ایمپلنت های All- on- 4

اگر بیش از یک دندان شما نیاز به جایگزین دارد، ممکن است بخواهید به ایمپلنت های دندانی All- on- 4 فکر کنید. هزینه کاشت ایمپلنت دندانی برای ترمیم کامل دهان می تواند بسیار زیاد باشد، بنابراین مطمئناً شما به دنبال راه هایی برای صرفه جویی در هزینه های درمان خود خواهید بود.

هزینه ایمپلنت های دندانی All- on- 4  کمتر از یک دست کامل ایمپلنت های دندانی است، زیرا نسبت به روش های سنتی، در یک فک به ایمپلنت کمتری نیاز دارند.

در این مقاله، ما به پرسش هایی که ممکن است در مورد دریافت ایمپلنت های دندانی All- on- 4  داشته باشید پاسخ خواهیم داد، از جمله:

  • هزینه ایمپلنت های دندانی All- on- 4 چقدر است؟
  • چه چیزی را شامل می شود؟
  • آیا این نوع ایمپلنت ها ایمن هستند؟
  • آیا راهی برای کاهش بیشتر هزینه ها وجود دارد؟
  • چه تفاوتی بین ایمپلنت های دندانی و پروتزهای مصنوعی دندانی وجود دارد؟

ایمپلنت های دندانی All- on- 4 چه هستند؟

ایمپلنت های دندانی All- on- 4، تکنیکی برای جایگزینی دندان ها با استفاده از کاشت ایمپلنت کمتر از روش های سنتی است. این تکنیک دارای سه ویژگی زیر است:

  1. تنها چهار ایمپلنت در هر فک

گرچه کاشت ایمپلنت برای یک دهان کامل با استفاده از روش های سنتی به 8 تا 10 ایمپلنت در هر فک نیاز دارد، اما در تکنیک ایمپلنت های دندانی All- on- 4 تنها از چهار ایمپلنت استفاده می شود. گاهی اوقات، به دلیل کمتر بودن تراکم استخوان، پنج یا شش ایمپلنت در فک بالا نیاز است.

  1. ایمپلنت های عقب زاویه دار برای استحکام بهتر

ایمپلنت های عقب به جای اینکه به صورت عمودی جایگذاری شوند، با زاویه 30 تا 45 درجه قرار داده می شوند. این زاویه نیاز به تقویت استخوان را کاهش می دهد و به این معناست که حتی بیمارانی که دچار تحلیل استخوان شده اند نیز واجد شرایط دریافت ایمپلنت های دندانی All- on- 4 هستند، بدون اینکه لازم باشد روند پرهزینه و طولانی مدت یک پیوند استخوان را طی کنند.

  1. توانایی کاشت ایمپلنت و نصب پروتز در یک روز

شما مجبور نیستید تا بعد از اتمام زمان بهبودی ایمپلنت های دندانی All- on- 4 منتظر بمانید تا دندان های جدید خود را دریافت کنید. این ویژگی آخر به آنها نام مستعار “کاشت دندان در یک روز” ، “لبخند یک روزه ” یا “دندان های یک روزه” یا “لبخند فوری” را داده است. این یک پیشرفت باورنکردنی نسبت به روش های سنتی کاشت ایمپلنت است که با زمان بهبودی گسترده در هر مرحله از فرآیند، می تواند شش ماه یا بیشتر طول بکشد تا تکمیل شود.

مزایای ایمپلنت های دندانی All- on- 4

ایمپلنت های دندانی All- on- 4 نسبت به ایمپلنت های دندانی معمولی و پروتزهای مصنوعی دندانی، مزایای بسیار بیشتری را ارائه می دهند، که عبارتند از:

  • زمان درمان و بهبودی کوتاه
  • ایمپلنت ها در همان روز کشیدن دندان کاشته می شوند
  • ساختار راحت و پایدار برای حمایت از روکش ها و بریج ها
  • در جای خود ثابت شده اند؛ نیازی نیست برای تمیز کردن از دهان بیرون آورده شوند
  • بدون لغزش و بیرون افتادن از دهان
  • مناسب برای بیمارانی که تحلیل استخوان فک داشته اند
  • ارزان تر از تکنیک های سنتی که در آنها از 8 تا 10 ایمپلنت استفاده می شود.

نقاط ضعف ایمپلنت های دندانی All- on- 4

البته همه ایمپلنت های دندانی All- on- 4 مشکلاتی نیز دارند:

  • نتایج ممکن است به اندازه ایمپلنت های سنتی خوب نباشند
  • برخی از افراد مشکلات مربوط به تف کردن یا هیس گفتن هنگام صحبت کردن را گزارش می دهند
  • برخی از دندانپزشکان آن را به عنوان یک “میانبر” برای جایگزینی صحیح دندان ها قبول دارند
  • راه حلی که کاملاً سفارشی نیست
  • شکست یک ایمپلنت می تواند برای کل فک مشکل ایجاد کند
  • بریج لثه- ایمپلنت ممکن است داخل دهان احساس حجیم بودن ایجاد کند.
ایمپلنت های All- on- 4

ایمپلنت های All- on- 4

مقایسه ایمپلنت های دندانی All- on- 4 و پروتزهای مصنوعی

ایمپلنت های دندانی All- on- 4  گاهی اوقات به اشتباه تحت عنوان “پروتزهای دندانی All- on- 4” نامیده می شوند. این احتمالاً به این دلیل است که روش سنتی برای جایگزینی دندان های یک فک کامل با پروتزهای متحرکی است، که از یک پایه آکریلیکی همرنگ لثه ها و دندان های ساخته شده از رزین یا پرسلن تشکیل شده است.

پروتزهای مصنوعی دندانی روی لثه ها قرار می گیرند و یا تنها با مکش یا با چسب دندان در جای خود باقی می مانند. پروتزهای مصنوعی دندانی که به شکلی صحیح قرار می گیرند به چسب نیازی ندارند.

با این حال، استخوان حامی به مرور زمان تحلیل می رود زیرا هیچ دندانی برای نگه داشتن آن در جای خود وجود ندارد، و این تغییر شکل باعث خواهد شد پروتزها سست شوند. به این معنی که برای پرهیز از بروز ناراحتی و مشکلات مربوط به غذا خوردن، آنها باید به طور منظم تعویض شوند.

پروتزهای متحرک به صورت سفارشی ساخته می شوند تا دقیقاً متناسب با دهان بیمار باشند. پروتزهای دندانی فک بالا سقف دهان را پوشش می دهند و پروتز فک پایین به شکل نعل اسب است و اجازه می دهد فضایی برای زبان وجود داشته باشد.

برای تمیز کردن باید آنها را از دهان خارج کرد، معمولاً در طول شب (همان کلیشه دندان های مصنوعی در یک لیوان روی پاتختی).

در مقایسه، ایمپلنت های دندانی All- on- 4 در جای خود ثابت هستند و از نظر ظاهر، جویدن و راحتی باید مانند دندان های طبیعی عمل کنند. پس از جایگذاری ایمپلنت های دندانی All- on-4، هیچ خطر لغزش یا بیرون افتادنی حین صحبت کردن یا غذا خوردن برای فرد استفاده کننده وجود ندارد.

گرچه دندان های مصنوعی روی یک لثه مصنوعی ثابت شده اند، اما در مقایسه با پروتزها آنها تنها ناحیه کوچکی از لثه واقعی را پوشش می دهند. این اتصال به اندازه کافی پشت لب پنهان شده است که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده نخواهد بود.

پروتزها نسبت به هر نوع ایمپلنتی مزیت واضح هزینه را دارند اما به طور متوسط ​​باید هر 5 سال یکبار تعویض شوند.

یک روش برای جایگزینی دندان ها وجود دارد که جایی بین پروتزهای متحرک استاندارد و ایمپلنت های دندانی All- on- 4 قرار دارد، و آن هم پروتزهای snap-in روی ایمپلنت های دندانی هستند. آنها به طور معمول به کمتر از چهار ایمپلنت نیاز دارند، نسبت به ایمپلنت های دندانی All-on-4 امنیت کمتری دارند، اما امنیت آنها بیشتر از پروتزها است. مانند پروتزهای مصنوعی، آنها نیز باید شب ها برداشته شوند.

ایمپلنت های All- on- 4

ایمپلنت های All- on- 4

مقایسه ایمپلنت های دندانی All- on- 4 با ایمپلنت های معمولی

روش متعارف برای جایگزینی دندان های کل فک با ترکیبی از ایمپلنت های تکی و بریج های دندانی بر پایه ایمپلنت های دندانی است.

بریج ها اجازه می دهند به جای کاشت یک ایمپلنت برای هر دندان، چندین “دندان” روی یک ایمپلنت در هر انتها پشتیبانی شوند. این تکنیک معمولاً برای جایگزینی تمام دندان ها، به 8 تا 10 ایمپلنت در هر فک نیاز دارد.

گرچه هر دو تکنیک شامل ایجاد حفره داخل استخوان فک هستند، ایمپلنت های دندانی All- on- 4 به ایمپلنت های کمتری نیاز دارند. این امر باعث می شود روند سریع تر، آسان تر و برای بیمار راحت تر باشد. همچنین به دلیل کاهش زمان و مواد مورد نیاز، می تواند به طور قابل توجهی ارزان تر باشد.

گذشته از هزینه پایین تر، یک مزیت بزرگ ایمپلنت های دندانی All- on-4 کاهش زمان درمان است. بیمار به جای اینکه مجبور باشد شش ماه یا بیشتر برای بهبودی صبر کند، به محض قرار دادن ایمپلنت ها می تواند پروتزهای مصنوعی را دریافت کند، درست مانند ایمپلنت های دندانی سنتی.

معمولاً، پروتزهای مصنوعی موقت در همان روز جراحی قرار می گیرند و چند ماه بعد نیز پروتزهای دائمی اضافه می شوند.

جدول زیر تفاوت های کلیدی بین پروتزها، ایمپلنت های معمولی و ایمپلنت های دندانی All- on- 4 را نشان می دهد:

All-on- 4 ایمپلنت های سنتی پروتزهای مصنوعی
جایگذاری متصل به 4 تا 6 ایمپلنت تیتانیومی داخل استخوان فک متصل به 8 تا 10 ایمپلنت تیتانیومی داخل استخوان فک روی لثه ها قرار می گیرد؛

ممکن است به چسب نیاز داشته باشد

واجد شرایط بودن مناسب برای بیمارانی که تحلیل استخوان دارند ممکن است پیوند استخوان نیاز داشته باشند مناسب برای اکثر بیماران
غذا خوردن در جای خود ثابت هستند؛ مانند دندان های طبیعی عمل می کنند؛ پس از بهبود چند محدودیت غذایی وجود دارد در جای خود ثابت هستند؛ مانند دندان های طبیعی عمل می کنند؛ پس از بهبود چند محدودیت غذایی وجود دارد هنگام جویدن می توانند حرکت کنند؛ از برخی غذاهای خاص باید اجتناب کرد
دوام بالای 10 سال 10 تا 15 سال باید تعویض شوند زیرا لثه ها تغییر شکل می دهند (به طور میانگین هر 5 سال)
تحلیل استخوان ایمپلنت ها به حفظ استخوان کمک می کنند ایمپلنت ها به حفظ استخوان کمک می کنند ادامه تحلیل استخوان اجتناب ناپذیر است، که باعث سست شدن پروتز مصنوعی می شود
پوشش دادن داخل دهان لثه های مصنوعی با حداقل تماس روکش ها به طور مستقیم به لثه های موجود متصل می شوند پلیت های آکریلیک مقدار زیادی از لثه های سقف دهان را پوشش می دهند
ظاهر شبیه دندان های طبیعی هستند؛ اتصال لثه پشت لب ها پنهان است شبیه دندان های طبیعی هستند؛ بدون هیچ لثه مصنوعی شبیه دندان های طبیعی هستند؛ تحلیل استخوان به مرور زمان ممکن است باعث شود صورت فرو رفته به نظر برسد
پاکسازی مانند دندان های طبیعی تمیز می شوند مانند دندان های طبیعی تمیز می شوند برای تمیز شدن باید از دهان خارج شوند (معمولاً در طول شب)

فرایند دریافت ایمپلنت های دندانی All- on- 4

مشاوره اولیه

اولین قدم در این فرایند مشورت با دندانپزشک منتخب شما خواهد بود. طی این مشاوره، دندانپزشک دهان شما را معاینه می کند و یک سی تی اسکن انجام می دهد.

این اسکن به آنها امکان می دهد مناسب بودن شما برای دریافت ایمپلنت ها را ارزیابی کنند. آنها می توانند تراکم استخوان موجود فک شما را بررسی کنند تا مشخص کنند به صورت دقیق ایمپلنت ها در کجا باید قرار بگیرند.

قبل از اینکه هر چیزی را قبول کنید، دندانپزشک شما همچنین باید در مورد گزینه های درمانی جایگزین با شما گفتگو کند، مانند مینی ایمپلنت ها برای افرادی که تراکم استخوان فک آنها اندک است.

اگر شما گزینه مناسبی باشید و تصمیم بگیرید پیش بروید، مرحله بعدی قالب های دندانپزشکی خواهند بود. آنها برای لابراتوار ارسال می شوند که در آن بریج دندانی جدید شما به گونه ای طراحی خواهد شد که دقیقاً مانند دندان های طبیعی به نظر برسد.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است تعدادی عکس رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس را برای کمک به طراحی درمان شما بگیرد.

جراحي

اگر قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی شما به کشیدن دندان نیاز داشته باشید، این کار معمولاً در همان روز انجام می شود. دندانپزشک یا جراح دهان و دندان احتمالاً به شما آرام بخش پیشنهاد می دهد تا در طول فرایند آرام باشید. سپس شما را بی حس می کنند، تا هیچ دردی احساس نکنید.

اگر برای درمان ایمپلنت های دندانی All- on- 4 خود بیهوشی عمومی را ترجیح می دهید، در مشاوره اولیه خود از دندانپزشک در مورد آن سؤال کنید.

پس از کشیدن هر دندان باقی مانده ای، دهان شما کاملاً پاکسازی می شود تا هرگونه بافت آسیب دیده و باکتری زدوده شوند.

سپس دندانپزشک با دریل دو یا چند حفره در جلوی فک شما ایجاد می کند تا ایمپلنت های جلوی دهان را نگه دارد. دو حفره در عقب، یکی در هر طرف، به صورت زاویه دار ایجاد می شوند تا پشتیبانی بیشتری برای قسمت عقب بریج فراهم کنند.

پس از جایگذاری ایمپلنت ها، دهان دوباره تمیز می شود و هرگونه برشی بخیه می شود. معمولاً دندانپزشکان از بخیه های جذب شونده استفاده کنند که بعد از یک یا دو هفته ناپدید می شوند. یا در همان روز یا در روز بعد، دندان های جدید برای شما کار گذاشته خواهند شد. برخی از دندانپزشکان در این مرحله یک اوردنچر موقت می سازند که چند ماه بعد تعویض می شود. آنها اغلب از رزین ساخته می شوند، یک ماده سبک تر اما با دوام کمتر، که باعث می شود در طول مدتی که بهبود پیدا می کنید، فشار کمتری روی ایمپلنت های دندانی All- on- 4 شما وارد شود.

ایمپلنت های All- on- 4

ایمپلنت های All- on- 4

مراقبت های بعدی

بیماران معمولاً در روزهای بعد از جراحی مقداری کبودی، تورم و ناراحتی عمومی را تجربه می کنند. احتمالاً لازم است برای بهبودی کامل و عادت به دندان های جدید خود چند روز از محل کار خود مرخصی بگیرید. دندانپزشک شما در مورد نوع غذاهایی که می توانید و نمی توانید در ماه های نخست پس از درمان بخورید، به شما توصیه هایی می کند.

چند ماه نخست، احتمالاً باید فقط غذاهای بسیار نرم بخورید تا در روند جوش خوردن ایمپلنت ها با استخوان اختلال ایجاد نکنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که مدتی از چیزهایی مانند سیگار کشیدن و ورزش سنگین اجتناب کنید.

این ایمپلنت ها دقیقاً مانند دندان های معمولی شما با یک مرتبه مسواک زدن در روز تمیز می شوند. دندانپزشک شما همچنین به شما نشان خواهد داد که چگونه با ابزارهای مخصوص نخ دندان بکشید. ممکن است بخواهید روی یک واتر فلاسر با اجزاء مخصوص طراحی شده برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت ایمپلنت سرمایه گذاری کنید.

چکاپ های نهایی و قرار گیری پروتز مصنوعی

6 تا 9 ماه پس از فرایند، ایمپلنت های شما باید برای حمایت از یک اوردنچر دائمی آماده باشند. آنها معمولاً از پرسلن یا برخی دیگر از مواد با دوام و با کیفیت ساخته می شود. اگر از دندان های جدید خود با دقت مراقبت کنید، آنها باید 20 سال یا بیشتر دوام بیاورند. شما باید برای چکاپ های منظم و نگهداری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

هزینه ایمپلنت های دندانی All- on- 4 چقدر است؟

هزینه ایمپلنت های دندانی All- on- 4 شما به تعداد ایمپلنت های مورد نیاز شما و نیز موادی بستگی خواهد داشت که برای پروتزهای مصنوعی دائمی خود انتخاب می کنید. به طور متوسط، ایمپلنت های دندانی All- on- 4 بین 12000 تا 25000 دلار برای هر فک هزینه دارند. این باعث می شود آنها به طور قابل توجهی ارزان تر از کاشت سنتی یک دست کامل ایمپلنت برای هر دندان باشد که 40000 دلار هزینه دارد.

خوشبختانه، روش هایی برای کمک به هزینه های ایمپلنت های دندانی All- on- 4 وجود دارد، برخی از مفیدترین آنها- بیمه دندانپزشکی، برنامه های پس انداز دندانپزشکی، وام های دندانپزشکی، و پرداخت به صورت اقساطی هستند.

بررسی ها و مطالعات انجام شده برای کاشت ایمپلنت های دندانی All- on- 4

ممکن است به این فکر کنید که “آیا همه ایمپلنت های دندانی All- on- 4 ایمن هستند؟” یا “ایمپلنت های دندانی All- on- 4 چقدر دوام دارند؟” از آنجا که این یک فناوری نسبتاً جدید است، مطالعات موجود فقط به نرخ بقاء 10 سال نگاه کرده اند.

نتایج امیدوار کننده هستند، در حالی که 2/99% از پروتزها بیش از 10 سال دوام دارند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که نرخ بقاء برای این درمان بین 2/92% و 100% است. ایمپلنت هایی که با شکست مواجه می شوند نیز می توانند تعویض شوند، و نرخ بقاء کلی پروتز 100% است.

دلایل زیادی وجود دارد که باور کنید این ایمپلنت ها می توانند 15 تا 20 سال یا بیشتر دوام داشته باشند، به این شرط که دستورالعمل های دندانپزشک خود برای مراقبت از آنها را دنبال کنید.

ایمپلنت های All- on- 4

ایمپلنت های All- on- 4

مشکلات احتمالی ایمپلنت های دندانی All- on- 4

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، هر بیمار متفاوت است. برای تعیین بهترین طرح درمان، یک دندانپزشک باید درک گسترده ای از شرایط منحصر به فرد هر بیمار داشته باشد، از جمله عواملی که ممکن است پیامدهای برای درمان های خاص داشته باشند.

قبل از قرار گرفتن تحت درمان ایمپلنت های دندانی All- on-4، بیمار باید از مشکلات احتمالی اطلاع داشته باشد و در مورد هر گونه نگرانی با دندانپزشک خود صحبت کند. برخی از مشکلات شایع در مورد ایمپلنت های دندانی All- on-4 عبارتند از:

  • عملکرد: عادت هایی مانند دندان قروچه (ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر)، و جویدن غیر عادی ممکن است روی تصمیمات درمانی تأثیر بگذارند. هنگامی که همه دندان های طبیعی جایگزین می شوند، احساس دندان های طبیعی کاهش می یابد و بیماران هنگامی که دندان های آنها تحت فشار هستند کمتر آگاه هستند. در بیمارانی که عادات پارافانکشن وجود دارند، ممکن است یک اوردنچر بر پایه یک چارچوب فلزی ارجح باشد.
  • مشکلات گفتاری: ممکن است مدتی طول بکشد تا به داشتن پروتزهای دندانی حجیم جدید داخل دهان خود عادت کنید. اکثر بیماران بعد از چند هفته می توانند حرف زدن عادی خود را بازیابند اما برای برخی از افراد ممکن است مشکلات طولانی شوند.
  • عفونت: حتی زمانی که هیچ دندان طبیعی هم باقی نمانده باشد، ذرات غذا می توانند زیر پروتز گیر کنند و باعث عفونت و بیماری لثه شوند. بنابراین، بیماران باید دقیق ترین روتین را برای تمیز کردن دنبال کنند.
  • شکست ایمپلنت: هر نوع ایمپلنت به دلایل مختلف، از جمله مدیریت ضعیف بیماری های سیستمیک مانند دیابت، می تواند با شکست مواجه شود. بهداشت خوب دهان و دندان و مراقبت های صحیح به شما کمک می کنند تا خطر را به حداقل برسانید، بنابراین دستورالعمل های دندانپزشک خود را با دقت دنبال کنید.

نتیجه گیری

اگر برای یک یا چند دندان نیاز به جایگزین دارید، به دلایل سلامتی یا زیبایی، ممکن است به ایمپلنت های دندانی All- on- 4 علاقه مند باشید. این نوع ایمپلنت های دندانی یک روش ابتکاری برای جایگزینی دندان های بیشتر با تعداد ایمپلنت کمتر است. و آنها ارزان تر از یک مجموعه کامل از ایمپلنت های دندانی تکی هستند.

ایمپلنت های All- on- 4

ایمپلنت های All- on- 4

پرسش های متداول در مورد ایمپلنت های دندانی All- on- 4

ایمپلنت های دندانی All- on- 4 چقدر دوام دارند؟

ایمپلنت های دندانی All- on- 4 حداقل 20 سال، و احتمالاً با مراقبت مناسب، یک عمر دوام دارند. این باعث می شود هزینه متوسط ​​ایمپلنت های دندانی All- on- 4 برای بسیاری از افراد ارزش داشته باشد.

ایمپلنت های All- on- 4

ایمپلنت های All- on- 4

ایمپلنت های دندانی All- on- 4 چه هستند؟

ایمپلنت های دندانی All- on- 4 راهی برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته با تعداد کمتری ایمپلنت هستند. این نوع ایمپلنت ها مقرون به صرفه تر و سریع تر از ایمپلنت های سنتی تکی هستند.

چه افرادی می توانند ایمپلنت های دندانی All- on- 4 را دریافت کنند؟

ایمپلنت های دندانی All- on- 4 یک درمان عالی برای بیمارانی هستند که:

  • برای مدت زمان طولانی از دندان های خود غافل بوده اند.
  • دندان هایی دارند که قابل ترمیم نیستند.

آنها همچنین یک درمان خوب برای افرادی هستند که نسبت به آنچه دندان های آنها در نگاه دیگران به نظر می رسد حساس هستند و به دنبال جایگزین بهتری برای پروتزهای مصنوعی دندانی هستند.

این بیماران می توانند با دندان های طبیعی و غیرقابل تحمل خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنند و در یک ساعت یا بیشتر، درمان ایمپلنت های دندانی All- on- 4 را انجام دهند. آنها با یک دست از دندان های کاملاً جدید و لبخندی خارق العاده بیرون خواهند رفت.

تنها نقطه ضعف این درمان این است که بیمار در فک خود بین 4 تا 6 ایمپلنت دریافت می کند و پروتز ثابت روی آن قرار می گیرد. بهداشت دهان و دندان به اندازه دریافت یک ایمپلنت و یک روکش برای هر دندان از دست رفته راحت نیست.

به دنبال یک متخصص کاشت ایمپلنت باشید که در درمان ایمپلنت های دندانی All- on- 4 تخصص داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که تجربه کافی در مورد این نوع کاشت را داشته باشد زیرا همه دندانپزشکان این روش را انجام نمی دهند.

هنگامی که دندانپزشک خود را پیدا کردید، در مشاوره اولیه در مورد طرح درمانی خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید، اگر گزینه مناسبی برای ایمپلنت های All- on-4 نیستید، از او بخواهید یک روش درمانی جایگزین را توصیه کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *