افزایش عرض ریج یا ستیغ استخوان فک

افزایش عرض ریج که تحت عنوان شکافتن ریج نیز شناخته می شود، نوعی عمل جراحی است که برای احیاء شکل طبیعی پهنای استخوان پس از کشیدن دندان انجام می شود. این فرایند اغلب برای کمک به تغییر شکل لثه ها برای آماده سازی آنها جهت انجام پیوند استخوان یا کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده می شود.

این مقاله آنچه را که می توانید از یک فرایند افزایش عرض ریج انتظار داشته باشید را مرور می کند.

افزایش عرض ریج یا Ridge Expansion چیست؟

پس از کشیدن دندان، فضای خالی ممکن است فرو بریزد ، و باعث شود قرار دادن ایمپلنت دندانی جدید دشوار شود. برای رفع آن می توان افزایش عرض ریج یا ستیغ استخوان آلوئولار فک را انجام داد.

ابزارهای مختلفی وجود دارند که می توان از آنها برای انجام این فرایند پس از کشیدن دندان استفاده کرد، از جمله:

  • یک تیزبر ریز و چکش
  • تیغ جراحی
  • قاشقک
  • استئوتوم (ابزاری که برای برش استخوان استفاده می شود)
  • لیزرها
  • مته ایجاد شکاف (ابزار برشی که می تواند برش های کوچکی را درون دندان ایجاد کند)
  • ابزارهای جراحی پیزوالکتریک که از ارتعاشات با فرکانس بالا و یک نوک فلزی برای برش استخوان استفاده می کنند.

فرآیند کلی شامل برش یک شکستگی چوب سبز در استخوانی است که ریشه های دندان را احاطه کرده است. شکستگی چوب سبز نوعی شکستگی است که زمانی اتفاق می افتد که استخوان خم می شود و ترک می خورد، برخلاف شکستن آن به دو یا چند قطعه. آنچه پس از شکستن باقی می ماند یک حفره خالی است که می توان آن را با یک ایمپلنت یا پیوند استخوان پر کرد.

حین انجام عمل، بیمار تحت آرامبخش داخل وریدی (IV) قرار می گیرید تا بیدار نباشد. اکثر متخصصین دندانپزشکی یک پرستار بیهوشی یا متخصص بیهوشی دندانپزشکی به همراه دارند که آرامبخش IV را تجویز می کند. جراحان دهان گواهینامه دارند و ممکن است آرامبخش را خودشان بدون کمک تزریق کنند.

موارد منع انجام افزایش عرض ریج

در حالی که تقریباً هر کسی می تواند وسیع کردن ریج یا ستیغ را انجام دهد، اما استثناء هایی نیز وجود دارند. اگر استخوان موجود فردی برای برش کمتر از 2 میلی متر باشد، نمی تواند این عمل را انجام دهد.

کمبود فضا در مغز استخوان بین صفحات قشر مغز نیز باعث خواهد شد که فرد نتواند افزایش عرض ریج را انجام دهد. صفحات کورتیکال نوعی استخوان هستند که روی سطح استخوان آلوئولار پیدا شوند، یعنی استخوانی که حفره های دندان را در بر گرفته است.

افزایش عرض ریج در کودکان

گرچه کودکان ممکن است بتوانند برای کاشت ایمپلنت، افزایش عرض ریج را انجام دهند، اما این امر به وضعیت استخوان آلوئولار آنها بستگی خواهد داشت و بر اساس وضعیت هر مورد انجام می شود.

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

خطرات احتمالی

مانند هر روش جراحی دیگری، قابل توجه ترین خطرات همراه با افزایش عرض ریج عبارتند از عفونت و خونریزی. سایر عوارضی که ممکن است رخ دهند عبارتند از:

  • شکستگی صفحه باکال، که بخشی از استخوان آلوئولار است.
  • عوارض عصبی- حسی (هر چند نادر است).

هدف افزایش عرض ریج

هدف اصلی افزایش عرض ریج یا ستیغ، آماده سازی ناحیه برای کاشت ایمپلنت های دندانی است. بدون افزایش عرض ریج، بعید است که جایگذاری ایمپلنت دندانی در آن ناحیه ممکن باشد.

نحوه آماده سازی

قبل از فرایند افزایش عرض ریج، کارهایی وجود دارند که می توانید برای آماده سازی برای این عمل انجام دهید.

محل

اکثر جراحی های افزایش عرض ریج توسط متخصصان دندانپزشکی مانند پریودنتیست (یک متخصص دندانپزشکی که به طور خاص با ایمپلنت های دندانی و بیماری های لثه کار می کند) یا یک جراح دهان انجام می شود. با این حال، هر دندانپزشکی که برای این فرایند آموزش دیده باشد، می تواند آن را انجام دهد.

در صورت لزوم، احتمالاً از سوی یک دندانپزشک عمومی به یک متخصص پریودنتیست ارجاع داده می شوید.

در روز جراحی چه چیزی باید پوشید؟

در روز جراحی، باید لباس های گشاد و راحت بپوشید. از آنجا که یک تزریق وریدی داخل بازوی شما انجام می شود، پوشیدن تی شرت یا پیراهنی که بتوان آستین آن را بالا زد، بهترین کار است. از آرایش و پوشیدن زیورآلات بپرهیزید.

غذا و نوشیدنی

قبل از عمل، از شما خواسته می شود که تقریباً شش ساعت از غذا خوردن اجتناب کنید. معمولاً باید به همین مدت از نوشیدن خودداری شود، اما در برخی موارد ممکن است به شما گفته شود که می توانید تا دو ساعت قبل از عمل مایعات بنوشید.

این تصمیم به عهده پریودنتیست شما خواهد بود و آنها جدول زمانی خاصی را برای خوردن و آشامیدن قبل از افزایش عرض ریج در اختیار شما قرار خواهند داد.

چرا نمی توانید قبل از جراحی غذا بخورید؟

خوردن قبل از بیهوشی می تواند احتمال استفراغ را در حالت بیهوشی افزایش دهد. علت این است که بیهوشی به طور موقت واکنش های بدن شما را مختل می کند.

هنگامی که واکنش های متوقف می شوند و غذا یا آب در معده وجود دارند، می توانند راه خود را رو به خارج معده و به مری باز کنند، و حتی وارد ریه ها شوند و باعث بروز مشکلات تنفسی شوند.

داروها

تمام داروهایی که به طور منظم مصرف می کنید تا زمانی که پزشک به شما دستور دیگری نداده باشد، می توانند به طور منظم ادامه پیدا کنند. اگر مجبور به مصرف دارو هستید و قرار نیست بخورید یا بنوشید، آنها را فقط با یک جرعه بسیار کوچک آب مصرف کنید.

چه چیزهایی باید به همراه داشت؟

در روز جراحی، حتماً باید هر گونه فرم یا اطلاعات پزشکی مهم، مانند اطلاعات بیمه را با خود همراه داشته باشید.

گرچه نیاز نیست چیز زیادی با خود همراه داشته باشید، اما باید به شخصی همراه شما باشد که همان روی شما را به منزل منتقل کند، زیرا حداقل تا 24 ساعت پس از جراحی نمی توانید رانندگی کنید.

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل

تا زمانی که سیگار نکشید، نیازی نیست هیچ گونه تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنید. توصیه می شود افرادی که سیگار می کشند حداقل 12 ساعت قبل از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنند، و یا قبل از انجام افزایش عرض ستیغ آلوئولار، در اسرع وقت آن را به طور کامل ترک کنند.

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

انتظار می رود روز جراحی چگونه پیش برود؟

زمانی که روز جراحی افزایش عرض ستیغ قوس دندانی شما فرا می رسد، می توانید انتظار داشته باشید که چند اتفاق قبل، حین و بعد از جراحی رخ دهند.

قبل از جراحی

قبل از جراحی، فرم های لازم را پر می کنید تا اطمینان حاصل شود که با این فرایند موافق هستید و می دانید که چه کاری انجام می شود.

سپس به داخل اتاق راهنمایی خواهید شد، و برای شما آرام بخش داخل وریدی تزریق می شود تا در طول جراحی بیدار نباشید.

در طول جراحی

در طول جراحی، متخصص دندانپزشکی از ابزار انتخابی خود استفاده می کند و لثه ها را برش می دهد و آنها را از استخوان جدا می کند. پس از تکمیل، آنها از ابزارهای خود برای برش استخوان استفاده می کنند که به عریض تر شدن استخوان کمک می کند.

پس از برش و عریض تر شدن، ممکن است استخوان سالم از ناحیه دیگری در ناحیه تازه عریض شده قرار گیرد. یا ممکن است جایگزینی برای استخوان قرار داده شود تا بتواند در آماده سازی برای کاشت ایمپلنت های دندانی به خوبی بهبود یابد.

بعد از عمل جراحی

پس از جراحی، در حالی که از خواب بیدار می شوید، شما به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. مقداری خونریزی و درد در ناحیه وجود خواهد داشت، بنابراین مهم است که از دست زدن به دهان یا صورت خود اجتناب کنید.

هنگامی که از خواب بیدار شدید، اجازه خواهید داشت با شخص همراه خود به منزل باز گردید.

ریکاوری

ریکاوری پس از عریض تر کردن ستیغ استخوان آلوئولار می تواند یک فرآیند طولانی باشد. با این حال، مدت زمانی که طول می کشد تا بهبود پیدا کند بسته به فرد متفاوت خواهد بود.

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

روند بهبود

به طور معمول، روند بهبود پس از افزایش عرض ریج یا ستیغ استخوان آلوئولار فک می تواند تا شش ماه طول بکشد. در این مدت باید اقدامات صحیح انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که روند بهبودی به خوبی پیش می رود. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مصرف آنتی بیوتیک: اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، باید آن را طبق دستور مصرف کنید تا خطر عفونت کاهش یابد.
  • از دهانشویه نمکی استفاده کنید: پس از جراحی، باید بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید. این شامل استفاده از دهانشویه آب گرم و نمک در روز جراحی و بعد از آن، و تکرار شستشوی دهان تا پنج بار در روز به مدت حداقل پنج روز است.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن: از یک مسواک با فرچه های نرم استفاده کنید و هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، نزدیک آن ناحیه ملایم عمل کنید.
  • غذا خوردن: در هفته نخست باید فقط غذاهای نرم بخورید و حداقل تا چهار ماه از استفاده از محل برای جویدن غذا خودداری کنید.

از مصرف الکل و سیگار بپرهیزید

حداقل یک هفته پس از جراحی نباید الکل مصرف کنید. سیگار کشیدن باید حداقل به مدت دو هفته پرهیز شود زیرا بهبودی را به تأخیر می اندازد و می تواند منجر به بروز عفونت شود. در واقع، پیشنهاد می شود که فرد سیگار را به مدت شش ماه تمام که بهبودی طول می کشد، ترک کند.

صبر کردن تا بهبودی کامل

از آنجا که روند بهبودی ممکن است کمی طول بکشد، مهم است که بدانید تا پایان آن چکار کنید. برای هر دردی که ممکن است تجربه کنید، می توانید از مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن استفاده کنید. قرار دادن یخ روی ناحیه فک نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند.

از آنجا که نمی توانید از آن قسمت از دهان خود برای جویدن استفاده کنید، یا می توانید از یک طرف دهان خود برای جویدن استفاده کنید یا تا حد امکان بیشتر غذاهای نرم تر بخورید.

جراحی های احتمالی آینده

پس از بهبود این ناحیه، شما آماده دریافت ایمپلنت های دندانی در آن ناحیه قرار خواهید بود. افزایش عرض استخوان آلوئولار قوس دندانی معمولاً اولین قدم برای کاشت ایمپلنت های دندانی است.

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

خلاصه

فرایند افزایش عرض استخوان آلوئولار قوس دندانی برای عریض کردن حفره دندانی هنگام کشیدن دندان طراحی شده است. از آن در مواردی استفاده می شود که فرد نیاز به ایمپلنت دندانی داشته باشد اما ناحیه به اندازه کافی بزرگ نباشد که بتوان آن را درون خود جای دهد. خود جراحی با آرامبخش داخل وریدی انجام می شود، بنابراین بیمار در طول عمل بیدار نخواهد بود.

گرچه خطرات کم هستند، اما احتمال بروز عفونت بعد از این نوع جراحی وجود دارد، بنابراین مهم است که هر گونه آنتی بیوتیک تجویز شده بعد از عمل را مصرف کنید و از هر چیزی که می تواند خطر عفونت را افزایش دهد، مانند سیگار کشیدن، اجتناب کنید.

روند بهبودی می تواند تا شش ماه طول بکشد. در طول این مدت، بیمار باید بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کند و از چیزهایی که می توانند روند بهبودی را کندتر کنند، اجتناب کند.

سخن پایانی

اگر مجبور هستید جراحی افزایش عرض ستیغ استخوان آلوئولار را انجام دهید، مهم است که به خاطر داشته باشید که برای بهبود سلامت عمومی دهان شما در حال حاضر و برای طولانی مدت انجام می شود. گرچه ممکن است افزایش عرض ریج یا ستیغ استخوان آلوئولار فک در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که شما بیدار نخواهید بود، بنابراین هیچ دردی احساس نخواهید کرد. افزایش عرض ریج ممکن است مدتی طول بکشد تا بهبود یابد، اما در نهایت انجام آن ارزشش را دارد.

پرسش های متداول

بعد از جراحی افزایش عرض ریج برای کاشت ایمپلنت دندان چه مدت باید صبر کرد؟

به طور معمول، قبل از کاشت ایمپلنت پس از افزایش عرض ستیغ استخوان فک، باید منتظر بمانید تا آن ناحیه به طور کامل بهبود یابد. این می تواند تا شش ماه طول بکشد. با این حال، در برخی موارد، تنها یک دوره انتظار سه ماهه وجود دارد.

آیا جراحی افزایش عرض ستیغ استخوان فک دردناک است؟

در طول عمل، شما بیهوش خواهید بود. به همین دلیل هیچ دردی احساس نخواهید کرد. با این حال، ممکن است پس از این فرایند درد یا ناراحتی خفیفی را تجربه کنید که می تواند با مسکن های OTC یا یخ کاهش یابد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *