همه چیز در مورد بیماری کرونا و نحوه انتقال ویروس کرونا

شیوع بیماری کرونا در یک ماه اخیر باعث شده که بسیاری از افراد نسبت به فعالیت کلی خود تردید داشته باشند و حتی مقامات دولتی به سراغ تعطیل کردن بسیاری از برنامه‌های خود بروند. این موضوع باعث شده که کسانی که به فکر انجام کارهای پزشکی هستند نسبت به انجام آن دلسرد شده و نگرانی هایی داشته باشند. به عنوان مثال در حوزه کاشت ایمپلنت دندان هم نگرانی‌هایی وجود دارد و بیماران احساس می‌کند که ممکن است از این طریق در معرض بیماری قرار گیرند.

برای این طیف از افراد تصمیم گرفتیم که اطلاعات دقیقی در مورد ویروس کرونا و به طور کلی شرایط بیماری کرونا معرفی کنیم و در نهایت بگوییم که چرا نباید خدمات دندانپزشکی خود را قطع کنید؟

بیماری کرونا چیست؟

بیماری کرونا یک نوع بیماری خاص با شرایط بسیار مشابه با سرماخوردگی معمولی است که اتفاقاً بسیاری از علائم و نشانه های آن با سرماخوردگی معمولی تفاوت چندانی ندارد. این بیماری از یک طیف ویروس شناخته شده تحت عنوان کرونا (Corona) نشأت می گیرد که اتفاقاً یک ویروس بسیار قدیمی بوده و انواع مختلفی از آن تاکنون شناخته شده است.

ویروسی که در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا و ایران را درگیر خود کرده برای اولین بار در شهر ووهان چین شناخته شد. این ویروس تحت عنوان ویروس کووید ۱۹ (Covid-19d) شناخته می شود و هنوز هم اطلاعات دقیقی در مورد شرایط ژنتیکی و شرایط ژنوم آن وجود ندارد. این ویروس در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت جهان را مبتلا کرده و بیش از سه هزار کشته در ۸۰ کشور دنیا را به ثبت رسانده است.

منشاء ویروس کرونا

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی همه مدل ها و نسخه های ویروس کرونا، حیوانی است و برای اولین بار از حیوان به انسان انتقال پیدا می‌کنند. البته از این مرحله به بعد روند انتقال آن تغییر کرده و از انسان به انسان گسترش پیدا می‌کند.

در نمونه های قبلی از بیماری کرونا رد پای برخی از حیوانات مانند گربه ها یا شتر در ویروس کرونای خاورمیانه دیده شد و به نظر می‌رسد که برای کرونای جدید هم باید منشاء حیوانی پیدا شود. بررسی سازمان بهداشت جهانی و مطالعه وضعیت بیماران نشان داده که به احتمال زیاد این ویروس برای اولین بار از خفاش به انسان انتقال پیدا کرده که ناشی از تغذیه چینی های شهر ووهان از خفاش است. البته هنوز این اطلاعات به شکل قطعی به تایید نرسیده و به همین دلیل ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود.

 

بیماری کرونا

بیماری کرونا

 

بیماری کرونا با چه علائمی همراه می شود؟

کسانی که درگیر ویروس کرونای جدید می شوند باید خود را برای داشتن علائمی مشابه با سرماخوردگی آماده کنند و در موارد حاد با گرفتگی قفسه سینه و درد در آن مواجه می شوند. به طور کلی شیوع ویروس کرونا با علائم خفیف سرماخوردگی همراه است و در برخی افراد مانند بزرگسالان ممکن است با مواردی مانند اسهال و استفراغ یا تب و سرگیجه همراه باشد.

معمولاً کسانی که برای تست بیماری کرونا می روند در همان ابتدا با دستگاه های تب سنجی وضعیت حرارت بدن آنها سنجیده می‌شود که اصلی ترین معیار در تشخیص بیماری است. در نهایت با گرفتن خون و انجام چند تست دیگر می توان مشخص کرد که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده یا خیر.

 

بیماری کرونا

بیماری کرونا

 

چگونه از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

ویروس کرونای جدید از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک ویروس ناشناخته معرفی شده که اطلاعات دقیق و کاملی در مورد آن وجود ندارد. این موضوع باعث شده که ابهاماتی در مورد درمان و تهیه واکسن برای آن به وجود بیاید و توصیه اصلی پزشکان به افراد جامعه این باشد که تمامی راهکارهای خود را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به کار ببرند. راهکارهای پیش بینی شده توسط پزشکان شامل موارد زیر می شود:

  • ضدعفونی کردن دستان با محلول های الکلی یا شستشوی دستها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون
  • پوشاندن قسمت های مخاطی صورت مانند دهان و بینی و چشم
  • اجتناب از تماس مستقیم با سطوح در اماکن عمومی مانند آسانسورها
  • اجتناب از حضور در اماکن عمومی و اجتماعات مانند سینما و ورزشگاه ها
  • اجتناب از تماس مستقیم با حیوانات اهلی و وحشی کنترل شده
  • استفاده از دستکش یکبار مصرف برای پوشاندن دست
  • اجتناب از ارتباط مستقیم با افراد بیمار

کرونا ویروس برای چه کسانی خطرناک است؟

به طور کلی بیماری کرونا به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته می شود و آمار مرگ و میر آن در حدود سه درصد بوده که نسبت به آنفلوانزا هم بسیار کمتر است. اما نکته ای که در مورد ویروس کووبد ۱۹ وجود دارد این است که تاثیر آن روی افراد بزرگسال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر بوده و آمار مرگ و میر در این طیف از افراد جامعه بالاتر است.

طبق آمارهای جدید منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی از مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا مشخص شده که افراد بالاتر از ۸۰ سال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و دیابت دارند بیشتر در معرض مرگ و میر هستند. این آمارها نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در این افراد به بالاتر از ۲۰ درصد می‌رسد. این در حالی است که ویروس کرونا برای افراد سالم تنها یک درصد آمار مرگ و میر را داشته است.

نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که این ویروس روی افراد تازه متولد شده تا ۹ سال تاثیر منفی نگذاشته و تاکنون هیچ‌گونه مرگ و میری از افراد در این محدوده سنی گزارش نشده است.

آیا با وجود شیوع بیماری کرونا کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهیم؟

وقتی که شیوع بیماری منجر به تعطیلی رسمی مدارس و دانشگاه‌ها شده احتمالاً این نگرانی برای شما وجود دارد که سرعت انتقال این بیماری بسیار زیاد است و ممکن است شما هم در مطب دندان پزشکی در معرض این بیماری قرار داشته باشید. این یک واقعیت است و شما برای حفظ سلامت فردی خود هم که شده باید تمامی مراتب امنیتی و حفظ سلامت مال و جان خود را رعایت کنید. اما ذکر چند نکته در اینجا خالی از لطف نیست.

به طور کلی انجام خدمات دندانپزشکی یک فرآیند حساس و پیچیده است و به همین دلیل در سالم ترین شرایط ممکن باز هم ضد عفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی ضروری است. یک دندانپزشک هیچ وقت به خود اجازه نمی دهد که از وسایل غیر استریل برای انجام کارهای دندانپزشکی استفاده کند و این طبیعی است که می تواند سلامت بیمار را تضمین کند. در ضمن شخص دندانپزشک هم تمامی مراتب سلامتی و بهداشت مانند ماسک و عینک و دستکش استریل را رعایت می‌کند.

در نهایت کاشت ایمپلنت دندان شامل چند مرحله جراحی می‌شود که با شکافتگی لثه و کار روی استخوان فک همراه است. این یعنی حتی اگر ما بیماری کرونا را هم نادیده بگیریم باز هم دندان پزشک موظف است که تمامی اصول بهداشتی را رعایت کند. کوچکترین کوتاهی از طرف دندانپزشک می‌تواند منجر به عفونت ایمپلنت دندان و در نتیجه ناکام ماندن روند درمانی شود. پس در جریان کاشت ایمپلنت دندان یا هرگونه خدمات دندانپزشکی دیگری به هیچ وجه نگران شیوع و انتقال ویروس کرونا نباشید

توصیه ما این است که در شرایطی که یک اپیدمی حاد در جامعه وجود دارد جراحی های غیر ضروری حتما به زمان دیگری موکول شوند و تنها درمانهای اورژانس انجام شوند

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *