ارتباط بین پریودنتیت و فشار خون بالا

پریودنتیت یک عفونت حاد در ناحیه لثه است که موجب از بین رفتن بخش هایی از لثه و حتی استخوان های اطراف دندان می شود و در صورت درمان نشدن، ممکن است حتی دندان را نیز از بین ببرد. وجود باکتری ها و پلاک های دندانی چسبناک روی دندان موجب ابتلا به پریودنتیت مزمن خواهد شد. در نتیجه یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. تورم، خونریزی لثه ها و التهاب لثه (نشانه اولین مرحله بیماری پریودنتیت است) و لق شدن دندان ها نشانه ای از پریودنتیت شدید (مرحله پیشرفته بیماری) محسوب می شود.

علائم کلی پریودنتیت

  • تغییر رنگ لثه ها از صورتی روشن به رنگ قرمز تیره و روشن یا مایل به ارغوانی.
  • حساس شدن لثه ها نسبت به لمس شدن.
  • خونریزی لثه ها.
  • افتادگی لثه ها که موجب بلند تر به نظر رسیدن دندان ها نسبت به حالت واقعیشان می شود.
  • به وجود آمدن فضا های خالی بین دندان ها.
  • ایجاد چرک بین دندان ها و لثه ها.
  • دشواری در تنفس.
  • لق شدن دندان ها.
  • احساس درد هنگام جویدن.
  • تغییر حالت قرارگیری دندان ها روی هم به هنگام گاز گرفتن.

یکی از شایع ترین اتفاقاتی که در اثر ابتلا به پریودنتیت رخ می دهد، ابتلا به فشار خون بالا است.

پریودنتیت و فشار خون بالا

پریودنتیت و فشار خون بالا

همه چیز در مورد فشار خون

فشار خون بالا یک بیماری خطرناک است که در جوامع امروزی بسیار شیوع پیدا کرده است. در صورت عدم رسیدگی و درمان، این مسئله می تواند منجر به سکته های مغزی و قلبی، نارسایی های کلیوی و حتی مرگ خواهد شد. لذا توجه به راهکارهای پیش گیری از ابتلا به فشار خون بالا و درمان آن، اهمیت زیادی دارد.

امروزه یک فرضیه جدی در میان دانشمندان و محققان در نظر گرفته می شود که بیماری های عفونی دهان و دندان، اثرات بالقوه و شدیدی روی سایر قسمت های بدن می گذارند. یکی از شایع ترین بیماری های عفونی دهان و دندان که خطرناک ترین آن ها نیز محسوب می شود، پریودنتیت است. مطالعات جدید نشان دهنده آن است که افراد مبتلا به پریودنتیت نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری فشار خون بالا قرار دارند.

نویسنده این متن، پروفسور فرانچسکو دآیوتو از انستیتو دندانپزشکی ایستمن یو سی ال، بیان می کند: هرچه پریودنتیت در یک فرد شدیدتر باشد، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در آن فرد نیز بیشتر است. نتایج مطالعات نشان دهنده آن است که بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد لثه مانند پریودنتیت باید فوراً نسبت به خطرات احتمالی که این بیماری ها در پی دارند، آگاهی یافته و در مورد تغییر روش زندگی خود در راستای پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا راهنمایی شوند.

بین ۳۰ تا ۴۵ درصد از بزرگسالان تحت تاثیر فشار خون بالا قرار دارند و یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان، فشارخون بالا به شمار می رود. این درحالی است که پریودنتیت بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است که می توان با افزایش آگاهی از ابتلا به آن پیشگیری کرد. پریودنتیت موجب افزایش خطر حمله قلبی و سکته در افراد می شود.

پروفسور فرانچسکو دآیوتو هم چنین بیان می کند: فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی سکته قلبی و مغزی در بیماران مبتلا به پریودنتیت است. مطالعاتی که در گذشته در این زمینه انجام گرفته است به خوبی ارتباط بین پریودنتیت و فشار خون بالا را نشان می دهند. علاوه بر این، مطالعات انجام گرفته نشان می دهند که درمان دندانپزشکی در جهت رفع بیماری پریودنتیت، ممکن است فشار خون بالا را نیز درمان کند، اما تا امروز نتایج تحقیقات برای اثبات این امر کافی نبوده اند.

پریودنتیت و فشار خون بالا

پریودنتیت و فشار خون بالا

بررسی احتمال وجود فشار خون بالا در بیماران مبتلا به پریودنتیت

مقاله پیش رو بهترین شواهد برای بررسی احتمال وجود فشار خون بالا در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن و متوسط را ارائه می کند. پریودنتیت متوسط تا شدید، افزایش ۲۲ درصدی ابتلا به فشار خون بالا را به دنبال دارد. در حالی که پریودنتیت شدید به احتمال ۴۹ درصد موجب ابتلا به فشار خون بالا خواهد شد.

فشار خون شریانی متوسط در بیماران مبتلا به پریودنتیت در مقایسه با بیمارانی که پریودنتیت ندارند بالاتر است. در افراد مبتلا به پریودنتیت مزمن، فشار خون سیستولیک 5/4 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۲ میلی متر جیوه در مقایسه با بیمارانی که دچار پریودنتیت نیستند، بیشتر بوده است. لازم به ذکر است افزایش متوسط فشار خون ۵ میلی متر جیوه، ممکن است موجب افزایش ۲۵ درصدی خطر مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی یا مغزی شود. ( لازم به ذکر است فشار خون در حالت فعالیت قلب و انقباض آن، فشار خون سیستولیک و  فشار خون هنگام استراحت قلب و تخلیه خون، فشار خون دیاستولیک نامیده می شود).

تنها ۵ مورد از ۱۲ مورد مطالعات انجام گرفته نشان داده است که پس از درمان بیماری لثه فشار خون کاهش می یابد. این تغییرات حتی در افرادی که سطح فشار خون نرمال دارند نیز رخ می دهد.

پروفسور فرانچسکو دآیوتو بیان می کند: تحقیقات هنوز نتوانسته اند اثبات کنند که درمان پریودنتیت موجب کاهش فشار خون می شود. تقریباً تمامی مطالعات انجام گرفته نشان می دهند که فشار خون بالا تنها نتیجه اصلی بیماری پریودنتیت نخواهد بود. برای تعیین تاثیرات درمان بیماری پریودنتیت روی کاهش فشارخون لازم است آزمایش های دیگری نیز انجام شود.

علاوه بر این وی بیان کرد که تحقیقات انجام گرفته تا کنون پریودنتیت مزمن و بیماری‌های لثه را به عنوان عامل خطر ابتلا به فشارخون بالا در نظر گرفته و آن را بررسی کرده اند، اما ممکن است نتایج برعکس باشد. یعنی افراد مبتلا به فشارخون بالا در معرض ابتلا به بیماری پریودنتیت قرار گرفته باشند، در این صورت پروفسور توصیه می کند که کسانی که فشار خون بالا دارند حتماً نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود سختگیر باشند.

تحقیقات انجام گرفته تا کنون نشان داده است که رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به پریودنتیت و افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، کاهش دهد. از جمله اقدامات مناسب برای درمان پریودنتیت و یا جلوگیری از ابتلا به آن، جرم گیری دندان ها است. با استفاده از جرم گیری پلاک ها و باکتری های چسبناک از روی دندان زدوده می شوند و در نتیجه التهابات لثه کاهش می یابد.

توصیه می شود با استفاده از آب و نمک، غرغره روغن های گیاهی نظیر روغن کنجد و روغن نارگیل، نرم مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید و کاهش مصرف خوراکی های چسبناک و شیرین مراقبت از دهان و دندان خود در راستای پیش گیری از ابتلا به پریودنتیت را تا حد امکان افزایش دهید.

پریودنتیت و فشار خون بالا

پریودنتیت و فشار خون بالا

رابطه مستقیم فشار خون بالا و ابتلا به پریودنتیت

علاوه بر این با توجه به رابطه مستقیم فشار خون بالا و ابتلا به پریودنتیت لازم است رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. مصرف غذاهای شور و چرب و غذاهای مملو از چربی های ترانس بالا موجب گرفتگی عروق و در نتیجه افزایش فشار خون می شود. افزایش فشار خون نیز موجب وقوع سکته های مغزی و قلبی خواهد شد. لذا اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان و رعایت رژیم غذایی مناسب جهت کنترل فشار خون برای پیش گیری از ابتلا به ناراحتی های خطرناک و غیر قابل درمان و حتی مرگ امری ضروری است.

پریودنتیت و فشار خون بالا

پریودنتیت و فشار خون بالا

نکات بهداشتی برای پیشگیری و درمان پریودنتیت و فشار خون بالا

  • روزانه یک لیوان آب اسفناج و آب هویج برای بهبود سلامت دندان های خود بنوشید.
  • غذاهای غنی از ویتامین C را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • از مکمل های ویتامین D برای بهبود سلامتی دهان و دندان خود استفاده کنید. ( فراموش نکنید که مصرف بی رویه این مکمل ها خطرناک است، لذا توصه می شود حتما در خصوص میزان مصرف با پزشک خود صحبت نمایید).
  • مصرف غذاهای شیرین و چسبناک و حاوی شکر را به حداقل برسانید.
  • بعد از هر وعده غذایی میوه ها و سبزیجاتی نظیر سیب، هویج، تربچه یا خیار را میل کنید.
  • از نخ دندان برای تمیز کردن فضاهای بین دندان ها استفاده نمایید. ( برخی از افراد عادت دارند از خلال دندان استفاده کنند. متاسفانه خلال دندان قادر نیست به طور کامل فضاهای بین دندان ها را از مواد غذایی پر کند و مواد غذایی در لابلای دندان ها باقی مانده، فاسد خواهد شد و همین امر موجب افزایش خطر عفونت لثه می شود.
  • هرگز بدون مسواک زدن و شستن دندان ها به تخت خواب نروید.
  • پس از صرف هر وعده غذایی، با آب خالی دهان خود را شستشو داده و درون دهانتان آب غرغره کنید. این امر موجب می شود که غذاهایی که در لابلای دندان ها گیر کرده است، به راحتی از میان آن ها خارج شود.
  • به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان های خود را بررسی کنید.

در صورت رعایت موارد فوق و مراجعه منظم ببه یک دندانپزشک، خطر ابتلا به پریودنتیت مزمن و فشار خون تا حد زیادی کاهش یافته و سلامت جسمانی شما تامین خواهد شد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *