بعد از ایمپلنت از چه داروهایی استفاده کنیم؟

قرار گرفتن تحت جراحی ایمپلنت یکی از محبوب ترین عمل های جراحی دندانپزشکی است که برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته به منظور درمان و زیبایی بخشیدن مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از جراحی ایمپلنت مراقبت های ویژه ای باید صورت بگیرد تا دندان جراحی شده زودتر بهبود پیدا کند. این مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت بسیار حائز اهمیت است، زیرا در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است دهان و لثه ها دچار عفونت شده و دندان ها آسیب ببینند و حتی نیاز به تعویض ایمپلنت باشد.

مراقبت های لازم پس از کاشت ایمپلنت

در روزهای اول پس از جراحی ایمپلنت،  بیمار باید استراحت کند و از تحرک زیاد خودداری نماید. این یکی از مهمترین اقدامات پس از قرار گرفتن تحت عمل جراحی کاشت ایمپلنت است. توصیه می‌ شود بیمار برای ۴۸ ساعت از انجام فعالیت های شدید ورزشی جلوگیری کند. قرار دادن کمپرس یخ روی صورت در محل کاشت ایمپلنت به کاهش احساس درد و تورم کمک می ‌کند.

مراقبت های دارویی پس از کاشت ایمپلنت

پس از کاشت ایمپلنت ‌های دندانی، ممکن است بیمار در ناحیه کاشت دچار احساس درد و تورم و یا خونریزی شود، بنابراین برای از بین بردن این حالات باید داروهای مخصوصی مصرف کند.

برای از بین بردن احساس درد و تورم بیمار باید به طور مرتب آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکنی که متخصص جراحی لثه و ایمپلنت تجویز می ‌کند را مصرف نماید. این داروها می ‌توانند شامل استامینوفن و ایبوپروفن باشند.

گاهی اوقات نیز ممکن است بیمار پس از کاشت ایمپلنت تب کند. بنابراین باید از داروهایی نظیر استامینوفن برای کاهش تب استفاده نماید.

به  طور کلی بلافاصله بعد از عمل توصیه می شود بیمار شروع به مصرف داروهای تسکین‌دهنده درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن نماید. مصرف داروهای مسکن بلافاصله پس از انجام عمل جراحی به کاهش درد بیمار کمک می کند. در ادامه تعدادی از این داروها و نحوه مصرف آن ها به شما معرفی می شود. توجه داشته باشید برای مصرف هریک از آن ها باید حتما نظر پزشک خود را جویا شوید.

• مصرف 400 الی 600 میلی گرم ایبوپروفن یا ادویل با فاصله 6 تا 8 ساعت ( برای کاهش درد و التهاب)
  • مصرف یک الی دو قرص تیلنول معمولی با فاصله 4 ساعت
  • مصرف داروهای ضد درد قوی مانند ویکودین ، ​​نورکو یا لورتاب (هیدروکدون با استامینوفن) ، تیلنول با کدئین یا پرکوست (اکسی کدون با استامینوفن). در صورت احساس درد شدید بیمار می تواند از این داروهای ضد درد قوی در کنار ایبوپروفن استفاده نماید.

توجه داشته باشید پس از مصرف این داروها با توجه به خواب آور بودن آن ها باید از رانندگی و مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کرد.

علاوه بر مصرف داروهای خوراکی می توان از ژلی به نام سوکیت (Sockit  ) برای کاهش احساس درد و التهاب کمک گرفت. به این منظور باید با استفاده از یک سرنگ، محتوی ژل را روی محل ایمپلنت و التهاب قرار داد. این عمل موجب کاهش التهاب شده، به افزایش تاثیر داروهای خوراکی نیز کمک می کند.

پس از قرار گرفتن تحت هر عمل جراحی، احساس درد موضعی و خونریزی طبیعی است. توصیه می شود بیمار پس از کاشت ایمپلنت از آب و نمک برای شستشوی دهان و دندان استفاده کند. استفاده از آب و نمک و مسواک زدن به آرامی و با دقت پس از کاشت ایمپلنت‌ های دندانی برای رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار موثر و ضروری است. علاوه بر شستشو با آب و نمک، بیمار می تواند از دهان شویه های موجود در بازار برای شستشوی دهان و دندان خود استفاده کند. همچنین توصیه می شود هنگام مسواک زدن مراقب بخیه ها باشید.

شستشو با مواد آنتی بیوتیک و آب و نمک موجب ضد عفونی شدن خود ایمپلنت و محل جراحی می شود. به عنوان مثال توصیه می شود از دهانشویه پریدکس (Peridex  ) روزانه و هر بار به مدت 30 ثانیه دهان خود را شست و شو دهید. استفاده از این دهانشویه ها می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها و دشواری درک طعم غذاها بشود، به همین دلیل توصیه می شود از این دهانشویه تنها به مدت دو هفته پس از عمل کاشت ایمپلنت استفاده کنید.

علاوه بر این همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، پس از کاشت ایمپلنت ممکن است دهان بیمار دچار درد و تورم شود. برای کاهش احساس درد و تورم و همچنین کاهش خونریزی بیمار می تواند از کمپرس یخ استفاده کند.

اصولا احساس درد و ناراحتی یک هفته پس از انجام عمل کاشت ایمپلنت کاهش می یابد. چنانچه پس از این مدت هنوز احساس درد داشتید باید حتما با دندانپزشک متخصص ایمپلنت در این خصوص صحبت کنید.

مراقبت های غذایی پس  از جراحی ایمپلنت دندان

توصیه می شود پس از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت از نوشیدن مایعات گازدار و نوشیدنی های داغ مانند قهوه، چای و نسکافه خودداری کنید، زیرا اعصاب دندان ها پس از انجام این عمل جراحی حساس هستند و ممکن است بیمار با مصرف این نوشیدنی ها احساس ناراحتی کند. بهتر است غذاهای بدون نیاز به جویدن مانند پوره سیب زمینی، پنکیک و انواع سوپ ها ( به صورت ولرم) و همچنین غذاهای خنک مانند ماست مصرف کنید و از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی جلوگیری نمایید.

سخن نهایی

انجام عمل کاشت ایمپلنت دردی مانند عصب کشی دارد. در حین عمل به دلیل تزریق داروی بی حسی موضعی بیمار هیچ دردی احساس نخواهد کرد. در مواردی که بیماران از انجام عمل جراحی وحشت دارند، متخصص ایمپلنت می تواند عمل را در بی هوشی کامل انجام دهد. احساس درد پس از عمل جراحی کاملا وابسته به قدرت تحمل بیمار است و گاهی اوقات بیمار در ناحیه چانه، صورت و حتی زیر چشم ها احساس درد می کند و این کاملا طبیعی است.

توجه داشته باشید چنانچه بیمار مراقبت‌ های لازم پس از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت را به درستی انجام ندهد، ممکن است نتایج این عمل جراحی با شکست روبرو شود، زیرا در صورت عفونت لثه و دهان و دندان ممکن است ایمپلنت در جایگاه خود ثابت نشود و در نتیجه عمل با شکست روبرو شده و در نهایت متخصص مجبور شود ایمپلنت دندان را تعویض کند.