه می شود:

  • پیری
  • بیمای های لثه همچون التهاب لثه
  • عفونت های باکتریایی
  • آسیب به لثه

جینجیوکتومی برای بیماری های لثه:

 افرادی که با بیماری های مرتبط با لثه دست و پنجه نرم می کنند ممکن است مجبور شوند تن به این جراحی بدهند. جینجیوکتومی مانع از پیشرفت بیماری لثه و آسیب بیشتر به این قسمت از بدن می شود و به دندانپزشک شما اجازه می دهد دسترسی راحت تری به دندان هایتان داشته باشد. بیماری های لثه اغلب فضای بازی را در پایین دندان ها ایجاد می کنند. این فضای باز می تواند با گذشت زمان به تجمع مواردی همچون پلاک، باکتری، پلاک های سخت تر که به عنوان تارتار شناخته می شوند منجر گردد. همه این موارد دست به دست هم می دهند تا در سال های بعدی زندگی تان آسیب بیشتری به دندان ها بزنند.

البته لیفت لثه به دلایل دیگری هم انجام می شود. گاه متخصص جراحی لثه در طول معاینات خود به بیماری یا عفونت خاصی بر می خورد و برای پیشگیری از پیشرفت بیماری، جراحی لیفت لثه را پیشنهاد می کند.

لیفت لثه (جینجیوکتومی)

لیفت لثه (جینجیوکتومی)

جراحی لیفت لثه به صورت انتخابی (زیبایی)

 اگر این جراحی برای زیباتر کردن چهره باشد که کاملاً اختیاری است و دندانپزشک تنها توصیه هایش را در اختیار بیمار قرار می دهد. با اینحال بیشتر دندانپزشکان انجام چنین جراحی را توصیه نمی کنند مگر اینکه خطر زیادی برای بیمار نداشته باشد یا خودشان در اجرای چنین تکنیک هایی ماهر باشند. قبل از اینکه بخواهید لثه هایتان را به دست تیغ جراحی بسپارید با یک دندانپزشک مجرب مشورت کنید و درباره مزایا و معایب این جراحی با او حرف بزنید.

 در طول این فرآیند چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

جینجیوکتومی تقریبا 30 تا 60 دقیقه زمان می برد. البته این مدت زمان به مقدار بافتی از لثه که باید تراشیده شود هم بستگی دارد. فرآیندهای کوتاه تر معمولاً شامل تراش یک یا چند دندان می شوند و تنها به یک جلسه زمان نیاز دارند.

با اینحال مشکل افتادگی لثه در برخی از بیماران بسیار حاد است. در این بیماران بخش های بیشتری از لثه باید برداشته یا شکل داده شود و دندانپزشک تلاش می کند در طول جلسات متعدد و بعد از ترمیم بخش های قبلی، جراحی را به پایان برساند.

 اجازه دهید نحوه انجام این فرآیند را به صورت مختصر با هم بررسی کنیم:

  1. متخصص جراحی لثه ماده بی حس کننده موضعی را به لثه های شما می زند تا ناحیه ای که قرار است بر روی آن کار شود بی حس گردد.
  2. حالا از لیزر یا سایر ابزارهای مشابه برای برداشتن بافت های لثه استفاده می کند. به این فرآیند برش بافت‌های نرم هم می گویند.
  3. در طول جراحی، دندانپزشک ابزاری به اسم ساکشن را داخل دهان تان می‌گذارد تا بزاق اضافی که ترشح می‌شود را خارج کند.
  4. بعد از اینکه بافت ها برش خوردند، دندانپزشک از ابزار برای شکل بخشیدن به خط لثه استفاده می کند.
  5. حالا ماده نرمی داخل دهان قرار می گیرد و جایی که جراحی شده است بانداژ می شود. همه این کارها به بهبود هر چه سریع تر جای برش کمک می کنند.

فرق بین استفاده از لیزر و چاقوی جراحی در لیفت لثه چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لیفت لثه با لیزر از محبوبیت بیشتری برخوردار است چون فناوری لیزری در طول سال‌ها پیشرفت زیادی داشته است و استفاده از آن آسان و البته ارزان است. لیزرها کارشان را با دقت بیشتری انجام می دهند و به دلیل گرمایی که دارند محل مدنظر را راحت تر می سوزانند و سریع تر بهبود می یابند. خطر عفونت ناشی از ابزارهای فلزی که در روش های دیگر به کار می روند در این روش تا حد زیادی کم می شود. با اینحال موضوعی که باید مدنظر داشته باشیم هزینه کار با لیزرهاست.

جراحی با لیزر نسبت به جراحی با چاقوهای مخصوصِ جراحی گران قیمت تر هستند و نیاز به آموزش بیشتری دارند. به همین دلیل بسیاری از جراحان لثه کار با چاقوی جراحی را ترجیح می دهند. برخی از بیمه ها هزینه جراحی های لیزری را تحت پوشش قرار نمی دهند. به همین خاطر جراحی با چاقو می تواند مقرون به صرفه تر باشد. بهتر است قبل از هر کاری با سازمانی که با آن ها بیمه دارید تماس بگیرید و شرایط جراحی و پرداخت هزینه ها را جویا شوید.

ریکاوری بعد از جراحی چگونه خواهد بود؟

نترسید بعد از جینجیوکتومی دوران سختی پیش رو نخواهید داشت. بعد از انجام این فرآیند خیلی زود حالتان خوب می شود. برای اینکه خیالتان را راحت کنیم در ادامه به بررسی فرآیند ریکاوری می پردازیم.

 چند ساعت اول بعد از جراحی لیفت لثه :

بعد از اینکه کار جراح لثه (پریودنتیست) تمام شد می توانید به خانه تان برگردید. دندانپزشک تنها از بی حسی موضعی استفاده می کند. پس خیالتان بابت رانندگی راحت باشد. بعد از انجام جراحی به احتمال زیاد دردی حس نخواهید کرد اما بعد از اینکه اثر داروی بی حسی ناپدید شد درد به سراغ تان می آید. این نوع درد بسیار اندک است. بهتر است از مسکن هایی همچون استامینوفن، ایبوپروفن یا سایر داروهایی که دندانپزشک شما تجویز می‌کند استفاده کنید.

در طول چند روز ممکن است با مشکلاتی همچون خونریزی از لثه مواجه شوید. باندی که پزشک برایتان بسته را عوض کنید و توصیه هایی که دندانپزشک کرده را آویزه گوشتان کنید. دستیار دندانپزشک یا خود او، روش های عوض کردن باند یا استفاده از آن را توضیح خواهند داد. اگر دندانپزشک چیزی بهتان نگفت یا دستورالعمل های گفته شده را فراموش کردید یکبار دیگر به مطب زنگ بزنید و راهنمایی بخواهید.

 چند روز بعد از جراحی لیفت لثه:

 در چند روز آتی ممکن است درد فک نیز به سراغ تان بیاید. پزشک به شما توصیه می‌کند فقط غذاهای نرم بخورید تا مشکلی برای لثه هایتان پیش نیاید و آن ها را تحریک نکند. سعی کنید کمپرس سرد بر روی گونه هایتان بگذارید تا درد یا هر چیزی که داخل دهان تان حس می کنید را تسکین دهد.

علاوه بر همه مواردی که بیان کردیم، غرغره کردن با آب و نمک یا محلول سالین نیز می تواند باکتری های لثه را از بین ببرد. یادتان باشد که نمی توانید از هر دهانشویه یا محلول های ضدعفونی کننده استفاده کنید. برای اینکه لثه هایتان عفونت نکند ممکن است دندانپزشک آنتی بیوتیک نیز تجویز کند.

مدت طولانی بعد از جراحی لیفت لثه :

بعد از چند هفته هر نوع دردی باید از بین برود. برای اینکه مطمئن شوید لثه هایتان به خوبی درمان شده است و می توانید به رژیم غذایی عادی تان برگردید سری به دندانپزشک بزنید. آخرین توصیه مان این است که به خوبی از لثه هایتان محافظت کنید. روزی چند بار دندان هایتان را مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را به یک عادت خوب تبدیل کنید. سیگار نکشید و از خوردن غذاهایی که شکر زیادی دارند پرهیز کنید

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

اگر متوجه موارد زیر شدید بلافاصله با دندان پزشک تان تماس بگیرید:

  • خونریزی که قطع نمی شود.
  • دردی که بهبود نمی یابد یا با درمان های خانگی بهتر نمی شود.
  • چرک یا ترشحات غیر عادی که از لثه ها به بیرون می ریزد.
  • تب

هزینه لیفت لثه چقدر است؟

هزینه لیفت لثه میتواند بر اساس شرایط گوناگون نظیر میزان تخصص جراح یا موقعیت مکانی انجام عمل متفاوت باشد. برخی از دندانپزشکان هزینه ای بیشتر یا کمتر را از بیمار دریافت می کنند. برخی از بیمه ها لیفت لثه را در فهرست مواردی که تحت پوشش خود دارند قرار داده اند. بسته به کاری که قرار است روی دهان انجام شود و تعداد برش هایی که باید روی لثه زده شود هزینه لیفت لثه متغیر خواهد بود. شاید بیمه همه هزینه ها را پوشش ندهد یا بابت جراحی زیبایی پولی پرداخت نکند.

جینجیوکتومی و جینجیو پلاستی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  • جینجیوکتومی به معنای برداشتن بافت لثه است.
  • جینجیو پلاستی به معنای شکل بخشیدن به لثه است تا عملکرد آن بهبود یابد و جلوی بروز پوسیدگی و حفره دندان گرفته شود. علاوه بر این، به کمک جینجیو پلاستی می توان فرآیند جویدن غذا را بهبود بخشید و شکل بهتری به ظاهر افراد داد.

اگرچه  برای درمان بیماری‌های لثه به ندرت از جینجیو پلاستی استفاده می شود اما اگر لثه های شما مشکل ژنتیکی داشته باشد یا در اثر سایر فرآیندهای دندانپزشکی آسیبی به دندان و عملکرد لثه وارد شده باشد می توان از این روش هم بهره برد.

حرف آخر:

لیفت لثه یک جراحی کم خطر و کم هزینه برای مراقبت از بافت های آسیب دیده لثه یا تغییر ظاهر افراد است. معمولاً ریکاوری بعد از جراحی چندان طولانی نیست و نتایجی که به دست می آید در بیشتر مواقع راضی کننده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *