ایمپلنت ساب پریو استیل

استفاده از روش درمان کاشت ایمپلنت یکی از روش ‌های درمانی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است که جزو موثرترین روش ها محسوب می شود. روش های کاشت ایمپلنت بسته به نوع شرایط جسمانی بیمار و سلامت دهان و دندان وی متفاوت خواهد بود. به طور کلی ایمپلنت ها شامل پایه های فلزی از جنس تیتانیوم هستند که توسط روش جراحی به جای ریشه دندان در داخل لثه بیمار قرار می گیرند و سپس یک تاج مصنوعی (روکش ایمپلنت) روی این پایه قرار خواهد گرفت.

به دلیل ثابت بودن و دوام زیاد ایمپلنت و همچنین عدم آسیب‌ رسانی به سایر دندان ها، ایمپلنت ‌های دندانی یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته بر شمرده می شوند. یکی از روش های درمانی ایمپلنت، روش ساب پریو استیل است که در آن ایمپلنت روی استخوان فک یا قسمت بالایی آن کاشته می شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با انواع ایمپلنت های دندانی به ویژه ایمپلنت ساب پریو استیل آشنا شوید.

انواع ایمپلنت های دندانی

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، ایمپلنت ‌های دندانی انواع مختلفی دارند که شامل ایمپلنت های اندو استیل، یک مرحله ای، دو مرحله ای و ساب پریو استیل می شوند.

ایمپلنت های اندو استیل رایج ترین انواع ایمپلنت هستند که در عمل های جراحی دو مرحله ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این ایمپلنت ها شبیه پیچ های کوچکی از جنس تیتانیوم هستند که در داخل استخوان فک قرار گرفته و در نهایت تاج مصنوعی دندان (پروتز ایمپلنت) روی آن ها نصب می‌ شود.

ایمپلنت های یک مرحله ای نوع دیگری از ایمپلنت ها هستند که پس از قرار گرفتن در داخل استخوان فک، نیمی از این پایه از بافت لثه بیرون می ماند. متاسفانه عیب این روش آن است که در مقابل ضربه ها و نیروهای بیرونی کاملاً آسیب پذیر است.

ایمپلنت ساب پریو استیل

ایمپلنت ساب پریو استیل

ایمپلنت های دو مرحله ای یکی دیگر از رایج ترین انواع ایمپلنت ها هستند که پس از قرار گرفتن در داخل استخوان فک بافت لثه روی آن بخیه زده خواهد شد. در نتیجه از ورود فشار به ایمپلنت و استخوان فک جلوگیری می ‌شود و از دوام بیشتری برخوردار خواهد بود.

ایمپلنت‌ های ساب پریو استیل نوع دیگری از ایمپلنت ها هستند که در داخل استخوان فک قرار می ‌گیرند، اما در برخی شرایط خاص ممکن است این ایمپلنت ها در بالای استخوان فک قرار گرفته شوند. با استفاده از ایمپلنت های ساب پریو استیل می توان از روش ‌های گوناگونی برای بهبود زخم، ایجاد پایه های بادوام برای روکش ایمپلنت و بازسازی و ترمیم استخوان استفاده نمود. ساب پریو استیل ایمپلنت هایی با پایه فلزی هستند که با دقت روی استخوان و نزدیک به بافت لثه قرار می‌ گیرند. به مرور هرچه زخم لثه بهبود پیدا کند، ایمپلنت ها به سمت استخوان فک پیشروی می یابند و در نهایت به استخوان متصل می شوند.

نحوه کاشت ایمپلنت‌ های ساب پریو استیل

برای کاشت ایمپلنت ‌های ساب پریو استیل بیمار باید تحت دو عمل جراحی قرار بگیرد. همچنین این ایمپلنت ها متناسب با شکل استخوان فک بیمار به صورت سفارشی ساخته می شوند. در اولین  عمل جراحی، متخصص بافت لثه را برش می دهد. سپس با مشاهده استخوان زیر بافت لثه، از این استخوان قالب ‌گیری شده و محل دقیق قرار گیری چارچوب ایمپلنت مشخص می شود. سپس بافت لثه را بخیه می زنند.

در دومین مرحله بافت لثه مجدداً برش داده شده، ایمپلنت روی استخوان فک قرار می گیرد و تنها بخشی از آن که نقش تکیه گاه روکش ایمپلنت را به عهده دارد، از بافت لثه بیرون می ماند. سپس بافت اطراف پایه ایمپلنت بخیه زده می شود. پس از بهبود لثه ها، از لثه و پایه قالب ‌گیری شده، یک روکش کاملاً شبیه دندان طبیعی آماده می شود و روی این پایه قرار می گیرد.

ایمپلنت ساب پریو استیل

ایمپلنت ساب پریو استیل

تفاوت ایمپلنت های اندو استیل و ساب پریو استیل

ایمپلنت های اندو استیل عموما از جنس تیتانیوم هستند و همانطور که پیش از این نیز بدان اشاره شد، از رایج ‌ترین روش ‌های ایمپلنت دندان محسوب می ‌شوند. ایمپلنت های ساب پریو استیل برای بیمارانی که استخوان فک آن ها کیفیت بالایی نداشته باشد، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و بنابراین ایمپلنت ها روی استخوان فک یا بالای آن قرار خواهد گرفت.

مزایای استفاده از ایمپلنت های ساب پریو استیل

ایمپلنت‌ های ساب پریو استیل مزایای زیادی دارند که موجب می ‌شود برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته جزو بهترین روش ها محسوب شوند. از جمله این مزیت ‌ها می ‌توان به ظاهر طبیعی آن ها که بسیار شبیه دندان های واقعی است، اشاره کرد. همچنین این ایمپلنت ها دوام بسیار بالایی دارند و می ‌توان آن ها را به گونه ای انتخاب کرد که کاملاً همرنگ با سایر دندان های طبیعی باشد. در نتیجه موجب افزایش زیبایی لبخند و طرح دهان و دندان بیمار شده، خوشبختانه سازگاری بالایی نیز با بدن انسان دارد.

کاندیدای مناسب برای استفاده از ایمپلنت ساب پریو استیل

به طور کلی ایمپلنت ها برای کلیه افرادی که دندان‌ های خود را از دست داده باشند، روش مطلوبی بر شمرده می ‌شود. ایمپلنت های ساب پریو استیل به ویژه برای افرادی که یکی از دندان های خود را از دست داده و فاصله بین دندان ‌های آن ها طبیعی باشد، مناسب خواهد بود. علاوه بر این افرادی که تعدادی از دندان های موجود در فک پایین و بالای خود را از دست داده باشند و کاندید مناسبی برای استفاده از دندان مصنوعی نباشند و یا استخوان کافی در ناحیه فک برای کاشت سایر انواع ایمپلنت ها نداشته باشند، روش مطلوبی خواهد بود.

مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل

ایمپلنت ساب پریو استیل مانند انواع روش های کاشت ایمپلنت در کلیه مراحل نیازمند صبوری بیمار و همچنین با تجربه بودن متخصص کاشت ایمپلنت است. هر چه بیمار مراقبت های لازم پس از کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل را به دقت انجام دهد، دوام این ایمپلنت ها بیشتر شده و زودتر بهبود می یابد.

داشتن استراحت کافی و عدم انجام فعالیت های سنگین ورزشی تا ۴۸ ساعت پس از کاشت ایمپلنت جزو مهم ترین مراقبت ها پس از کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل است. همچنین توصیه می شود بیماران از کمپرس آب سرد برای بهبود تورم دهان و دندان خود استفاده کنند. استفاده از دهانشویه و مسواک مخصوص و عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار از جمله سایر مراقبت ‌های لازم پس از کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل به شمار می ‌رود.

ایمپلنت ساب پریو استیل

ایمپلنت ساب پریو استیل

هزینه کاشت ایمپلنت ساب پریو استیل

هزینه کاشت ایمپلنت ‌های ساب پریو استیل بسته به انتخاب دندانپزشک، تعداد ایمپلنت ها، نوع بیمه درمانی بیمار و وضعیت جسمانی و در نتیجه سختی جراحی متفاوت خواهد بود. هر دندانپزشکی بسته به شرایط و ویژگی ‌های خود دستمزد متفاوتی را می گیرد. علاوه بر این هر چه تعداد دندان های از دست رفته و در نتیجه ایمپلنت های مورد نیاز بیشتر باشد، هزینه درمان نیز افزایش خواهد یافت. جراحی ایمپلنت ساب پریو استیل نیز بسته به میزان پیچیده بودن جراحی، هزینه بیشتری پیدا می کند.

سخن نهایی

استفاده از روش کاشت ایمپلنت یکی از رایج ترین روش ها برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته است که خود به شرایط جسمی بیمار وابسته خواهد بود. بیماران می توانند با مراجعه به یک متخصص با تجربه در خصوص بهترین روش کاشت ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته خود مشورت نموده و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنند و بتوانند با پر کردن جای خالی دندان از دست رفته، زیبایی دهان و دندان و لبخند خود را بازیافته، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *