چگونه شکاف بین دندان و لثه را به طور طبیعی پر کنیم؟

آیا متوجه افزایش فاصله بین دندان ها و لثه های خود شده اید؟ اگر از این دسته فاصله ها بین دندان ها و لثه های خود دارید، در این مشکل دندانی تنها نیستید. در ایالات متحده، بیش از نیمی از جمعیت سی ساله یا بیشتر، لثه هایی دارند که تا حدودی در حال تحلیل رفتن هستند. در برخی افراد، تحلیل لثه می تواند از همان اوایل نوجوانی آغاز شود.

گرچه همیشه باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود ترتیب دهید تا از یک متخصص برای ارزیابی وضعیت خود کمک بگیرید، می توانید از برخی درمان های خانگی نیز استفاده کنید. در این مقاله برای شما توضیح می دهیم که چگونه به طور طبیعی شکاف بین دندان ها و لثه ها را پر کنید. آنها همچنین می توانند از بدتر شدن مشکل در زمانی که منتظر مراجعه به دندانپزشک هستید جلوگیری کنند.

تحلیل لثه چیست؟

اگر لثه اطراف دندان های شما به سمت زیر حاشیه آنها کشیده شده یا ساییده شده است، دچار عقب رفتگی لثه شده اید که به آن تحلیل لثه نیز گفته می شود. با عقب رفتن لثه، قسمت بیشتری از دندان نمایان می شود. اگر این وضعیت درمان نشود، پاکت هایی بین دندان ها و لثه ها ایجاد خواهد شد و دندان ها و ریشه های آنها را در معرض باکتری، عفونت و آسیب قرار خواهد داد.

در ابتدا، ممکن است مشاهده تحلیل رفتگی لثه دشوار باشد زیرا به تدریج اتفاق می افتد. به همین دلیل است که مراجعات منظم به دندانپزشک مهم هستند زیرا دندانپزشک شما قبل از شروع علائم، می تواند تحلیل رفتگی لثه ها را شناسایی کند.

علائم تحلیل رفتن لثه ها

نخستین علامتی که اکثر افراد متوجه آن می شوند حساسیت دندان است زیرا تشخیص تغییرات فیزیکی که بسیار تدریجی اتفاق می افتند دشوار است. با این حال، زمانی که اکثر افراد دچار حساسیت دندان می شوند، اغلب ممکن است متوجه تغییرات قابل مشاهده نیز شوید. بنابراین اگر دندان های حساسی دارید، دندان های خود را به دقت بررسی کنید تا ببینید بزرگتر از قبل به نظر می رسند یا خیر.

علل عقب رفتن لثه ها چیست؟

بیماری لثه می تواند باعث تحلیل رفتن لثه شود، اما این تنها دلیلی نیست که ممکن است دچار تحلیل رفتن لثه ها شود. بیماری های پریودنتال مانند عفونت های باکتریایی می توانند باعث تحلیل رفتگی لثه ها شوند. علاوه بر این، آنها می توانند به استخوانی که از دندان شما حمایت می کند آسیب وارد کند و همچنین باعث بروز سایر مشکلات سلامت دهان و دندان شود.

بهداشت نامناسب دندان می تواند منجر به تحلیل رفتن لثه ها شود. اگر به طور منظم دندان های خود را مسواک نزنید، می تواند منجر به انباشته شدن پلاک شود. این ممکن است باعث ایجاد جرم روی دندان شما شود، که یک ماده سخت است که می تواند باعث تحلیل رفتن لثه شود. مسواک زدن بیش از حد تهاجمی نیز می تواند باعث عقب رفتن لثه ها شود زیرا به مینای دندان آسیب وارد می کند.

برای برخی از افراد، این مشکل در ژن های آنها است، در حالی که برای برخی دیگر، این مشکل دندانی ناشی از عدم تعادل هورمونی است. سیگار کشیدن خطر تحلیل رفتن لثه ها را افزایش می دهد زیرا باعث می شود پلاک ها راحت تر به دندان ها بچسبند. دندان قروچه یا فشردن دندان ها نیز ممکن است خطر تحلیل لثه ها را افزایش دهد. پیرسینگ زبان و لب نیز با افزایش خطر مرتبط هستند.

درمان تحلیل لثه

درمان تحلیل لثه

چگونه شکاف بین دندان و لثه را به طور طبیعی پر کنیم؟

اگر تحلیل لثه برطرف نشود، ممکن است منجر به از دست رفتن دندان و سایر مشکلات سلامت دهان شود و حتی روی سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد. خوشبختانه، درمان تحلیل رفتگی لثه ها با موادی که اکثر افراد قبلاً در خانه دارند، امکان پذیر است.

با این حال، درمان های خانگی نباید جایگزین درمان های تخصصی پزشکی شود. بنابراین، علاوه بر استفاده از داروهای طبیعی، به مراجعه به دندانپزشک نیز نیاز دارید. آنها قادر خواهند بود از بدتر شدن تحلیل رفتگی جلوگیری کنند و علائم را درمان کنند.

در زیر می توانید در مورد راهکارهای مختلفی که می توانید در منزل امتحان کنید بخوانید.

تمیز کردن با روغن

گرداندن روغن داخل دهان یک روش سنتی برای درمان تحلیل رفتگی لثه و التهاب لثه و زدودن پلاک و بقایای مواد غذایی از داخل دهان است. برای این روش به روغن کنجد نیاز خواهید داشت. همچنین می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید به شرطی که روغن مرغوب باشد.

یک قاشق غذاخوری از روغن را در دهان خود بریزید و آن را مانند دهانشویه بچرخانید. اطمینان حاصل کنید که روغن را بین دندان ها بکشید تا ذرات را از شکاف ها پاک کند. شما باید آن را به مدت بیست دقیقه به اطراف بچرخانید. روغن را بیرون بریزید و دهان خود را با آب گرم بشویید. کار را با مسواک زدن به پایان برسانید.

دهان خود را با آب نمک بشویید.

نمک ضد باکتری است و می تواند برای از بین بردن باکتری های داخل دهان استفاده شود. همچنین در صورت نیاز به تسکین لثه های متورم و دردناک، مفید است. برای شستشوی دهان با آب نمک، یک قاشق چایخوری نمک را با آب گرم درون یک فنجان مخلوط کنید. یک جرعه از مخلوط را بردارید و به مدت سی ثانیه داخل دهان بگردانید. مخلوط را تف کنید. شستشو را دو یا سه مرتبه در روز تکرار کنید.

روغن اکالیپتوس را روی لثه ها بمالید.

روغن اکالیپتوس به طور طبیعی ضد التهاب است و می تواند باکتری های روی دندان ها و اطراف آنها را از بین ببرد. ممکن است نه تنها لثه های شما را درمان کند، بلکه می تواند باعث رشد بافت ها و پیشگیری از بیماری های دهان شود. یک قطره روغن اکالیپتوس را در یک قاشق غذاخوری آب رقیق کنید. انگشت یا مسواک خود را در روغن آغشته کنید و با یک حرکت ماساژ ملایم آن را روی لثه ها بمالید.

روغن نعناع را امتحان کنید.

اسانس نعناع یکی دیگر از روغن هایی است که می توان از آن برای درمان تحلیل رفتگی لثه استفاده کرد. می تواند از رشد میکروارگانیسم ها داخل دهان که می توانند باعث تحلیل لثه شوند جلوگیری کند. از آن مانند روغن اکالیپتوس استفاده کنید و آن را با آب رقیق شده مستقیماً روی لثه ها بمالید.

چای سبز بنوشید.

در حالی که ممکن است طعم چای سبز را دوست نداشته باشید، نوشیدن آن ممکن است به رفع تحلیل رفتگی لثه کمک کند. دارای آنتی اکسیدان هایی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد که می توانند منجر به بیماری پریودنتال شوند کمک می کند. آنتی اکسیدان، کاتچین، همچنین می تواند پیوند بین دندان ها و لثه ها را تقویت کند. برای درمان تحلیل لثه هر روز یک فنجان بنوشید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک گیاه مفید شناخته شده است و بویژه در مراقبت از پوست محبوب است. با این حال، می توان از آن برای درمان تحلیل رفتگی لثه نیز استفاده کرد زیرا دارای خواص ترمیم کنندگی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است.

به دو روش می توانید از آن استفاده کنید. اولین روش این است که لثه ها و دندان های خود را با ژل آلوئه ورا مسواک بزنید. ابتدا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، سپس ژل را بمالید و دوباره دندان ها و لثه های خود را مسواک بزنید. با شستشوی کامل دهان خود این کار را به پایان برسانید.

روش دیگر این است که مقداری ژل را در آب گرم رقیق کنید و بعد از مسواک زدن از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

راه سومی نیز برای استفاده از آلوئه ورا وجود دارد، اما این یک درمان خانگی نیست. آلوئه ورا طبی را می توان برای بهبود بافت لثه به لثه تزریق کرد. با این حال، این درمان فقط باید توسط متخصصان آموزش دیده انجام شود.

درمان تحلیل لثه

درمان تحلیل لثه

دندانپزشک چگونه لثه های تحلیل رفته را درمان می کند؟

بسته به میزان تحلیل لثه، دندانپزشک شما روش های مختلفی برای درمان لثه ها خواهد داشت:

روت پلنینگ و جرمگیری دندان

هنگامی که این مشکل در مراحل اولیه تشخیص داده شد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آن را با جرمگیری و روت پلنینگ (تسطیح سطح ریشه ) درمان کند، روشی که طی آن پلاک و جرم از روی دندان ها و زیر خط لثه برداشته می شوند. این یک فرایند غیر جراحی است که با استفاده از جرمگیرهای دندانپزشکی انجام می شود و دندان های شما را تمیز می کند و آنها را در برابر تحلیل رفتگی لثه مقاوم تر می کند.

جراحی فلپ

طی یک عمل جراحی فلپ، دندانپزشک لثه های شما را بلند می کند تا باکتری ها را پاک کند. هنگامی که باکتری ها زدوده شدند، لثه ها را دوباره روی دندان ها قرار می دهند. خط لثه پس از جراحی ممکن است کوتاه تر به نظر برسد، زیرا بهتر روی دندان های شما می چسبد.

پیوند بافت لثه

در موارد شدیدتر، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به پیوند بافت روی لثه شما داشته باشد. در طی این جراحی دهان، بافت از سقف دهان گرفته شده و به خط لثه متصل می شود. برای پوشاندن ریشه هایی که توسط لثه های عقب نشینی در معرض دید قرار گرفته اند استفاده می شود. هنگامی که دهان شما از پیوند بهبود یافت، لثه ها به سطح سالم باز می گردند.

بازسازی استخوان

اگر استخوان فک و دندان های شما تحت تأثیر تحلیل لثه قرار گرفته باشند، ممکن است به بازسازی استخوان نیاز داشته باشید. در طول درمان، دندانپزشک از پروتئینی برای تحریک رشد مجدد بافت از دست رفته استفاده می کند.

درمان تحلیل لثه

درمان تحلیل لثه

جلوگیری از عقب رفتن لثه

موثرترین راه برای جلوگیری از عقب رفتن لثه رعایت بهداشت دهان و دندان است. دندان های خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید. همچنین باید برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این مراجعات بسته به سلامت دهان و دندان های شما، ممکن است یک یا دو مرتبه در سال باشند. آنها را نادیده نگیرید زیرا به تشخیص زودهنگام مشکلات کمک می کنند.

همچنین باید به مسواک و تکنیک مسواک زدن خود توجه کنید. مسواک شما باید دارای فرچه نرم تا متوسط ​​باشد و هر سه ماه یک مرتبه تعویض شود. دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید زیرا مسواک زدن تهاجمی می تواند باعث تحلیل رفتن لثه های شما شود. استفاده از مسواک برقی را در نظر بگیرید که در صورت اعمال فشار زیاد به شما هشدار می دهد.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد از تحلیل رفتن لثه های خود رنج می برند که در صورت عدم درمان می تواند باعث حساسیت دندان ها، درد شدید، تحلیل استخوان، بیماری های پریودنتال شود و حتی سلامت عمومی شما را تحت تأثیر قرار دهد. شما می توانید با طیف وسیعی از درمان های خانگی و عادات بهداشتی خوب دهان و دندان از تحلیل رفتن لثه های خود جلوگیری کرده و آن را درمان کنید.

با این حال، باید به خاطر داشت که درمان های خانگی باید با درمان های دندانپزشکی مناسب ترکیب شوند تا از بدتر شدن موضوع جلوگیری شود و مشکل برطرف شود. همچنین مهم است که به طور منظم برای تمام ویزیت های دندانپزشکی خود مراجعه کنید تا بتوان مشکلات را زودتر تشخیص داد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *