فلوراید: مزایا و خطرات آن

شما نمی توانید فلوراید را ببینید، اما وجود دارد: در آب فلورایده ای که از شیر آب و برخی از آب های بطری می نوشید، در محصولات دندانی مانند خمیر دندان و دهانشویه، و در مکمل ها. صرفنظر از نوع منبع، این ماده معدنی نیروگاهی به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و تقویت استخوان های شما کمک می کند.

از آنجا که ممکن است در مصرف چیزهای خوب نیز زیاده روی شود و ضرر داشته باشند، منطقی است که یاد بگیرید چگونه تعادل درستی در مصرف فلوراید خود ایجاد کنید.

این مقاله فواید فلوراید برای سلامتی و همچنین عوارض جانبی هضم بیش از حد آن را شرح می دهد. همچنین به دریافت روزانه توصیه شده فلوراید و چگونگی تکمل فلورایدی که معمولاً از طریق غذا و نوشیدنی دریافت می کنید اشاره می کند.

فواید فلوراید برای سلامتی

در اکثر کشورهای دنیا، به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی برای کاهش پوسیدگی دندان ها (که تحت عنوان کرم خوردگی نیز شناخته می شود)، فلوراید به منابع عمومی آب آشامیدنی شهری اضافه می شود. تصمیمات در مورد افزودن فلوراید به آب آشامیدنی عمومی در سطح محلی یا ایالتی گرفته می شوند.

مشخص شده است که مکمل فلوراید از پیشرفت روند پوسیدگی دندان در نوزادان، کودکان و افراد بزرگسال جلوگیری می کند. فلوراید این اثر مفید را از طریق تماس مستقیم روی دندان ها اعمال می کند و همچنین از دندان های در حال رشدی که هنوز زیر لثه ها هستند، در برابر ایجاد حفره هایی که بالأخره روی دندان ها ایجاد خواهند شد محافظت می کند.

اعتقاد بر این است که فلوراید از دو طریق به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند: با جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری ها و معدنی کردن دندان ها.

پیشگیری از رشد بیش از حد باکتری ها

نشان داده شده است که فلوراید رشد بیش از حد باکتری های خاصی که ممکن است در ایجاد پوسیدگی دندان نقش داشته باشند، را کاهش می دهد. فلوراید سطح pH دهان را کاهش می دهد، و باعث می شود محیط دهان اسیدی تر شود و کمتر میزبان باکتری ها باشد.

مشخص شده است که فلوراید رشد سه نوع باکتری داخل دهان را مهار می کند: استرپتوکوک موتانس Streptococcus mutans، استرپتوکوک سانگوئینیس Streptococcus sanguinis و پورفیروموناس ژنژیوالیس Porphyromonas gingivalis.

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

معدنی سازی دندان ها

فلوراید در تعامل با دندان ها، ماده ای به نام فلوراپاتیت fluorapatite تشکیل می دهد که دندان ها را معدنی می کند. مینرالیزیشنMineralization  یا معدنی کردن، فرآیند سخت شدن شیمیایی است، اثری که از دمینرالیزیشن (تجزیه مواد معدنی) دندان جلوگیری می کند. جالب اینجاست که، گرچه فلوراپاتیت بخش طبیعی دندان ها نیست، اما مفید است و باعث بروز هیچ آسیبی به دندان ها نمی شود.

معدنی شدن فلوراپاتیت ناشی از مکمل های فلوراید همچنین به دندان ها کمک می کند تا در برابر آسیب هایی که می توانند توسط غذا، نوشیدنی ها و باکتری ها وارد شوند مقاومت کنند.

از نظر سلامت و تغذیه انسان، فلوراید یک عنصر کمیاب است، که درصد نسبتاً اندکی از ترکیب بدن را تشکیل می دهد.

فلوراید برای نجات

پوسیدگی دندان تا حد زیادی قابل پیشگیری است، اما شایع ترین بیماری مزمن در کودکان و افراد بزرگسالان در سراسر دنیا است. با این حال، تعداد موارد در طول 40 سال گذشته کاهش یافته اند و بسیاری از افراد افزودن فلوراید به آب آشامیدنی عمومی را به عنوان یکی از عوامل موثر تأیید می کنند.

کوچک اما توانا

فلوراید به عنوان یک عنصر کمیاب تلقی می شود، به این معنا که در بافت های بدن فقط در مقادیر اندک (یا به صورت جزئی) یا حدود 1/0% از نظر حجمی، وجود دارد.

عوارض جانبی احتمالی

مصرف فلوراید در سطوح بالاتر از 10 میلی گرم در روز توصیه نمی شود. فلوراید اضافی، بسته به میزان قرار گرفتن در معرض فلوراید و اینکه به صورت مزمن (دوباره و دوباره)، در یک دوره زمانی طولانی مدت یا به صورت حاد (سریع) رخ می دهد، می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد.

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

فلوراید اضافی می تواند باعث بروز خطر شود

سطوح بالای مزمن دریافت فلوراید می تواند دندان ها و استخوان ها را تحت تأثیر قرار دهد، در حالی که هضم مقادیر زیاد فلوراید به صورت حاد می تواند عوارض جانبی خطرناک تری ایجاد کند. حتی در موارد نادر، ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید به صورت مزمن

فلوئوروزیس دندانی مستندترین عارضه جانبی مصرف زیاد فلوراید است. این عارضه اغلب به دلیل هضم مقدار زیاد فلوراید در دوران نوزادی و کودکی، در حالی که دندان ها در حال شکل گیری هستند، بروز می یابد. این عارضه می تواند منجر به ایجاد خطوط سفید یا لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها شود. فلوئوروزیس شدید دندانی می تواند منجر به ایجاد حفره در مینای دندان شود.

فلوئوروزیس عمدتاً یک نگرانی زیبایی است و اعتقاد بر این است که برای دندان ها مضر نیست. فلوئوروزیس به صورت خود به خود بهبود نمی یابد و ترمیم آن بسیار دشوار است. اگر دچار این عارضه شدید، مراقب درمان های زیبایی خانگی مانند ژل ها یا کرم های سفیدکننده دندان باشید. آنها می توانند باعث تغییر رنگ بیشتر دندان ها شوند.

برای جلوگیری از بروز این خطرات، دندان های خود را بیشتر از سه بار در روز مسواک نزنید و بیشتر از چند بار در روز دهانشویه استفاده نکنید. حتماً دهانشویه را نیز به بیرون تف کنید.

جلوگیری از بروز فلوئوروزیس

برای جلوگیری از فلوئوروزیس، چه با مکمل ها و چه از طریق مصرف بیش از حد خمیر دندان یا دهانشویه، دندان های خود را در معرض فلوراید زیاد قرار ندهید.

شکنندگی استخوان

مشخص شده است که هضم بیش از حد فلوراید همچنین باعث ایجاد بیماری نادری به نام فلوئوروزیس اسکلتی می شود که مشخصه اصلی آن استخوان های شکننده و سفت شدن یا خشکی مفاصل  است. فلوئوروزیس اسکلتی می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. این وضعیت نادر است، اما اثرات آن می توانند از درد یا سفتی گاه به گاه مفاصل تا پوکی استخوان و تحلیل عضلات باشد.

مسمومیت حاد با فلوراید

مسمومیت حاد با فلوراید می تواند باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. در برخی موارد، بویژه در کودکان خردسال، این اثرات می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

مسمومیت حاد غیرمعمول است زیرا غلظت فلوراید در آب، خمیر دندان و دهانشویه بسیار اندک است و باعث اوردوز فلوراید نمی شود.

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

دوز و آماده سازی

بر اساس آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، مصرف معمول فلوراید به صورت روزانه در ایالات متحده از غذاها و نوشیدنی ها (از جمله آب آشامیدنی فلورایده) عبارتند از:

  • کودکان 4 سال و کمتر: 2/1 میلی گرم تا 6/1 میلی گرم
  • کودکان 4 تا 11 ساله: 2 تا 2/2 میلی گرم
  • کودکان 11 تا 14 ساله: 4/2 میلی گرم
  • بزرگسالان: 9/2 میلی گرم

این اعداد تقریباً به مقدار مصرف کافی فلوراید در روز نزدیک هستند. این مقدار عبارت است از:

  • تولد تا 6 ماهگی: 01/0 میلی گرم در مردان، 01/0 میلی گرم در زنان
  • 7 تا 12 ماهگی: 5/0 میلی گرم در مردان، 5/0 میلی گرم در زنان
  • 1 تا 3 سال: 7/0 میلی گرم در مردان، 7/0 میلی گرم در زنان
  • 4 تا 8 سال: 1 میلی گرم در مردان، 1 میلی گرم در زنان
  • 9 تا 13 سال: 2 میلی گرم در مردان، 2 میلی گرم در زنان
  • 14 تا 18 سال: 3 میلی گرم در مردان، 3 میلی گرم در زنان
  • بالای 19 سال: 4 میلی گرم در مردان، 3 میلی گرم در زنان

در مصرف فلوراید زیاده روی نکنید.

بلعیدن مقادیر بسیار زیاد فلوراید از طریق محصولات دندانی یا مکمل های غذایی می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله درد شکم، اسهال، تهوع و استفراغ را ایجاد کند.

باید به دنبال چه بود؟

علاوه بر منابع مکمل فلوراید، فلوراید در غذاها و نوشیدنی ها نیز یافت می شود. انتخاب های قابل توجه شامل غذاهای دریایی، کشمش و سیب زمینی و همچنین چای، شراب و آب انگور هستند.

با این حال، میزان فلوراید موجود در این محصولات کمتر از یک صدم گرم است، که برای داشتن اثر محافظتی یا نامطلوب بسیار اندک است.

خبر خوب برای عاشقان چای و قهوه

مصرف کنندگان چای و قهوه ممکن است خوشحال شوند اگر بدانند این نوشیدنی ها حاوی فلوراید بالایی هستند. یک فنجان چای سیاه دم کرده حاوی 07/0 تا 5/1 میلی گرم فلوراید است، در حالی که 1 فنجان قهوه دم کرده حاوی حدود22/0 میلی گرم فلوراید است. مقادیر دقیق ممکن است بسته به آب (و محتوای فلوراید) مورد استفاده برای تهیه این نوشیدنی ها متفاوت باشد.

مکمل های فلوراید

اگر شما یا فرزندتان نمی توانید آب منبع عمومی معمولی را مصرف کنید، ممکن است از محافظتی که فلوراید می تواند در برابر پوسیدگی دندان ایجاد کند، برخوردار نشوید. برای جبران، از خمیردندان های حاوی فلوراید و دهانشویه های بدون نسخه استفاده کنید تا از محافظت فلوراید در برابر پوسیدگی دندان برخوردار شوید. علاوه بر این، بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، دندانپزشک شما می تواند فلوراید خوراکی یا موضعی (به این معنی که مستقیماً روی دندان های شما قرار داده می شود) تجویز کند. همچنین می توانید فلوراید را به صورت تخصصی روی دندان های خود اعمال کنید. دندانپزشک شما در صورت لزوم می تواند انجام آن را به شما توصیه کند.

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

فلوراید برای سلامت دهان و دندان

خلاصه

فلوراید یک ماده معدنی بسیار مورد نیاز است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند و استخوان ها را قوی می کند. این ماده با انجام دو عملکرد اساسی، می تواند پوسیدگی دندان ها را متوقف کند: جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری ها و معدنی کردن دندان ها. فلوراید بیش از حد می تواند باعث فلوئوروزیس دندانی شود که مستندترین عارضه جانبی فلوراید زیاد است. این اتفاق اغلب در دوران نوزادی و کودکی، در حالی که دندان ها در حال شکل گیری هستند، بروز می یابد. اما ممکن است برای افراد در هر سنی اتفاق بیفتد. گرچه شما باید اکثر مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید، یک مکمل فلوراید می تواند به پر کردن هر شکافی کمک کند.

افزودن فلوراید به منبع آب شهری، یکی از مقرون به صرفه ترین پیشرفت ها در سلامت عمومی محسوب می شود. گرچه مشخص شده است که فلوراید بروز و وخامت پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد، اما در مقادیر بیش از حد مفید نیست. اگر به مکمل فلوراید دسترسی ندارید، یا اگر به هر دلیلی نمی توانید آن را مصرف کنید، باید مطمئن باشید که گرچه ممکن است اثرات محافظتی آن را از دست می دهید، اما کمبود فلوراید عواقب جدی ندارد. با این حال، باید در مورد رعایت بهداشت دندان در منزل هشیار باشید و حتماً معاینات منظم در مطب دندانپزشک خود را ادامه دهید.

پرسش های پرتکرار شما در مورد مصرف فلوراید

آیا فلوراید به عنوان یک مکمل بی خطر تایید شده است؟

در حال حاضر، سازمان بهداشت عمومی ایالات متحده و انجمن دندانپزشکی آمریکا مصرف مکمل فلوراید را ایمن و مفید می دانند.

در صورت نوشیدن آب بطری و عدم نوشیدن آب شیر، آیا فلوراید کافی دریافت می شود؟

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ممکن است آب بطری مقدار کافی فلوراید نداشته باشد. در صورت داشتن هر گونه پرسشی در مورد اینکه آیا شما آب بطری حاوی فلوراید است، با تولید کننده آب بطری تماس بگیرید و جزئیات را بپرسید.

چگونه در مورد فلوراید موجود در آب آشامیدنی خود اطلاعات کسب کنم؟

قبض آب یا بخش خدمات مشتریان شرکت آب محلی، مکان خوبی برای شروع است. تمام سیستم های آب شهری و سایر تأمین کنندگان آب باید گزارش اطمینان سالانه مصرف کننده (که گاهی اوقات CCR یا گزارش کیفیت آب نامیده می شود) را هر سال برای مشتریان خانگی تهیه کنند و ارائه دهند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *