اقدامات لازم قبل از جراحی لثه

جراحی لثه یکی از جراحی‌های رایج و مهمی است که بسیاری از افراد به دلایل مختلف مجبور به انجام آن می‌شوند. در طول جراحی لثه، متخصص جراحی لثه معالج کارهای مختلفی را روی لثه انجام داده و در صورت نیاز آن را می‌شکافد. رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار مسائل دیگری که در ادامه این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، از جمله اقدامات قبل از جراحی لثه می‌باشد که حتما باید در نظر گرفته شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد انجام عمل جراحی لثه خود را دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

استفاده از دهانشویه و ضد عفونی کننده دهان

یکی از بهترین موادی که می‌تواند فضای داخلی دهان شما را از هرگونه ویروس و باکتری پاکیزه نماید، دهانشویه است. دهانشویه‌ها حاوی عناصری هستند که به عالی‌ترین شکل ویروس‌ها و مواد غذایی موجود در میان دندان و لثه شما را از بین برده و محیط داخلی دهان‌تان را آماده برای هرگونه عمل جراحی از جمله جراحی لثه می‌کنند. البته به جز دهانشویه می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های دیگر نیز استفاده کنید.

زدن مسواک هم یکی از اقدامات قبل از جراحی لثه بوده و بهتر است آن را انجام دهید. به یاد داشته باشید هرچقدر لثه‌های شما تمیزتر باشد، عمل جراحی با دقت و کیفیت بهتری انجام خواهد شد. بنابراین به تمیزی لثه‌هایتان قبل از عمل جراحی لثه دقت کنید.

اقدامات قبل از جراحی لثه

اقدامات قبل از جراحی لثه

نداشتن تحرکات شدید و ورزش‌های حرکتی قبل و بعد از جراحی لثه

ورزش‌های فیزیکی و تحرکاتی که به واسطه این ورزش‌ها انجام می‌شود، روی قسمت های مختلفی در بدن شما تاثیرگذار است. فشار خون، ضربان قلب و… از مواردی هستند که ورزش روی آن‌ها تاثیر می‌گذرد و همان طور که می‌دانید در هنگام عمل جراحی، وضعیت بدن باید در عادی‌ترین حالت خود باشد. از این رو یکی از اقدامات قبل از جراحی لثه این است که فعالیت شدید عضلانی نداشته و سعی کنید استراحت نمایید. همچنین پس از جراحی لثه نیز لازم است تا چند روز ورزش شدید نکنید؛ چرا که این ورزش می‌تواند لثه شما را دچار التهاب و خونریزی نماید.

عدم مصرف غذاهایی که به لثه و دندان‌ها می‌چسبد

یکی دیگر از کارها و اقدامات قبل از جراحی لثه، مصرف غذاهای مناسب است. منظور از غذاهای مناسب، غذاهایی هستند که به دندان‌ها و لثه نچسبیده و از این رو عمل جراحی لثه را با مشکل روبرو نمی‌کنند. موادی مثل نوشیدنی‌های گازدار و شیرین، آدامس، غذاهای برنجی، بلال و… از جمله این مواد غذایی می‌باشند. بنابراین بهتر است قبل از جراحی لثه غذاهایی همانند سوپ و آش مصرف کنید و تا حد امکان از مصرف آب سرد یا نوشیدنی‌های داغ نیز خودداری نمایید. فراموش نکنید پس از مصرف هرگونه مواد غذایی، حتما دهان خود را با دهانشویه شست و شو داده و از مسواک برای پاک کردن سطح دندان‌ها کمک بگیرید.

اجتناب از استعمال سیگار

استعمال سیگار یکی از مضرترین کارهایی است که می‌تواند به دندان و لثه‌های شما آسیب جدی وارد کند. جالب است بدانید درصد بالایی از افرادی که اقدام به جراحی لثه خود می‌کنند، سابقه مصرف سیگار و مواد مخدر را در زندگی خود داشته اند. اگر به سیگار اعتیاد دارید، به یاد داشته باشید یکی از اقدامات قبل از جراحی لثه ‌عدم مصرف هرگونه مواردی است که روی دندان‌ها اثر بد می‌گذارد؛ مواردی مثل قلیان، سیگار، الکل، مواد مخدر و… در این دسته قرار می‌گیرند.

اقدامات قبل از جراحی لثه

اقدامات قبل از جراحی لثه

مصرف مایعات به جای مواد غذایی جامد

مایعات نسبت به مواد غذایی جامد به میزان کمتری به دندان‌ها و لثه می‌چسبند. از این رو یکی از اقدامات قبل از جراحی لثه مصرف نوشیدنی بجای غذاهای جامد می‌باشد. البته در این بین حتما توجه داشته باشید که نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه یا آبمیوه‌های خیلی شیرین و قندی اصلا مناسب نبوده و پیشنهاد نمی‌شود.

بیماری‌های خود را به پزشک اطلاع دهید

بسیاری از افرادی که به انجام جراحی لثه خود می‌پردازند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگری بوده و این بیماری‌ها می‌تواند در روند جراحی تاثیرگذار باشد. اگر شما هم جزو این افراد بوده و به بیماری‌های سیستماتیک مثل فشار خون، ناراحتی قلبی، تیروئید و یا هر نوع بیماری که برای درمان آن داروهایی را مصرف می‌کنید مبتلا هستید، حتما قبل از جراحی لثه، پزشک جراح لثه خود را مطلع سازید تا از این بیماری شما آگاه باشد. این کار نه تنها یکی از اقدامات قبل از جراحی لثه است، بلکه پیش از هر جراحی و عمل پزشکی مهم باید تمام بیماری‌هایتان را به پزشک اطلاع دهید.

اقدامات قبل از جراحی لثه

اقدامات قبل از جراحی لثه

استرس و نگرانی نداشته باشید

استرس قبل از عمل جراحی لثه استرسی است که طبیعی بوده و بسیاری از افراد دچار آن می‌شوند. این افراد معمولا به علت اطلاعات نادرستی که از اطرافیان در خصوص جراحی لثه دریافت می‌کنند، دچار نگرانی و استرس شده و تصور می‌کنند عملی که پیش روی آن هاست عملی خطرناک و دردآور است. علاوه بر این افراد، عده دیگری نیز هستند که از عمل بیهوشی می‌ترسند و نسبت به این موضوع ترس دارند.

واضح است که بسیاری از این نگرانی‌ها و استرس‌ها بی‌مورد بوده و با صحبتی که متخصص جراحی لثه با شما می‌کند رفع می‌شود. اگر می‌خواهید عمل جراحی لثه شما به خوبی انجام شود، نباید استرس و نگرانی کاذب داشته باشید. از این رو یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از جراحی لثه کاهش استرس و حفظ آرامش می‌باشد.

جمع‌بندی نهایی

جراحی لثه، جراحی‌ای است که برای رفع مشکلات مربوط به عفونت لثه، پریودنتیت و دیگر مشکلات مربوط به لثه به صلاحدید متخصص انجام می‌شود. در واقع هنگامی که یک فرد نیاز به جراحی لثه پیدا می‌کند، بایستی نکاتی را رعایت نماید که این نکات در نهایت به انجام موفقیت‌آمیز عمل جراحی منجر می‌شود. طبیعی است قبل از هرگونه اقدام در زمینه جراحی لثه، واجب است اقدامات قبل از جراحی لثه انجام شود.

ما در این مقاله به معرفی این موارد پرداخته و سعی کردیم با زبان ساده این اقدامات مهم و موثر را به شما عزیزان بیان کنیم. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. در صورت داشتن سوال یا انتقادی نسبت به این مطلب، از طریق بخش نظرات اقدام نمایید.

‫4/5 ‫(1 نظر)
2 پاسخ
  1. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام و عرض ادب
    با خواندن مطالب سایت آرامش نسبی گرفتم و از شما تشکر و قدردانی میکنم،دندانهای بنده مشکلات عدیده و فراوانی رو دارد،از لثه تا ایمپلنت و سایر مشکلات که باعث افسردگی حال و احوالم شده و از یک طرف هزینه های زیاد.ایکاش مبلغ هم ذکر میشد .ممنون بابت تمام مطالب و آگاهی شما و همکارانتون.خداوند به شما سلامتی و شادکامی عطا عنایت کند.

    پاسخ
    • دکتر عباس گشاده رو
      دکتر عباس گشاده رو گفته:

      سلام
      خوشحالم که مطالب ما برای شما مفید بوده
      تعیین قیمت خدمات دندانپزشکی نیاز به ویزیت و معاینه حضوری داره دوست عزیز
      در صورت نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش پذیرش در ارتباط باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *