چگونه درد بعد از جراحی ایمپلنت را کنترل کنیم؟

درد بعد از جراحی ایمپلنت دندان یک موضوع طبیعی است و با توجه به انجام جراحی ممکن است برای همه اتفاق بیفتد. با این حال روند کاشت ایمپلنت دندان نباید خیلی دردناک باشد یا ناراحتی آن به صورت مداوم باشد. پیروی کامل از دستورالعمل توصیه شده توسط دندانپزشک و جراح ایمپلنت می تواند به شما در کنترل درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان کمک کند یا مشکلات احتمالی ناشی از التهاب آن را از بین ببرد.

اما اگر به فکر کاشت ایمپلنت دندان هستید و از درد بعد از ایمپلنت دندان می‌ترسید، در ادامه اطلاعات کاملی در این مورد در اختیار شما قرار می دهیم.

چه انتظاری می توانیم از جراحی کاشت ایمپلنت دندان داشته باشیم؟

آیا کاشت ایمپلنت دندان دردناک است؟ اگر چنین است تا چه اندازه درد دارد؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری از بیماران وجود دارد و دوست دارند بدانند که مدت زمان درد و ناراحتی آنها به چه صورت است. همچنین بیماران دوست دارند که درد بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان را به خوبی مدیریت کنند.

جراحی کاشت ایمپلنت دندان شامل قرار دادن ایمپلنت یا پیچ تیتانیومی در داخل استخوان فک بیمار است. از این مرحله به بعد ایمپلنت باید با استخوان فک محکم شده و استخوان اطراف آن را پوشش دهد. از آنجایی که این عمل یک نوع جراحی محسوب می‌شود، استفاده از بی حسی باعث می‌شود که عملاً دردی وجود نداشته باشد. اما درد بعد از ایمپلنت دندان به شکلی است که ممکن است تا چند روز درد خفیفی را تجربه کنید.

درد بعد از ایمپلنت دندان

درد بعد از ایمپلنت دندان

درد بعد از ایمپلنت دندان چه مدت ادامه دارد؟

اگر از درد جراحی کاشت ایمپلنت دندان عصبی هستید، پرسیدن چنین سوالی توسط شما طبیعی است. به خاطر داشته باشید که درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت برای بسیاری از افراد شدید نیست. همچنین این احتمال وجود دارد که این درد تا چند روز بعد از جراحی یا تا یک هفته ادامه داشته باشد. چیزی که از شما انتظار می رود این است که ترس از درد بعد از ایمپلنت دندان نباید مانع از کاشت ایمپلنت دندان شود.

این نکته را به خودتان یادآوری کنید که درد دوره ریکاوری ایمپلنت دندان موقتی است، اما پس از آن می توانید یک عمر از ایمپلنت دندان استفاده کنید.

جدول زمانی بهبود و درد بعد از ایمپلنت دندان

چیزی که به عنوان نکته اولیه باید به خاطر داشته باشید این است که درد و ناراحتی ناشی از جراحی کاشت ایمپلنت دندان به طور موقت است. ناراحتی و درد طولانی مدت عموماً نشان دهنده مشکلی در فرایند جراحی بوده و می تواند یکی از علائم شکست ایمپلنت دندان باشد. اما به طور کلی از لحظه جراحی تا چند ماه بعد می‌توانید انتظار روند زیر را داشته باشید:

همان روز جراحی

درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان شایع است و طبیعتاً باید انتظار داشته باشید که در روز انجام جراحی احساس درد و ناراحتی داشته باشید. شاید نقطه ناراحت کننده این است که با از بین رفتن اثر ماده بی حسی ممکن است این درد به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

روز بعد از جراحی

درد ناشی از کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دندان ممکن است تا روز بعد و حتی چند روز دیگر هم ادامه داشته باشد. ورم در قسمت جراحی یکی دیگر از مواردی است که احتمالاً در روز بعد با آن مواجه خواهید شد. همچنین ممکن است در اطراف ایمپلنت که هنوز ملتهب است احساس درد داشته باشید.

یک هفته بعد

آیا بعد از گذشت یک هفته همچنان درد بعد از ایمپلنت دندان وجود دارد؟ درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان ممکن است تا یک هفته بعد از عمل جراحی ادامه داشته باشد. برای برخی از افراد این درد بعد از یک هفته شروع به از بین رفتن می کند و برای برخی دیگر ممکن است ناراحتی ها تا چند روز دیگر هم ادامه داشته باشد. به طور کلی درد و ناراحتی جراحی کاشت ایمپلنت دندان ممکن است تا ۱۰ روز ادامه پیدا کند. اما وجود درد و ناراحتی پس از این مدت طبیعی نخواهد بود

درد بعد از ایمپلنت دندان بعد از دو هفته

اگر بعد از دو هفته همچنان در قسمت جراحی درد داشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ در این حالت اگر احساس می کنید که ایمپلنت دندان شما دچار مشکل شده باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در اینجا ممکن است یک عفونت در استخوان فک یا لثه خود داشته باشید و نیاز به درمان آنتی بیوتیک دارید. همچنین این احتمال هم وجود دارد که به دلیل شیوع عفونت دچار تب یا سردرد شوید.

بعد از سه و چهار هفته

سه هفته بعد از کشیدن دندان و جایگزینی ایمپلنت دندان نباید دیگر درد را تجربه کنید. هر گونه دردی در محل جراحی باید به اطلاع دندانپزشک برسد. چهار هفته زمان بسیار طولانی است تا درد بعد از ایمپلنت دندان دوام بیاورد. به همین دلیل درد در این قسمت می تواند نشان دهنده عفونت یا مشکل دیگری باشد که به درمان نیاز دارد. در اینجا دندانپزشک علت درد شما را پیدا می کند و گزینه های درمانی را به شما پیشنهاد می دهد.

بعد از جراحی ایمپلنت دندان در طولانی مدت

در حد فاصل یک ماه بعد از کاشت ایمپلنت دندان به هیچ وجه نباید احساس درد داشته باشید و وجود هرگونه علائم درد یا ناراحتی می تواند ناشی از واکنش آلرژیک یا آسیب عصبی یا حتی عفونت باشد. همه این موارد منجر به شکست ایمپلنت دندان می شود و موضوع را باید با دندان پزشک در میان بگذارید تا بلافاصله برای آن راهکار مناسبی در نظر بگیرد.

چه عواملی باعث ایجاد درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان می شوند؟

درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان به دلایل زیادی رخ می دهد. به عنوان مثال، ممکن است شما هنگام گاز گرفتن به ایمپلنت دندان خود فشار بیاورید که منجر به حساسیت و درد می‌شود. همچنین ممکن است بعد از قرار دادن اباتمنت و روکش دندان مصنوعی درد داشته باشید. بطور کلی درد بعد از ایمپلنت دندان ممکن است به یکی از موارد زیر ربط داشته باشد:

  • لق بودن روکش دندان: لق بودن روکش دندان مصنوعی منجر به حرکت آن شده و باعث ایجاد درد می‌شود.
  • عفونت ها: عفونت ها ممکن است پس از سه ماه یا بیشتر خود را نشان دهند. البته در برخی موارد هم ممکن است این عفونت به زودتر اتفاق بیفتد.
  • لق بودن ایمپلنت دندان: در صورت لق شدن ایمپلنت دندان وجود درد بعد از ایمپلنت دندان هم طبیعی است.
  • آسیب عصبی: این یک عارضه بسیار نادر است و در برخی موارد مشکل ساز می‌شود.
  • پیوند ایمپلنت از طرف بدن: عدم پذیرش ایمپلنت دندان از طرف بدن باعث ایجاد درد و فشار بعد از جراحی می شود و آزار دهنده است.
درد بعد از ایمپلنت دندان

درد بعد از ایمپلنت دندان

نکاتی برای مدیریت درد بعد از ایمپلنت دندان

اگرچه درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید خفیف باشد، اما نحوه مدیریت آن هم مهم است. بنابراین در وهله اول نکات بهداشتی در نگهداری از ایمپلنت دندان را رعایت کنید و موارد زیر را انجام دهید:

  • برای تسکین کوتاه مدت از داروهای مسکن بعد از انجام جراحی و طبق دستور دندانپزشک استفاده کنید
  • یک کیسه یخ یا کمپرس یخ روی ناحیه ملتهب و متورم قرار دهید
  • غذاهای خیلی سخت و گرم باعث افزایش درد جراحی می‌شود و بهتر است غذای نرم و سرد بخورید.
  • تا جایی که می توانید استراحت کنید و از حرکت دادن فک خود خودداری کنید.
  • روزانه چند بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. البته در ابتدا و بعد از جراحی نیاز به مسواک زدن محل جراحی نیست.
  • برای تسکین درد بعد از ایمپلنت دندان و دهان خود را با آب نمک گرم بشویید و باکتری ها را از بین ببرید.
  • تمام دستورالعمل های داده شده توسط جراح لثه خود را به دقت رعایت کنید.

با توجه به اینکه کاشت ایمپلنت دندان شامل جراحی و برش دادن لثه ها می‌شود، درد بعد از ایمپلنت دندان هم یک موضوع طبیعی است که با رعایت نکات گفته شده در این مطلب به راحتی می توانید آن را مدیریت کنید. برای مشورت و رزرو وقت هم از شماره های سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

‫4/5 ‏‫(2 نظر)‬
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *