چرا گوارش سالم از دهان شروع می شود؟

امروز ما بیشتر از هر زمان دیگری آگاه هستیم که سلامت هضم نقش مهمی در سلامت عمومی بدن ایفا می کند. روده با هضم، متابولیسم، سیستم ایمنی بدن و حتی مغز شما ارتباط دارد. اما ساده ترین راه برای تشخیص بیماری ممکن است از طریق دهان باشد.

دهان و روده شما پیوند نزدیکی با یکدیگر دارند. سلامت دهان و دندان ها می تواند تأثیر مستقیمی روی سلامت روده شما و برعکس داشته باشد. مشکلات سلامت دهان و دندان ها می توانند با جذب ضعیف حین هضم و پاسخ ایمنی ارتباط داشته باشند.

نخستین علائم بیماری های گوارشی نیز ممکن است داخل دهان شما رخ دهند. بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون Crohn’s disease و کولیت اولسراتیو (زخم دهنده) ulcerative colitis همگی ممکن است علائم دهانی داشته باشند.

خونریزی لثه ها: قناری در معدن زغال سنگ

سعی کنید دستگاه گوارش را مانند یک رودخانه تجسم کنید. جریان آن از دهان آغاز می شود و در سراسر بدن شما ادامه می یابد تا اینکه به انتهای دیگر برسد.

درمان بیماری های مزمن هاضمه می تواند بسیار دشوار باشد. روده ها در وسط دستگاه گوارش واقع شده اند، که پیچیده ترین قسمت سیستم است. ارتباط بدن- دهان می تواند به برداشتن مشکلاتی که سر راه روده بروز پیدا می کنند کمک کند، قبل از اینکه پیشرفت کنند و به یک بیماری طولانی مدت تبدیل شوند.

ژنژیویت یا خونریزی لثه ها ممکن است یکی از نخستین علائم التهاب داخل دهان شما باشد. در اصل خونریزی لثه ها نشانه ای از وجود ناآرامی در مسیر سیستم گوارشی است.

اتصال با نقش روده شما در کنترل سیستم ایمنی بدن آغاز می شود. هنگامی که سیستم ایمنی بدن ‘بیش فعال’ یا ملتهب است، به محیط اطراف خود حد واکنش بیش از نشان می دهد. خونریزی لثه ها یکی از نخستین نشانه های فرآیندهای بیماری احتمالی هاضمه است. بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از این علائم دهانی و آنچه آنها می توانند در مورد سلامت روده شما بگویند.

اهمیت دهان و دندان برای گوارش

اهمیت دهان و دندان برای گوارش

تکه های مسطح و قرمز روی لثه ها و داخل گونه ها

این ضایعات دردناک می تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشند. افرادی که ویتامین B12 به اندازه کافی نمی خورند (فقط در محصولات حیوانی یافت می شود)، می توانند منجر به کمبود این ویتامین در بدن آنها شود. عدم توانایی جذب ویتامین B12 نیز می تواند منجر به کمبود آن شود.

چندین بیماری می توانند مانع توانایی بدن در جذب ویتامین B12 شوند، از جمله گاستریت آتروفیک atrophic gastritis، کم خونی بدخیم یا پرینیسیوز pernicious anemia، بیماری سلیاک celiac disease و بیماری کرون Crohn’s disease شود. جراحی های دستگاه گوارش نیز می توانند توانایی بدن برای جذب B12 را کاهش دهند.

کاندیدای دهانی Oral Candida

عفونت کاندیدا نشانه عدم تعادل سیستم ایمنی بدن است. داخل دهان، ممکن است نشانه کمبود روی یا زینک به دلیل عملکرد ضعیف هاضمه باشد. کاندیدای دهانی همچنین با شرایطی که باعث بروز عدم تعادل در فلورای (جامعه میکروبی) روده می شوند ارتباط دارد، از جمله:

  • استفاده از آنتی بیوتیک
  • مصرف بیش از حد قند و محصولات حاوی قند
  • بارداری
  • دیابت
  • نقص سیستم ایمنی بدن
  • زبان قرمز یا متورم

این به طور معمول نشانه عدم تعادل سیستم ایمنی در دستگاه گوارش است. کمبود اسید فولیک و سایر ویتامین های گروه B نیز می تواند باعث تورم زبان شود.

زخم های دهان یا آفت ها

زخم های دهان و لثه های قرمز و ملتهب می توانند نشان دهنده مشکلات گوارشی باشند. آنها در نتیجه عدم تعادل ایمنی در روده رخ می دهند.

ضایعات سفید پر از چرک

این ضایعات داخل دهان شبیه ضایعاتی هستند که در بیماری کرون در روده بزرگ مشاهده می شوند.

سندروم سوزش دهان

همانطور که از نام آن پیداست، این احساس سوزش روی دهان است. همچنین ممکن است از بین رفتن حس چشایی، خشکی دهان و التهاب دهان نیز وجود داشته باشد. این می تواند نشان دهنده سطوح پایین ویتامین ها و مواد معدنی بدن باشد. با این حال، بعلاوه ممکن است یک عارضه جانبی داروهایی مانند ضد افسردگی باشد.

اهمیت دهان و دندان برای گوارش

اهمیت دهان و دندان برای گوارش

بیماری های خود ایمنی

واکنش خود ایمنی از دستگاه گوارش آغاز می شود. با این حال، شرایط خود ایمنی خاص می تواند داخل دهان وجود داشته باشد. این علائم دهانی ممکن است در تشخیص بیماری کمک کنند. بیماری های خود ایمنی می توانند در نتیجه تغییر در میکروبیوم روده، جمعیت باکتری هایی که در دستگاه گوارش ساکن هستند، ایجاد شود.

لیکن پلان Lichen Planus

بثورات مزمن مکرر که به دلیل التهاب پوست و غشاهای مخاطی بروز پیدا می کنند. مشخصه ویژه این بثورات، برآمدگی های کوچک، مسطح، و چند وجهی (چند ضلعی) هستند، که می توانند با یکدیگر به شکل پلاک های زبر و پوسته پوسته روی پوست رشد کنند. همچنین ممکن است بثورات درون غشاء (غشاء مخاطی) دهان یا واژن وجود داشته باشند. این بثورات به شکل ضایعات سفید توری روی سطح داخلی گونه ها و لثه ها ظاهر می شوند. همچنین ممکن است در کنار بثورات پوستی یا احساس سوزش داخل دهان وجود داشته باشند.

پمفیگوس Pemphigus

پمفیگوس دهانی Oral pemphigus (عموماً تحت عنوان ولگاریس Vulgaris) گروهی از اختلالات تاول دهنده پوست است. آنتی بادی های خود ایمنی، سلول های پوستی را هدف قرار می دهند، و باعث تجزیه شدن و تاول زدن می شوند. مخاط دهانی ممکن است قرمز، ملتهب و زخم شوند. پمفیگوس دهانی اغلب در کنار ضایعات پوستی ظاهر می شود.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک در نتیجه واکنش خود ایمنی به گلوتن ایجاد می شود. این بیماری بعلاوه می تواند باعث ایجاد زخم های دهان و همچنین اختلال در تشکیل دندان ها شود. این اختلال منجر به تغییر رنگ مینای دندان یا تشکیل ضعیف آن می شود. دندان ها ممکن است قهوه ای و زبر، و همراه با نقص هایی باشند که می توانند خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش دهند.

آرتریت روماتوئید Rheumatoid Arthritis (RA)

یک بیماری خود ایمنی مزمن که باعث ایجاد درد و تورم مفاصل می شود. پروتئین های التهابی موجود در RA و بیماری لثه شبیه به یکدیگر هستند. اگر از RA رنج می برید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری لثه قرار داشته باشید.

بیماری شوگرن Sjogren’s Disease

سندروم شوگرن یک واکنش ایمنی به سلول های مخاطی است. این سندروم منجر به تجزیه غدد بزاقی و کاهش جریان بزاق می شود. این اتفاق می تواند باعث خشکی دهان شود و خطر پوسیدگی دندان و از دست دادن دندان را افزایش دهد. همچنین ممکن است باعث خشکی چشم، بثورات پوستی، درد مفاصل و بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اندام ها شود.

شرایط متابولیک و افزایش وزن

دیابت نوع 2: تنظیم ضعیف قند خون توانایی بهبود دهان را کاهش می دهد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری لثه هستند. این بیماری در مراحل اولیه خود ممکن است با خونریزی و التهاب لثه ها ظاهر شود. هر دو شرایط بعلاوه با خطر بیشتر حمله قلبی ارتباط دارند. اکنون درک شده است که دیابت نوع 2 با تغییر میکروب های روده ظاهر می شود.

چاقی: چاقی با التهاب مرتبط است که به نظر می رسد باعث وخیم تر شدن بیماری لثه می شود. در حالی که هیچ پیوند علت و معلولی ایجاد نشده است، اما افزایش وزن می تواند روی سلامت دهان و دندان ها تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، یک نوع شایع از میکروب های روده وجود دارند که با چاقی ارتباط دارند.

اهمیت دهان و دندان برای گوارش

اهمیت دهان و دندان برای گوارش

دهان شما کلید سلامت عمومی شما است!

دانش در حال گسترش در مورد نقش روده در بیماری های سیستمیک، در دانش پزشکی پیشگیری پیشرو است. اگر به دنبال به حداکثر رساندن سلامت روده خود هستید، مهم است که ابتدا نگاهی به دهان خود بیندازید. بیماری های دهان و دندانی نخستین نشانه عدم تعادل گوارشی هستند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *