عوامل ایجاد کننده درد لثه

دندان ها توسط، بافت نرم و گوشتی لثه ها محافظت و حمایت می شوند. لثه های سالم، محکم و صورتی به نظر می رسند. زمانی که دردی را در لثه ها احساس کنید ممکن است نیاز باشد تا به پزشک مراجعه کنید زیرا درد لثه نشانه وجود تحریک، عفونت یا آسیب دیدگی در لثه ها و دندان ها می باشد. البته اغلب درد لثه یک مشکل موقتی است، اما در سایر موارد ممکن است فرد به منظور جلوگیری از عوارض بیشتر سلامتی به معالجات دندانپزشکی نیاز داشته باشد.

در ادامه این مطلب، دلایل و عوامل موثر در بروز درد لثه را بررسی خواهیم کرد. به علاوه درمان پزشکی، درمان های خانگی، پیشگیری از درد لثه و زمان مراجعه به دندانپزشک را نیز خاطر نشان می کنیم.

علل بروز درد لثه

درد لثه می تواند ناشی از یک تحریک جزئی باشد یا از یک مشکل جدی ناشی شود. برخی از دلایل بالقوه در بروز درد لثه عبارتند از:

• زخم های پوستی / کانکر: زخم های پوستی که با نام زخم های دهان نیز شناخته می شوند، دردناک و کوچک هستند و بر روی لثه ها مشاهده می شوند. علت های بروز زخم های پوستی شامل استرس عاطفی، جراحات در دهان، اختلال در سیستم ایمنی بدن یا سایر شرایط بهداشتی اساسی می شود.
  • بریدگی یا جراحات: دندان ها و لثه ها گاهی توسط مواد غذایی و اشیایی که وارد دهان می شوند، دچار بریدگی یا جراحات جزئی می شوند. به علاوه این امکان نیز وجود دارد که شخص به طور تصادفی به گونه ای لثه را گاز بگیرد، که موجب درد و خونریزی در آنها شود.
  • بیماری لثه: بیماری لثه با نام التهاب لثه نیز شناخته می شود، این شرایط به دلیل باکتری های ایجاد شده در زیر لثه که باعث التهاب و خونریزی آن می شوند، رخ می دهد. در صورتی که التهاب لثه ها درمان نشوند، این بیماری می تواند به شرایط جدی تری به نام پریودنتیت تبدیل شود که در نهایت منجر به سست شدن دندان ها می شود. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های لثه هستند.
  • تغییرات هورمونی: نوسانات هورمونی به ویژه در بانوان در زمان های مختلف زندگی آنها مانند دوران بلوغ، قائدگی، بارداری و یائسگی می تواند بر سلامت لثه ها تاثیر بگذارد و موجب بروز تورم، درد و خونریزی در لثه ها شود.
  • روش های نادرست نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن موجب حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان می شود. با این حال، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خیلی شدید و یا به صورت مکرر ممکن است لثه ها را تحریک کرده و حتی به آنها آسیب برساند، و حتی گاهی اوقات باعث خونریزی و درد لثه ها شود.
  • سینوزیت: وجود یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در سینوس ها می تواند سبب ایجاد تورم حفره سینوس شود. برخی از افراد مبتلا به سینوزیت، درد لثه و دندان را تجربه می کنند.
  • آبسه دندان: وجود عفونت باکتریایی در کنار ریشه دندان می تواند آبسه یا کیسه پر از چرک را ایجاد کند. آبسه دندان می تواند منجر به تورم و درد لثه شود. این مشکل می تواند جدی باشد به سایر بخش های بدن سرایت کند، بنابراین به محض بروز این مشکل، ضروری است که فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • آلرژی: برخی از افراد نسبت به مواد موجود در خمیردندان، دهانشویه و سایر محصولات بهداشتی دهان و دندان واکنش آلرژیک دارند. این آلرژی می تواند به لثه های شما آسیب برساند. به علاوه ممکن است لثه های شما به جای محصولات بهداشتی دندان، به مواد غذایی آلرژی داشته باشد. برای جلوگیری از آسیب و جراحات ممکن به لثه ها باید آن مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید.
  • کمبود ویتامین ها: کمبود ویتامین می تواند در کنار سایر علائم، منجر به بروز برخی شرایط – مانند اسکوروی – شود که ممکن است باعث تورم و درد لثه ها گردد. حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در آن گنجانده شده است، می تواند کمبود ویتامین در بدن را جبران کند.
درد لثه

درمان درد لثه

درمان درد لثه وابسته به علت اصلی بروز این بیماری است. برای مثال، برای افراد مبتلا به التهاب لثه، متخصص جراحی لثه یک جرمگیری حرفه ای را برای حذف پلاک و تارتار از روی لثه ها تجویز می کند. به علاوه استفاده از دهانشویه ضد باکتریایی، مانند دهانشویه حاوی کلرهگزیدین، برای از بین بردن باکتری های اضافی و جلوگیری از ایجاد پلاک در آینده توصیه می شود.

در صورتی که فرد به بیماری لثه شدید مبتلا باشد، متخصص لثه ممکن است برای ترمیم استخوان یا لثه آسیب دیده که باعث بروز این بیماری شده، جراحی لثه را توصیه کند. گاهی، درمان می تواند شامل پیوند استخوان و بافت به منظور رشد بافت جدید و سالم باشد.

افراد مبتلا به آبسه دندان ممکن است به عصب کشی نیاز داشته باشند. دندانپزشک در حین این روش، پالپ آلوده یا بافت نرم داخل دندان و آبسه را از ریشه حذف کرده و دندان آسیب دیده را ترمیم و پر می کند.

درد لثه ای که در اثر سینوزیت بروز می کند معمولاً بعد از حذف عفونت کاهش می یابد. همچنین ممکن است پزشک برای درمان عفونت های باکتریایی، مصرف آنتی بیوتیک را تجویز کند.

درمان های خانگی درد لثه

در شرایطی که درد لثه ناشی از یک مشکل جدی باشد، مراجعه به دنداپزشک در اسرع وقت ضروری است. اما در صورتی که درد لثه تنها یک التهاب ساده و موقتی باشد و از مشکلی جرئی به وجود آمده باشد برخی از درمان های خانگی ساده در کاهش و رفع درد موثر هستند. این درمان های خانگی شامل موارد زیر می شوند:

• غرغره آب نمک. یک قاشق چایخوری نمک را با 8 اونس آب گرم مخلوط کرده و محلول آب نمک را چند بار در روز غرغره کنید.
  • روغن گل میخک. استفاده از روغن میخک روی لثه ها به کاهش درد و تورم کمک می کند.
  • مسکن های ضددرد. تسکین دهنده های ضددرد مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می تواند در کاهش درد لثه موثر باشد.
  • مسواک زدن محتاطانه. در هنگام احساس درد، تورم یا خونریزی در لثه ها، این بخش ها را باید به آرامی و با دقت مسواک بزنید.

در زمان بهبودی، دوری از مصرف غذاهایی که موجب تحریک یا خراش لثه ها می شوند، می تواند کمک کند. این غذاها عبارتند از:

• غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی
  • غذاهای تیز یا خراش دهنده مانند چیپس و آجیل
  • غذاهای پرادویه، مانند غذاهای حاوی فلفل های گرم

مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی مانند آهن و ویتامین B-12، برای افراد مبتلا به زخم دهان می تواند به کاهش درد لثه کمک کند.

جلوگیری از درد لثه

حفظ بهداشت مناسب دهان در جلوگیری از درد لثه و سایر مشکلات دندانپزشکی موثر است. رعایت بهداشت صحیح دهان شامل موارد زیر می شوند:

• حداقل دو در روز هر بار به مدت دو دقیقه مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید
  • نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در هر روز
  • استفاده روزانه از دهانشویه
  • انجام معاینات منظم با دندانپزشک هر 6 ماه یک بار

به علاوه ترک دخانیات می تواند موجب بهبود سلامت لثه شود. سیگار کشیدن سبب کاهش جریان خون به لثه ها می گردد، التیام را مختل می کند و منجر به ایجاد ناراحتی می شود.

درد لثه

چه زمانی باید به یک متخصص لثه مراجعه کنید؟

افرادی که با درد شدید لثه، مداوم یا عود کننده مواجه هستند، باید به منظور انجام معاینات پزشکی به متخصص جراحی لثه (پریودنتیست) مراجعه نمایند. دندانپزشک لثه ها، دندان ها و دهان را از نظر بروز علائم عفونت، پوسیدگی دندان و سایر موارد دندانپزشکی ارزیابی می کند.

در صورت بروز درد در كنار هر يك از علائم زير، با دندانپزشك خود یک قرار ملاقات تعیین نمایید:

• بوی بد دهان که با مسواک زدن بهبود نمی یابد
  • خونریزی لثه ها
  • پسروی و عقب نشینی لثه ها
  • سست شدن دندانها
  • درد شدید در هنگام جویدن
  • لثه های قرمز
  • دندان های حساس

بروز درد لثه می تواند از دلایل احتمالی زیادی، از جمله بیماری لثه، عفونت، آبسه و زخم ناشی شود.

افراد دارای درد لثه که مشکل آنها از دلائل جدی ناشی می شود باید برای معاینه و درمان به متخصص جراحی لثه مراجعه کنند. بدون درمان علل ایجاد کننده درد لثه، این شرایط می تواند سبب پوسیدگی دندان یا از دست دادن آنها شود.

در مواردی که مشکل جدی سبب بروز درد لثه نباشد، استفاده از درمان های خانگی مانند استفاده از روغن میخک بر روی لثه، شستشوی دهان با آب نمک و اجتناب از مصرف غذاهای محرک می تواند در درمان موثر باشد.