آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

موارد بسیار زیادی اتفاق می افتد که یک فرد به دلیل عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان و یا حادثه و … یک یا چند دندان خود را از دست می دهد. در این موارد گزینه های متعددی برای جایگزینی دندان های طبیعی مطرح می شود که از ایمپلنت های دندانی به عنوان اصلی ترین گزینه یاد می شود. ایمپلنت ها پایه هایی از جنس تیتانیوم بوده که کاملا سازگار با بدن می باشند و با کاشت آن ها حسی شبیه دندان های طبیعی فرد برایش تداعی میگردد. درد ایمپلنت دندان یکی از مواردی است که افراد را تا حدی نسبت به انتخاب این روش درمانی مردد کرده و آن ها را به سمت استفاده از روش های دیگر می کشاند، اما واقعیت آن است که با روش های جدید درمانی و بی حسی های دندانپزشکی، امروزه کاشت دندان بسیار ساده تر از گذشته و با کمترین درد ممکن قابل انجام است.

شدت درد ایمپلنت دندان چقدر است؟

همان طور که پیش از این نیز ذکر شد، بسیاری از افراد بر این باورند که درد ناشی از جراحی ایمپلنت های دندانی به حدی است که تا مدت ها پس از جراحی زندگی آن ها  را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اما با رعایت نکات مطرح شده توسط متخصص ایمپلنت و انجام مراقت های لازم و با استفاده از متد های نوین جراحی ایمپلنت امروزه کاشت ایمپلنت بدون هیچ درد و آزردگی انجام میشود

احتمالا شروع اولیه درد ایمپلنت بعد از اتمام اثر بی حسی خواهد بود، هرچند توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که تخصص دندانپزشک در انجام جراحی کاشت دندان نیز می تواند در کاهش میزان درد فرد بسیار اثرگذار باشد. معمولا متخصص ایمپلنت پس از جراحی، با تجویز آنتی بیوتیک و توصیه بیمار به استفاده از غذاهای نرم تا چند روز سعی در کنترل درد بیمار خواهد داشت. معمولا درد ناشی از ایمپلنت به حدی ناچیز است که فرد می تواند در همان روز به زندگی عادی خود برگردد و حتی تعدادی از افراد اعتقاد دارند که درد متحمل شده در فرآیند کشیدن دندان بسیار شدیدتر از کاشت ایمپلنت بوده است.

درد ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت دندان

مدت زمان درد ایمپلنت دندان چقدر است؟

معمولا پاسخ صحیح به این پرسش تا حد زیادی به شرایط جراحی، تخصص دندانپزشک، شرایط کلی بیمار و مواردی از این دست وابسته است و نمیتوان پاسخ صریحی برای این پرسش داشت، اما معمولا پس از گذشت 2 روز از جراحی، با رعایت توصیه های متخصص ایمپلنت و استفاده به موقع از مسکن های تجویز شده، درد کاملا بهبود می یابد. همچنین تعدادی از بیماران نگران تورم دهانی خود هستند که این موضوع هم در روزهای اول پس از کاشت دندان طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اگر درد بعد از ایمپلنت پس از مدت طولانی ادامه داشت نشانه چیست؟

در موارد نادری این امکان وجود دارد که پس از گذشت مدتی از جراحی ایمپلنت، فرد دچار درد در ناحیه ایمپلنت گردد. این موضوع می تواند ناشی از دلایل متعددی باشد که از جمله میتوان به کشیدن سیگار و مصرف دخانیات، عادت سایش دندان ها یا دندان قروچه، عدم رعایت موارد ذکر شده توسط متخصص در خصوص بهداشت صحیح دهان و دندان، مشکلاتی در ناحیه استخوان فک و یا عفونت در ناحیه ایمپلنت اشاره کرد که در صورت وجود مواردی از این دست لازم است که سریعا قرار ملاقاتی با متخصص لثه و کاشت ایمپلنت خود در نظر بگیرید.

همچنین در مواردی بسیار نادر ممکن است که ایمپلنت دندانی به شکل صحیح در فک بیمار جوش نخورده و عمل کاشت ایمپلنت به صورت موفقیت آمیز انجام نگیرد، اگرچه این موضوع به ندرت اتفاق می افتد، اما میتواند یکی از دلایل درد در ناحیه ایمپلنت باشد و لقی پایه ایمپلنت را نیز به همراه داشته باشد که در این شرایط نیز باید سریعا با متخصص خود در ارتباط باشید.

چگونه میتوان درد ایمپلنت دندان را کنترل کرد؟

عوامل متعددی در کاهش میزان درد بیمار پس از جراحی ایمپلنت موثر است که در ادامه به مهم ترین موارد اشاره خواهیم کرد:

به دنبال بهترین متخصص ایمپلنت در تهران یا شهر خود باشید:

الزاما انجام ایمپلنت دندان با هزینه پایین دلیلی کافی و قانع کننده برای سپردن این جراحی به هر دندانپزشکی نیست. برای اینکه بتوانید کاشت دندانی با کمترین درد، بهترین شرایط و  با استفاده از مواد اولیه با کیفیت داشته باشید لازم است پیش از جراحی از اینترنت و دیگر منابع به جست و جو پرداخته و بهترین متخصص کاشت ایمپلنت شهر خود را پیدا کنید. این موضوع احتمال شکست ایمپلنت را تقریبا صفر کرده و خیال شما بابت مشکلات بعدی نظیر عفونت ناحیه ایمپلنت و تحمل درد شدید راحت خواهد بود.

توجه به تمام نکات ذکر شده توسط متخصص کاشت دندان

تجربه متخصص ایمپلنت گنجینه ای ارزشمند برای شما است تا بتوانید بهترین دوران پس از جراحی را سپری کرده و با تحمل کمترین درد و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، احتمال بروز هرگونه مشکل در آینده را به حداقل ممکن برسانید.

درد ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت دندان

استفاده به موقع از داروها و مسکن های تجویز شده:

در روز های اول پس از کاشت ایمپلنت دندان، بیمار تا حد زیادی با نگرانی بابت درد ایمپلنت همراه است، در این ایام، استفاده به موقع از داروهای تجویز شده توسط متخصص میتواند کمک شایانی به کاهش درد بیمار داشته باشد، همچنین از روش های خانگی کاهش درد ایمپلنت می توان به استفاده از کمپرس یخ در نزدیکی ناحیه درد اشاره کرد. قرقره آب نمک با وجود اینکه ممکن است تا حدی باعث سوزش در ناحیه جراحی ایمپلنت گردد، اما درمانی بسیار موثر در کاهش درد و جلوگیری از عفونت می باشد و توصیه می شود حتما از این روش هم برای کاهش درد ایمپلنت خود کمک بگیرید. همچنین در تغییر رژیم غذایی خود در روز های اول پس از کاشت دندان باید وسواس خاصی به خرج دهید و از غذاهای نرم  و میکس شده و همچنین غذاهای سرد استفاده کنید. مصرف غذاهای سفت و  داغ در مدت ریکاوری بعد از درمان به هیچ عنوان توصیه نمیگردد و به طور جدی باید از آن خودداری نمود.

استراحت مناسب در روزهای بعد از جراحی ایمپلنت

در روزهای اول بعد از جراحی باید از فعالیت های ورزشی شدید و بلند کردن اجسام سنگین به صورت جدی خودداری کنید، این موارد میتواند خود باعث تشدید درد در ناحیه جراحی گردد و شرایط بهبودی را دشوار سازد.

سخن پایانی

ایمپلنت دندان به عنوان یکی از موثرترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته از طرفداران بسیار زیادی برخوردار بوده و محبوبیت ویژه ای دارد، با این وجود ترس ناشی از درد ایمپلنت تا حدی باعث وحشت بیماران برای انجام این درمان می شود. در این مقاله اشاره کردیم که درد ایمپلنت حتی از درد کشیدن دندان کمتر بوده و تخصص دندانپزشک و رعایت توصیه های وی به همراه نکات بهداشت دهان و دندان می تواند کمترین درد ممکن را برای بیمار در پی داشته باشد.

‫5/5 ‫(1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *