خونریزی لثه و سلامت عمومی بدن

آیا تا کنون شنیده اید که دهان، دریچه نشانگر سلامت کلی بدن انسان ها است؟ آیا می دانستید هر یک از بیماری های دهان و دندان می توانند زنگ خطری برای وجود بیماری هایی جدی در سایر نقاط بدن باشند؟ در ادامه با نشانه های بیماری و خونریزی لثه که یکی از مشکلات جدی در سلامت دهان و دندان افراد مختلف در سراسر جهان است آشنا خواهید شد.

آیا لثه های شما به راحتی دچار خونریزی می شوند؟ دلیل این امر می تواند یک مسئله خیلی ساده باشد، مثلاً طریقه نادرست مسواک زدن در شبانه روز، طریقه نادرست نخ دندان کشیدن و یا مسواک زدن با مسواکی که موهای نرم ندارد.

در برخی مواقع هم می تواند زنگ خطری برای سلامتی شما باشد که باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه به دلایل خونریزی لثه و بیماری های ناشی از آن اشاره خواهد شد.

دلایل شایع خونریزی لثه

خونریزی لثه ممکن است در اثر وجود عوامل مختلفی اتفاق بیفتد، اما دلایل زیر می تواند نشانه هایی هشدار دهنده درباره احتمال وجود بیماری های مهم لثه و یا بیماری های جدی در سایر بخش های بدن انسان به شمار رود.

• امکان دارد شما دچار التهاب لثه باشید و یا درگیر بیماری خاصی باشید که یکی از عوارض جانبی آن التهاب لثه ها و در نتیجه خونریزی آن ها است.
  • شاید خیلی سفت مسواک بزنید و یا موهای مسواک شما به قدر کافی نرم نباشد.
  • ممکن است به تازگی شروع به استفاده از نخ دندان کرده باشید و بنابراین سطح لثه های شما هنوز به نخ دندان عادت نکرده باشند.
  • امکان دارد در اثر استفاده از داروهای رقیق کننده خون، لثه های شما به سادگی دچار خونریزی شوند.
  • ممکن است باردار باشید و بر اثر آن دچار التهاب لثه در دوران بارداری شده باشید.
  • شاید از دندان مصنوعی استفاده کنید و دندان شما برایتان مناسب نباشد، در نتیجه این دندان ها لثه های شما را زخم کرده، منجر به خونریزی شوند.

در ادامه مطلب، بیماری هایی که موجب خونریزی و التهاب لثه ها می شوند شرح داده خواهد شد.

التهاب لثه

خونریزی لثه ها یکی از نشانه های ابتلا به التهاب لثه است. این بیماری یکی از بیماری های خفیف لثه است و در اثر تجمع پلاک در لثه ها ایجاد می شود. در صورتی که مبتلا به بیماری التهاب لثه ها هستید، ممکن است لثه های شما تحریک شده، قرمز و متورم به نظر برسد و علاوه بر این در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دچار خونریزی بشود.

اما نگران این مشکل نباشید! با مراقبت صحیح از دندان ها،  شما می توانید به راحتی از شر این مشکل خلاص شوید. بهتر است دندان های خود را ۲ بار در روز مسواک زده، هر روز از نخ دندان استفاده کنید. علاوه بر این توصیه می شود حتماً به طور روزانه از دهانشویه های ضد باکتری برای شستشوی دهان خود استفاده کرده و به صورت منظم برای معاینه دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

پریودنتیت

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، در صورتی که التهابات لثه در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود، مسئله حادی نیست و بیماری پیشرفت نمی کند.

خونریزی لثه

اما اگر نسبت به این التهابات بی توجه باشید و در راستای درمان آن اقدام نکنید، این التهاب می تواند منجر به بیماری لثه پیشرفته، یعنی پریودنتیت شود. پریودنتیت یک بیماری مزمن در لثه هاست که موجب آسیب رسیدن به بافت و استخوان دندان می شود.

در صورت ابتلا به پریودنتیت، لثه های شما ملتهب و آلوده شده، از ریشه دندان ها جدا می شوند. این امر بر اثر عفونت شدید در لثه ها و نواحی استخوان دندان اتفاق می افتد. یکی از نشانه ‌های بیماری پریودنتال این است که لثه های شما تحریک پذیر و حساس شده، به راحتی خونریزی کنند.

علاوه بر این در اثر ابتلا به این بیماری، دندان های شما لق شده به راحتی از لثه جدا می شوند. بوی بد دهان و از بین رفتن نظم و قرارگیری دندان ها هنگام گاز گرفتن و جویدن و تغییر رنگ لثه ها به رنگ قرمز روشن متورم و حساس شدن آن ها از جمله سایر نشانه‌ های ابتلا به بیماری پریودنتیت است. متاسفانه بیماری پریودنتیت یک بیماری جدی است و در صورتی که درمان نشود، بیمار ممکن است تعدادی از دندان های خود را از دست بدهد.

دیابت

در صورتی که خونریزی لثه داشته باشید، همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، ممکن است علامت هشدار دهنده ای برای ابتلا به یک بیماری پیشرفته تر باشد. از جمله این بیماری ‌ها، دیابت است. خونریزی یا تورم لثه می ‌تواند علامت هشداری برای ابتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ باشد.

در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا باشید، دهان و دندان شما در مبارزه با میکروب ها و باکتری های آلاینده قدرت کافی ندارد و بنابراین به راحتی می تواند به عفونت های لثه مبتلا شود. سطح بالای قند خون که در اثر دیابت در بدن افراد دیابتی اتفاق می ‌افتد، روند بهبود خونریزی لثه را دشوارتر می ‌کند و  این امر می ‌تواند موجب پیشرفت بیماری و وخیم تر شدن آن بشود.

سرطان خون

در برخی موارد خونریزی لثه یکی از نشانه های ابتلا به سرطان خون و یا یکی از انواع سرطان ها است. پلاکت خون در بدن انسان نقش حیاتی ایفا می کند. در واقع پلاکت های خون به توقف خونریزی در بدن انسان ها کمک می کنند.

خونریزی لثه

افرادی که سرطان خون دارند تعداد پلاکت خون آن ها کمتر از یک فرد سالم است و بنابراین این امر موجب می ‌شود که خونریزی خصوصاً در نواحی مختلف بدن و از جمله لثه ها به آسانی و به صورت خود به خودی متوقف نشود.

ترومبو سیتوپنی

اگر هنگام مسواک زدن لثه های شما خونریزی می کنند و خونریزی آن ها به سادگی متوقف نمی شود، ممکن است شما دچار بیماری ترومبوسیتوپنی باشید. این بیماری در اثر اختلال در پلاکت های خون یا ترومبوسیت ها ایجاد می شود و موجب کاهش تعداد پلاکت های خون خواهد شد.

در اثر این امر خونریزی ها از جمله خونریزی لثه ها، به طور خود به خودی متوقف نمی شوند، زیرا تعداد پلاکت های بدن برای تشکیل لخته های خون و توقف خونریزی کافی نیستند. این امر می تواند موجب خونریزی بیش از حد در بخش های مختلف بدن و خصوصاً لثه ها شود.

هموفیلی یا بیماری وون ویل براند

در صورتی که در اثر یک بریدگی جزئی و یا مراجعه به دندانپزشک و انجام کارهای دندانپزشکی دچار خونریزی های شدید لثه می ‌شوید، ممکن است زنگ هشداری برای وجود اختلالی مانند هموفیلی یا وون ویل براند باشید. در صورت ابتلا به بیماری هموفیلی، خون در بدن شما به درستی لخته نخواهد شد. بنابراین ممکن است یک بریدگی ساده و یا یک زخم کوچک در لثه ها موجب خونریزی های شدید شده و به راحتی این خونریزی ها متوقف نشوند.

کمبود ویتامین c

ویتامین c نقش مهمی در ترمیم و رشد بافت ‌های مختلف بدن ایفا می‌ کند. این ویتامین زخم‌ ها را بهبود بخشیده و استخوان‌ ها و دندان های شما را تقویت می ‌کند. اگر بدن شما دچار کمبود ویتامین سی باشد، ممکن است احساس ضعف و بی حالی شدیدی در بدن خود داشته باشید. توجه داشته باشید کمبود ویتامین سی درگذر زمان می تواند منجر به التهاب و خونریزی شدید لثه ها بشود.

اسکوربوت

اسکوربوت یک بیماری نادر است که خوشبختانه کمتر کسی در جهان به آن مبتلا می شود. این بیماری می تواند در اثر کمبود شدید ویتامین c در بدن افراد به وجود بیاید. در واقع تغذیه نا مناسب در افراد می ‌تواند یکی از دلایل ابتلا به بیماری اسکوربوت باشد. بر اثر این بیماری فرد بیمار ضعیف و بی حال شده، دچار کم خونی شدید و خونریزی های زیر پوستی خصوصاً خونریزی لثه ها می شود. یکی از نشانه های متداول بیماری اسکوربوت خونریزی در ناحیه لثه ها است.

کمبود ویتامین k

در صورتی که لثه های شما در دفعات زیاد دچار خونریزی می شوند، ممکن است نشانه ای حاکی از کمبود شدید ویتامین k در بدن شما باشد. ویتامین کا وظیفه لخته کردن خون در بدن انسان را بر عهده دارد. علاوه بر این، ویتامین k برای استخوان های بدن نیز بسیار مفید است. اگر نمی توانید رژیم غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که از ویتامین k غنی باشد، ممکن است دچار کمبود شدید ویتامین k شوید. در برخی موارد نیز بدن نمی تواند به خوبی ویتامین k مواد غذایی مصرفی را جذب کند. همین امر موجب بروز مشکلات شدید و خونریزی خصوصاً در ناحیه لثه ها خواهد شد.

سخن نهایی

با توجه به اینکه در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع التهابات لثه ها و هم چنین خونریزی آن ها احتمال بروز بیماری‌ های پیشرفته تر افزایش خواهد یافت و با در نظر گرفتن این مسئله که ممکن است هیچ روشی برای درمان قطعی این بیماری های پیشرفته وجود نداشته باشد، اکیدا توصیه می ‌شود در صورت مشاهده هرگونه نشانه مبنی بر التهاب لثه ها مانند؛ تغییر رنگ آن ها، احساس ناراحتی در دهان و دندان و یا خونریزی های خفیف لثه حتماً به متخصص جراحی لثه مراجعه کنید. متخصص می تواند با معاینه و بررسی دقیق دهان و دندان، دلیل خونریزی لثه ها را تشخیص داده و در راستای درمان به موقع آن اقدام کند و در نتیجه مانع پیشرفت این بیماری و وخیم تر شدن اوضاع  خواهد شد.

خونریزی لثه

در صورت عدم مراجعه زود هنگام به پزشک و شروع به موقع درمان ممکن است بیماری لثه ها پیشرفت کرده، دندان ها در محل لثه لق بشوند و در نتیجه بیمار دندان های خود را از دست بدهد. در صورتی که بیمار در اثر ابتلا به بیماری لثه دندان های خود را از دست بدهد، به سختی می تواند از سایر روش های جایگزین برای کاشت دندان استفاده نماید. زیرا اولین مسئله ضروری برای داشتن دندان های سالم، داشتن لثه های سالم است.

لذا توصیه می شود همواره به صورت منظم برای معاینه بهداشت و سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.