انواع ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی جایگزینی فوق العاده برای دندان های از دست رفته هستند. این ایمپلنت ها به عنوان یک پایه برای دندان ها یا روکش ها و یا به عنوان یک پایه برای مجموعه کاملی از دندان های مصنوعی عمل می کنند.

ایمپلنت ها در واقع مستقیماً به استخوان فک بیمار متصل می شوند. جنس بیشتر این ایمپلنت های دندانی، از تیتانیوم است. دلیل این امر آن است که تیتانیوم ماده ای زیست سازگار است و در فرآیندی تحت عنوان استخوان ‌سازی قابلیت ترکیب خوبی با استخوان دندان ها را دارا است. ایمپلنت های دندانی به طور کلی سه نوع دارند:

ایمپلنت های دندانی با فرم ریشه ای یا اندو استیل

ایمپلنت های دندانی با فرم ریشه ای رایج ترین نوع ایمپلنت های مورد استفاده در عملیات های دندانپزشکی محسوب می‌شوند. این ایمپلنت ها درست مانند شکل ریشه ها هستند و به صورت مستقیم در داخل استخوان فک و در زیر لثه ها قرار گرفته، به آن متصل می شوند. فرآیند قرار دادن ایمپلنت های با فرم ریشه ای در درون استخوان فک، یک فرایند جراحی است که برای انجام این عمل نیاز به بیهوشی موضعی هست.

انواع ایمپلنت دندانی

انواع ایمپلنت دندانی

پس از قرار دادن ایمپلنت های فرم ریشه ای در داخل استخوان فک، حدود ۳ الی ۶ ماه زمان می ‌برد تا لثه های شما به صورت کامل بهبود یافته، به این ایمپلنت ها عادت کنند. پس از بهبودی کامل زخم های لثه و فک،  ایمپلنت های فرم ریشه ای را می ‌توان به دندان ها و یا تاج های مصنوعی متصل کرد.

فرایند ایمپلنت گذاری فرم ریشه ای که تحت عنوان ایمپلنت اندو استیل نیز شناخته می شود، تنها زمانی کاربرد دارد که استخوان فک فرد بیمار عرض و عمق کافی برای جایگذاری ایمپلنت های دندانی را در خود داشته باشد.

در صورتی که استخوان فک بیمار خیلی باریک یا خیلی کوتاه باشد، دیگر نمی توان به ایمپلنت فرم ریشه ای به عنوان یک گزینه مناسب برای درمان نگاه کرد و باید به سراغ سایر انواع ایمپلنت های دندانی رفت.

ایمپلنت های تیغه ای (اندو استیل)

ایمپلنت های تیغه ای زمانی که استخوان فک بیمار برای استفاده از ایمپلنت های دندانی با فرم ریشه ای به اندازه کافی عمق و عرض نداشته باشد و به اصطلاح استخوان فک بسیار باریک یا بسیار کوتاه باشد، بهترین گزینه برای درمان خواهد بود.

ایمپلنت های تیغه ای، ایمپلنت هایی مسطح و بلند هستند که مستقیماً روی استخوان فک و در زیر لثه ها قرار می گیرند. پس از انجام این عمل، مدت زمانی طول می کشد (حدود 3 الی 6 ماه) تا استخوان فک و بافت لثه ها بهبود یافته، در اطراف این ایمپلنت ها رشد کنند و از آن حفاظت کرده، زخم های آن را التیام ببخشند. این نوع ایمپلنت های دندانی نیز در میان دندانپزشکان به ” ایمپلنت های اندو استیل “ معروف هستند.

انواع ایمپلنت دندانی

انواع ایمپلنت دندانی

فرآیند قرار دادن ایمپلنت های تیغه ای درون استخوان فک بیمار، کاملا مشابه فرایند قرار دادن ایمپلنت های با فرم ریشه ای در استخوان فک و زیر لثه های بیمار است و نیازمند انجام عمل جراحی و استفاده از بی‌حسی های موضعی است.

پس از بی حس شدن لثه ها، متخصص جراحی لثه ها را برش می دهد و این ایمپلنت های تیغه ای را روی استخوان فک بیمار قرار می دهد. پس از قرار دادن ایمپلنت های تیغه ای روی استخوان فک بیمار ، حدود 3 الی 6 ماه زمان می‌ برد تا زخم های لثه ها به طور کامل بهبود پیدا کند. پس از بهبودی کامل زخم ها، یک پایه به ایمپلنت های تیغه ای متصل خواهد شد و پس از آن دندان ها یا تاج های مصنوعی ، بنا به احتیاجات شما و به تشخیص متخصص به این پایه متصل خواهند شد.

برخی از این ایمپلنت های تیغه ای نیازی به گذراندن زمان طولانی برای بهبودی کامل ندارند و بلافاصله پس از قرار گیری در استخوان فک بیمار، قابل نصب روکش های ایمپلنت هستند. این امر تا حد زیادی به توانایی و قدرت التیام زخم ها در هر فرد و شرایط فک و لثه ها وابسته است.

لطفاً توجه داشته باشید تنها یک متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت می تواند پس از معاینه دندان ها و استخوان فک بیمار، تشخیص بدهد که برای درمان بهتر است از کدام نوع ایمپلنت های دندانی استفاده شود.

انواع ایمپلنت دندانی

انواع ایمپلنت دندانی

ایمپلنت ‌ساب پریو استیل

در برخی مواقع عرض یا ارتفاع و عمق استخوان فک بیمار به قدری کوتاه و باریک است که حتی نمی توانند برای درمان، از این ایمپلنت های دندانی تیغه ای نیز استفاده کنند.

در این حالت متخصص جراحی تصمیم می‌ گیرد از ایمپلنت های دندانی ساب پریو استیل استفاده کنند. به این نوع ایمپلنت های دندانی، ایمپلنت های دندانی سفارشی گفته می شود.

این ایمپلنت های دندانی سفارشی در واقع نقش استخوان فک مصنوعی را ایفا می کنند و به استخوان فک طبیعی شما متصل شده، سطح و ارتفاع آن را افزایش می دهند. ایمپلنت های دندانی ساب پریو استیل مانند ایمپلنت های دندانی تیغه ای روی استخوان فک و درست زیر لثه های فرد بیمار قرار می گیرند. با این حال بر خلاف فرایند قرار دادن ایمپلنت های دندانی تیغه ای، ایمپلنت های دندانی ساب پریو استیل برای جایگذاری نیازمند دو مرحله هستند.

در مرحله اول باید بخشی از استخوان فک در محلی که قرار است ایمپلنت ‌های ساب پریو استیل قراربگیرند، برداشته شود و به لابراتوار های مخصوص دندانپزشکی ارسال شود. در لابراتوار با استفاده از این بخش، ایمپلنت دندانی سفارشی طراحی و ساخته خواهد شد.

برای برداشتن این قسمت از روی استخوان فک فرد بیمار، دو روش وجود دارد:

در روش اول که یک عمل جراحی محسوب می شود، پس از انجام بیهوشی موضعی، متخصص جراحی لثه، برشی روی لثه های فرد بیمار ایجاد می ‌کند تا بتواند نمای کاملی از استخوان فک بیمار را در معرض دید داشته باشد.

سپس لایه ای از روی استخوان فک بیمار برداشته شده، به آزمایشگاه ‌های مخصوص دندانپزشکی جهت انجام بررسی های دقیق تر ارسال می شود. بعد از آن با استفاده از این بخش، ایمپلنت دندانی سفارشی ساخته خواهد شد. پس از ساخت این ایمپلنت های دندانی سفارشی، این ایمپلنت ها روی استخوان فک بیمار قرار داده می شوند.

حدود دو هفته پس از انجام این عمل، عمل جراحی دیگری نیز باید روی استخوان فک بیمار انجام شود. این جراحی مشابه قرار دادن ایمپلنت های دندانی با فرم ریشه ای یا فرم صفحه ای است.

 در واقع در جراحی مرحله اول، استخوان فک بیمار به اندازه یک استخوان فک مناسب برای قرار گیری ایمپلنت های دندانی با فرم صفحه ای یا ریشه ای تغییر می کند. پس از اینکه زخم لثه ها و التهاب آن ها التیام یافت، روکش ایمپلنت (تاج مصنوعی) روی این ایمپلنت های سفارشی نصب خواهند شد.

اما در روش دوم قرار دادن ایمپلنت‌ های ساب پریو استیل، نیازی به انجام عمل جراحی برای برداشتن استخوان فک بیمار نیست. بلکه در این روش از یک اسکن دیجیتال استفاده می ‌کنند و با استفاده از تکنیک های مدل سازی رایانه ‌ای و با استفاده از اطلاعات دریافت شده از تصاویر اسکن شده، مدل استخوان فک بیمار طراحی و ساخته می شود.

انواع ایمپلنت دندانی

انواع ایمپلنت دندانی

سپس این مدل ساخته شده به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود و ایمپلنت های دندانی سفارشی بر اساس این مدل، طراحی، ساخت و آماده خواهد شد.

خوشبختانه متخصصین جراحی لثه و ایمپلنت توانایی لازم برای قرار دادن انواع ایمپلنت های دندانی را در فک بیمار دارند. لذا اطمینان داشته باشید این متخصصین همه تلاش خود را می ‌کنند تا شما لبخندی بادوام، طبیعی و زیبا داشته باشید.

سخن پایانی

ممکن است برای همه افراد این اتفاق رخ بدهد که در اثر یک سانحه یا بیماری خاصی، یک یا همه دندان های خود را از دست بدهند. در این صورت زیبایی لبخند و زیبایی کلی چهره این افراد از بین می ‌رود.

متخصصین جراحی لثه و کاشت ایمپلنت همه تلاش خود را می کنند تا زیبایی لبخند را به این افراد برگردانند. به این منظور یکی از بهترین روش ها، استفاده از انواع ایمپلنت های دندانی است.

همانطور که در این مقاله با آن آشنا شدید، ایمپلنت های دندانی در سه نوع ریشه ای، صفحه ای و ساب پریو استیل، وجود دارند. یک متخصص جراحی ایمپلنت پس از معاینه و مشاهده عکس های رادیوگرافی با استفاده از پرتو ایکس، فرم استخوان فک، عمق و عرض آن را ارزیابی کرده و بهترین نوع ایمپلنت های دندانی برای درمان بیمار را انتخاب می کند.

پس از شروع درمان و قرار دادن ایمپلنت های دندانی در استخوان فک و متصل کردن روکش ایمپلنت روی آن ها، حدود ۳ الی ۶ ماه زمان می برد تا بیمار بتواند لبخند زیبای خود را بازیابی کند و مجدداً اعتماد به نفس خود را به دست بیاورد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *