چه زمانی برای کاشت ایمپلنت دیر است؟

از نظر دندانپزشکان، ایمپلنت های دندانی نخستین راه توصیه شده برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند، اما چه زمانی برای کاشت ایمپلنت های دندانی دیر است؟

برای کاشت ایمپلنت های دندانی خیلی دیر است آیا برای ایمپلنت دندان خیلی دیر است؟

در اکثر موارد، هرگز برای کاشت ایمپلنت های دندانی دیر نیست. نگرانی اصلی بیماران علاقه مند به کاشت ایمپلنت این است که آنها مدت زمان طولانی را بدون دندان سپری کرده اند و تراکم استخوان فک آنها کاهش یافته است.

در حالی که ایمپلنت ها به مقدار خاصی از استخوان سالم فک برای جایگذاری و اسئواینتگریشن نیاز دارند، این مشکل معمولاً با پیوند استخوان قابل حل است.

همانطور که گفته شد، ممکن است مواردی وجود داشته باشند که واقعاً برای کاشت ایمپلنت دندان خیلی دیر شده باشد.

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم:

  • چه زمانی برای ایمپلنت ها خیلی دیر شده است؟
  • چه زمانی برای ایمپلنت ها خیلی دیر نیست؟
  • دلایل دیگری که نمی توانید ایمپلنت دریافت کنید.

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کنند تصمیم بگیرید آیا ایمپلنت برای شما مناسب است یا خیر.

چه زمانی برای کاشت ایمپلنت دیر است

چه زمانی برای کاشت ایمپلنت دیر است

چه زمانی برای کاشت ایمپلنت های دندانی خیلی دیر است؟

برخی از دندانپزشکان به شما خواهند گفت که هیچ وقت برای کاشت ایمپلنت های دندانی دیر نیست، اما همیشه اینطور نیست- این بیشتر راهی برای ایجاد انگیزه در بیماران برای جایگزینی دندان های خود است، و حداقل در نظر گرفتن ایمپلنت است.

بیایید نگاهی به مواردی بیندازیم که ایمپلنت ممکن است دیگر یک گزینه ممکن نباشد.

تحلیل بیش از حد استخوان

یکی از نقاط ضعف ایمپلنت های دندانی این است که برای دریافت آنها باید استخوان فک محکمی داشته باشید. وقتی مدت زمان طولانی را بدون دندان سپری می کنید، استخوان فک شما شروع به از دست دادن تراکم خود می کند. این تا حدی به این دلیل است که ریشه های دندان ها به تغذیه و تثبیت استخوان اطراف کمک می کنند.

هر چه مدت زمان بیشتری ریشه دندان وجود نداشته باشد، استخوان بیشتری از دست می رود. متأسفانه، مقدار زیادی از تحلیل استخوان در چند سال نخست بعد از دست دادن دندان رخ می دهد.

در حالی که پیوند استخوان می تواند به تقویت استخوان فک شما کمک کند، مواردی وجود دارند که استخوان آنقدر از دست می رود که حتی پیوند استخوان نیز نمی تواند مفید باشد.

در این صورت، برای کاشت ایمپلنت دندان خیلی دیر خواهد بود، و باید گزینه های دیگر خود را در نظر بگیرید.

سالمندان مبتلا به بیماری مزمن

افراد مسنی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند، گزینه هایی عالی برای دریافت ایمپلنت های دندانی هستند، بویژه اگر آنها روتین های بهداشتی خوبی داشته باشند. اما، جراحان دهان معمولاً ایمپلنت های دندانی را برای بیماران بالای 85 سال توصیه نخواهند کرد.

به همین دلیل افراد مسنی که بیماری های مزمن بیشتری دارند، که باعث می شود بهبودی بدن و دهان پس از جراحی دشوارتر شود، و یکی از معایب ایمپلنت های دندانی این است که آنها به زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارند.

روند بهبود با تأخیر به این معنا است که دریافت ایمپلنت های دندانی چندان بی خطر نیست. نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که ایمپلنت ها به گونه ای ساخته شده اند که چندین دهه دوام بیاورند، و بنابراین، گرچه خوشحال کننده ترین چیز نیست که به آن اشاره کنیم، افراد بالای 85 سال ممکن است به چنین راه‌ حل طولانی مدتی نیاز نداشته باشند.

اما اگر بالای 85 سال هستید، از سلامتی خوبی برخوردار هستید، بدون هیچ گونه بیماری مزمنی، و می خواهید ایمپلنت های دندانی را دریافت کنید، دندانپزشک شما ممکن است این روش را به خوبی به شما توصیه کند.

چه زمانی برای کاشت ایمپلنت دیر است

چه زمانی برای کاشت ایمپلنت دیر است

سایر عوامل خطر برای کاشت ایمپلنت

علاوه بر کهولت سن و تحلیل استخوان، عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است مانع کاشت ایمن ایمپلنت شوند. حالا اجازه دهید نگاهی به آنها داشته باشیم:

  • بیماری های سیستمیک: بیماری های سیستمیک مانند پارکینسون یا دیابت، و بیماری های خود ایمنی نیز خطر بیشتری برای عفونت پس از جراحی ایجاد می کنند. در این صورت، دندانپزشک شما ممکن است شما را برای کاشت ایمپلنت های دندانی توصیه نکند، زیرا ممکن است آسیب آنها بیشتر از مزایای آنها باشد و ممکن است در نهایت نیاز به برداشتن ایمپلنت دندان داشته باشید. علاوه بر این، در صورت داشتن پوکی استخوان و مصرف دارو، ممکن است گزینه مناسبی برای ایمپلنت دندان نباشید.
  • سوء مصرف مزمن تنباکو و الکل: اگر سیگار می کشید یا تنباکو می جوید، دندانپزشک شما ممکن است کاشت ایمپلنت ها را برای شما توصیه نکند. علت این است که این محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند که خون رسانی به فک را کاهش می دهند و مانع روند بهبودی می شوند و خطر بیشتری را برای بیمار بوجود می آورند. سیگار کشیدن نیز خطر شکست ایمپلنت را افزایش می دهد. الکل نیز مانع روند بهبودی لثه و استخوان ها می شود.
  • زیر 18 سال بودن: در این صورت، برای کاشت ایمپلنت دندان خیلی زود است. دندانپزشکان معمولاً ایمپلنت های دندانی را برای بیماران زیر 18 سال قرار نمی دهند. علت این است که برای بسیاری از افراد کم سن، رشد فک هنوز در حال انجام است. با این حال، هنوز هم ارزش دارد که با دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است فک شما کاملاً رشد کرده باشد، و دندانپزشکان ممکن است توصیه های خود را برای موارد استثنایی تنظیم کنند.

راه حل هایی برای زمانی که برای کاشت ایمپلنت خیلی دیر شده است

تا زمانی که با دندانپزشک خود صحبت نکنید، شما نمی دانید که برای کاشت ایمپلنت های دندانی خیلی دیر شده است. با این حال، اگر معلوم شد که خیلی دیر شده است، نگران نباشید- شما هنوز هم می توانید برای دندان های خود جایگزین قرار دهید و لبخندی سالم و زیبا داشته باشید.

بریج های دندانی

زمانی که فقط یک یا دو دندان از دست داده اید، بریج دندان گزینه خوبی است. بریج یک دندان مصنوعی است که با کلاهک هایی که روی دندان های مجاور محکم می شوند، ایمن در جای خود قرار می گیرد. بریج ها پایدار و با دوام هستند. آنها دقیقا شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسند و بسیار مقرون به صرفه تر از ایمپلنت های دندانی هستند.

دندان مصنوعی

بسته به تعداد دندان هایی که از دست داده اید، می توانید پروتز مصنوعی کامل یا پارسیل را دریافت کنید. پروتزهای با کیفیت بالا نمی لغزند یا صدای کلیک نمی دهند و مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند. آنها همچنین بسیار ارزان تر از ایمپلنت های دندانی هستند، و استفاده مستمر از آنها از فرو رفتگی عضلات صورت شما به داخل جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

اگر برای کاشت ایمپلنت های دندانی خیلی دیر باشد، شما حتی بدون ایمپلنت هم می توانید لبخندی سالم داشته باشید. اگر مدت زیادی را بدون جایگزینی دندان های از دست رفته سپری کرده باشید، ممکن است برای کاشت ایمپلنت های دندان خیلی دیر شده باشد. در این مورد، باید گزینه های جایگزین خود مانند بریج و دندان مصنوعی را در نظر بگیرید.

با این حال، در بسیاری از موارد، اگر دچار تحلیل استخوان در فک شده اید، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان را به شما توصیه کند، که امکان کاشت ایمپلنت های دندانی بی خطر را فراهم می کند.

اگر برای کاشت ایمپلنت خیلی دیر شده باشد یا به دلیل بیماری های سیستمیک یا خود ایمنی، بالا رفتن سن یا مصرف دخانیات واجد شرایط دریافت ایمپلنت های دندانی نیستید، ناامید نشوید زیرا هنوز هم می توانید با جایگزین های ایمپلنت دندان لبخندی زیبا و سالم داشته باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *