انتظار شما از پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان چیست؟

با استفاده از پیوند استخوان، می توان مجددا استخوان را رشد داد. رشد مجدد استخوان از طریق استخوانی دیگر را بازسازی استخوان نیز می گویند. گاهی اوقات برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز است تا استخوان فک بازسازی شود. در این صورت می ‌توان تراکم استخوان فک را افزایش داد و در نتیجه پیوند استخوان فک با ایمپلنت دندان بهتر صورت خواهد گرفت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص کاشت ایمپلنت دندان و پیوند استخوان اطلاعاتی کسب کنید.

کاشت ایمپلنت دندان پس از پیوند استخوان

بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری های پریودنتال، عفونت لثه و یا در اثر بروز حادثه دندان های خود را از دست می‌ دهند. کاشت ایمپلنت دندان روش مناسب و با دوامی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته بیماران محسوب می ‌شود. ایمپلنت های دندانی در واقع نوعی ریشه مصنوعی دندان هستند که متخصصین جراحی ایمپلنت آن را درون فک بیمار قرار می ‌دهند و سپس روکش ایمپلنت را روی این پایه نصب می کنند. ایمپلنت ها ظاهری طبیعی دارند و پس از کاشت ایمپلنت، دندان های بیمار مانند دندان های طبیعی به نظر می رسد. یکی دیگر از مزیت های کاشت ایمپلنت ‌های دندانی این است که کاشت این ایمپلنت‌ ها آسیبی به دندان های مجاور ایمپلنت وارد نمی کند. چنانچه بیمار در ناحیه فک خود تراکم استخوان کافی داشته باشد، دندانپزشک متخصص می ‌تواند ایمپلنت را درون فک بیمار قرار دهد، اما در صورتی که بیمار در ناحیه فک از تراکم کافی استخوان برخوردار نباشد، باید با استفاده از پیوند استخوان، تراکم استخوان مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت فراهم شود.

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

عمل کاشت ایمپلنت

برای کاشت ایمپلنت در ابتدا چنانچه دندان آسیب دیده ای هنوز در لثه بیمار قرار داشته باشد، باید دندان آسیب دیده را کشید. سپس در صورت نیاز با استفاده از پیوند استخوان، تراکم استخوان مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت فراهم می شود. با استفاده از پیوند استخوان علاوه بر افزایش تراکم استخوان در ناحیه فک می توان تقارن و زاویه صورت را نیز اصلاح کرد. در بیشتر بیمارانی که در اثر پوسیدگی و یا به دلیل وارد آمدن ضربه دندان های خود را از دست می ‌دهند، تراکم استخوان فک کافی نیست و در نتیجه پیش از انجام کاشت ایمپلنت دندان، باید حتماً پیوند استخوان انجام شود.

مراقبت های لازم قبل از عمل پیوند استخوان

خوشبختانه قبل از انجام عمل پیوند استخوان نیاز نیست دستورالعمل‌ های پیچیده ‌ای رعایت شود، تنها توصیه می ‌شود بیمار قبل از انجام عمل حدود ۸ الی ۱۲ ساعت چیزی نخورد و نیاشامد. البته این مدت بسته به اینکه بیمار تحت چه نوع بی حسی قرار می‌ گیرد، متفاوت است. علاوه بر این توصیه می‌ شود بیمار پیش از انجام عمل در خصوص داروهایی که مصرف می کند با متخصص صحبت کند. عموماً توصیه می ‌شود پیش از انجام عمل جراحی داروهای رقیق کننده خون مصرف نشود تا احتمال خونریزی حین عمل جراحی کاهش پیدا کند. همچنین بهتر است همراه با یک نفر برای انجام عمل پیوند استخوان به مطب پزشک مراجعه کنید و هنگام برگشت خودتان رانندگی نفرمایید.

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

عمل پیوند استخوان

 برای عمل پیوند استخوان در ابتدا باید تکه های استخوان از بخش دیگری از بدن بیمار و یا فک او برداشته شود و سپس آن را به استخوان فک در ناحیه کاشت ایمپلنت پیوند زد. امروزه از منابع حیوانی برای برداشتن استخوان و تامین بافت استخوانی مورد نیاز، استفاده می شود. در نتیجه، عوارض کمتری برای بیمار هنگام عمل پیوند استخوان اتفاق خواهد افتاد و از انجام دو عمل جراحی جلوگیری شده، شانس موفقیت کاشت ایمپلنت دندان افزایش می یابد. سپس چند ماه زمان نیاز است تا استخوان پیوند شده به استخوان فک متصل شود و در نتیجه بتواند ایمپلنت دندان را درون خود نگه دارد. پس از پیوند کامل استخوان فک و ایجاد تراکم لازم در بافت استخوانی، متخصص کاشت ایمپلنت، پایه ایمپلنت دندان را که پیچی از جنس تیتانیوم است، داخل استخوان فک قرار می دهد. سپس مجددا چند ماه زمان نیاز است تا این پایه تیتانیومی به استخوان فک متصل شود. در نهایت پس از بهبودی جراحات ایجاد شده و اتصال پایه ایمپلنت به استخوان فک، متخصص کاشت ایمپلنت، روگش ایمپلنت دندان را روی پایه ایمپلنت قرار می دهد. پس از گذشت دوران نقاهت، کلیه جراحات لثه در محل کاشت ایمپلنت بهبود می یابد و در نهایت می توان گفت عمل کاشت ایمپلنت با موفقیت انجام می شود.

انواع پیوند استخوان

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد؛ که شامل پیوند حفره دندان، پیوند قطعه استخوان و لیفت سینوس می شود. پیوند حفره دندان یکی از متداول ترین انواع پیوند استخوان محسوب می شود که در آن هدف، محافظت از استخوان آلوئولار است و مواد پیوند استخوان مستقیماً در داخل حفره دندان قرار می گیرند. عمل پیوند قطعه استخوان در صورتی که بیمار دچار نقص فک در اثر وارد آمدن ضربه یا جراحت شده باشد، استفاده می شود و از یک پیچ تیتانیومی برای ثابت کردن استخوان فک در جای خود استفاده می شود. پهنای ناحیه فک در مواردی که سختی فک بالا و تراکم استخوان آن برای نگهداری پایه ایمپلنت کافی نباشد نیز از عمل لیفت سینوس استفاده می شود.

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

عوارض عمل پیوند استخوان

هر عمل جراحی در کنار فوایدی که برای بیمار دارد، عوارضی را نیز به دنبال خواهد داشت. از جمله عوارض پیوند استخوان فک می توان به احتمال عفونت و خونریزی، صدمه دیدن عصب و عوارض ناشی از بی حسی و حتی پس زدن پیوند اشاره کرد.

مراقبت های لازم پس از عمل پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت دندان

عمل پیوند استخوان در صورت کافی نبودن تراکم استخوان فک بیمار ، یک عمل ضروری برای انجام کاشت ایمپلنت محسوب می ‌شود. پس از انجام پیوند استخوان لثه های بیمار دچار تورم و کبودی شده،  ممکن است خونریزی در ناحیه زخم ها اتفاق بیافتد. خوشبختانه این عوارض کوتاه مدت است و با رعایت رژیم غذایی مناسب مانند خوردن غذاهای نرم و پرهیز از مصرف غذاهای سفت و چسبناک می توان بهبود زخم ها را سرعت بخشید. همچنین به بیماران توصیه می شود تا مدتی آنتی بیوتیک مصرف کنند تا از ابتلا به عفونت جلوگیری شود. رعایت بهداشت دهان و دندان، خصوصا استفاده از دهانشویه برای شستشوی ناحیه کاشت ایمپلنت، در بهبود زخم ها و جلوگیری از التهابات لثه ها، تقش چشمگیری دارد.

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

سخن نهایی

عمل پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت جزو عمل های جراحی گسترده و محبوبی در میان مردم سراسر دنیا محسوب می شوند که تنها باید توسط متخصص مجرب و با مهارت انجام شود. توجه داشته باشید چنانچه پزشک از تبحر کافی برخوردار نباشد ممکن است پیوند استخوان به خوبی انجام نگرفته، عمل ایمپلنت با شکست روبرو شود و در نتیجه هزینه بیمار به کلی از بین برود. بنابراین با وجودی که روش پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت یک روش به ظاهر پرهزینه و زمان‌ بر است، اما در درازمدت بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت و می ‌تواند زیبایی ظاهر و لبخند بیماران را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس آن ها را نیز افزایش دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *