موارد مهمی که احتمالا در مورد دندان های خود نمی دانستید!

مردم از حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح از خمیر دندان استفاده می کردند. در آن زمان یونانیان باستان از مخلوط حاوی آهن زنگ زده و پودر مرجان برای تمیز کردن دندان هایشان استفاده می کردند. در همین زمان مسواک ها خوشه هایی از شاخه های درخت بودند که افراد آن را می جویدند.

خوشبختانه، مراقبت های دندانی از آن زمان تا به حال پیشرفت های زیادی کرده است و اکنون ما وسایل مختلفی برای مراقبت از دندان های خود در اختیار داریم. شما برای غذا خوردن به صورت روزانه به کمک دندان های خود اتکا می کنید. کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها و چگونگی تاثیر رفتارهای شما بر سلامتی دندان ها، می تواند به شما در مراقبت بهتر از آنها کمک کند و منجر به حفظ لبخندهای زیبا و طولانی در آینده شود.

1. دندان های شما مانند اثر انگشت منحصر به فرد است

دندان های شما درست مانند اثر انگشت شما منحصر به فرد هستند. دقیقا به همین دلیل است که گاهی برای شناسایی اجساد انسانی از پرونده های دندانپزشکی استفاده می کنند. جالب است بدانید که حتی دوقلوهای یکسان نیز دندان های یکسانی ندارند. دانستن این واقعیت که زبان شما همچنین دارای اثر منحصر به فردی است خالی از لطف نیست.

یک دندانپزشک پزشکی قانونی می تواند سن، جنسیت و پیشینه اجدادی فرد را تنها با بررسی دندان های او تعیین نماید. آنها همچنین می توانند نوع رژیم هایی که فرد حفظ می کند یا اینکه آیا فرد از سیگار یا دخانیات استفاده می کند، و نوع شیوه زندگی عمومی شخص را تنها با بررسی دندان ها مشخص کنند.

2. دندان ها تا حدودی شبیه کوه یخ شناور هستند.

حدود یک سوم هر دندان در زیر لثه شما قرار دارد. ما تنها بخشی از سطح دندان ها و لثه ها را مشاهده می کنیم. این همان بخشی است که ما جویدن، گاز زدن، لبخند زدن و خندیدن را به وسیله آن انجام می دهیم. به همین دلیل سالم نگه داشتن لثه ها به همان اندازه مراقبت صحیح از دندان ها مهم است. لثه های سالم، صورتی رنگ و محکم هستند.

همچنان که مراقبت از لثه ها دارای اهمیت است، ما باید به ریشه های دندان ها نیز توجه کنیم. در حقیقت این ریشه دندان ها هستند که تاج دندان در جای خود نگه می دارند. بنابراین خوردن، صحبت کردن، لبخند زدن و خندیدن برای شما امکان پذیر می شوند، اما ریشه ها همچنین در حفظ تراکم استخوانی فک شما نقش اساسی دارند. در صورت از دست دادن ریشه یک دندان، ناحیه استخوانی در اطراف آن ریشه تحلیل می روند و تراکم خود را از دست می دهد.

دانستنی های دندانها

دانستنی های دندانها

3. شما 32 دندان با وظایف گوناگون دارید 

شما هشت دندان جلو، چهار دندان نیش، هشت دندان آسیاب کوچک و 12 دندان آسیاب بزرگ دارید. چهار دندان بالای جلویی و چهار دندان پایین جلویی شما برای نگه داشتن و بریدن مواد غذایی است. چهار دندان نیش شما در بالا و پایین برای گرفتن و پاره کردن مواد غذایی، تیز هستند. هشت دندان آسیاب کوچک از نظر جسمی و شکلی مابین دندان های نیش و آسیاب بزرگ می باشند. آنها شاید شبیه به دندان های آسیاب بزرگ باشند اما دو برآمدگی دارند. دندان های آسیاب کوچک برای بریدن و خرد کردن مواد غذایی به کار می روند. 12 دندان آسیاب بزرگ شما در بالا و پایین، دارای سطوح گسترده برای جویدن و خرد کردن مواد غذایی پیش از بلعیده شدن هستند. دندان های عقل نیز در دسته دندان های آسیاب بزرگ قرار می گیرند.

4. مینای دندان شما سخت ترین قسمت بدن شما است.

بیرونی ترین لایه دندان شما مینای دندان است که شبیه یک پوسته سخت می ماند و هدف اصلی آن محافظت از سایر لایه های دندان است. مینای دندان مانند استخوان های بدن شما بیشتر از کلسیم و فسفات ساخته شده است، اما به دلیل تشکیل شدن از پروتئین های خاص، بسیار قوی تر از سایر استخوان ها است.

مینای دندان از فولاد سخت تر است اما نسبت به آن بسیار شکننده تر می باشد. بنابراین کارد و چنگال های فلزی نمی توانند آن را ببرند اما جویدن یا شکستن جسم سخت می تواند موجب ترک یا شکسته شدن دندان شود.

5. مینای دندان بسیار محکم است اما شکست ناپذیر نیست

پوشش سخت مینای دندان، شما را از خطرات محیطی یا بیماری محافظت می کند. اما با وجود اینکه این لایه از سخت ترین ماده در بدن انسان ساخته شده است، اما مینای دندان غیر قابل شکست نیست و ممکن است ترک بخورد و از پوسیدگی نیز در امان نیست. قرار گرفتن طولانی مدت مینای دندان در معرض اسید می تواند باعث فرسایش دندان شود. قندها و اسیدهای موجود در نوشابه ها با باکتری های موجود در دهان شما واکنش شیمیایی میدهند و به مینای دندان حمله می کنند و اینگونه شروع پوسیدگی دندان ها را رقم می زنند.

هنگامی که دندان ها مستعد پوسیدگی هستند عاج دندان در معرض دید قرار می گیرد که باعث ایجاد درد و حساسیت به فشار و تغییر دما می شود. همچنین تغییر در اندازه و رنگ دندان ها می تواند موجب تغییر ظاهر شما شود.

6.  معمولا تغییر رنگ دندان به معنی پوسیدگی است.

تغییر رنگ دندان ها تنها به دلیل نوشیدن قهوه و نوشیدنی های کافئین دار نیست! مینای دندان در سفیدی دندان های شما نقش دارد و با شروع پوسیدگی مینا، دندان های شما شروع به زرد شدن می کنند. پوسیدگی مینا همچنین می تواند سبب ایجاد درد و حساسیت کند.

البته با افزایش سن این طبیعی است که دندان ها کمی زرد شوند و مینای آنها فرسوده شود. تغییر رنگ ناشی از ایجاد پلاک با مسواک زدن منظم کاهش می یابد. پرهیز از غذاهایی که ممکن است دندان ها را لکه دار کنند نیز ایده خوبی است.

دانستنی های دندانها

دانستنی های دندانها

7. عاج دندان رشد می کند اما مینای دندان اینگونه نیست.

مینای دندان سخت ترین بافت بدن است. اما مشکل این است که این بافت زنده نیست، بنابراین نمی تواند به طور طبیعی بازسازی شود.

عاج لایه ای در زیر مینای دندان است که از استخوان های شما سخت تر است. عاج از کانال ها و معابر کوچک ساخته شده است که سیگنال های عصبی و تغذیه را به دندان منتقل می کند. در حالی که مینای دندان شما اساساً ثابت و بدون تغییر است اما عاج در طول زندگی شما رشد و تغییر می کند.

8. دهان شما خانه حدود 300 نوع باکتری است.

پلاک شامل میلیون ها باکتری می شود که از 200 تا 300 گونه مختلف تشکیل شده است. استرپتوکوک بخش بزرگی از باکتری های دهانی را تشکیل می دهد. چهار گونه اصلی در استرپتوکوک وجود دارد و دلیل اصلی ضعف در سلامتی دندان ها Streptococcus mutans است که قند و سایر کربوهیدرات های حاصل از غذاهایی که می خورید را به اسیدهایی که دندان های شما را از بین می برند، تبدیل می کند و باعث پوسیدگی آنها می شود.

9. پلاک دشمن دندان است.

پلاک در حقیقت یک دشمن نامرئی است که بر روی دندان های شما زندگی می کند و در صورت عدم کنترل آن، می تواند منجر به ایجاد پوسیدگی و از دست رفتن دندان شود. این ماده سفید و چسبنده، به طور مداوم در حال رشد است. در صورتی که آن را به طور مرتب با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نبرید، می تواند سبب پوسیدگی دندان شود. در صورت پاک نکردن، پلاک سخت شده و تبدیل به تارتار می گردد. بنابراین حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و برای جرمگیری مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

10. دهان شما در طول زندگی 10،000 گالن بزاق دهان می سازد.

بدن شما روزانه تقریباً یک کوارت (تقریبا معادل با یک لیتر) بزاق تولید می کند که در طول زندگی حدود 10،000 گالن می شود. بزاق نقش مهمی در سلامت کلی شما بازی می کند. برای مثال، بزاق بلع غذا را ساده تر کرده و به دلیل آنزیم های موجود در آن به هضم غذا کمک می کند. بزاق همچنین ذرات غذایی باقی مانده بر روی دندان های شما را از بین می برد و حاوی کلسیم و فسفات است که می تواند اسیدهای موجود در پلاک که موجب آسیب و پوسیدگی دندان می شود را خنثی نماید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *