تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

این روزها، کاشت دندان که البته بیشتر با عنوان ایمپلنت شناخته می شود، یکی از روش های درمانی محبوب برای جایگزینی دندان های از دست رفته شناخته می شود. شاید در ابتدا این گونه به نظر برسد که با توجه به کاشت بودن دندان و عدم بروز پوسیدگی مجدد، نیازی به مراعات هایی که درباره دندان های طبیعی وجود دارد نباشد؛ اما در اصل این گونه نیست و ایمپلنت نیز حساسیت های بهداشتی خاص خود را دارد. یکی از مواردی که در این مورد لازم است مورد توجه قرار بگیرد، تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت است که اتفاقا بسیار اهمیت دارد.

به طور کلی تاثیر سیگار و الکل بر روی سلامت تمام قسمت های بدن بر هیچ کس پوشیده نیست. به همین دلیل، تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت و کاشت دندان نیز مساله ای جدی به شمار می رود که باید به آن توجه نمود.

همان طور که می دانید ایمپلنت یکی از درمان های پر هزینه دندانپزشکی است که برای پر کردن جاهای خالی دندان های از دست رفته انجام می گیرد. برای اینکه یک دندان به روش ایمپلنت بر روی فک کاشت گردد، لازم است که پایه ای پیچ مانند درون استخوان فک قرار داده شده و سپس روکش ایمپلنت بر روی آن قرار گیرد. تمامی این مراحل ظرافت های خاص خود را دارد که باید رعایت شود و به همین دلیل کاشت دندان باید حتما توسط یک متخصص ایمپلنت با تجربه و ماهر انجام گیرد.

دندان های کاشت شده نیز مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارند تا برای مدت زمان بیشتری قابل استفاده بوده و ظاهر طبیعی خود را نگه دارند. هر گونه سهل انگاری در مورد نگهداری از ایمپلنت های موجود در دهان و رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به از بین رفتن کیفیت دندان های کاشت شده و در نتیجه هزینه صرف شده برای انجام آن خواهد شد. در این صورت ممکن است لازم شود که مجددا از کاشت ایمپلنت استفاده کنید و یا روش های درمانی دیگر را برگزینید.

همان گونه که قبل تر اشاره شد تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت می تواند بسیار جدی باشد.

از بین رفتن کیفیت دندان های کاشت شده و همچنین بروز عوارضی مانند عفونت از جمله عوارض ناشی از تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت هستند که می توانند سلامتی شخص را به خطر اندازند. از طرفی، با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد، هزینه صرف شده از بین خواهد رفت و لازم است تا برای کاشت مجدد دندان های ایمپلنت شده اقدام گردد. هر چند کاشت مجدد نیز عوارض خاص خود را داشته و محدودیت هایی دارد. زیرا استخوان فک ناحیه ای است که پیچ های ایمپلنت درون آن قرار می گیرند و بنابراین هر بار که کاشت تکرار می شود، باید استخوان فک سوراخ شود. این مساله می تواند به مرور زمان عوارض دیگری در پی داشته باشد و یا حتی شرایط را برای ایمپلنت های بعدی دشوار کند.

در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت دقیق تری تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت های انجام شده را بررسی کرده و ببینیم چرا ایمپلنت در اثر مصرف سیگار و الکل می تواند دچار مشکل شود. بدون شک اولین نکته ای که درباره تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت به ذهن می رسد، مجدود شدن گردش خون در ناحیه ای است که ایمپلنت انجام شده است. با این حال، پیشنهاد ما این است که مقاله پیش رو درباره تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت را تا انتها مطالعه کنید.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

ترشح بزاق و رابطه آن با تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

بزاقی که در دهان ترشح می شود علاوه بر مرطوب نگه داشتن فضای دهان باعث می شود تا محیط دهان و دندان ها به طور مداوم ضدعفونی گردند. به همین دلیل هم معمولا زخم های موجود در فضای دهان سریع تر از دیگر زخم های جسمی بهبود پیدا می کنند. اما مصرف سیگار می تواند بهبودی زخم ها را به تعویق اندازد.

در واقع، مصرف سیگار و الکل تا حد زیادی می توانند بر ترشح بزاق از غده های بزاقی تاثیر منفی گذاشته و منجر به کاهش ترشح بزاق خواهند شد. همین مساله باعث می شود تا خاصیت ضدعفونی کننده بزاق در محیط دهان کاهش پیدا کرده و در نهایت از بهبود سریع زخم های به وجود آمده جلوگیری به عمل آورد. البته مصرف نیکوتین و الکل می تواند خطر عفونت زخم های به وجود آمده را هم در پی داشته باشد که مساله بسیار مهمی به شمار می رود.

یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام انجام عمل ایمپلنت باعث می شود بهبود زخم ها و حفره های ایجاد شده در بافت های نرم و سخت دهانی با سرعت بیشتری صورت گیرد، جریان خون مناسب در نواحی کاشت است. اگر شخصی که ایمپلنت انجام داده است، مصرف کننده سیگار باشد، بر اساس آنچه در بالا توضیح داده شد، در ایجاد جریان خون مناسب و رسیدن خون کافی به این نواحی اختلال ایجاد می کند. به این ترتیب، نباید انتظار داشته باشیم که زخم ها به سرعت بهبود پیدا کنند.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت چگونه از طریق بافت مخاطی و لثه خود را نشان می دهد؟

مصرف سیگار می تواند بر بافت های مخاطی تاثیر منفی بگذارد. در واقع، کشیدن سیگار در هنگامی که فرد تحت درمان ایمپلنت قرار گرفته است، سوختن بافت های مخاطی دهان را در پی خواهد داشت. مخصوصا اگر برای کاشت ایمپلنت، جراحی صورت گرفته باشد، قطعا تاثیر منفی سیگار عمیق تر بوده و به شدت فضای دهان را مستعد رشد میکروب ها و باکتری های مضر می کند. به این ترتیب، احتمال بروز عفونت در اثر کشیدن سیگار افزایش یافته و حتی شکل گیری عفونت را اجتناب ناپذیر خواهد کرد.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تحلیل رفتن بافت استخوانی ناشی از تاثیر مصرف سیگار و الکل

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در افراد سیگاری و یا الکلی به وفور دیده می شود، تحلیل رفتن بافت های استخوانی موجود در داخل دهان است. عوارض این موضوع وقتی فرد درگیر درمان ایمپلنت باشد، بیشتر خود را نشان می دهد. زیرا با توجه به اینکه پایه های ایمپلنت در درون استخوان فک قرار گرفته است، اگر استخوان ها دچار تحلیل گردند، آن گاه این پایه ها استحکام خود را از دست داده و بنابراین، دندان های کاشت شده از بین خواهند رفت. این مورد نیز یکی از موارد تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت است که باید جدی گرفته شود.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت از طریق از بین بردن ساختار دندان و استخوان

الکل نیز همانند سیگار می تواند بر ایمپلنت های موجود در استخوان فک اثر بگذارد. در قسمت های قبل به این مساله اشاره کردیم که سیگار بافت های دهانی را می سوزاند. این در حالی است که الکل از طریق حل کردن مواد سازنده دندان منجر به پسرفت خط لثه ها شده و ضعیف شدن آن ها را در پی خواهد داشت.

در واقع، زمانی که الکل به محیط دهان وارد می شود، مواد معدنی سازنده دندان ها و استخوان فک را پاک کرده و تکرار این مراحل باعث تحلیل مداوم لثه ها و دندان ها خواهد شد. به این ترتیب، طبیعی است که پایه های ایمپلنتی که در استخوان فک قرار گرفته اند نیز به مرور زمان دچار لق شدگی شده و با کاهش حجم مواد بیولوژیکی، قدرت و استحکام استخوان ها برای نگه داشتن دندان ها کمتر خواهد شد.

شاید در ابتدای کار این گونه به نظر برسد که چون الکل توانایی پوسیده کردن دندان ها را ندارد، پس مصرف آن نیز مشکلی به وجود نمی آورد. اما باید گفت که تاثیر الکل از طریق از بین بردن بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت های دندانی خود را نشان می دهد. زیرا با شروع مصرف الکل و تحلیل بافت های اطراف دندان ها، لثه ها شروع به عقب نشینی کرده و در نتیجه پایه های ایمپلنتی که درون استخوان فک قرار گرفته اند به مرور حفاظ خود را از دست می دهند. همین مساله در نهایت منجر به، به حرکت در آمدن دندان کاشت شده می گردد.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت از طریق دهیدارته شدن لثه

نکته دیگری که درباره تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت می توان بیان کرد این است که با دهیدراته شدن لثه ها عوارض آن ملموس تر می شود. لثه ای که دچار خشک شدگی شده و به مرور زمان عقب کشیده می شود، مقاومت خود را در برابر نفوذ باکتری های مضر از دست داده و جایگاه مناسبی برای رشد میکروب ها خواهد شد. این یعنی لثه ای که دهیدراته شده و خشکی بیش از حد دارد، عملا در برابر عفونت های باکتریایی بدون حفاظ مانده و مشکلات زیادی را در بر خواهد داشت. شکست ایمپلنت یکی از نتایج اجتناب ناپذیر حاصل از ایجاد عفونت های باکتریایی و دهیدراته شدن لثه ها است.

نقش رقیق کردن خون در مساله تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

یکی از جمله اثرات جانبی که مصرف الکل می تواند بر سلامت جسمی افراد بگذارد، رقیق شدن خون است که در نوع خود می تواند خطرزا باشد. در واقع، با ورود الکل به خون، خون رسانی به قسمت های مختلف بدن عملا با مشکل مواجه می شود. این مساله حتی اگر الکل به صورت محدود هم مصرف شود (یک یا دو بار) نیز بروز می کند.

در بحث کاشت دندان و ایمپلنت، در مرحله اول باید پایه های دندان های کاشت شده از طریق جراحی درون استخوان فک قرار داده شوند که این فرایند تا حد زیادی می تواند خونریزی در پی داشته باشد. حال اگر در اثر مصرف الکل، شخص دچار رقیق شدگی خون شده باشد، مقدار این خونریزی به مراتب بیشتر خواهد بود.

از طرفی، برای اینکه زخم های ناشی از جراحی سریع تر بهبود پیدا کنند، باید امکان انعقاد خون با سرعت بالا فراهم باشد. رقیق شدن خون در اثر مصرف الکل یکی از جمله مواردی است که از انعقاد سریع خون جلوگیری کرده و بنابراین بهبود زخم ها کندتر پیش خواهد رفت. این نکته را هم به یاد داشته باشید که مصرف الکل در زمان درمان ایمپلنت، بروز عفونت های باکتریایی را اجتناب ناپذیر می کند. به این ترتیب، تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت، در همه مراحل خود را نشان داده و اثرات منفی به جای خواهد گذاشت.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

افزایش احتمال نکروز عروقی در درمان ایمپلنت

پدیده ای که در علم دندانپزشکی AVN نامیده می شود، گاهی تحت عنوان نکروز عروقی نیز شناخته شود. نکروز یکی از مشکلات نادری است که در حین درمان ایمپلنت می تواند بروز کند. حتما می دانید که مواد مغذی مورد نیاز استخوان فک، از طریق رگ های خونی به آن رسیده و آن را تغذیه می کنند. حال اگر یکی از این عروق مسدود شده و توانایی رساندن مواد مورد نیاز استخوان به آن را از دست بدهد، بافت استخوان از بین رفته و اصطلاحا می میرد. با توجه به تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت، مصرف الکل و نیکوتین بروز نکروز را در رگ های خونی افراد مصرف کننده انکارناپذیر می کند.

یکی از اثراتی که مصرف الکل در درمان ایمپلنت نشان می دهد این است که با افزایش سطح چربی خون، منجر به ایجاد لخته شده و بنابراین امکان گرفتگی رگ خونی و در نهایت احتمال نکروز را بالا می برد. در صورتی که شخص به AVN در سطح پیشرفته ای دچار شده باشد، لازم است که نوشیدن الکل را کنار بگذارد؛ در غیر این صورت بدون شک درمان خود را پیچیده تر کرده و باید عوارض جراحی شدیدتری را تحمل نماید.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

درد بیشتر اثری انکارناپذیر ناشی از تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

ممکن است در حالت عادی این حس کاذب وجود داشته باشد که مصرف نوشیدنی های سنگین آرامش را برای فرد به ارمغان بیاورد. اما بهتر است بدانید که مصرف الکل بعد از درمان ایمپلنت برای شما درد بیشتری در پی خواهد داشت. در واقع، مصرف الکل با گشادتر کردن مویرگ های موجود در داخل لثه باعث افزایش حساسیت آن ها شده و در نتیجه واکنش بیشتری به درد نشان خواهند داد. در صورت بروز درد می توانید از مسکن های مناسب استفاده نمایید. با این حال بهتر است برای اینکه درد کمتری تحمل کنید تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت را جدی گرفته و مصرف آن ها را قطع یا بسیار محدود کنید.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

برای جلوگیری از تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت چه مراقبت هایی لازم است؟

برای اینکه تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت در دوره درمانی به کمترین حد خود برسد بهتر است که افراد مصرف کننده مراقبت هایی داشته باشند تا بتوانند نتیجه مطلوب را دریافت کنند. همان طور که قبلا گفتیم در اولین مرحله از کاشت دندان باید لثه شخص جراحی شده و پایه های ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده شود. برای اینکه این مرحله کمترین عوارض ناشی از تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت را داشته باشد، لازم است که افراد از انجام فعالیت های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرده و پیش از عمل، حجم فعالیت های خود را به حداقل برسانند (ترجیحا هیچ کاری انجام ندهند). همچنین باید رژیم غذایی مناسبی برای خود تامین کنند تا روال بهبود زخم های ناشی از جراحی های لثه به خوبی طی گردد.

به نظر می رسد همین که شخص از این نوع عوارض آگاهی داشته باشد، باید به این نتیجه برسد که مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارد تا علاوه بر کاهش تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت ها، به سلامت جسمانی خود نیز کمک نماید. با این حال، در صورتی که ترک چنین مواردی برای شخص سخت باشد، به عنوان یک گام ضروری لازم است که پیش از شروع فرایند درمان ایمپلنت، با یک دندانپزشک متخصص مشورت نموده و تصمیم گیری مناسبی انجام دهد.

نتیجه گیری

مصرف سیگار و الکل در کنار عوارض سنگینی که برای سلامت عمومی بدن دارد می تواند بر روی برنامه های درمانی مختلف نیز اثر منفی بگذارد. تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت یکی از جمله مواردی است که باید افراد مصرف کننده حتما آن را در نظر بگیرند. در صورتی که افراد مصرف کننده سیگار و الکل، مراقبت های لازم برای کاشت دندان را رعایت نکنند، علی رغم هزینه های سنگینی که بابت درمان ایمپلنت می دهند، نتایج قابل قبولی به دست نیاورده و خیلی زود ناچار به کاشت مجدد خواهند شد.

ضعیف شدن بافت های استخوانی و لثه ها، بروز عفونت های باکتریایی و رقیق شدن خون ناشی از مصرف نیکوتین و الکل هر کدام به نوبه خود می توانند اثرات منفی بر نتیجه حاصل از درمان ایمپلنت داشته باشند. مشکلاتی نظیر عدم بهبودی زخم های ناشی از جراحی لثه و عدم ترمیم به موقع بافت های دهانی آسیب دیده نیز از دیگر مواردی هستند که در حین درمان ایمپلنت می توانند مشکل آفرین باشند. همچنین اگر می خواهید درد ناشی از تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت را کاهش دهید بهتر است مصرف آن ها را حذف کرده و یا کاهش دهید.

برای جلوگیری از تمامی این اتفاق ها در حین درمان ایمپلنت مشورت با یک متخصص ایمپلنت ماهر و باتجربه تا حد زیادی می تواند آگاهی شما را افزایش داده و دندانپزشک برنامه ریزی درمانی را با دقت بیشتری تنظیم نماید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *