چگونگی مواجه شدن با مشکلات پروتزهای دندانی

پروتزهای مصنوعی دندانی نمی توانند از خود مراقبت کنند. یک لابراتوار دندانپزشکی می تواند در صورت لزوم پروتزهای شما را ترمیم کند. اگرچه پروتزهای مصنوعی قابل تعویض هستند، اما به اندازه دندان های طبیعی شما بسیار حیاتی هستند.

پروتزهای دندانی با کمک به شما در جویدن گرفته تا کمک به شما در واضح صحبت کردن، و بازگرداندن لبخند زدن با اطمینان به افرادی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند، ابزارهای دندانی مهمی هستند. نادیده گرفتن آنها ممکن است منجر به شکستن یا ترک خوردن آنها شود، که منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان ها خواهد شد.

بسیار مهم است که به سرعت پروتز خود را برای ترمیم به یک لابراتوار دندانپزشکی نزدیک ببرید تا زندگی را به صورت عادی ادامه دهید. همچنین یادگیری در مورد نحوه مراقبت از پروتزها نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها مهم است.

پروتزها چیست و چند نوع وجود دارد؟

پروتزهای دندانی جایگزین هایی قابل جابجایی برای دندان های شما هستند که برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته می شوند. آنها به طور معمول در افراد بزرگسالان مسن یا سایر افرادی استفاده می شوند که تعدادی یا همه دندان های خود را از دست داده اند.

پروتزهای دندانی در خوردن، جویدن و صحبت راحت به شما کمک می کنند. آنها به گونه ای ساخته شده اند تا مانند دندان های طبیعی به نظر برسند و روی یک پایه پلاستیکی نصب شده اند. پایه پلاستیکی به شکلی رنگ شده است تا شباهت نزدیکی به لثه ها داشته باشد و با آنها تلفیق شود. بسته به نیاز شما، چندین نوع پروتز وجود دارد:

مشکلات پروتزهای دندانی

مشکلات پروتزهای دندانی

پروتزهای کامل معمولی

پروتزهای کامل پس از کشیدن همه دندان های شما داخل دهان قرار می گیرند. تنها پس از بهبودی کامل بافت ها، که ممکن است چندین ماه طول بکشد، می توان آنها را قرار داد. پروتزهای دندانی فوقانی سقف دهان را پوشش می دهند، در حالی که پروتزهای فک پایین روی لثه ها و استخوان تیغه دندانی قرار می گیرند. یک لایه نازک از بزاق، عضلات گونه، و زبان به نگهداشتن پروتز فک پایین در جای خود کمک می کند.

دست دندان کامل بر پایه ایمپلنت

یک پروتز کامل یا همان دست دندان کامل، برای جایگذاری ایمن، لازم است به ایمپلنت های دندانی متصل شود. ایمپلنت ها به صورت جراحی داخل فک پایین و بالا قرار می گیرند تا پروتزها را ثابت کنند و تحلیل استخوان را کاهش دهند. این پروتزها اغلب به عنوان پروتزهای snap-in نیز شناخته می شوند.

پروتزهای دندانی فوری

قبل از کشیدن دندان ها، پروتزهای فوری ساخته می شوند. پس از آماده شدن، دندانپزشک دندان های شما را می کشد و پروتزها را قرار می دهد.

برای درک بهتر انواع مختلف پروتزهای دندانی، در اینجا یک تحلیل مقایسه ای سریع ارائه می دهیم:

نوع پروتز سنتی بر پایه ایمپلنت فوری
مزایا راحت برای افراد بزرگسال مسن که به دلیل بالا رفتن سن دندان از دست داده اند با قرار گیری از طریق جراحی داخل استخوان، جایگذاری بهتر و امن تری ارائه می دهند. بیماران مجبور نیستند 6 تا 8 هفته برای بهبود بافت صبر کنند.
معایب عملکرد جویدن به اندازه دندان های طبیعی مؤثر نیست. برخی بیماران نوک زبانی حرف می زنند یا گرفتار دیگر مشکلات گفتاری می شوند. فرایند بازگشت ناپذیر با هزینه های بالاتر برای ترمیم و تعویض آنها ممکن است باعث بروز ناراحتی شوند، زیرا آنها با قالب گیری متناسب با لثه ها ساخته نمی شوند.
مشکلات پروتزهای دندانی

مشکلات پروتزهای دندانی

شایع ترین مشکلات پرتزهای دندانی کدامند؟

گرچه پروتزها به طور کلی برای بیماران راحت هستند، اما برخی موارد وجود دارند که آنها می توانند آسیب ببینند یا باعث بروز ناراحتی شوند:

  • تناسب نادرست- پروتزهای دندانی گرچه عمدتاً برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته می شوند، اما گاهی اوقات می توانند متناسب نباشند و منجر به برخورد با یکدیگر شوند. در اکثر موارد، پروتزها به دلیل عدم تناسب خوب، هنگام غذا خوردن و جویدن شکسته یا لب پر می شوند.
  • فرسایش و ساییدگی- قرار نیست پروتزهای دندانی برای همیشه ماندگار باشند. با استفاده کردن از آنها، مواد آنها نازک تر و ضعیف تر می شود و باعث می شود آنها مستعد آسیب و شکستگی شوند.
  • نگهداری نادرست- پروتزها به دلیل ضربه به دهان یا با دستکاری نادرست، می توانند بشکنند یا ترک بخورند. به عنوان مثال، اگر دچار حادثه ای شوید که تأثیر شدیدی روی دهان شما بگذارد، یا اگر به طور تصادفی پروتز از دست شما بیفتد و محکم به زمین برخورد کند، می تواند کامل بشکند.
  • مشکلات لثه- یکی دیگر از علل کمتر شایع که منجر به آسیب به پروتزهای دندانی می شود، کوچک شدن لثه در ناحیه زیر آنها است. به مرور زمان، لثه های زیر پروتزها ممکن است کوچک شوند و پروتزهای دندانی به صورت شل قرار بگیرند و مستعد شکستگی و آسیب شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است لازم باشد آنها را اصلاح کنید تا فضای اضافی داخل آنها را پر کنید. این کار با استفاده از فرآیندی به نام آسترکشی مجدد یا پایه گذاری پروتز دندانی انجام می شود. این کار خیلی سریع انجام می شود و شما در کوتاه ترین زمان می توانید پروتزهای کاملاً مناسب خود را بپوشید.

با این حال ، ممکن است بلافاصله متوجه یک شکستگی کوچک نشوید، بنابراین حتماً به طور مرتب به دندانپزشک یا دندان ساز خود مراجعه کنید تا آن را بررسی کند.

چرا من به ترمیم اضطراری پروتزهای دندانی نیاز دارم؟

شکسته شدن و آسیب های پروتزها شبیه به آسیب به دندان های طبیعی است و باید بلافاصله رسیدگی شود. در صورت نادیده گرفتن، می توانند منجر به بروز ناراحتی و وخامت سلامت دهان و دندان شوند. این شامل استوماتیت دهانی و ترک های گوشه دهان هستند.

مردم غالباً بر این باورند که با داشتن پروتزهای دندانی آنها با هیچ موقعیت اورژانسی دندانپزشکی مواجه نخواهند شد و در صورت آسیب دیدن، فقط می توانند منتظر قرار ملاقات بعدی خود با دندانپزشک باشند. بدتر این است که، برخی از افراد ممکن است وسوسه شوند که خودشان آنها را تعمیر کنند. این بهترین راه برای ترمیم پروتزهای دندانی نیست.

تعمیر آسیب دیدگی پروتز بهتر است به متخصص آن سپرده شود، و شما باید از ترمیم سریع آن با استفاده از چسب فوری یا محصولات مشابه خودداری کنید. چسب فوری از نظر غذایی ایمن نیست و هرگز نباید تحت هیچ شرایطی داخل دهان قرار گیرد. علاوه بر این، به احتمال زیاد شما فقط آسیب بیشتری به پروتز وارد می کنید.

در صورت آسیب دیدن پروتزهای دندانی یا احساس ناراحتی، بهترین گزینه این است که به دنبال ترمیم فوری پروتز دندانی خود باشید. به یاد داشته باشید، اگر پروتزهای آسیب دیده را به سرعت تعمیر نکنید، نمی توانید آنطور که باید، غذا بجوید یا صحبت کنید.

با این حال، در برخی موارد می توانید از یک راه حل موقت مانند کیت آسترکشی استفاده کنید، تا زمانی که بتوانید به لابراتوار دندانپزشکی برسید.

زمانی که به دنبال مراقبت های فوری هستید، لابراتوارهای اورژانسی دندانپزشکی بهترین گزینه برای شما هستند. آنها در مقایسه با مطب دندانپزشک ها تا دیر وقت باز هستند و برخی حتی آخر هفته ها نیز باز هستند.

ترمیم پروتزهای دندانی معمولاً شامل استفاده از آکریلیک و چسب برای ترمیم مناطق شکسته است. پس از تعمیر، قادر خواهید بود فوراً و بدون هیچ مشکلی پروتزهای خود را استفاده کنید. در مواردی که پروتزها به شدت آسیب دیده اند، ممکن است مجبور شوید به دنبال یک دست پروتز جدید باشید. در این موارد، با دندانپزشک خود مشورت کنید و توصیه های او را دنبال کنید.

مشکلات پروتزهای دندانی

مشکلات پروتزهای دندانی

تعمیر یک روزه یا فوری پروتز چیست؟

خدمات یک روزه پروتزهای دندانی به این معنی است که مطب قادر خواهد بود اکثر تعمیرات را در یک روز انجام دهد. این مطب های تخصصی با تکنسین هایی که در تعمیر پروتز متخصص هستند کار می کنند. در صورت بروز ترک های شدید و شکستگی آنها بهتر می توانند به شما کمک کنند.

برای کسب اطلاعات در مورد ساعات کار، فرایندهای آنها و زمان انتظار، با آنها تماس بگیرید. همچنین می توانید از آنها بپرسید که آیا آنها برای مرجع به سوابق پزشکی قبلی شما نیاز دارند یا خیر.

و حتماً در مورد گزینه های پرداخت سؤال کنید. برای برخی از مطب ها ممکن است پیش پرداخت الزامی باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک طرح برای پرداخت ارائه دهند. اطمینان حاصل کنید که با گزینه های پرداخت آنها راحت هستید و مطمئن شوید که آیا بیمه دندانپزشکی دارید تا تعمیرات را پوشش دهد.

هزینه ترمیم پروتزها چقدر است؟

به طور کلی، بسته به میزان آسیب و وضعیت لثه و استخوان شما، هزینه پروتزهای دندانی می تواند متفاوت باشد. خسارت قابل توجه ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد.

این قابل درک است که برای برخی افراد هزینه ممکن است یک عامل تعیین کننده باشد، اما این می تواند با کمی تحقیق مدیریت شود. قیمت ها را مقایسه کنید و در مورد گزینه های پرداخت با لابراتوار تماس بگیرید.

همیشه توصیه می شود ماهانه مقداری پول را کنار بگذارید تا بتواند شرایط اضطراری را بهتر سپری کنید. همچنین می توانید روی یک برنامه بیمه خوب سرمایه گذاری کنید که این فرایندهای دندانپزشکی را پوشش می دهد.

اگر از قبل بیمه دارید، مطمئن شوید که لابراتوار پروتز شما می داند. توجه داشته باشید که بسته به علت، بیمه ممکن است تمام تعمیرات را پوشش ندهد.

چگونه می توان از آسیب به پروتزها جلوگیری کرد؟

اگر از پروتزها مراقبت نکنید، آنها مستعد آسیب هستند. در حقیقت، این مواد به راحتی آسیب می بینند. با این حال، اقدامات خاصی وجود دارند که می توانید برای اطمینان از عملکرد پروتزهای خود برای مدت طولانی انجام دهید.

مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

استفاده نادرست از پروتزهای دندانی به دلیل تغییر در لثه ها و استخوان های شما به راحتی قابل تشخیص نیست. شما باید مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید، زیرا آنها می توانند با گذشت زمان روی این تغییرات ظریف نظارت داشته باشند.

برای یافتن آسیب ها، به طور مرتب پروتزها را بررسی کنید.

شما باید به طور منظم پروتزهای خود را برای آسیب هایی مانند ترک های کوچک و شکستگی ها بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری یا تجربه هرگونه ناراحتی هنگام استفاده از آنها، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در صورت عدم استفاده، پروتزهای خود را در آب تمیز قرار دهید.

این به آنها کمک خواهد کرد تا شکل خود را حفظ کرده و در طول مدتی که از آنها استفاده نمی کنید، از خشک شدن آنها جلوگیری شود. آنها را داخل آب داغ یا آب در حال جوش قرار ندهید، زیرا این می تواند باعث خم شدن آنها شود.

آنها را به طور مرتب تمیز کنید.

شما باید به طور مرتب پروتزهای خود را تمیز کنید، اما حتماً آنها را با احتیاط حمل کنید. حین تمیز کردن آنها، یک حوله زیر دست خود قرار دهید تا در صورتی که به طور تصادفی از دست شما افتاد، آسیب نبینند.

نتیجه گیری

اگر گمان می کنید پروتزهای شما آسیب دیده اند، یا هنگام استفاده از آنها احساس ناراحتی می کنید، تا زمان مراجعه معمول خود به دندانپزشک صبر نکنید. بلافاصله با یک دندانپزشک یا لابراتوار دندانپزشکی تماس بگیرید.

ترمیم پروتز معمولاً زمان زیادی نمی برد (مگر اینکه آسیب شدید باشد)، بنابراین در طول مدتی که صبر می کنید، باید سعی کنید به دندانپزشکی مراجعه کنید که تجهیزات ترمیم یک روزه پروتزهای دندانی را در اختیار داشته باشد. لابراتوارهای دندانپزشکی که ترمیم یک روزه پروتزهای دندانی را انجام می دهند، همکاری نزدیک با تکنسین های متخصص دارند تا تعمیرات را سریع انجام دهند.

تعمیرات پروتزهای دندانی، گاهی اوقات می تواند پرهزینه باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید تسهیلاتی که دریافت می کنید با طرح پرداخت شما همخوانی دارد. اگر بیمه دندانپزشکی دارید، اطمینان حاصل کنید که تعمیرات شما را تحت پوشش قرار می دهد.

از همه مهم تر اینکه، برای افزایش عمر پروتزهای خود از آنها مراقبت کنید. به این ترتیب، بعلاوه شما قادر خواهید بود یک رویکرد پیشگیرانه اتخاذ کنید. قابل درک است که حوادث اتفاق می افتند، اما شیوه های ساده مراقبت به شما کمک خواهند کرد تا آسیب به پروتزهای خود را به حداقل برسانید.

مشکلات پروتزهای دندانی

مشکلات پروتزهای دندانی

پرسش های متداول که معمولاً مطرح می کنید:

پروتز دندان چیست؟

پروتزها جایگزین هایی متحرک، با ظاهر طبیعی برای دندان ها هستند، که برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته شده اند. آنها روی یک پایه پلاستیکی نصب شده اند و رنگ آنها شباهت نزدیکی به لثه ها دارد.

آسترکشی پروتز دندانی چیست؟

پروتزهای دندانی توسط دندانپزشکانی ساخته می شوند که در این فرایندها تخصص دارند. و گاهی اوقات ممکن است پروتزها نیاز به تغییر شکل داشته باشند. فرایند تنظیم مجدد یا تغییر شکل پروتزهای دندانی تحت عنوان آسترکشی نامیده می شود. معمولاً تحت این فرایند، شکل قسمت زیرین پروتز تغییر داده می شود تا لثه ها کاملاً مناسب باشند.

آسترکشی نرم روشی است که دندانپزشکان آن را رجیح می دهند، زیرا راحت تر است و می توان آن را به راحتی انجام داد. از طرف دیگر، یک آسترکشی سخت، کمی ناراحت تر کننده است اما تعمیرات اغلب سال ها دوام می آورند.

ترمیم پروتز چه مدت طول می کشد؟

زمان ترمیم پروتز به میزان آسیب بستگی دارد. برخی از لابراتوارهای ترمیم یکروزه پروتزهای دندانی را ارائه می دهند، زیرا یک لابراتوار تخصصی برای انجام این فرایندها دارند. اگر قصد استفاده از خدمات یک روزه را دارید اما آسیب گسترده است، تعمیرات ممکن است بیشتر از حد انتظار طول بکشند. در برخی موارد ممکن است لازم باشد پروتزها را به طور کامل تعویض شوند.

چگونه می توان پروتزهای دندانی را در منزل ترمیم کرد؟

پروتزهای شکسته یا آسیب دیده را در منزل ترمیم نکنید. ممکن است بتوانید از یک کیت آسترکشی موقت استفاده کنید تا زمانی که بتوانید آن را در لابراتوار دندانپزشکی ترمیم کنید. همچنین، از استفاده از چسب های معمولی برای چسباندن پروتزهای آسیب دیده خودداری کنید. این می تواند منجر به عوارض سلامتی و آسیب پروتزها شود.

شما باید از دندانپزشک خود وقت بگیرید یا به دنبال دندانپزشکی در نزدیکی خود باشید. همچنین می توانید به دنبال لابراتوارهای اورژانسی دندانپزشکی باشید که خدمات تعمیر یک روزه یا فوری را ارائه می دهند. لابرتوارهای یک روزه دارای مجموعه های تخصصی هستند و می توانند نتایج سریع به شما بدهند. ممکن است کمی هزینه اضافی در بر داشته باشد اما نتیجه بهتر و سریعتری خواهید گرفت.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *